HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hur spelar ni upp musik dator/hårddisk?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Slinger
Member

50 Posts

Posted - 2012/02/17 :  03:47:28  Show Profile  Visit Slinger's Homepage Send Slinger a Private Message
Min cdspelare har dött och jag funderar nu på en lösning där jag kommer att spela upp min musik från ett usb-minne eller hårddisk istället från cd. Jag är en teknisk noob och kommer inte att ge mig i lag med streaminglösningar utan vill bara koppla in min hårddisk eller usbminne till stereon, med bra ljud som resultat.

Mina funderingar är att skaffa någon av dessa:

http://www.cambridgeaudio.com/product_reviews.php?PID=604&Title=Review

http://www.logitech.com/sv-se/speakers-audio/wireless-music-systems/devices/5745

Men det finns såklart fler lösningar.Marantz Na7004 verkar bra men är ganska dyr... Undrar om en Cambridge (som fick bra betyg) rår på den. Eller om Logitechs lösning är vettig. Den nya spelaren kommer att få sällskap av min Marantz 7001 Ki Signature och Quad 12l

Hur gör du och vilka apparater har du när du spelar upp musiken från din hårddisk? Tips är välkomna!

www.kanonfilm.se

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2012/02/17 :  06:03:51  Show Profile Send fixarstig a Private Message
Hörlurssladd med adapter kopplad till förstärkaren.

Mera bilder åt folket
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2012/02/17 :  08:02:07  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message
Här finns en lista med varianter:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=74980

Med vänlig hälsning, Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Slinger
Member

50 Posts

Posted - 2012/02/17 :  08:07:19  Show Profile  Visit Slinger's Homepage Send Slinger a Private Message
Tackar för den länken AlfaGgtv!

www.kanonfilm.se
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2012/02/17 :  09:18:33  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Jag kör en variant på Squeezebox. Jag har flera olika hårdvaror som "uppspelare", däribland Logitechs egna. Det är ett ganska enkelt system men det finns en tröskel att ta sig över innan man blir "kompis" med grejorna.

Enklast lösningen om man inte kan/vet hur man gör med servrar är nog att ha en laptop och koppla en vettig USB-DAC till den.

AlfaGTVs-länk är riktigt riktigt bra och det finns mycket att läsa där, bland annat om de två lösningarna jag pratar om.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Slinger
Member

50 Posts

Posted - 2012/02/17 :  09:40:48  Show Profile  Visit Slinger's Homepage Send Slinger a Private Message
Ja där fanns en hel del vettigt. Synd bara att det verkar som om Squeezbox Touch verkar vara lite kinkig med hårddiskar och usb-minnen. Jag ska be om en demo o känna lite själv på den. Annars tycker jag att Cambridge NP30 verkar vara skitintressant. Men det konstiga är att typ ingen verkar ha köpt den.... :)

www.kanonfilm.se
Go to Top of Page

emanuelgbg
Member

743 Posts

Posted - 2012/02/17 :  10:33:41  Show Profile  Visit emanuelgbg's Homepage Send emanuelgbg a Private Message
Pioneers nya N-30 /N-50 http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1028618 fick bra kritik i senaste HiFi Musik.

Teac Wap (motsvarighet till Logitech SB) skall läsa usb bra också.

Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8601 Posts

Posted - 2012/02/17 :  10:46:35  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
http://www.m2tech.biz/evo.html
och laptop och NAS.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2012/02/17 :  10:47:20  Show Profile Send CC a Private Message
Själv valde jag lösningen med Squeezebox då det för några år sedan inte fanns så många andra välljudsalternativ. Lösningen med Squeezbox hade gott renommé runt om i världen och en gammal dator (som agerade server) hade jag redan stående.

I dag finns det fler lösningar såsom ditt exempel. Om de alltid är bättre vet jag dock inte...

Själv tycker jag lösningen är enkel.
En dator ställs i något hörn med mjukvaran installerad. Musikfilerna sparas på dess hårddisk.
Via kabel (eller trådlöst) skickas signalen till lilla Squezzeboxen som sedan är kopplad till stereon. Du styr uppspelningen med medföljande fjärrkontroll eller som jag gör, med min telefon...

Bonus med att ha en musikfilerna i en separat dator är jag fritt kan välja uppspelningsmetod, jag kan ha åtkomst till min musik oavsett var jag är i världen (inte bara hemma!) via olika typer av valfria fjärrverktyg. Flexibiliteten är enorm!

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2012/02/17 :  10:52:51  Show Profile Send CC a Private Message
Men sedan som PAC skrev så kan det inte bli lättare än att använda sig av valfri dator kopplad till en valfri USB-Dac. Det finns även trevliga små sändare/mottagare så du slipper kabel mellan dator och dac.

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Stefaeri2001
Member

563 Posts

Posted - 2012/02/17 :  15:13:00  Show Profile Send Stefaeri2001 a Private Message
En laptop bara för musik med några usb-hårddiskar kopplade till, ut genom usb till en M2Tech Hiface och sedan via coaxial in i en DAC. Otroligt enkelt.

S
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2012/02/17 :  17:47:47  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
NAS till dator via galvaniskt avskilt ethernet från dator via custombyggd usb-kabel till dac med inbyggt usb interface och flätat kablage lött direkt på kortet och sen till aktiva högtalare.

ombud för Intelligent Sound

Edited by - räven on 2012/02/18 11:35:58
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2012/02/17 :  20:01:33  Show Profile Send HerrD a Private Message
HTPC -> M2Tech Evo -> monitorer + sub med digital input, styrning med surfplatta.

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

bearwik
200.000-klubben

4289 Posts

Posted - 2012/02/18 :  01:53:54  Show Profile Send bearwik a Private Message
Jag kör med SB Classic till Beresford Caiman/Gator DAC, har en extern hårddisk med musiken och en gammal laptop i ett annat rum där de inte stör, har nätverkskabel till SB:n. Det fungerar bra och låter bra.

Jävligt nöjd Tannoyägare!
Mer membranyta åt folket!
Min rigg: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=70066

Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2012/02/18 :  10:59:46  Show Profile Send Zombie a Private Message
ReadyNAS Ultra 2 TB -> Ethernet -> Squeezebox Touch - > Quad 99 CDP DAC

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

markusA
Member

578 Posts

Posted - 2012/02/18 :  14:28:00  Show Profile Send markusA a Private Message
NAS->HTPC->DAC->Monoblock->Högtalare
Det funkar kalasbra.
Toslink separerar DAC'en galvaniskt från HTPC'n.
Digital volymkontroll i DAC'en eller PC'n med fjärr om jag känner mig lat.
Go to Top of Page

Slinger
Member

50 Posts

Posted - 2012/02/18 :  20:05:41  Show Profile  Visit Slinger's Homepage Send Slinger a Private Message
Det finns ju helt klart en massa olika lösningar. Men idag gick jag ner till Hifi-klubben och kollade, klämde och lyssnade på Cambridge NP-30.

Här är en länk med fakta och recensioner: http://www.cambridgeaudio.com/product_reviews.php?PID=604&Title=Review

Hade med mig ett usb-minne om 16gb proppat med musik inlagd i vanlig mappstruktur. Pluggade in minnet i frontuttaget och drog igång maskinen. Det tog ca 30 sekunder, sedan hade den tänkt till och det var bara att välja att den skulle visa innehållet på minnet och sen var det bara att spela. Det gick väldigt snabbt att välja och scrolla mellan alla mappar. Displayen visade titel, albumets titel, tid samt vilken bitrate på de fyra raderna. Väldigt bra info där, man kunde inte spola i låtarna, men det lät och kändes väldigt bra. Musiken fortsatte att spela om man gick ur mappen och gick in i en annan för att välja ny låt. Det tog ca en sekund för den att börja spela en låt från en annan mapp. Detta var för mig en positiv bekantskap. Jag bytte sedan till det bakre usbuttaget, samma sak där. Den hittade innehållet utan att behöva leta igen och det spelade precis som vanligt. Det enda negativa med spelaren som jag kan komma på nu är att man måste trycka några extra gånger och gå igenom några menyer för att komma till usb-musiken när man startar den. Det kanske går att ordna, men jag vill inte att streamingen ska vara default om man nu säger. Den lät bra, men för att få den riktigt rättvos med flac så är nog en DacMagic att rekommendera, då lär det bli riktigt bra. Jag gillade den verkligen, och det är lite synd att den inte är i fullbredd, sedan kunde gott displayen varit lite större. Fjärren var heller ingen höjdare, så det bästa är att ha spelaren på en armlängds avstånd... Det här blir nog trots att det finns några brister mitt nästa köp i hifiträsket.

www.kanonfilm.se
Go to Top of Page

Slinger
Member

50 Posts

Posted - 2012/02/18 :  21:19:29  Show Profile  Visit Slinger's Homepage Send Slinger a Private Message
Det jag kan tycka är märligt i sammanhanget som kanske många andra här på forumet känner är att många av ens favoritapparater eller de apparater som man VERKLIGEN är intresserad av inte testas i tez Hifi O Musik eller andra tidningar. Nu senast hade nämnda tidning ett test av nätverksspelare.. typ alla var med UTAN den jag var intresserad av. Detta har hänt förr, minst sagt. Man får ju ha förståelse för att de inte kan testa allt, men det känns lite otursamt ibland :) Det var likadant med mina stativare, Quad 12l, dessa såg jag heller inga svenska tester av... får väl bli Mainstream och köpa Pioneer och Monitor Audio som alla andra :). Iofs står Monitor Audios RX1 i vardagsrummet :)

www.kanonfilm.se
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2012/02/18 :  21:27:32  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Nu har jag en ny spelare till min squeezeserver.

Den är byggd på ett Zalman TNN300 chassie, en gammal Pentium HW, Lynx L22, Windows XP och en squeezeplay som kör Lynx ASIO-driver.

Jag styr den via en Ipod Touch med Ipeng eller via min laptop(inloggad på servern).

Nu börjar det bli lite klass på strömmad musik i det Pac'ska hemmet!

P.S. Stort tack till sälen för en trevlig dag med mycket support!

Go to Top of Page

Slinger
Member

50 Posts

Posted - 2012/02/18 :  22:47:06  Show Profile  Visit Slinger's Homepage Send Slinger a Private Message
Wow Pac, så du snickrade ihop en egen lösning :) Det finns ju hur många vägar som helst att gå i detta ämnet...

www.kanonfilm.se
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2012/02/18 :  23:25:13  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

Ja det blev en egen lösning, men det är sälen som "snickrat". Jag stod mest med kaffe och glada tillrop.

Go to Top of Page

Batman
Member

836 Posts

Posted - 2012/02/19 :  09:27:40  Show Profile Send Batman a Private Message
quote:
. Nu börjar det bli lite klass på strömmad musik i det Pac'ska hemmet

Äntligen!

Ibland är beslut det enda som fattas

Edited by - Batman on 2012/02/19 09:31:27
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2012/02/19 :  09:34:24  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Ja - äntligen! Hur många är vi i Lynx-klubben nu tro? Dags för en träff för oss med riktiga grejer kanske så vi kan räkna in styrkorna? Vi är ganska många nu.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Batman
Member

836 Posts

Posted - 2012/02/19 :  09:59:23  Show Profile Send Batman a Private Message
Så fort Hilon kommer blir det träff hos mig!

Ibland är beslut det enda som fattas
Go to Top of Page

shifts
Member

375 Posts

Posted - 2012/02/19 :  12:42:44  Show Profile Send shifts a Private Message
Jag kör trådlöst från iMac till Apple Airport Express, optiskt därifrån in i min Marantz SR5005 som sedan får ta över signalbehandlingen. Älskart!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000