Author |
Topic |
PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben
5803 Posts |
Posted - 2011/11/02 : 21:47:40
|
quote: Jag har ännu inte testat med dämpkuddar utan kör med spikes och jag är mycket nöjd med ljudet. Dock kan ju allting bli bättre.
Men jag gjorde som så att jag tog upp saken med de som sålt högtalarna till mig. De hävdade bestämt att det var spikes som gällde och att Audiovector naturligtvis hade tänkt på det här med vibrationer etc och konstruerat högtalarfoten utefter det. Använder man dämpkuddar blir det lite kaka-på-kaka fenomen och man försämrar istället prestandan etc. Han avrådde på det bestämdaste från att använda dämpkuddar.
Naturligtvis kan jag testa och själv avgöra vad jag tycker låter bäst men det har jag inte hunnit med. Vad säger ni om säljarens argument?
Tack //Lars
Det är jättelätt att kolla detta. Putta till högtalaren i baffeln och kolla hur den gungar ett par ggr fram och tillbaka. Gungningen ska vara så långsam som möjligt. Får du inte till något gung har säljaren fått om bakfoten.
quote:
Vad tror ni om denna lösning: en tung platta (av ev. betong) med spiks mot golvet, sedan novibra eller SD-kuddar mellan högtalaren och plattan?
Det är smart. Så bygger man avvibrerade plattor för analysinstrument, mikroskop och känsliga vågar.
quote: En skola säger: Avfjädra, dämpa och undvik att överföra resonanser i alla spektra mellan högtalare och omgivning.
Ju lägre resonansfrekvens, desto mindre energi behöver dämpas eftersom kabinettet inte sätts i gungning lika lätt.
quote: En annan skola säger: Ge högtalaren ett 100%-igt fundament, se till att kabinetten INTE rör sig vad som än händer, tsunamis, jordbävningar oavsett...
Problemet är att underlaget aldrig är 100%-fundamentigt och om det skulle vara det så fungerar högtalaren som en perfekt stämgaffel
quote: Om, jag säger OM, man nu tillhör den senare skolan och sitter med heltäckningsmatta så är man nog intresserad av att undvika mattans resonanser också, och därmed få högtalaren fast, mekaniskt kopplad mot underliggande struktur. Genom att använda spikes tränger man igenom mattan utan att skada den alltför mycket, och fördelar högtalarens vikt på några ynka kvadratmillimetrar som då ger en stadig mekanisk koppling med mycket högt belastning per kvadratmillimeter.
Med matta är opethics förslag det man ska gå efter, skapa ett nytt golv, som "sitter fast" i det riktiga golvet med spikes och därefter mjukfötter mot hgt. Bara förtydligande: mattor har ingen resonans, resonans uppkommer i ett system och i detta fallet är det matta+hgt.
quote: Spikar eller spikes leder faktiskt vibrationer utmärkt, i båda riktningar,
Ja! Det är en enormt utbredd missuppfattning att koner eller spikes "leder bort" vibrationer som en akustisk diod eftersom de "pekar bort". Så är inte fallet! Tänk på hur tvärsnittet ser ut i beroende på från vilket håll man ser - LIKA!
quote: Spikes eller koner gör att högtalaren står stabilt,
Ja, men det gäller bara så länge ingen musik spelas. En högtalare på mjukfötter står faktiskt stabilare än en på spikes eftersom fonogrammets frekvenser hela tiden är över resonansfrekvensen för systemet med mjukfötter.
Angående mjukfötter, tänk dig en gunga i lekparken. Försök sätta den i gungning fortare än sin resonansfrekvens, det är rätt jobbigt. Eller hur... Tänk på det en stund och klura på vad det motsvarar i spikes/mjukfötterdebatten...
|
|
|
Adagio
Harry-vinnare 2004
2757 Posts |
Posted - 2011/11/02 : 22:02:30
|
Jag såg en gång en liten film på nåt forum där en liten speldosa spelade på en glashylla dikt an, det lät fördjävligt, sen la man dit ett suddgummi mellan nu spelade dosan rent och vackert. Det blev något av en ögon eller öronöppnare för mig, trotts detta måste man ju lyssna och sedan avgöra vad som låter bäst i ens egna öron, oavsett vad som teoretiskt är rätt eller fel.
Edit hata T9 |
Driver http://www.sonusconcordia.se/ "by human hands for human ears" |
Edited by - Adagio on 2011/11/02 22:07:43 |
|
|
drkim
Klubbmästare HKS
2647 Posts |
Posted - 2011/11/02 : 22:23:41
|
Tycker mjuka kuddar funkar bäst på stativare, de mår oftast bra av lite "rundare" ljud (som jag tycker mjuka kuddar ger)
För rejälare högtalare, golvare och andra bastunga alster tycker jag BDR:s koner med pits (puckar) i komposit och kolfiber funkar allra bäst, stramar upp och gör ljudet renare och motverkar att vibrationer fortplantas, utan att gröta till ljudet som jag tycker mjuka fötter har en tendens att göra ganska ofta.
BDR är dock ingen billig lösning - men bra, antagligen därför många high end högtarmärken har dem som standard....
Men man bör kanske testa innan köp... Som vanligt :) |
Med vänliga hälsningar Jocke
Mitt system! Maila mig! |
|
|
Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof
1580 Posts |
Posted - 2011/11/03 : 06:13:23
|
Näj! Jag vill INTE bråka nu, bara fundera:
Varför har bilar alltid luftfyllda däck och fjädring? Har aldrig ens sett något gammalt FÖRSÖK, där man ersatt fjädringen med hårda koner och däcken med något stumt (men greppande) material.
Men, fortfarande: Att man likafullt kan FÖREDRA ljud-konsekvensen av stumma kopplingar är ju hursomhelst alldeles rimligt OAVSETT hur mekanik fungerar.
|
/Strmbrg, Det bästa kanske inte alls är gott nog. Det skall ju helst vara bra dessutom.
|
|
|
svejk
NA addikt
3505 Posts |
Posted - 2011/11/03 : 07:58:48
|
Spelade tidigare med Martin Logan hade kuddar bytte till spikes vart för skrikigt. Akustiklegrerade rummet kuddar kvar, testade igen med spikes det vart bättre.
|
pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255 Sugen på att lyssna? Skicka PM Svejk |
|
|
Adagio
Harry-vinnare 2004
2757 Posts |
Posted - 2011/11/03 : 08:07:04
|
He he, inte helt relevant. Jag har å andra sidan aldrig sett tåg med luftfylda däck av gummi typ, där är det styv koppling som gäller. En tanks eller stridsvagn har Iofs gummiband, i fredstid, i krig är det väl stämband som gäller om jag förstått det rätt. Inte heller relevant men både hårde och mjuka kopplingar på fordon för olika omständigheter. |
Driver http://www.sonusconcordia.se/ "by human hands for human ears" |
|
|
räven
Member
3653 Posts |
Posted - 2011/11/03 : 08:58:37
|
Har du åkt tåg nån gång? |
ombud för Intelligent Sound |
|
|
Adagio
Harry-vinnare 2004
2757 Posts |
|
Tomas.PEO
100.000-klubben
277 Posts |
Posted - 2011/11/03 : 15:50:37
|
Nu känner jag att det är dags att ge mitt bidrag till debatten.
För 10-15 år sedan gjorde jag en test för att jämföra spikes, SD-foten, 10mm tjocka filttassar och gummifötter.
Testen gjordes på mina Carlsson OA52, d.v.s en liten men förhållandevis tung högtalare stående på parkettgolv.
Jag slaktade en gammal skivspelare, tog tonarm med pickup och monterade den på en vinkelkonsoll av den kraftigare modellen.
Konsollen skruvade jag fast i väggen (betongvägg) så att pickup-nålen landade uppe på högtalaren. (se bild nedan)
Pickupen anslöts via ett enkelt Riaa-steg och vidare till ingången på ett kassettdäck.
Jag hoppades att utslaget på VU-metern skulle ge en hint om hur mycket högtalaren vibrerade, och det var stor skillnad.
Det spelades musik av olika slag men även rena sinustoner från signalgenerator.
Eftersom det var så länge sedan jag gjorde denna test, så finns inga resultat sparade, men jag kommer ihåg att jag kalibrearde VU-metern till 0db med spikes och att jag knappt fick något utslag alls med SD-foten under högtalaren.
Om inte minnet sviker mig totalt skulle en gradering mellan 0 och 10 bli ungefär så här:
Spikes = 10 Gimmifot = 7 Filttass = 6 SD-foten = 1
Spikes: Vid vissa frekvenser vibrerade högtalaren väldigt mycket och vid andra frekvenser nästan ingenting.
Gummi-/Filt: Som med spikes, men lite mindre utslag på VU-metern.
SD-foten: Knappast några vibrationer alls i högtalaren, oavsett frekvens.
Lyssningsintryck: Efter att ha använt spikes i många år och vant mig vid det ljudet tyckte jag att det saknades lite attack i basen med SD-foten. Mellanregistret blev dock tydligare.
De mjuka fötterna fick sitta kvar under högtalaren i någon månad för att jag skulle vänja mig.
Tillbaka med spikes, golvet vibrerade så att det killade i fötterna, soffan vibrerade också. (det kändes som att golvet spelade lika mycket som högtalarna)
Ljudbilden föll ihop markant och ljudet blev grummligare.
Slutsats: Det var ingen tvekan, mjuka fötter passade bättre för mig, i mitt rum och med mina högtalare.
Jag vill inte på något vis påstå att min test har något större vetenskapligt värde, men jag fick stora skillnader i resultat och resultatet kunde märkas tydligt vid lyssningstest.
Vad som sedan är det bästa alternativet, är ju upp till var och en.
/ |
Vinyl, one of the four building blocks of the universe.
min anläggning ser du här |
|
|
CC
Member
3981 Posts |
|
PetterPersson
5803 Posts |
Posted - 2011/11/04 : 06:18:39
|
Fantastiskt Tomas!
Tack! Då är myten om att spikes är objektivt bra ihjälslagenen gång för alla Detta inlägg ska jag alltid länka till i fortsättningen. Nu kommer det bli lättare att förklara för folk att de byggt en stämgaffel om de sätter spikes under högtalaren. |
|
|
AlfaGTV
600.000-klubben
4819 Posts |
Posted - 2011/11/04 : 08:15:19
|
Var man har sin last, heter det väl ibland. Men nu är det ju också ett faktum att högtalare utan vibrationer, blir inte mycket underhållning. Naturligtvis är det en fördel om merparten av dessa kommer från membranen, och inte från golvet.
Men jag har svårt att se att man kategoriskt kan anamma det ena eller det andra sättet? Det berorju alldeles på hur förutsättningarna ser ut i övrigt.
Med vänlig hälsning, Micke |
Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd |
|
|
Staffan
Member
714 Posts |
Posted - 2011/11/04 : 08:26:58
|
Borde inte pickupen gjort mätningen mot golvet istället?
|
|
|
Tomas.PEO
100.000-klubben
277 Posts |
Posted - 2011/11/04 : 11:11:44
|
quote: Borde inte pickupen gjort mätningen mot golvet istället?
Helt klart borde jag testat att mäta på golvet också, men tanken slog mig aldrig då.
När det killar i fötterna är ju det kanske bevis nog. / |
|
|
mangs
Member
622 Posts |
Posted - 2011/11/04 : 12:57:47
|
Intressanta tester. Däremot är det ju inte helt klart så att dessa mätningar visar att det faktiskt alltid låter eller för den sakens skull mäter bättre med SD-fötter mot spikes. Med ett annat golvunderlag (läs tjock heltäckningsmatta)kan jag tänka mig att resultaten sett något annorlunda ut. helt klart är att pga av att elementen i högtalaren sätter igång vibrationer så bör man fundera över hur man kan åtgärda dessa.
jag tror man kan få rätt mycket aha-upplevelser genom att flytta runt en liten högtalare på olika underlag med olika material mellan. Tänk dock på att små högtalare kanske inte alltd representerar rätt frekvenser. Jag kan tex tänka mig att en subb och en liten topplåda som skall återge frekvenser över 1500Hz kanske har olika kravbild på koppling mot rummet/fundamentet. |
|
|
sopwith
Member
595 Posts |
Posted - 2011/11/04 : 13:13:51
|
Om man istället väljer att hänga högtalaren i taket via snören, vilka snören gör att det låter bäst?, rostfri vajer, fiskelina eller snöre i plast, hur skall man placera fästpunkterna för minsta möjliga störningar?. Är det någon som har provat? |
|
|
mangs
Member
622 Posts |
Posted - 2011/11/04 : 14:37:39
|
Spontant känns det som att en upphängd högtalare lätt kan komma i svängning i förhållande till en golvstående. Det krävs inte mycket kraft för att få igång en pendelrörelse. Högtalarens massa i kombination med upphängningen kommer säkerligen göra att systemet kommer i självsvängning vid vissa frekvenser, precis som en lösning med spikes och kuddar, men det kanske var det som var din poäng? |
|
|
Gubben i Kalmar
200.000 klubben
2446 Posts |
Posted - 2011/11/04 : 16:13:57
|
Du får MVG för Ditt "labb" och redovisning, Tomas.PEO.
Ett konkret exempel på att verifiera och befästa sina kunskaper. Samtidigt som vi andra får del av det.
Sen kan man alltid diskutera, "kan jag göra förbättringar".
|
Tommy Björklund fam_bjorklund@msn.com |
|
|
Tomas.PEO
100.000-klubben
277 Posts |
Posted - 2011/11/04 : 17:15:32
|
Kul att ni gillade inlägget. Det har blivit många mer eller mindre korkade tester under åren. Det kanske dyker upp fler redovisningar i något annat ämne.
/Tomas |
|
|
PetterPersson
5803 Posts |
Posted - 2011/11/04 : 18:42:30
|
quote: Spontant känns det som att en upphängd högtalare lätt kan komma i svängning i förhållande till en golvstående. Det krävs inte mycket kraft för att få igång en pendelrörelse. Högtalarens massa i kombination med upphängningen kommer säkerligen göra att systemet kommer i självsvängning vid vissa frekvenser, precis som en lösning med spikes och kuddar, men det kanske var det som var din poäng?
Helt rätt. Troligen kommer systemets resonans att ligga under 1 Hz, så om elektroniken klarar av så låga frekvenser och musiken innehåller dem kommer det bli problem. Jämför med att försöka få en gunga i lekparken i svängning. Inte speciellt lätt att rycka och trycka på den 100 ggr per sekund t.ex.... |
|
|
drkim
Klubbmästare HKS
2647 Posts |
Posted - 2011/11/04 : 19:07:55
|
Vill bara betona att man absolut inte kan jämföra kolfiber BDR men "vanliga spikes" då kompositen och kolfibern omvandlar rörelseenergi till värme - har fyra koner + fyra stora puckar under varje Martin Logan Vantage (relativt lätt högtalare, men med grymma basegenskaper).
Innan BDR hade jag gummifötter (ej SD) och hela rummet skakade, massa resonanser osv - med BDR känns det knappt i det flytande laminatgolvet i mitt rum. Helt fantastiskt faktiskt. Har testat med SD också, men ljudet blir snällare, sämre attack, rundare och fläskigare bas, något jag verkligen inte behöver.
Möjligt att SD är bättre än Spikes, men dom har inte en chans mot BDR och liknade dedikerade produkter - i alla fall i min bok :)
Trevlig helg :) |
Med vänliga hälsningar Jocke
Mitt system! Maila mig! |
|
|
CC
Member
3981 Posts |
|
räven
Member
3653 Posts |
Posted - 2011/11/09 : 21:32:56
|
Jag har 6 stycken såna däringa fyrkantiga + 5 koner från BDR som ligger i nån låda och skräpar. Ge ett bud så är dom dina. |
ombud för Intelligent Sound |
|
|
RobertH
Member
400 Posts |
Posted - 2012/03/15 : 21:05:05
|
Jag måste dra upp denna tråden igen och säga grymt mycket tack till Tomas.PEO, jag sitter just själv i tanken hur jag ska dämpa under mina högtalare - och då är sån här fakta klockren. Nu kommer då en fråga från mig.. Är det någon som har testat SSC Netpoint 300 - http://www.svalander.se/shoppen/ljudfoerbattring/vibrationsdampande_foetter/ssc/1?l=info&pid=6952 under sina högtalare MED spikes? Det blir altså spikes tillsammans med "floor-protector" som är dämpad. Om någon testat, funkar dessa bra? |
Wilson Benesch ACT Two | Pass B1-Buffer | Pass Labs X250 | Opera Reference 2.2 MkIII CD | Clearaudio Evolution Magnum | Lyra Kleos/Sumiko Palo Santos Presentation | Tom Evans Microgroove Plus X RIAA |
|
|
Dan Brickman
Member
1179 Posts |
Posted - 2012/03/16 : 22:45:11
|
Nu när jag har min ljud och bildanläggning i ett vardagsrum med parkettgolv föredrar jag SD fötter. När jag hade ett rent hifirum med bara erfoderliga möbler och min tvåkanalsanläggning så stod högtalarna på betonggolv. Då föredrog jag spikes. Jag lyssnar mig fram till mina slutsatser iofs och jag är inte heller psykoakustiker så vad jag tycker kanske är rätt oväsentligt ;)
Något som inte är så dumt och som redan nämts i tråden är att kolla vad högtalartillverkarna förordar på just deras högtalare och gå på det i första hand och sedan labba lite själv om man så vill :) |
"My mistress eyes is nothing like the sun |
|
|
Topic |
|