Author |
Topic |
|
Jamo
Member
724 Posts |
Posted - 2012/03/16 : 21:57:46
|
Många har över åren förundrats över att det är så ringa korrelation mellan mätvärden och lyssningsupplevelse. Förklaringen kan vara att man "letar under lampan", dvs man publicerar det som är lätt att mäta, fast det kanske inte stämmer med vad öronen registrerar. Min egen tes över åren är att välljudet inte uppstår på gränsen till klippning, utan finns i de låga effektområdena, jämför Nelson Pass' utsaga: "..it is the first watt that matters". Samtidigt inser jag svårigheterna, jag kommer ihåg från skoltiden att mätteknikproblemen ökar med minskande signalnivåer. Nu har emellertid någon lyckats mäta distortion i milliwatt-området och kanske ännu lägre, se http://www.high-endaudio.com/RECENT.html#Mar Låt oss hoppas att våra recenserande media tar till sig detta, då kanske det kan bli lättare att finna välljudande anläggningar, speciellt för oss som använder anläggningarna till att lyssna på musik. |
Hälsningar Jamo |
|
Lovan
Member
3166 Posts |
Posted - 2012/03/16 : 22:34:49
|
Det känns inte särskillt seriöst att ha tagit två förstärkare och hittat en korrelation till deras mätvärde och sen gå ut och påstå att det är en faktisk korrelation. Rentav löjligt. Hade tester gjorts på större mängder t.ex. 20 eller 50 förstärkare då kanske det hade gått att faktiskt ta det seriöst. Sen så är ju alltid frågan varför just den här personen har lyckats göra ett system som inte AP m.fl. har lyckats göra? Skeptisk... |
|
|
Jamo
Member
724 Posts |
Posted - 2012/03/17 : 17:49:58
|
Vi väntar väl ut 48 tester till så får vi se hur seriöst det är. |
Hälsningar Jamo |
|
|
MatsT
100.000-klubben
2457 Posts |
Posted - 2012/03/17 : 18:10:01
|
Jag tycker faktiskt att det var rätt intressant!
Hoppas det kommer lite mer tester för precis som Lovan skrev så kan man ju inte bygga någon tyngre bevisföring på test av 2 förstärkare men givet vad som står i texten så är det ju lite ny info som kommit fram och inte kan man väl bli förvånad över att det finns problem vid låga nivåer i transistorsteg som drivs i klass AB?
Hur relevant informationen "To give you an example: the Halcro DM58 amplifier measures .007%THD at 2 watts, whereas at 1/1000th watts, THD measures 8.9%! By contrast a Wavac SH833 measures .57%THD at 2 watts and 1.6%THD at 1/1000th watts." sedan är som förklaring av upplevda ljudskillnader får framtiden utvisa.
Sanningshalten i hela artikeln bör ju också visas innan alltför långtgående slutsatser dras.
|
|
|
nikwal
Member
126 Posts |
Posted - 2012/03/19 : 12:08:43
|
Låter väl lite vettigt iofs.. men mja.. det skulle va kul att kunna mäta thd lite mera noga, jag har bara nåt jäkla hp jox med en stor ratt på, microvoltmätare med filter nånting.. men iofs struntar jag väl i det egentligen, det låter ju okej :-P |
|
|
shifts
Member
375 Posts |
Posted - 2012/03/21 : 07:49:14
|
Vad får man för ljudtryck 2.5 m från en högtalare med normal känslighet på 87 - 89 dB@2,83V, 1m med 1/1000 Watt. Någon som kan räkna detta bättre än jag? :)
Edit: Varför får man konstig kod när man ibland försöker infoga korrekta tecken? Försöker göra tankstreck, men får detta: #8211;
Otroligt enerverande. |
Edited by - shifts on 2012/03/21 07:52:54 |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2012/03/21 : 08:57:05
|
Ca 57-59dB vid 1/1000 W.
(Nivå precis under ett normalt samtal) |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
Edited by - Bernt Jansson on 2012/03/21 09:03:58 |
|
|
shifts
Member
375 Posts |
Posted - 2012/03/21 : 09:01:32
|
Så pass ändå, trodde nästan det kunde vara på samma nivå som rummets grundbrus, men det är det ju inte i så fall. Tack Bernt! |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2012/03/21 : 09:05:56
|
Ja, det här är inte oväsentligt. De som har hornsystem känner mycket väl till det här och det är ingen slump att de har så "udda" förstärkeri. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
|
|
|
Jamo
Member
724 Posts |
Posted - 2012/03/22 : 10:46:47
|
quote: Så pass ändå, trodde nästan det kunde vara på samma nivå som rummets grundbrus, men det är det ju inte i så fall. Tack Bernt!
När det är tyst i huset så mäter jag med XTZ-mikrofon att störnivån i mitt lyssningsrum är ca 42 dB, vilket är ca 45 dB under 87 dB. Effekten som krävs för att åstadkomma 42 dB på 1 m avstånd framför en högtalare med 87 dB "känslighet" är 32 mikrowatt (miljondels watt). Med en högkänslig högtalare, ex.vis. hornhögtalare som ger 97 dB vid 2,83 volt så behövs 3 mikrowatt för att signalen ska komma i nivå med bakgrundsbruset.
Det tål påpekas att det är främst vid återgivning av väl inspelad akustisk musik som det är viktigt med god återgivning även vid låga nivåer. Merparten av dagens kommersiella musik innehåller sannolikt ingen information alls i lågeffektområdet. |
Hälsningar Jamo |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2012/03/22 : 13:19:27
|
Hittade en intressant skrift igår när jag letade efter kretslösningar till ett projekt. http://jockohomo.net/data/johncurl-v.0.1.pdf (2,6 MB) Det är ett dokument på 156 sidor, av legendariske John Curl. Nu har jag inte hunnit läsa allt men jag såg att det står en del som är relevant för den här tråden där. |
MVH Bernt Mitt system
|
|
|
Zombie
Member
2502 Posts |
Posted - 2012/03/23 : 19:25:47
|
Mesigt. Mätarna i botten ska det va! |
Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket |
|
|
Jamo
Member
724 Posts |
Posted - 2012/03/23 : 20:57:15
|
quote: Mesigt. Mätarna i botten ska det va!
Javisst! Högsta volym med Rammstein och Metallica och Kraftwerk och Infected Mushrooms! Då behöver man inte bry sig. |
Hälsningar Jamo |
|
|
Rolf-san
Member
2137 Posts |
Posted - 2012/03/23 : 21:23:23
|
quote: När det är tyst i huset så mäter jag med XTZ-mikrofon att störnivån i mitt lyssningsrum är ca 42 dB, vilket är ca 45 dB under 87 dB. Effekten som krävs för att åstadkomma 42 dB på 1 m avstånd framför en högtalare med 87 dB "känslighet" är 32 mikrowatt (miljondels watt). Med en högkänslig högtalare, ex.vis. hornhögtalare som ger 97 dB vid 2,83 volt så behövs 3 mikrowatt för att signalen ska komma i nivå med bakgrundsbruset.
Det tål påpekas att det är främst vid återgivning av väl inspelad akustisk musik som det är viktigt med god återgivning även vid låga nivåer. Merparten av dagens kommersiella musik innehåller sannolikt ingen information alls i lågeffektområdet.
Ja herre jäklar. Tål att tänka på. Innebär det i praktiken att effektiva högtalare är bättre att satsa på än effekt i förstärkarna? Edit: Och då menar jag akustisk musik som inte deltar i loudness war.
En lite OT- fråga dock. Hur mäter du absoluta värden med XTZ? |
När elefanterna slåss, så trampas gräset ner. |
Edited by - Rolf-san on 2012/03/23 21:26:33 |
|
|
Jamo
Member
724 Posts |
Posted - 2012/03/23 : 22:09:42
|
quote: Innebär det i praktiken att effektiva högtalare är bättre att satsa på än effekt i förstärkarna?
Svår fråga, jag har hört både lättdrivna och tungdrivna högtalare spela gudomligt vackert. För egen del så skulle jag nog börja med att leta bland de lättdrivna, ex.vis. Audio Note, Living Voice, Avantgarde, Tannoy. Jag kanske bör nämna att jag till mer än 90% lyssnar på akustisk musik. |
Hälsningar Jamo |
|
|
Jamo
Member
724 Posts |
Posted - 2012/03/23 : 22:38:17
|
quote: En lite OT- fråga dock. Hur mäter du absoluta värden med XTZ?
Det ligger ingen vetenskap bakom den mätningen, jag kanske till och med mäter fel. Jag helt enkelt lyssnar i RTA-läget, och där mäter programmet dessvärre 60 dB vid 50Hz och 50 dB vid 4 kHz, vilket inte hörs i rummet så där föreligger något systemfel, och därmed anser jag att jag inte kan använda de medelvärdesbildningar som programmet erbjuder. Mellan 63 Hz och 3,2 kHz så ligger tersbanden och pendlar runt 42 dB, så det är bakgrunden till att jag tagit 42 dB som utgångspunkt för effektberäkningarna. |
Hälsningar Jamo |
|
|
Rolf-san
Member
2137 Posts |
Posted - 2012/03/23 : 23:07:42
|
Tack för svaren! |
När elefanterna slåss, så trampas gräset ner. |
|
|