Author |
Topic |
|
flygarjanne
Member
91 Posts |
Posted - 2012/02/18 : 13:56:42
|
Hejsan.
hade en liten fundering och innan jag funderar allt för mycke själv kanske fler kan bidra med saker ni vet.
line array brukar ju med jämna mellanrum diskuteras, och byggas. men ofta kommer diverse problem upp, med olika speciella egenskaper som uppkommer med flera element över större yta.
men samtidigt har ju flertalet högtalare stackats på mässor om man får tro reportagen därifrån. då oftast kanske bara ett par på varje sida men ändock. och jag antar att filtren hållits originala i dessa fall.
huvudfrågan är då:
om man tar 2 par högtalare (4 högtalare på varje sida), och parralell kopplar bägge par fast i serie parvis, så impedansen håls samma som för en högtalare. kan man då använda enbart ett filter ? eller ser elementen annorlunda ut för filtret då ? och kanske hela tanken är fel ??
har dom beprövade stackade högtalarna tex quad´s 57.or enbart positiva effekter jämfört med bara en högtalare per sida ?
Janne |
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2012/02/18 : 19:27:41
|
quote: men samtidigt har ju flertalet högtalare stackats på mässor om man får tro reportagen därifrån.
Jag förstår inte riktigt din fråga. Jag har nog aldrig sett stackade högtalare på mässor, iaf inte så som man gör med ESL57'orna. Kan du dra några ett exempel(länkar+bilder ?) på där högtalare stackats som du beskriver? Det skulle hjälpa mig att förstå vad du menar.
|
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
|
|
flygarjanne
Member
91 Posts |
Posted - 2012/02/19 : 13:15:00
|
Hejsan PAC Tack för att du tog dej tid och svara.
kanske bredde jag på för fett men visst har det förekommit. dock har jag ej sett det i verklighet men i reportage.
munchen 2011 hade kiso acoustic det. http://www.hifivietnam.vn/home/images/stories/thang05-2011/HE-Show-2011-TuanLuong/IMG_3498c.jpg
och igår när jag googlade hittade jag ett märke som tillverkade en stativare som vid ett test sattes upp enligt den prencipen. dock nämdes att det är viktigt med väl matchande högtalare. och dessa som då användes hade väldigt enkla filter och det skulle således hjälpa till.
nog om det, pricipen finns, och kallades vid namn dumbbell vid denna test. bläddra ner lite och se bild: http://www.6moons.com/audioreviews/dared/845_2.html
men om man nu plockar ur flitret ur säg 4 par högtalare. och har 4 st högtalare på varje sida. separerar diskant och bas kopplingar och kopplar parralell och serie så motståndet blir konstant, kan man då driva hela paketet med ett filter, eller kommer andra elektriska egenskaper att bli annorlunda i denna konstillation ? om vi bortser från kamfilter samt (glömt namn) som tydligen uppstår vid linearray. janne |
|
|
flygarjanne
Member
91 Posts |
Posted - 2012/02/19 : 14:29:15
|
motståndet blir ju givetvis inte konstant, men för dom sammankopplade 4 samma som för 1.
tanken är ju att om man har en högtalare som man gillar, och element till resterande 3 paren, kan kopla ihop utan att tillverka 6 stycken filter, samt givetvis om det är någon fördel att stacka dom på detta sättet. med dessa 6(?) extra decibellen man får har man kanske lite utrumme för att equa för ett något bredare register. så var tanken i alla fall. janne |
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2012/02/19 : 18:01:52
|
Janne, för min del känns det som om du diskuterar två helt olika saker: 1. stacka två befintliga högtalare. 2. bygga en högtalare med flera element.
Jag ser massvis med problem om man ställer två högtalare ovanpå varandra. Man får ju inte glömma att filtrena i högtalarna är anpassade till högtalarlådans fysiska utbredning. Tex fördubblar man baffeln vilket bör kompenseras för.
Att bygga med många element i en och samma högtalare är inget konstigt, det är det många som gör. Men att återanvända ett filter på det viset du föreslår känns som gjort för att misslyckas. Som jag skrev ovan finns det en tät länk mellan högtalarens fysiska utsträckning och filtret. |
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
|
|
flygarjanne
Member
91 Posts |
Posted - 2012/02/19 : 18:38:29
|
ja, det har jag förstått och det vet jag att högtalarens fysiska mått spelar in. tänkte väl att folk som helt enkelt provat oxå skulle ge intryck. då sådan stackning gjorts med bra resultat enligt vissa.
när upphör en baffel att " hänga ihop" ? några centimeter i mellan ? decimeter ? kanske olika från fall till fall ?
har ett par kef 101 som jag verkligen tycker låter underbart. men vill kunna få högre ljudvolym, och tänkte detta kunde vara ett sätt.
då jag vet att en mycket liknande skapelse ls3/5a oxå tydligen har stackats (läst detta, ej sett eller hört).
och då det helt plötsligt som du nämner ändrar baffelstorlek så kanske även line array "problem" "fenomen" kommer in i bilden. jag kanske var luddig från början.
janne
|
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2012/02/19 : 19:27:20
|
Linearray, har problem med cancelationer på grund av den geometriska utbredningen av elementen. Det är inte det jag pratar om. Om man tar ett ensamt element i en baffel så påverkas elementets frekvensgång av baffelns utbredning. Det är därför jag är väldigt tveksam till de exempel på stackning du visar.
Den enda erfarenheten jag har av stackning är när jag yssnade på en kompis stackade ESL57'or. De var förändrade för att funka i stackning och funkade, det gjorde det!
Lycka till!
|
|
|
|
|
Topic |
|