HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Kommer skivor att överleva som musikförmedlare?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2012/01/30 :  20:14:20  Show Profile Send gcs a Private Message
quote:
Lugn och fin nu gcs, det är dina åsikter och uppenbarligen tycker inte alla lika

Jag är lugn men jag tycker att ni resonerar fel. Dom som är lyriska och tror sig höra något när dom i själva verket hör hjärnspöken. Om vi nu leker med tanken att dom verkligen hör något, då är det av en sån liten betydelse att det aldrig kan vara på något vis avgörande för musikupplevelsen. Det är bättre att satsa på ett par riktigt bra och stora högtalare som inte med nödvändighet har en högsta frekvens långt över 20KHz. Detta är min realistiska mening.
Go to Top of Page

Eref
Member

1029 Posts

Posted - 2012/01/30 :  20:24:01  Show Profile Send Eref a Private Message
Jag håller i stort sett med dig GCS för min personliga del. Jag kommer förmodligen att stupa med ett fint skivfodral i mina händer om det nu blir en LP eller CD. Hela konceptet med skivor har fungerat perfekt i mitt liv nästan jämförbart med pappersböcker på litteratursidan.
Men frågan är om skivan inte redan nu är kommersiellt dödsdömd med tanke på alla nedlagda skivaffärer etc. Att vinylskiveproduktionen ökat med 50% är nog inte särskilt imponerande med tanke på det låga utgångsläget och påminner mest om dödsryckningar. Men hoppas på motsatsen.
Vad är VLP för något förresten?

Project9+TorlaiDL103+VandenHulD502Hybrid+LehmannBlackCubeSE+SupraSword+Shanling stp80+OriginalLeonardo+GrundigAudiorama+AudioProB1.39
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2012/01/30 :  20:40:21  Show Profile Send gcs a Private Message
Samtidigt är det så att internet handeln ökar. Jag köper själv mina skivor med hjälp av datorn. Som svar på frågan om VLP som betyder videolongplay. Det är ett analogt videoformat som består av en 30cm plastskiva överdragen med ett guldskikt och som spelas av med en laser. Sådana skivor kan man köpa billigt idag som secondhand men det behövs en speciell spelare.
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2012/01/31 :  02:07:13  Show Profile Send lennartj a Private Message
Jag misstänker att CD och nerladdningar kommer att konkurreras ut av Spotify och liknande lösningar med olika kvalitets- och pris-nivåer upp till 24/96 innan det här decenniet är slut.
Vid den tiden tror jag LP-utgivningen fortsätter att öka till 2-3 gånger dagens volym.

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page

Gabrioth
Starting Member

30 Posts

Posted - 2012/01/31 :  07:17:09  Show Profile Send Gabrioth a Private Message
En av de viktigaste faktorerna som i slutändan (inte idag och inte imorrn, men om ett tag) kommer att leda till att skivor som distributionssätt för media försvinner, är det faktum att man med en skivspelare blir helt låst till det digitala format som "industrin" väljer att standardisera på. Då syftar jag inte på själva skivan utan den typ av encoding som används.

Med en dator (oavsett märke eller operativsystem) så är man oftast bara ett par klick ifrån att kunna koda av nya, mer högupplösta och mindre utrymmeskrävande format.
Det möjliggör konkurrens på ett mycket bättre sätt och konkurrens är ju som vi alla vet, bra för konsumenten :)

För att inte tala om att människor är trångbodda. En hårddisk på ~9*13*3cm kan lagra nästan fem tusen CDs helt utan förstörande komprimering... Skivfodralen tar ganska mycket större plats, hur charmiga de än är...
Gemene man har inte fem tusen skivor, jag vet, men jag syftar närmast på att hårddisken även kan lagra film och dina familjebilder.

Inom några år tivlar jag dock på att man kommer ha lokal lagring till musik/film/spel över huvud taget. Med de innternetuppkopplingar som gemene man har idag, så är det inga problem att streama musik i full CD-kvalitet.
Industrin skall bara fatta att det inte bara är tonåringar som tycker spotify är otroligt bra som koncept.

Sedan kan jag villigt erkänna att jag sedan jag flyttade hemifrån för många år sedan, saknar ritualen all lägga på LPn där Karajan dirigerar Berlinerfilharmonikerna under framförandet av Beethovens 7:a och sedan lägga mig på soffan och bara njuta.
Det beror nog i för sig mest på att inga digitala versioner av den inspelningen låter bättre än vinylen...

Dilegua, notte!
Tramontate, stelle!
Tramontate, stelle!
All'alba vincerò!
Vincerò!
Vincerò!

Edited by - Gabrioth on 2012/01/31 07:40:08
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2012/01/31 :  09:30:28  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message
quote:
Jag misstänker att CD och nerladdningar kommer att konkurreras ut av Spotify och liknande lösningar med olika kvalitets- och pris-nivåer upp till 24/96 innan det här decenniet är slut.
Vid den tiden tror jag LP-utgivningen fortsätter att öka till 2-3 gånger dagens volym.
Jag håller med lennartj, streaming och vinyl är morgondagens sätt att konsumera musik.
Spotify mfl. för att det är smidigt och billigt, vinyl för att det är charmigt och "äkta".

Vi måste komma ihåg att gemene man (tänk nu även på folk i lite fattigare länder) inte vill ha hundratals/tusentals skivor och en massa "stereoapparater" i sina vardagsrum, de vill betala så lite som möjligt för musiken och de bryr sig mycket lite om ljudkvalitén...

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2012/01/31 :  10:04:39  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Just nu köper jag nästan dagligen på Eclassical.com
Gärna "hjärnspökena" med högre upplösning.
Omslagen kommer på Pdf, går utmärkt att läsa medan jag lyssnar.

När jag senast köpte en fysisk skiva minns jag inte, det är rätt länge sedan.

Allt finns på hårddisk, alla skivor undanstuvade på vinden. SKÖÖÖÖÖÖÖNT!!!!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2012/01/31 10:05:08
Go to Top of Page

Stefaeri2001
Member

563 Posts

Posted - 2012/01/31 :  11:21:53  Show Profile Send Stefaeri2001 a Private Message
Instämmer, BIS-plattorna är rena fyndet, fina intressanta inspelningar för en trettio kronor rätt ner på hårddisken och skivomslag som kan förstoras (och därmed avläsas). Kan inte bli mycket bättre. Vad tyckte du om Sibelius-symfonierna som Studio Master Recording för en 80 spänn, Bernt? Lysande menar jag!

En dator och en vinylspelare, det är framtiden för mig! :-)

S
Go to Top of Page

Eref
Member

1029 Posts

Posted - 2012/01/31 :  14:50:59  Show Profile Send Eref a Private Message
Hur upphetsande är det att sitta med en dator i knät? Eller ännu värre sitta och titta på nån störande storbild av något slag. För att inte tala om att hantera nån trist mobil när man lyssnar på musik.
Nej, klart man skall sitta och njuta av ett skönt skivkonvolut.
Och lugnt och skönt resa sig och byta skiva när det är dags. Helst hantera några vackra och tunga prylar under proceduren.
Finns det något finare och mer fantasieggande än att fylla sitt hem med skivor och böcker?

Project9+TorlaiDL103+VandenHulD502Hybrid+LehmannBlackCubeSE+SupraSword+Shanling stp80+OriginalLeonardo+GrundigAudiorama+AudioProB1.39
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2012/01/31 :  17:04:51  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
Finns det något finare och mer fantasieggande än att fylla sitt hem med skivor och böcker?
Ja, det tycker jag. Jag saknar inte skivorna i alla fall.
quote:
Vad tyckte du om Sibelius-symfonierna som Studio Master Recording för en 80 spänn, Bernt? Lysande menar jag!
Köpte nån av dom, den är bra.

Just nu spelas detta, ett av de senaste köpen på Eclassical:

http://www.eclassical.com/conductors/vanska-osmo/leifs-geysir-and-other-orchestral-works.html
Kostade mig 4 USD igår.

De har dagens erbjudande, idag blev det Paganini för drygt 5 USD.

En fördel är att man kan köpa enstaka spår ifall man inte är intresserad av hela.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Edited by - Bernt Jansson on 2012/01/31 17:27:52
Go to Top of Page

Eref
Member

1029 Posts

Posted - 2012/01/31 :  17:30:21  Show Profile Send Eref a Private Message
Ha,ha!!! Ni har säkert ett fantastiskt och vackert hem utan skivor. Det är väl så att skivsamlande alltmer kan jämställas med att samla gamla mynt, frimärken eller andra antikviteter som inte längre behövs.
Jag erkänner att jag själv är något av en skivfetischist och misstänker att jag kommer att fortsätta vara det i det här livet. För mig betyder skivorna väldigt mycket inte minst som minnen. Och det är inte så lätt när hela ens världsbild håller på att rasa!

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2012/01/31 :  17:41:47  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
För mig får folk samla på precis vad dom vill. Marina har en släkting som har hela huset fullt med jakttrofeer. Rådjurshorn och sånt. Det tycker jag inte är så snyggt, plus att jag känner mig lite illa berörd av det. Men vill dom ha det så...

Skivor är snäppet bättre då i mitt tycke. Men jag vill inte ha dom framme, jag hittar bättre bland dom när de ligger på hårddisk. Slipper man det fysiska fodralet är det en ren fördel. Filerna räcker för mig, då kan jag lyssna på musiken.

Marina samlar på orkideer. De är riktigt snygga!

MVH Bernt Mitt system

Edited by - Bernt Jansson on 2012/01/31 17:46:52
Go to Top of Page

shaft
Member

524 Posts

Posted - 2012/02/01 :  15:17:44  Show Profile Send shaft a Private Message
Jag tror att CD skivan som media kommer att finnas kvar ganska länge trots spotify. Inte alla människor får kläm på det här med datorer och kopplingar till stereo etc. Spotify har ju den läskiga egenskapen att musik plötsligt kan tas bort när avtal görs om så det är för mig ett kompliment i musiklysnandet fast ett mycket kul och behändigt sådant. Kör själv spotify med en iPhone via docka till stereon. Funkar klockrent i premium konto för mig.

Marknaden för cd skivor kommer att ta stryk ordentligt dock. Ovanliga titlar och samlarobjekt samt skivor med kvalitet kommer att finnas kvar och efterfrågas tror jag. Jag tycker mig märka att det kommer ut mycket begagnat CD i butikerna och gissningsvis rippas skivorna innan de går vidare till nästa konsument. Kommer nog inte att sälja min CDsamling även om tanken att rippa allt losless tilltalar mig. Då kan jag ha alla cd på annat ställe. Musiken kan väl styras från en iPad eller så. Då kan man ju läsa en massa om musiken samtidigt. Ganska smart i min mening.

Finlyssnar gärna på vinyl om jag hittar vinyl av bra kvalitet. Köper mest original för jag tycker de är som tidsdokument och roliga att samla på. Fast visst kan jag tycka att jag är lite tokig ibland att lägga 400kr på en begagnad LP som kan spelas knasterfritt på spotify. Men visst är det kul med vinyl och ljudet är levande utan att för den delen överträffa cd eller spotify i alla hifi-parametrar. Det låter som musik helt enkelt och äldre skivor kan låta dynamiskt och okomprimerat.
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2012/02/01 :  16:01:50  Show Profile Send Snutten a Private Message
Något som talar för CD är att priserna gått ned och fortsätter ned. Kommer köpa många cd framöver :).

Edited by - Snutten on 2012/02/01 16:02:08
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2012/02/01 :  18:29:50  Show Profile Send gcs a Private Message
quote:
Kommer nog inte att sälja min CDsamling. Musiken kan väl styras från en iPad eller så. Då kan man ju läsa en massa om musiken samtidigt. Ganska smart i min mening.

Jag får väl gå ner och se om man köp en iPad billigt på plattan(Sergelstorg)
Go to Top of Page

shaft
Member

524 Posts

Posted - 2012/02/01 :  18:43:16  Show Profile Send shaft a Private Message
LP skivorna var ju även klart billigare på 80-90-talet då många ersatte dem med CD-skivor ( med det perfekta ljudet)
/Shaft
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2012/02/01 :  18:51:32  Show Profile Send gcs a Private Message
Man kan ju hos Pingstkyrkans secondhand köpa vinyl billig. I alla fall om man gillar gammalsvensktopp, dansband och andligt.
Go to Top of Page

Dof
Member

105 Posts

Posted - 2012/02/01 :  21:22:26  Show Profile Send Dof a Private Message
Sjävklart så kommer skivor/plastmedia i alla idag förekommande versioner att försvinna inomkort.
Det är dyrt att producera och distribuera. Nya nätbaserade tjänster som Spotify t.ex visar att marknaden och tekniken ändrar sig.
Jag är en hängiven vinyl diggare för det låter bäst när vinylen är bra. Men det är bara bra ibland beroende på pressning inspelning avspelningsutrustning (och den är kostsamt om det skall låta bra). jag tror inte det är mediet i sig själv som är avgörande utan det är hur det är behandlat i alla processer innan det kommer ut i högtalarna det handlar om! Först måste studieteknikerna gjort sitt sen skall de som fixar mediet göra rätt och helst så skall de prata ihop sig...Kan t.ex konstatera att nyproducerad vinyl inte håller måttet förmodligen beroende på ett de pressas på samma "master filer" som CD å det funkar inte. När de goda vinylproduktionerna gjordes på 70-80 talet så var hela kedjan analog.
Sen kommer ju åsså marknadskrafterna in å påverkar "soundet" beroende på konsumenternas preferens. Mycke bas är ju fräckt i headset när man lyssna på MP3. Nu tror jag framtiden är lysnade för de få som vill ha den bästa möjliga källan för sin kära musikanläggning. Det kommer naturligtvis finnas en liten men hängiven kundkrets som liksom idag är berredd att betala för det bästa och det kan ju knappast bli dyare än CD idag att ladda ner "Master filer" i 24/192 på nätet.
Sen är det ju positivt för alla nostalgiker att det är billigt att köpa både vinyl å cd på begagnatmarknaden!

Spelar hos mig:
Mac Mini - JRiver - WiMP HiFi - Thorens TD126 Mk III - Kuzma Stogi S - Benz Micro ACE L - Devialet 200 - Quad 2905
Go to Top of Page

shaft
Member

524 Posts

Posted - 2012/02/02 :  00:18:24  Show Profile Send shaft a Private Message
Jag håller med dig i mycket Dof men det verkar som om vinylen blir dyrare och CD blir billigare på begagnatmarknaden. Om man nu håller sig borta från Pingstkyrkans loppis med övervägande andliga LPs och Mister music CDs i alla fall ;-) De är ju rätt billiga.

Priserna på beggad vinyl går bara upp. Trist tycker jag. Kolla på ebay och tradera och i bättre begagnataffärer. Tyvärr är det så. Internet har skapat en transparent marknad där handlarna kollar popsike.com innan prissättningen sker. Visst kan man fynda någon gång, men det blir svårare och skivorna lika dyra i Svedala som på världsmarkanden.....
Go to Top of Page

Eref
Member

1029 Posts

Posted - 2012/02/02 :  09:09:09  Show Profile Send Eref a Private Message
Jag har gjort några av mina största vinylfynd på Erikshjälpen, Myrorna och liknande. Att gå och rota på såna ställen är ungefär som att leta svamp eller kanske t.o.m. som att vaska guld. Spännande med andra ord.
Begagnade CDskivor kommer kanske snart att nå ett bottenvärde. Då kan det vara läge för oss diskofiler att gå på jakt.

Edited by - Eref on 2012/02/02 09:12:31
Go to Top of Page

Eref
Member

1029 Posts

Posted - 2012/02/02 :  16:05:45  Show Profile Send Eref a Private Message
Italienaren Paolo Campana har gjort en hel film om sin egen och andras kärlek till vinyl. Ett litet utdrag finns här
www.braineatingcom.blogspot.com/2011/11/paolo-campanas-vinylmania.html

Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2012/02/02 :  17:03:39  Show Profile Send gcs a Private Message
Apropå vinyl och priser så var jag inne på en sight för värdering av gamla vinyler. Som exempel tog jag fram en som jag har med Beatles och jämförde matrisnummer med den jag har. Resultat 8968 pund för min skiva om den sålts vid den senaste auktionen. Helt vansinnigt tycker jag för en plastbit i stereo inspelad 1963.
Go to Top of Page

mangs
Member

622 Posts

Posted - 2012/02/02 :  17:10:51  Show Profile Send mangs a Private Message
CDn är död som media. När den kom fram som media dominerade den ned LP-skivan vad det gällde smidighet, handhavande och ev brus/knaster-problem. Dessutom tog den mindre plats i anspråk och ganska snabbt kunde man ha den med sig i sin bärbra CD-spelare.

Sedan kom de brännbara CD-skivorna och revolutionerade branchen. Nu kunde man bränna in bara de bästa låtarna på en och samma skiva och spela upp i bilen mm. SMidigt och bra.

De första MP3-spelarna härmade den brännbara CD-spelaren genom att man kunde lyssna mixade sånger men nu i sämre kvalité, allt som oftast 128kbps. När sedan utvecklingen gick framåt kunde man behålla samma kvalité som CD-mediet men dessutom med tanke på den ökade hdd-kapaciteten lagra hela sin skivsamling på en bärbar hårddisk för runt tusenlappen. Dessutom kunde man enkelt säkerhetskopiera allt detta. Visst var det lite jobb med MP3-taggning etc. men det var/är ju sjukt smidigt.
Nyligen kom streamingtjänster som erbjöd en tillgång till inte bara den musik som man själv har utan även tillgång till miljoner andra låtar och möjlighet att lagligt dela spellistor och tipsa om musik.

I samma era börjar vinylen komma tillbaka på stark front. Samhället har blivit för digitaliserat och nostalgin har hos många växt sig stark. I dagens läge är inte digital alltid lika med bäst enligt många men fler och fler som kör digital har märkt att CD-skivan inte erbjuder någonting som inte streamingtjänster eller Hårddisklagrad okomprimerad musik kan ge.
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2012/02/03 :  13:28:50  Show Profile Send jeppe72 a Private Message
cd-skivan är död om 2 år och vinylen kommer överleva för alltid

Retro låter fint.
Go to Top of Page

lortopalt
Member

183 Posts

Posted - 2012/02/03 :  20:12:32  Show Profile Send lortopalt a Private Message
Jag har nästan slutat att spela på finanläggningen, det sker bara ett par gånger i månaden. Det media jag använder helst nu, är , radion, en sån där som är uppkopplad mot Internet och hela världen.Jag har en i vardagsrummet och en i verkstan, den sista har jag kopplat ett dataljudsystem till, som skramlar på riktigt bra. För det mesta så har jag en Blueskanal i San Jose på den.
Största anledningen till att spelandet på riktiga grejorna har avtagit är att hörseln också har avtagit, och då är det inte lika kul längre. Det har hänt att jag spelat gamla kända skivor där jag inte längre hör cymbaler o dyl, då har jag frågat kära hustrun om hon hör, och det gör hon. Så........inte mycket att göra.
Ja, det här blev bara en massa OT blaj. Godnatt.
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000