Author |
Topic |
|
guy gadbois
Member
2415 Posts |
Posted - 2012/03/14 : 19:20:19
|
Generellt så är det ju att föredra att ha fler än en subbas, men om man leker med tanken att man har en given summa pengar som ska räcka till ett ev inköp. (Det är ju ofta så...)
- Spenderas pengarna bäst att köpa en större/kraftigare bas för hela summan?
- Eller om man köper två stycken av mindre storlek för att ha en för respektive stereokanal?
Till exempel;vi tittar i utbudet av populära budgetbasar och finner där XTZ:s sortiment - som ofta dyker upp i diskussioner och tips kring subbasar. De har tex då 99 W10.16 för ca 3000 spänn... men de har också 99 W8.16 för ungefär halva pengen.
Några enklare specar: (från prisjakt) W10.16, 300 watt, 10 tum, 25-250hz, 26 kg W 8.16, 100 watt, 8 tum, 29-180 hz, 15 kg
Så... två w8 eller en w10? Argument för det ena eller det andra mottages tacksamt. Fastna inte heller i just de här subbarna från xtz, de är endast exempel (även om de är med i tänkbara kandidater)
Användningsområdet är musik. Den allra djupaste basen är inte helt viktig för mig. |
Min anläggningstråd |
|
guy gadbois
Member
2415 Posts |
Posted - 2012/03/14 : 19:23:34
|
Kanske ska nämna nåt om bakgrunden till det hela också: jag håller på att söka nytt boende och kommer då kanske att hamna i ett större rum än det nuvarande med mina små Klipsch RF52-golvare. Jag tänker mig att de skulle få hjälp med pondusen i de lägre registrerna med hjälp av en eller två subbar. |
Min anläggningstråd |
Edited by - guy gadbois on 2012/03/14 19:27:58 |
|
|
PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben
5803 Posts |
Posted - 2012/03/14 : 20:47:57
|
Om budgeten är begränsad, så köp en och lägg sedan undan en slant varje månad till den andra. Bättre med en bra som du kan bygga vidare på än två som du egentligen känner är kompromisser. |
Heter egentligen Lindblom nu och är dessutom branschoknuten... |
|
|
dwain
Member
1240 Posts |
Posted - 2012/03/14 : 21:36:40
|
jag skulle vilja säga 2 st :)
Kör själv just nu med len-arts tangband subbar och de lirar sjukt bra när man har två. Driver med ett steg på 2x750w rms 4ohm och de fyller upp mina stora kappa 8or sanslöst bra och tillsammans ger de ett bottendrag som får en att bara flina
Har tidigare kört en stor svs (har den visserligen kvar) och den har verkligen lirat bra men två subbar ger en helt annan bas. Mkt renare och jämnare. Kan visserligen inte spela lika mkt högt med djupbas men fullt tillräckligt för de flesta. Spelar på bra ner till 20hz och med bra nivå på det hela ändå |
|
|
opethic
Member
2890 Posts |
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2012/03/15 : 08:51:42
|
2 mindre ansträngda subbar som dessutom motverkar (till viss del) rumsproblem, låter som en bättre lösning än en ensam dyrsubb. Speciellt om du kan prioritera bort den djupaste basen. Vill du ha mer av djupbasen så skall du nog satsa på nått lite mer kompetent och komplettera med en till senare som Pettson skriver.
Svår balansgång. Beror mycket på rummet de skall stå i. Är det ett akustiskt problem-rum så blir två subbar ett mer uppenbart alternativ.
Mvh Johannes. |
|
|
guy gadbois
Member
2415 Posts |
Posted - 2012/03/15 : 12:04:07
|
quote: Hmm, en tanke slog mig - Du har väl en sub redan?
Jag har faktiskt två... men de är inte av exakt samma modell och jag tycker nog att den äldsta Audio Pro subben verkar ha gjort sitt...
Som sagt... jag är inte ute efter någon avgrundsdjup bas utan snarare att få lite stöd i de nedersta registren och få till integreringen någorlunda. En verklig budgetidé skulle kanske vara:
http://www.fynda.se/show_prod.php?prodid=4338
|
Min anläggningstråd |
|
|
sladdbarn
Member
2845 Posts |
Posted - 2012/03/15 : 13:32:56
|
Sök, frågan har varit uppe ett par gånger det senaste året eller så |
Drömmer om bra ljud... |
|
|
markusA
Member
578 Posts |
Posted - 2012/03/15 : 18:39:21
|
Jag har smugit runt i krokarna och läst vad som skrivits för det är lite småintressant för min del också. För min del kommer jag alltid till samma jobbiga plats i funderingarna, vad är egentligen nog? Hur mycket behövs egentligen? Vad har vi för antaganden som vi baserar våra val på?
Är det 105dB +/-1dB @ 20Hz som gäller eller vad? Utan något att basera våra antaganden på så blir det ganska luddigt. Alla har ju olika subjektiva upplevelser. Om en sub fyller behovet, vad är vinsten med två? Är vinsten tillräckligt stor för att motivera en extra? |
|
|
Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel
1407 Posts |
Posted - 2012/03/15 : 19:16:17
|
Möjligheterna till att placera sub där man vill minskar en del med bara en. Även om det sägs att man inte hör riktning på djupbas så får jag iaf känslan av att ena örat slår lock och balansen faller åt den sidan av rummet som har sub. Och om man har den nära lyssningsplatsen så är det nog ännu värre.
Iaf när det gäller diy så får man så mycket mer kvalité när man går upp lite i pris från det allra billigaste elementen. Mest för att materialen i sig har ett grundpris som man måste komma över.
När det gäller hur mycket ljud man behöver så är det inte lätt att svara på. Vissa basar kan prestera upp till sin angivna gräns utan att låta ansträngt medan andra kräver betydligt mera headroom för att kunna prestera samma ljudtryck. En limiter är viktig om man ska kunna gå till gränsen men inte passera den då en sub oftast tar mekanisk skada innan man får termiska problem. Och då räcker det med att man slår i talspolen en gång så är det kört. |
Is that him? That's the buffet table. Well, how can we be sure unless we question it? The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power. Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg! It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really... Är klubbmästare i SVAVEL. |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2012/03/15 : 19:52:03
|
quote: Om en sub fyller behovet, vad är vinsten med två?
Vinsten med två subbar är en jämnare basåtergivning pga mindre markanta rumsresonanser. Med en subb på varje sida så är trycket samma på båda sidor av rummet och det uppstår inte alls samma resonans mellan just de två väggarna. En enkel hörnplacerad subba är sämsta alternativet när det gäller rumsresonanser. Högre ljudtrycksmöjligheter är bara en bonus i sammanhanget.
Mvh Johannes. |
|
|
RuneStone
Member
1961 Posts |
Posted - 2012/03/15 : 20:21:43
|
Jag skulle definitivt satsa på 1 stor kompetent sub istället för 2 mindre..
Det du vinner på 2 billigare är inte nog för att mäta sig med 1 dyrare(nu menar jag inte att dyrare alltid är bättre, men det brukar vara ett relativt enkelt och säkert mått som ganska bra överensstämmer med kvalitén)...
Att riktningsbestämma subbas, det gör man inte, du kan däremot riktningsbestämma distorsionen samt övertonerna.. |
"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.." |
|
|
e-robban
Member
331 Posts |
Posted - 2012/03/15 : 20:21:58
|
Alltså den effekt som många av er beskriver med två basar låter som magi i mina öron. nästan för bra för att vara sann. har idag en sub som jag mest använder till film då resonanserna blir lite störande till musik. kan detta problem verkligen avhjälpas med dubbla basar? |
"Just sit back and enjoy the magic of rock!" |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2012/03/15 : 20:45:03
|
Ja, till viss del. |
|
|
svejk
NA addikt
3505 Posts |
Posted - 2012/03/15 : 20:59:18
|
Dubbla och häng på en Dspeaker så blir det braa. Har den lösningen i min hemmabio. Mitt hifisystem har jag oxå två basmoduler men där är rummet fixat akustiskt. |
pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255 Sugen på att lyssna? Skicka PM Svejk |
|
|
e-robban
Member
331 Posts |
Posted - 2012/03/15 : 21:16:15
|
Mäktigt. o det räcker med en dspeaker till två subs? |
|
|
svejk
NA addikt
3505 Posts |
|
opethic
Member
2890 Posts |
|
e-robban
Member
331 Posts |
Posted - 2012/03/15 : 22:03:47
|
Kan bli nästa uppgradering detta... |
|
|
24U
Member
883 Posts |
Posted - 2012/03/16 : 07:49:30
|
Jag hade valt en bra och sparat till en till av den på sikt. Man upplever stereo i suboktaverna och viss riktverkan som blir större ju närmre 100Hz man kommer. Den dyrare går i regel djupare samt spelar i regel lite torrare. Allt till fördel i musiken. Billiga subbar, sabbar bara resten av anläggningen. |
https://www.facebook.com/stefanstudio |
|
|
markusA
Member
578 Posts |
Posted - 2012/03/16 : 14:50:29
|
Ptja, det verkar lite som att man får gilla läget och slanta upp för två basar. *s* Min dröm om en mittplacerad subba mellan högtalarna verkar inte hålla för närmare inspektion. :) |
|
|
RuneStone
Member
1961 Posts |
Posted - 2012/03/16 : 18:06:42
|
Du ska absolut satsa på 1 riktigt bra sub istället för 2 och hellre komplettera med en till längre fram..
Visst hjälper det med 2 subbar mot rumsproblem, men inte så pass mycket det låter här... Prova hellre att fixa lite absorbenter och/eller kör med en eq |
"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.." |
|
|
e-robban
Member
331 Posts |
Posted - 2012/03/16 : 21:28:54
|
Nu har jag förhandsbeställt en sån här: http://www.dspeaker.com/en/products/20-dual-core.shtml En helt galen allt-i-ett lösning med dac och rumkorrektion för både stereo o sub, med xlr dessutom! Hade det inte varit en Antimode-produkt hade jag tagit det lite lugnare o inte varit en sån early adapter...och så fanns det ju lite pengar att tjäna på att förhandsboka. Misstag eller klipp? Only time will tell. Ett spännande väljudsexperiment hur som.
|
|
|
24U
Member
883 Posts |
|
e-robban
Member
331 Posts |
Posted - 2012/03/17 : 13:19:38
|
Jag betalade ganska exakt 8k (ink frakt) när jag köpte direkt från finnarna. Sen höjs priset. |
|
|
mangs
Member
622 Posts |
Posted - 2012/03/23 : 12:10:08
|
I ett bra rum fungerar troligtvis en bra sub bättre än två billigare men i de allra flesta normala och sämre rum ger två subbar betydligt bättre möjlighet att få till ett bra ljud.
Däremot håller jag emd om att det kanske är bättre att köpa en bra sub från början och om det inte blir tillräckligt bra så köp en till. :D
Köper du två sämre från start och du planerar att byta upp dig blir det ju annars mycket jobbigare.
|
|
|
|
Topic |
|