HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 B&W Signature 800
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Amazon
fd. arne

490 Posts

Posted - 2012/03/10 :  15:36:43  Show Profile Send Amazon a Private Message
Jag har funderat fram och tillbaka på att kombinera mina Signature 805 med en sub men kommit fram till att på sikt måste jag ändå ha ett par större högtalare, då är det lika bra att köpa dem nu så slipper man bry sig sen. Är mycket nöjd med både ljudet och utseendet på mina 805:or bortsett från att de inte går riktigt så djupt som man hade kunnat önska, sen hade det varit kul att kunna spela riktigt högt ibland. Därför funderar jag på att försöka införskaffa ett par 800 i stället. Det finns både ett par 800 Nautilus och ett par 800D till salu på hifimagasinet

http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=40530

http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=41802

Men det vore helt klart roligare med 800 Signature. Jag tror dock att 800D är minst lika bra, om inte något bättre? Frågan är vad som är befogat att betala för ett par Signature? Dom är helt klart snyggare men o andra sidan har de några år på nacken och utvecklingen har väl gått framåt något. Nautilus var väl den första serien, sen kom 800Signature, sen 800S, sen 800D och nu är det 800 Diamond som säljs nya om jag inte har fått fel för mig.

Sen så har jag fått för mig att hifiprylar är något dyrare i Norge än i Sverige och Danmark, kan det stämma tror ni?

Sist men inte minst, vad tror ni om att driva ett par 800 med NAD 208? Räcker kraften till eller är det Classé slutsteg på 60Kg som gäller? 2 st 208 är ju ett alternativ annars.

Om någon har tips på var man kan hitta ett par 800 Signature så är det givetvis uppskattat.

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2012/03/10 :  16:53:09  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag var och lyssnade på ett par högtalare i dag hos Audio Concept. Högtalarna som jag lyssnade på är framtagna av en svensk konstruktör och dom heter Wavlit. Försök att lyssna på Wavelit innan du köper B&W eller något annat. Dom här är aktiva och låter lika bra som det bästa av det bäst oavsett storlek och pris, tycker i alla fall jag. ett problem är att dom är 238cm höga och kostar 190.000:-.

http://www.wavelit.se/

Edited by - gcs on 2012/03/10 16:56:02
Go to Top of Page

Amazon
fd. arne

490 Posts

Posted - 2012/03/11 :  00:31:29  Show Profile Send Amazon a Private Message
Jag gillar B&W ljudet och är nöjd med mina 805 Signature bortsett från att de inte går särskilt djupt och inte kan spela tillräckligt högt men det borde ett par 800 kunna råda bot på tycker man.
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2012/03/12 :  22:14:42  Show Profile Send Goldfinger a Private Message

quote:
Jag gillar B&W ljudet och är nöjd med mina 805 Signature bortsett från att de inte går särskilt djupt och inte kan spela tillräckligt högt men det borde ett par 800 kunna råda bot på tycker man.

Då är det ju klart billigare att bygga seriösa basmoduler och dela aktivt mellan basar och toppar, effektåligheten kommer att öka drastiskt på köpet.

Dessutom behöver du då inga monstersteg som du behöver med 800orna för att överhuvudtaget få någon dynamik i basen.

De passiva filtren i B&W,s större modeller slukar rätt bra med ström.

Så går mina tankar iaf, även om ett par 800or är väldigt läckra att titta på förstås.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2012/03/13 :  16:53:35  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Javisst är de.Det tycker jag med och skulle om jag inte redan valt högtalare här hemma som är planerade att stanna länge, funderat både en och två gånger på dem.

Men jag har ofta tyckt att de, som väldigt mycket HighEnd numera, låtit väl ljust.Då just i kombination med Classe#180;. Det vore väldigt kul att få höra dem med annan elektronik.mvhKristofer
Go to Top of Page

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2012/03/13 :  17:10:09  Show Profile Send byZan a Private Message
quote:
Javisst är de.Det tycker jag med och skulle om jag inte redan valt högtalare här hemma som är planerade att stanna länge, funderat både en och två gånger på dem.

quote:
Men jag har ofta tyckt att de, som väldigt mycket HighEnd numera, låtit väl ljust.Då just i kombination med Classe#180;. Det vore väldigt kul att få höra dem med annan elektronik.

mycket ljust, hmm? Jag håller med om att Classé låter mer up in your face, mer än vad McIntosh gör i mina öron, men mycket tycker jag att ta i om vi nu menar att mycket är samma sak
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7379 Posts

Posted - 2012/03/13 :  17:30:45  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
Men jag har ofta tyckt att de, som väldigt mycket HighEnd numera, låtit väl ljust.Då just i kombination med Classe#180;. Det vore väldigt kul att få höra dem med annan elektronik

Om B&W (N&D-serierna) låter ljust med Classe vad ska man då säga om flera andra högtalartillverkare när det gäller att låta ljust(numera). Sedan så är det nog inget som bara gäller HighEnd utan även en del billigare högtalare har för ofta tendenser att låta för ljust dvs. verkar ha blivit ett mode bland en del högtalartillverkare.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2012/03/16 :  17:37:57  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Ja vi anser nog samma när det gäller det ordet. Jag förvånas ofta när jag är på mässor bl a om hur ljust ljudet är.

Även från väldigt dyra anläggningar. Ljust anser i varje fall jag inte är detsamma som neutralt.

Kan ju ta som exempel mina QRS Supernova Elite. De kan upplevas som ljusa men kombinerat med Bladelius som elektronik och Transparent som kablar så anser jag mig ha hittat ett så långt som möjligt neutralt ljud och ett ljud som gör att jag gärna kan lyssna länge och lyssna på skiva efter skiva. Vilket är anledningen till min anläggning dvs "att förlora sig bort i musiken".

Nu har jag dock fått sedan några månader en annan center vilket ger musikdvd:er ett basfundament som jag inte upplevt innan eller haft förrän denna. mvhKristofer

Edited by - whiskyman on 2012/03/16 17:53:32
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000