Author |
Topic |
|
Slinger
Member
50 Posts |
Posted - 2012/02/17 : 03:47:28
|
Min cdspelare har dött och jag funderar nu på en lösning där jag kommer att spela upp min musik från ett usb-minne eller hårddisk istället från cd. Jag är en teknisk noob och kommer inte att ge mig i lag med streaminglösningar utan vill bara koppla in min hårddisk eller usbminne till stereon, med bra ljud som resultat.
Mina funderingar är att skaffa någon av dessa:
http://www.cambridgeaudio.com/product_reviews.php?PID=604&Title=Review
http://www.logitech.com/sv-se/speakers-audio/wireless-music-systems/devices/5745
Men det finns såklart fler lösningar.Marantz Na7004 verkar bra men är ganska dyr... Undrar om en Cambridge (som fick bra betyg) rår på den. Eller om Logitechs lösning är vettig. Den nya spelaren kommer att få sällskap av min Marantz 7001 Ki Signature och Quad 12l
Hur gör du och vilka apparater har du när du spelar upp musiken från din hårddisk? Tips är välkomna!
|
www.kanonfilm.se |
|
fixarstig
Member
1752 Posts |
Posted - 2012/02/17 : 06:03:51
|
Hörlurssladd med adapter kopplad till förstärkaren. |
Mera bilder åt folket |
|
|
AlfaGTV
600.000-klubben
4819 Posts |
|
Slinger
Member
50 Posts |
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2012/02/17 : 09:18:33
|
Jag kör en variant på Squeezebox. Jag har flera olika hårdvaror som "uppspelare", däribland Logitechs egna. Det är ett ganska enkelt system men det finns en tröskel att ta sig över innan man blir "kompis" med grejorna.
Enklast lösningen om man inte kan/vet hur man gör med servrar är nog att ha en laptop och koppla en vettig USB-DAC till den.
AlfaGTVs-länk är riktigt riktigt bra och det finns mycket att läsa där, bland annat om de två lösningarna jag pratar om.
|
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
|
|
Slinger
Member
50 Posts |
Posted - 2012/02/17 : 09:40:48
|
Ja där fanns en hel del vettigt. Synd bara att det verkar som om Squeezbox Touch verkar vara lite kinkig med hårddiskar och usb-minnen. Jag ska be om en demo o känna lite själv på den. Annars tycker jag att Cambridge NP30 verkar vara skitintressant. Men det konstiga är att typ ingen verkar ha köpt den.... :) |
www.kanonfilm.se |
|
|
emanuelgbg
Member
743 Posts |
|
Ryssen
100.000-klubben
8601 Posts |
Posted - 2012/02/17 : 10:46:35
|
http://www.m2tech.biz/evo.html och laptop och NAS. |
Learning by burning.. You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
|
|
|
CC
Member
3981 Posts |
|
CC
Member
3981 Posts |
|
Stefaeri2001
Member
563 Posts |
Posted - 2012/02/17 : 15:13:00
|
En laptop bara för musik med några usb-hårddiskar kopplade till, ut genom usb till en M2Tech Hiface och sedan via coaxial in i en DAC. Otroligt enkelt.
S |
|
|
räven
Member
3653 Posts |
Posted - 2012/02/17 : 17:47:47
|
NAS till dator via galvaniskt avskilt ethernet från dator via custombyggd usb-kabel till dac med inbyggt usb interface och flätat kablage lött direkt på kortet och sen till aktiva högtalare. |
ombud för Intelligent Sound |
Edited by - räven on 2012/02/18 11:35:58 |
|
|
HerrD
200.000-klubben
1749 Posts |
Posted - 2012/02/17 : 20:01:33
|
HTPC -> M2Tech Evo -> monitorer + sub med digital input, styrning med surfplatta. |
The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.
Richard P. Feynman |
|
|
bearwik
200.000-klubben
4289 Posts |
Posted - 2012/02/18 : 01:53:54
|
Jag kör med SB Classic till Beresford Caiman/Gator DAC, har en extern hårddisk med musiken och en gammal laptop i ett annat rum där de inte stör, har nätverkskabel till SB:n. Det fungerar bra och låter bra. |
Jävligt nöjd Tannoyägare! Mer membranyta åt folket! Min rigg: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=70066
|
|
|
Zombie
Member
2502 Posts |
Posted - 2012/02/18 : 10:59:46
|
ReadyNAS Ultra 2 TB -> Ethernet -> Squeezebox Touch - > Quad 99 CDP DAC
|
Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket |
|
|
markusA
Member
578 Posts |
Posted - 2012/02/18 : 14:28:00
|
NAS->HTPC->DAC->Monoblock->Högtalare Det funkar kalasbra. Toslink separerar DAC'en galvaniskt från HTPC'n. Digital volymkontroll i DAC'en eller PC'n med fjärr om jag känner mig lat. |
|
|
Slinger
Member
50 Posts |
Posted - 2012/02/18 : 20:05:41
|
Det finns ju helt klart en massa olika lösningar. Men idag gick jag ner till Hifi-klubben och kollade, klämde och lyssnade på Cambridge NP-30.
Här är en länk med fakta och recensioner: http://www.cambridgeaudio.com/product_reviews.php?PID=604&Title=Review
Hade med mig ett usb-minne om 16gb proppat med musik inlagd i vanlig mappstruktur. Pluggade in minnet i frontuttaget och drog igång maskinen. Det tog ca 30 sekunder, sedan hade den tänkt till och det var bara att välja att den skulle visa innehållet på minnet och sen var det bara att spela. Det gick väldigt snabbt att välja och scrolla mellan alla mappar. Displayen visade titel, albumets titel, tid samt vilken bitrate på de fyra raderna. Väldigt bra info där, man kunde inte spola i låtarna, men det lät och kändes väldigt bra. Musiken fortsatte att spela om man gick ur mappen och gick in i en annan för att välja ny låt. Det tog ca en sekund för den att börja spela en låt från en annan mapp. Detta var för mig en positiv bekantskap. Jag bytte sedan till det bakre usbuttaget, samma sak där. Den hittade innehållet utan att behöva leta igen och det spelade precis som vanligt. Det enda negativa med spelaren som jag kan komma på nu är att man måste trycka några extra gånger och gå igenom några menyer för att komma till usb-musiken när man startar den. Det kanske går att ordna, men jag vill inte att streamingen ska vara default om man nu säger. Den lät bra, men för att få den riktigt rättvos med flac så är nog en DacMagic att rekommendera, då lär det bli riktigt bra. Jag gillade den verkligen, och det är lite synd att den inte är i fullbredd, sedan kunde gott displayen varit lite större. Fjärren var heller ingen höjdare, så det bästa är att ha spelaren på en armlängds avstånd... Det här blir nog trots att det finns några brister mitt nästa köp i hifiträsket.
|
www.kanonfilm.se |
|
|
Slinger
Member
50 Posts |
Posted - 2012/02/18 : 21:19:29
|
Det jag kan tycka är märligt i sammanhanget som kanske många andra här på forumet känner är att många av ens favoritapparater eller de apparater som man VERKLIGEN är intresserad av inte testas i tez Hifi O Musik eller andra tidningar. Nu senast hade nämnda tidning ett test av nätverksspelare.. typ alla var med UTAN den jag var intresserad av. Detta har hänt förr, minst sagt. Man får ju ha förståelse för att de inte kan testa allt, men det känns lite otursamt ibland :) Det var likadant med mina stativare, Quad 12l, dessa såg jag heller inga svenska tester av... får väl bli Mainstream och köpa Pioneer och Monitor Audio som alla andra :). Iofs står Monitor Audios RX1 i vardagsrummet :) |
www.kanonfilm.se |
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2012/02/18 : 21:27:32
|
Nu har jag en ny spelare till min squeezeserver.
Den är byggd på ett Zalman TNN300 chassie, en gammal Pentium HW, Lynx L22, Windows XP och en squeezeplay som kör Lynx ASIO-driver.
Jag styr den via en Ipod Touch med Ipeng eller via min laptop(inloggad på servern).
Nu börjar det bli lite klass på strömmad musik i det Pac'ska hemmet!
P.S. Stort tack till sälen för en trevlig dag med mycket support!
|
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
|
|
Slinger
Member
50 Posts |
Posted - 2012/02/18 : 22:47:06
|
Wow Pac, så du snickrade ihop en egen lösning :) Det finns ju hur många vägar som helst att gå i detta ämnet... |
www.kanonfilm.se |
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2012/02/18 : 23:25:13
|
Ja det blev en egen lösning, men det är sälen som "snickrat". Jag stod mest med kaffe och glada tillrop. |
|
|
|
Batman
Member
836 Posts |
Posted - 2012/02/19 : 09:27:40
|
quote: . Nu börjar det bli lite klass på strömmad musik i det Pac'ska hemmet
Äntligen! |
Ibland är beslut det enda som fattas |
Edited by - Batman on 2012/02/19 09:31:27 |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2012/02/19 : 09:34:24
|
Ja - äntligen! Hur många är vi i Lynx-klubben nu tro? Dags för en träff för oss med riktiga grejer kanske så vi kan räkna in styrkorna? Vi är ganska många nu. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
Batman
Member
836 Posts |
Posted - 2012/02/19 : 09:59:23
|
Så fort Hilon kommer blir det träff hos mig! |
Ibland är beslut det enda som fattas |
|
|
shifts
Member
375 Posts |
Posted - 2012/02/19 : 12:42:44
|
Jag kör trådlöst från iMac till Apple Airport Express, optiskt därifrån in i min Marantz SR5005 som sedan får ta över signalbehandlingen. Älskart! |
|
|
|
Topic |
|