HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Spikes eller dämpkuddar?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Lars S
Starting Member

48 Posts

Posted - 2011/10/23 :  12:05:53  Show Profile Send Lars S a Private Message
Hej alla!

Jag har nyss uppgraderat min musikanläggning med bl.a. nya högtalare (Audiovector Si3 Super) och ställde dem mest av gammal vana på spikes. Eftersom det är musik som är mitt stora intresse och jag bara ser Hifi-prylar som ett medel att uppnå bra ljud har jag ingen större kunskap inom området. Och är väl inte heller så intresserad av det tekniska.

Men jag vet att det finns de som förespråkar att ställa högtalarna på dämpkuddar istället för spikes, tex Sonic Design. Och när man läser deras reklamtext låter det de säger onekligen rimligt.

Men jag har som sagt mina högtalare stående på spikes. Vad säger ni, vilket ger bäst ljud enligt er erfarenhet. Finns det två skolor här också? Själv är jag väl mest orolig att jag förlorar i ljudkvalitet utan att veta om det. Att det skulle låta mycket bättre med dämpkuddar.

Skulle väl kunna testa och se om jag hör någon skillnad. Men jag vill gärna höra era åsikter först, jag har stor respekt för den samlade kompetensen här i forumet.

Vill också passa på att fråga om ni tror att det finns något att vinna på att ställa elektroniken på dämpkuddar. För att dämpa vibrationer främst då.

Tack på förhand!

//Lars

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2011/10/23 :  12:16:22  Show Profile Send sladdbarn a Private Message
I lägenheter är det oftast dämpkuddar som gäller tror jag

För övrigt är det nog svårt att sia om vad som gäller för dig, prova dig fram!

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran

1969 Posts

Posted - 2011/10/23 :  12:21:57  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message
Hej!

Det finns inget generellt rätt/fel här.
Det varierar från högtalare till högtalare och rum till rum och i en kombination av dessa.

Jag har ganska tunga högtalare, ca 90Kg och ett parkettgolv på betong i ett betonghus.
Här gör SD fötter väldigt mycket nytta medan hårda fötter sätter hela huset i vibrationer.

Andra, särskilt lätta, högtalare har vunnit på stum koppling till golvet.

Använder också Sd fötter under försteget som är rörbestyckat, tyckte jag fick mindre mikrofoniproblem när man spelar (vansinnigt) högt.
Tvivlar på att halvledarapparater är så känsliga.

SD fötterna är såpass billiga så det kan nog vara värt en test.

Ingvar

Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design.
Driver också The Vacuumed Cat co.
Go to Top of Page

Cyberpunkare
Member

218 Posts

Posted - 2011/10/23 :  12:28:55  Show Profile Send Cyberpunkare a Private Message
Har själv lagt ner spikes på mina högtalare efter test med dämpkuddar.
Har haft B%W 603 och nu Snell EIII oh båda låter enligt min mening bättre med dämpkuddar. Har testat både med betong och trägolv med samma resultat. Har läst någonstans att spikes är bättre när du har heltäckningsmatta men vet ej själv.

Du kan göra som jag gjorde först när jag ville testa. Jag la två ihopvikta badhanddukar under båda högtalarna och lyssnade. För mig blev det bättre och då valde jag att köpa dämpkuddar vilket lät ännu bättre såklart
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2011/10/23 :  12:47:46  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Dämpkuddar helt klart!

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

Lars S
Starting Member

48 Posts

Posted - 2011/10/23 :  13:18:00  Show Profile Send Lars S a Private Message
Tusen tack för alla informativa svar. Jag bor i lägenhet och har parkettgolv på betongbjälklag. Då verkar dämpkuddar vara något för mig. Ska testa med handdukar för att sedan, om det faller väl ut, investera i Sonic Design dämpkuddar.

Tack // Lars
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2011/10/23 :  13:18:22  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Köp lite Novibra och lägg under högtalare och elektronik, jag tror att du kommer att uppleva en stor förbättring.

Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2011/10/23 :  13:19:05  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Liggunderlag klippta i bitar kan funka som testmaterial.

Go to Top of Page

Cyberpunkare
Member

218 Posts

Posted - 2011/10/23 :  13:28:41  Show Profile Send Cyberpunkare a Private Message
Liggunderlag var ju också ett bra alternativ Räven

Lars S återkom gärna med dina intryck när du har testat
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2011/10/23 :  13:30:51  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Jag ser det mer som en smakfråga.Upplever ett ljud som är distinktare med spikes medan dämpkuddar ger ett lugnare ljud. Har som sagt testat båda och anser inte att det ena eller andra är fel bara olika smak.

Sedan så finns det ju alltid en del som anser sig vara de enda med sanningen men som sagt jag anser att det är en smakfråga och inget är mer rätt eller fel. MvhKristofer
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2011/10/23 :  13:42:16  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Sorry för OT men:

quote:
Sedan så finns det ju alltid en del som anser sig vara de enda med sanningen men som sagt jag anser att det är en smakfråga och inget är mer rätt eller fel. MvhKristofer

Tänker du på PA-grejer nu?

Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2011/10/23 :  13:53:28  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Nej utan just det att jag anser ljudet vara olika om man använder spikes eller dämpkuddar. Dvs inget fel eller mer rätt här.MvhKristofer

Edit: lade till mer framför rätt

Edited by - whiskyman on 2011/10/23 14:03:30
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2011/10/23 :  13:56:12  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Hmmm?
Olika ljud men inget är rätt eller fel.
Hur menar du då?

Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2011/10/23 :  14:02:11  Show Profile Send whiskyman a Private Message
I det andra fallet som du tog upp så gäller samma synsätt från min sida men där står vi rätt så långt ifrån varandra utifrån hur man vill att återgivningen skall låta.

Men även här inget är mer rätt utan mer av olika smak vilket inte betyder att man inte skall kunna hjälpa varandra att uppnå en bättre återgivning men att man dock får anse hjälpen som just en hjälp och inte någon pekpinne att så skall det vara för att bli "rätt" återgivning.MvhKristofer
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2011/10/23 :  14:27:42  Show Profile Send sladdbarn a Private Message
Jag har testat liggunderlag men tycker det fungerar dåligt, mina har blivit platta och stumma efter ett tag. Kanske fel typ eller så väger mina högtalare för mycket (60kg)?

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2011/10/23 :  15:00:08  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
Spikes + Högtalare = Stämgaffel.

Den som vill lyssna på resonanser får väl göra det men det är inget jag tänker tillföra i onödan
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2011/10/23 :  15:00:32  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Just att det ju låter olika åtminstone hemma hos mig har jag hört skillnader utifrån olika underlag. Men det kräver kanske att man har ett högupplöst system eller något, men som sagt hemma hos mig har det varit på det sätt som jag beskrivit tidigare i denna tråd. mvhKristofer
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2011/10/23 :  15:13:28  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Liggunderlag ska bara användas som testmaterial i nödfall och sen bytas till bättre grejer.

Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2011/10/23 :  16:52:46  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Spikes + Högtalare = Stämgaffel

Ja det är ju det som de som säljer dämpkuddar använder i sin marknadsföring.Men oavsett så låter det olika med olika tekniker för att få välljud.

För tillfället har jag dock just dämpkuddar av någon slag. MvhKristofer

Edited by - whiskyman on 2011/10/23 16:54:24
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2011/10/23 :  19:04:20  Show Profile Send CC a Private Message
Dämpkuddar enklast och billigast samt fungerar oftast bäst. Ibland det enda som fungerar...

Under elektronik tycker jag inte det är lika självklart. Testat mycket och har just nu en blandning utav SD-fötter, BDR-koner, en astung (!) sandwich-konstruktion (som jag glömt namnet på) under elektroniken. Där handlar det mycket om smaksak. Men under mina nuvarande högtalare så fungerar endast SD-fötter. Allt annat låter bedrövligt illa i jämförelse... (Fast jag måste erkänna att vanliga möbeltassar fungerade förvånansvärt bra på nuvarande golv!)

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Kondensatorn
Member

120 Posts

Posted - 2011/10/23 :  23:03:33  Show Profile Send Kondensatorn a Private Message
Jag har rätt tunga högtalare ca 100kg på uppreglat trägolv i källaren,
Och jag kör med SD-fötterna, tycker det fungerar riktigt bra

Shanling CD T-100, ZERO 24BIT/192KHz DAC,Squeezebox V-3, Hegel-H1,Dual-721, Dynaudio Aries
Diy Scanspeak 2 delat,
Systemdek IIX
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2011/10/24 :  00:00:01  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jag kör med Sylomer http://www.christianberner.se/?id=21283&productgroup=1775&product=5129/default.aspx

Tror det är samma som SD är gjorda av.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

30Hzbone
Member

227 Posts

Posted - 2011/10/24 :  07:44:57  Show Profile Send 30Hzbone a Private Message
Dessa funkar bra himma hos maj:
http://www.hifiklubben.se/produkter/tillbehor/hogtalare/argon_damping-feet-_light-0-14-kg.htm

I'm only in it for the music.
Go to Top of Page

Spiffy
Member

124 Posts

Posted - 2011/10/24 :  09:19:30  Show Profile  Visit Spiffy's Homepage Send Spiffy a Private Message
Nu har jag inte testat eller något. Men borde man inte kunna använda båda, för att dra nytta av bådas fördelar?

Spikes - Betongskiva eller liknande - SD kuddar - Högtalare
Go to Top of Page

imaster
Member

152 Posts

Posted - 2011/10/24 :  11:52:43  Show Profile  Visit imaster's Homepage Send imaster a Private Message
quote:
Spiffy Nu har jag inte testat eller något. Men borde man inte kunna använda båda, för att dra nytta av bådas fördelar?

Spikes - Betongskiva eller liknande - SD kuddar - Högtalare

Jag hade nåt liknande när jag bodde i min minimala lägenhet för några år sen. Gjorde egna dämpkuddar av gummimatta som jag norpade på jobbet (jag kunde betalat den 20:an det hade kostat men jag fick bjuda på kaffe istället) och satte under spiksen. Det blev ruskigt bra faktiskt. Nu i vår lite större lägenhet känner jag att det blir på tok för basfattigt om jag inte låter kabinetten spela med golvet så där kör jag helt utan.

...Amidst falling leaves, I have found my beloved...

Edited by - imaster on 2011/10/24 11:58:41
Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2011/10/24 :  14:26:30  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
Har alltid haft problem med att högtalarna står svajigt när jag använt dämpkuddar... men jag kanske haft för mjuka kuddar?

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000