HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Signalkabel som tonar ned basen?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Raw Sugar
fd Amatörn

84 Posts

Posted - 2012/02/19 :  12:40:29  Show Profile Send Raw Sugar a Private Message
Undrar om det finns någon sådan? D.v.s. en signalkabel som påverkar ljudet i den riktningen att basen tonas ned - helst med en prislapp på under 1000:-.

/ Amatör'n

shifts
Member

375 Posts

Posted - 2012/02/19 :  12:45:00  Show Profile Send shifts a Private Message
För sådant får du se till annat än kablar: Möblering av rum + placering
av både högtalare och lyssningsplats (sitter du nära bakväggen tro?),
multipla basmoduler, parametrisk EQ, basfällor...

Edited by - shifts on 2012/02/19 12:45:25
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2012/02/19 :  12:53:29  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message
Beror väl lite på hur du menar.. Rent subjektivt har jag tyckt att Transparent Audio's kablar tonar ner basen lite. Eller tonar ner är väl kanske fel uttryck, vid en första lyssning känns det som att det blivit mindre bas, men lyssnar man en stund märker man att basen är där med den har stramats upp en aning. Detta gäller på deras högtalarkablar, vet inte om det blir lika med signalkabel.

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2012/02/19 :  12:54:02  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message
men de e klart, är du ute efter att dämpa basen ett par dB så är nog inte kablar rätt väg att gå..

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

Sceptic
Member

746 Posts

Posted - 2012/02/19 :  13:05:42  Show Profile Send Sceptic a Private Message
Jag gissar att det är en kontrollerad och tight bas du är ute efter vilket kan upplevas som en slankare bas. Nordost´s kablar brukar väl passa in på den beskrivningen, liksom flera andra, men för under tusenlappen kommer jag inte direkt på någon just nu.
Go to Top of Page

ninja
Member

2476 Posts

Posted - 2012/02/19 :  13:07:21  Show Profile Send ninja a Private Message
Strumpa i Basreflexporten dämpar effektivt
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2012/02/19 :  13:09:40  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Strumpa i basport är helt klart ett underskattat tweak.

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2012/02/19 :  13:22:56  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
Socka är ju ganska radikalt, då blir ju systemet i princip slutet.
Man kan ju börja med att gradvis ändra flödet genom porten genom skuret skumgummi, eller ännu hellre labba med lite olika portlängder.
Detta förstås inte förrän man vet säkert att det är just högtalaren som orsaker det oönskade fenomenet.

Du kan ju börja med att lyssna i närfält och se om du fortfarande upplever det lika.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2012/02/19 :  13:38:46  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
quote:
Jag gissar att det är en kontrollerad och tight bas du är ute efter vilket kan upplevas som en slankare bas. Nordost#180;s kablar brukar väl passa in på den beskrivningen, liksom flera andra, men för under tusenlappen kommer jag inte direkt på någon just nu.

Jag har haft NO Red Dawn(signalkabel) och jag upplevde de flätade silverkablar(signalkabel) Mattias S säljer här på forumet som minst likvärdiga, kanske bättre. Nu ska man då minnas att det gick lite tid mellan att jag hade Red Dawn och de flätade silverkablarna, så man får ta med mitt minne(och ev fel och brister där) i beräkningen.

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Edited by - mayday on 2012/02/19 13:39:13
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2012/02/19 :  18:15:50  Show Profile Send Zombie a Private Message
Sätt en lämplig filterkonding mellan för och slutsteg...kostar en krona i st f att kludda med kablar
...eller skaffa ett försteg med tonkontroller...

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket

Edited by - Zombie on 2012/02/19 18:17:13
Go to Top of Page

Raw Sugar
fd Amatörn

84 Posts

Posted - 2012/02/19 :  20:14:34  Show Profile Send Raw Sugar a Private Message
Tack för förslagen!

Visst kan jag justera lyssningspositionen (vilken inte alls är speciellt bra i dagsläget) men jag skulle gärna vilja tona ned basen även vid lyssnings med hörlurar. Misstänker att det är cd-spelaren som har en lite för varm karaktär och speciellt skulle jag vilja strama upp basen och få den liiite mer definierad. Tänkte kanske att det är möjligt att finjustera detta med hjälp av en annan signalkabeln. Har idag ett par CHORD Crimson Plus.

/ Amatör'n
Go to Top of Page

Sceptic
Member

746 Posts

Posted - 2012/02/19 :  20:51:29  Show Profile Send Sceptic a Private Message
quote:
...skulle jag vilja strama upp basen och få den liiite mer definierad. Tänkte kanske att det är möjligt att finjustera detta med hjälp av en annan signalkabeln.

En viss finjustering är ju helt klart möjlig med rätt signalkabel, dvs en som är motsatsen till rund och bumlig i basen.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000