Author |
Topic |
räven
Member
3653 Posts |
Posted - 2011/10/24 : 14:36:13
|
Som sagt var: Prova Novibra i 10 x 10 cm bitar, 3 under varje högtalare. Novibra är hårdare och dom stora bitarna gör att det står stadigt. |
ombud för Intelligent Sound |
|
|
Audiovector
Member
1991 Posts |
Posted - 2011/10/24 : 15:21:11
|
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=161224789
Bara 280 spänn för en stabil och bra lösning alltså! :)
Superspikes då? Är det "ute"? |
Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.
Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp |
|
|
räven
Member
3653 Posts |
Posted - 2011/10/24 : 15:23:58
|
Bomtjackalack! |
|
|
FBK
700.000-klubben
7379 Posts |
Posted - 2011/10/24 : 23:18:24
|
quote: Superspikes då? Är det "ute"?
Jag tror det var Prova Novibra som jag fick med till mina nuvarande burkar, men det var lättare att flytta runt med Soundcare Super spikes och jag hörde ingen direkt skillnad då(om jag nu minns rätt)så det fick bli så. De medföljande spikes som brukar följa med nya högtalare är rena skräpet och borde aldrig användas om ni frågar mig utan testa dämpkuddar av olika slag eller Soundcare Super spikes som alltid har gett bättre resultat för min del än de medföljande spikes. |
Lever på samhällets botten. Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland. |
|
|
PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben
5803 Posts |
Posted - 2011/10/25 : 06:13:21
|
quote: http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=161224789
Bara 280 spänn för en stabil och bra lösning alltså! :)
Jag använder sådana. Fungerar hur bra som helst och man slipper dessutom betala för ormolja. Klipp till dessa i lagom storlek så att du får rätt "svaj" på högtalaren. I originalutförande är de för stora. Börja med bitar om 5x5 cm och minska därifån. |
|
|
opethic
Member
2890 Posts |
|
fixarstig
Member
1752 Posts |
Posted - 2011/10/25 : 08:23:47
|
Klinkerplattor |
Mera bilder åt folket |
|
|
AlfaGTV
600.000-klubben
4819 Posts |
Posted - 2011/10/25 : 08:24:56
|
Det är väl ur den miljön som riktiga Spikes har kommit från, Bearwik? Typiska engelska och amerikanska hem har ju nästan alltid heltäckningsmatta och där har man spikes för att få högtalarna att koppla golvet bättre.
Vilket som är bäst är ju som vanligt en smaksak och kanske en produkt av miljön i övrigt?
MVH/Micke PS: Som just nu har möbeltassar i filt på sina högtalare.
|
Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd |
|
|
Cyberpunkare
Member
218 Posts |
Posted - 2011/10/25 : 09:38:09
|
Håller med Alfagtv här. Spikes är i första hand till för heltäckningsmatta. Sedan anser jag att oberoende så måste man alltid testa båda skolorna innan man själv vet vad som låter bäst för en själv |
|
|
Vox
fd. Eric V-ås
3656 Posts |
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
20859 Posts |
Posted - 2011/10/25 : 21:03:54
|
quote: Typiska engelska och amerikanska hem har ju nästan alltid heltäckningsmatta och där har man spikes för att få högtalarna att koppla golvet bättre.
Snarare vad som finns under mattan som är det viktiga eller hur? |
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
|
|
Lars S
Starting Member
48 Posts |
Posted - 2011/10/30 : 17:18:10
|
Jag har ännu inte testat med dämpkuddar utan kör med spikes och jag är mycket nöjd med ljudet. Dock kan ju allting bli bättre.
Men jag gjorde som så att jag tog upp saken med de som sålt högtalarna till mig. De hävdade bestämt att det var spikes som gällde och att Audiovector naturligtvis hade tänkt på det här med vibrationer etc och konstruerat högtalarfoten utefter det. Använder man dämpkuddar blir det lite kaka-på-kaka fenomen och man försämrar istället prestandan etc. Han avrådde på det bestämdaste från att använda dämpkuddar.
Naturligtvis kan jag testa och själv avgöra vad jag tycker låter bäst men det har jag inte hunnit med. Vad säger ni om säljarens argument?
Tack //Lars |
|
|
Cyberpunkare
Member
218 Posts |
Posted - 2011/10/30 : 18:31:05
|
Jag kan inte Audiovector eftersom jag aldrig har ägt några själv så jag kan inte komma med några råd däremot kan jag generellt säga att dom högtalare jag har haft har mått bättre med dämpning istället för spikes.
Tycker nog att säljarens råd kan låta förnuftig. Jag vet att Audiovector har en lite speciell fot så det kan vara att säljaren har rätt men kostar inget att testa...om man väljer gratisråden för test . |
|
|
bearwik
200.000-klubben
4289 Posts |
|
AlfaGTV
600.000-klubben
4819 Posts |
Posted - 2011/10/30 : 21:03:05
|
quote: Var kom jag in i bilden?
Jadu bearwik, det kan jag faktiskt inte svara på..
quote: Snarare vad som finns under mattan som är det viktiga eller hur?
johan.björklund, jag fattar faktiskt inte vad du menar här?
Man har väl för det mesta nån form av fiberskiva under mattan? Och för att få en bra mekanisk koppling till golvet så lär man komma "igenom" mattan. |
|
|
räven
Member
3653 Posts |
Posted - 2011/10/30 : 21:12:39
|
Varför ska man ha bra mekanisk koppling till golvet? |
|
|
räven
Member
3653 Posts |
Posted - 2011/10/30 : 22:07:11
|
Är Audiovectors högtalarfot vibrationsdämpande? Och i så fall, hur? |
|
|
opethic
Member
2890 Posts |
Posted - 2011/10/31 : 00:51:38
|
Ang. heltäckningsmatta, spikes osv. "koppling till golvet" vill man väl inte ha, inte tror jag att jag vill det i alla fall.
Vad tror ni om denna lösning: en tung platta (av ev. betong) med spiks mot golvet, sedan novibra eller SD-kuddar mellan högtalaren och plattan? |
Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/ www.facebook.com/BurningSkullRec |
|
|
AlfaGTV
600.000-klubben
4819 Posts |
Posted - 2011/10/31 : 08:07:52
|
Men det var då väl själva ..., vad besvärliga vi va då?
En skola säger: Avfjädra, dämpa och undvik att överföra resonanser i alla spektra mellan högtalare och omgivning.
En annan skola säger: Ge högtalaren ett 100%-igt fundament, se till att kabinetten INTE rör sig vad som än händer, tsunamis, jordbävningar oavsett...
Om, jag säger OM, man nu tillhör den senare skolan och sitter med heltäckningsmatta så är man nog intresserad av att undvika mattans resonanser också, och därmed få högtalaren fast, mekaniskt kopplad mot underliggande struktur. Genom att använda spikes tränger man igenom mattan utan att skada den alltför mycket, och fördelar högtalarens vikt på några ynka kvadratmillimetrar som då ger en stadig mekanisk koppling med mycket högt belastning per kvadratmillimeter.
Rätt eller fel? Tjae, finns det överhuvudtaget något rätt eller fel inom detta område? Det handlar ju om vilken "religion" man har...
MVH /Micke |
|
|
opethic
Member
2890 Posts |
Posted - 2011/10/31 : 14:19:19
|
quote: vad besvärliga vi va då?
quote: En skola säger: Avfjädra, dämpa och undvik att överföra resonanser i alla spektra mellan högtalare och omgivning.
Hmm, det är nog det där jag är ute efter. Men att bara ställa högtalarna direkt på mattan känns inte som en tillräckligt bra lösning, och att ha kuddar/novibra mellan mattan och högtalarna blir nog väldigt gungigt - där kommer betongplattan in i bilden...
Någon var visst redan inne på samma idé tidigare i denna tråd: quote: Nu har jag inte testat eller något. Men borde man inte kunna använda båda, för att dra nytta av bådas fördelar? Spikes - Betongskiva eller liknande - SD kuddar - Högtalare
Jag vet också att jag har någonstans sett ett mellanting - koniskt formade gummikuddar, vad kan det ha varit?
|
Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/ www.facebook.com/BurningSkullRec |
Edited by - opethic on 2011/10/31 14:29:13 |
|
|
Cyberpunkare
Member
218 Posts |
Posted - 2011/10/31 : 14:22:37
|
Såklart vi är besvärliga Alfa annars vore vi inte audiophiler
Ne men du har rätt, det beror på vilken skola man tror på eller obland på högtalare+rumfaktor |
|
|
Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof
1580 Posts |
Posted - 2011/11/02 : 17:56:09
|
Vill man minimera vibrationer i golv och högtalare så är kuddar att föredra framför spikar eller koner.
En helt annan sak är ju vilket ljudresultat man föredrar.
Jag skulle väl säga att det finns annat som påverkar betydligt mer än detta.
|
/Strmbrg, Det bästa kanske inte alls är gott nog. Det skall ju helst vara bra dessutom.
|
|
|
Adagio
Harry-vinnare 2004
2757 Posts |
Posted - 2011/11/02 : 18:34:08
|
Det är inte helt lätt. Att isolera högtalaren från golvet gör att man slipper mekaniska vibrationer överförda från högtalaren till golvet.
Fördel? Ja, golvet sjunger inte med. Grannarna slipper en stor del av bi-ljud.
Nackdel? Nja, de vibrationer som finns i högtalarkabinettet har ingenstans att ta vägen, högtalaren står inte helt still.
Ljudmässiga förändringar? Det kan vara fördel med båda varianter, det beror på massor av omständigheter, som grannar, huskonstruktion, mm. SD-kuddar tar bort mycket dåligt men kan softa till det en smula.
Om konstruktören har tänkt i andra banor kan det bli fe, kaka på kaka som någon sade tidigare.
Som alltid med vibrationer handlar det om att kanalisera och absorbera eller diffusera.
Spikar eller spikes leder faktiskt vibrationer utmärkt, i båda riktningar, could be good could be bad. Vill man bli av med vibrationer så bör man leda bort dom. Men det förutsätter att dom absorberas eller diffuseras efter detta. Massa i rätt matrial samt mängd är bra på att absorbera.
Spikes eller koner gör att högtalaren står stabilt, viket vanligen ger dynamiken bra egenskaper och bra perspetiv, det kan dock lätt bli spretigt eller bumligt i sämsta fall.
Bara att prova mao
|
Driver http://www.sonusconcordia.se/ "by human hands for human ears" |
|
|
mangs
Member
622 Posts |
Posted - 2011/11/02 : 18:47:16
|
Jag är inne lite på Adagios spår. Jag har provat båda med både bra och mindre bra resultat.
Dämpkuddar kan fungera bra, framför allt för tunga subbar mot trägolv. Har vi däremot tex en Martin Logan elektrostat med en reslig höjd behöver inte högtalaren vibrera eller röra sig mycket nere vid foten för att det skall ge en effekt på ljudet från panelen.
Ett problem med de flesta högtalare är att elementen spelar åt samma håll och faktiskt gör sitt bästa för att förflytta högtalaren. Genom att ha en tung konstruktion som har en bra koppling till golvet undviks detta men å andra sidan kan man då lättare överföra ljudet till rummet. Har man ett par långa lättviktiga högtalare med dämpkuddar på någon mjuk matta känns det som att de kommer välta för minsta lilla. Är konstruktionen och placeringen soim sådan att lådan står stabilt trots dämpkuddar skulle jag föredra det men tyvärr är det oftast inte fallet utan då fungerar spikes bättre för mig.
En kombination som någon var inne på kan säkert fungera bra om inte ljudet hamnar för högt.
Golv-matta-spikes-betongplatta-sd-fötter-högtalare
|
|
|
Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof
1580 Posts |
Posted - 2011/11/02 : 19:58:26
|
Mina noteringar är att högtalaren vibrerar mindre med mjuka mellanlägg än med hårda.
Ett enkelt experiment man kan göra är att lägga lyfta högtalaren från golvet med händerna och jämföra hur mycket vibrationerna skiljer. Inte helt klockrent, men dock väldigt enkelt. Om man orkar lyfta den...
Med kuddar under så omvandlas vibrationer till värme i kudden.
Men, fortfarande: Det är nog helt andra saker man bör fundera på innan man kommer till detta finlir. |
/Strmbrg, Det bästa kanske inte alls är gott nog. Det skall ju helst vara bra dessutom.
|
|
|
Topic |
|