HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Kommer skivor att överleva som musikförmedlare?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Eref
Member

1029 Posts

Posted - 2012/01/29 :  11:30:04  Show Profile Send Eref a Private Message
Vinylen har ju kommit tillbaka om inte med stormsteg så åtminstone fullt märkbart. Så gott som alla nya svenska skivor ges ut i vinylversion. Själv är jag uppfödd med vinyl och har alltid älskat det, inte minst singelskivorna en gång i tiden.
Det finns ju massor med roliga och spännande saker att pilla med och förbättra runt skivspelare, pickupper m.m. Jag missunnar ingen nöjet med detta men kan samtidigt inte låta bli att ana att det delvis handlar om en nostalgikick med begränsad hållbarhet. Det medium som för tillfället hamnat lägst i kurs verkar vara CDn som knappt har något existensberättigande längre. Jag gissar dock att CDskivorna om några år kommer att få en liknande renässans bland samlare och ljudentusiaster. CDn har ju också regerat som huvudmedium under ganska lång tid och en massa trevliga utgivningar med fantastisk ljudkvalite har sett dagens ljus.Liksom många snygga och välljudande CDspelare. Sen kan man ju fundera på om skivor öht kommer att försvinna... Den som lever får se.

Project9+TorlaiDL103+VandenHulD502Hybrid+LehmannBlackCubeSE+SupraSword+Shanling stp80+OriginalLeonardo+GrundigAudiorama+AudioProB1.39

Klas
Member

188 Posts

Posted - 2012/01/29 :  11:48:54  Show Profile  Visit Klas's Homepage Send Klas a Private Message
Tycker inte det känns rätt att tex. köpa musik som download, känns liksom som att man inte får nått för pengarna :]
Köper man en skiva, oavsätt format, får man i alla fall något man kan hålla i..

Men det är ju förstås min högst personliga åsikt.. Fast det är klart, väldigt smidigt att bara ha allt på hårddisk..

www.noiseoferror.se
www.youtube.com/noiseoferror
Go to Top of Page

JonasY
Member

1019 Posts

Posted - 2012/01/29 :  12:00:32  Show Profile Send JonasY a Private Message
En stor skillnad mellan cd kontra dator och vinyl kontra cd/dator är att vinyl låter annorlunda. En cd-skiva låter ju teoretiskt bäst uppspelad från en hårddisk. Hursomhelst får man nog utgå från att allt som inte komprimerade datorfiler i framtiden är till för en konstig flock av entusiaster (tyvärr).

Music Streamer+ > Musical Fidelity A1 > Ino Audio pIP
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2012/01/29 :  12:34:46  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Som svar på topic:
Det tror jag men downloads kommer att öka och så småningom ta över den större andelen.

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

Tomas.PEO
100.000-klubben

277 Posts

Posted - 2012/01/29 :  13:15:24  Show Profile  Visit Tomas.PEO's Homepage Send Tomas.PEO a Private Message
Digitala lagringsmedia har historiskt en förhållandevis kort livslängd, utvecklingen går snabbt. (Hur många av er kan fortfarande läsa en 5,25" diskett eller en diskett överhuvudtaget.)

CD'n som media kommer troligtvis att leva ett tag till tack vare att musikindustrin valde den som standard, men någon form av icke roterande lagringsmedia lär komma ganska snart, typ SD-minnen.

Om några år är det nog bara ett litet antal entusiaster som fortfarande använder CD (som det är med vinylen idag).

/

Vinyl, one of the four building blocks of the universe.

min anläggning ser du här
Go to Top of Page

Klas
Member

188 Posts

Posted - 2012/01/29 :  13:22:13  Show Profile  Visit Klas's Homepage Send Klas a Private Message
Tur att man är lite utav en entusiast då :]

www.noiseoferror.se
www.youtube.com/noiseoferror
Go to Top of Page

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2012/01/29 :  13:52:22  Show Profile Send byZan a Private Message
quote:
Tur att man är lite utav en entusiast då :]

Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6796 Posts

Posted - 2012/01/29 :  13:55:35  Show Profile Send Bubbel a Private Message
De som kommer ihåg hur det var när cd-mediat kom fick oftast höra att LP:n var död för all framtid det vräktes ut cd:s jag tror att det kommer att bli likadant och ser det redan när det gäller nerladdning.

Samtidigt har ju alla sorters media existensrätt men den stora massan gillar som sagt bekvämlighet och då är nerladdning bra då slipper de lyfta arslet från soffan .

Att själva musik och film industrin gillar detta med nerladdning är att de tjänar än mer pengar då de slipper göra ett fysiskt media vilket tilltalar dem. Men de som gillar och pushar mest för nerladdning är trots allt de stora musikbolagen där varje ettöring räknas och de ser enbart till sitt eget bästa.

Svar på frågan: Nä jag tror inte att skivmediet försvinner det finns fortfarande små skivbolag som styrs av entusiaster.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

alexanderj
Member

387 Posts

Posted - 2012/01/29 :  14:16:25  Show Profile Send alexanderj a Private Message
Ja!!

Alltid i
uppgraderingsdjävulens våld:(
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2012/01/29 :  15:30:16  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message
Jag hoppas det!

Jag älskar skivor lika mycket som den musik de innehåller.
Visst kan jag använda tex. Spotify som bekväm bakgrundslyssning, men aldrig att jag skulle betala för en sådan tjänst.
Likaså Downloads, inte en spänn vill jag betala för sådant - det skulle vara som att på restaurangen få betala för att få se på menyn innan man beställer maten, för det är så jag ser på "nätmusik" en meny med smakprover.
Musiken jag gillar köper jag sedan på skiva, helst vinyl.

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2012/01/29 :  15:42:45  Show Profile Send gcs a Private Message
Allt eftersom tiden går och nya generationer kommer till så tror jag att nedladdningen kommer att ta över helt. De nya medborgarna kommer att glömma bort hur det är att hantera ett fodral med text och bilder. Jag tror att vinyl och framförallt CD formatet kommer ändå att leva länge till. Jag tillhör inte de som föredrar vinyl men jag vill kunna spela de format som finns, utom VLP. Vem spelar VLP, finns det några här som gör det? VHS/HiFi är ett annat format som också duger till musik men är nästan bortglömt. Jag vet inte varför det är så, men jag hörde just idag att man i Sverige sålde nästan 8000 Vinylskivor under 2011. Jag köpte en vinyl under 2011 och det var från CDWow och som jag sedan skickade tillbaka och begärde ett nytt exemplar. Dom svarar inte på mina mejl och det har nu gått nästan ett år sedan jag skickade skivan tillbaka. Men det är ju en annan historia som gör mig fortfarande förbannad. Men faktum är ändå att det är vanligare med fel på en vinylskiva jämfört med CD.
Go to Top of Page

lars
Member

461 Posts

Posted - 2012/01/29 :  16:31:42  Show Profile Send lars a Private Message
På P1 idag var det ett reportage om vinylens återkomst. En kort resume:
2011 såldes det 50% fler vinylskivor än under 2010 i Sverige. Samma förhållande gäller i USA.
Till och med ungdomar som inte har någon koppling till vinyl har börjat köpa vinyl.
En orsak är att med vinyl har man ett stort konvolut man kan läsa och hålla i samt att det är en "ritual" att spela en LP. Det blir en helt annan känsla än med en nedladdad låt.
Några köper vinyl bara för att ha något att titta på och hålla i men spelar den inte, utan spelar det som är nedladdat.

Min 17 åriga dotter kom häromdan hem med en vinyl med sin favoritgrupp, bara för att omslaget var snyggt. Hon skulle hänga upp den på väggen. Skivspelaren får hon inte röra hemma, men CD:n är tillåtet. Trots det så lyssnar hon helst på en portabel laptop med uruselt ljud för den kan man ha med vart man vill, till och med badrummet.

Edited by - lars on 2012/01/30 17:31:54
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2012/01/29 :  17:09:22  Show Profile Send gcs a Private Message
Laptop borde vara vattentåliga och dränkbara precis som vissa mobiler kan vara. Lars du måste ha "jättehöga" krav på ljudkvalitet eftersom du säger att laptop har uruselt ljud. Hatten av för det.
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2012/01/30 :  07:53:54  Show Profile Send Zombie a Private Message
Man vänjer sig vid känslan av att inte "ha" en CD när alla skivorna är rippade och ligger på vinden.
Jag köper numera ofta FLAC och AIFF, både 16 och 24 bitar. Inlägget i CD har aldrig varit intressant, så litet och plottrigt, men en del skickar med en PDF.
Men, tacka vet jag LP.

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

Revoxarn
Klubbmästare, Nerikes Audiofiler

806 Posts

Posted - 2012/01/30 :  09:05:12  Show Profile Send Revoxarn a Private Message
Jag lyssnar också på Spotify och Radio Swiss Jazz och andra digitala media
när jag slölyssnar. Men vill jag njuta då blir det VINYL.

Revoxarn
Klubbmästare för N.A - skicka PM för mer info/medlemskap.
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2846 Posts

Posted - 2012/01/30 :  13:05:53  Show Profile Send sladdbarn a Private Message
Antar att jag tillhör den nya generationen. Tycker CD redan känns hopplöst förlegat.
När jag lyssnar på musik vill jag sitta still i soffan inte springa fram och tillbaks för
att skifta skivor. Jag äger inga CD-skivor längre. Dessutom tycker jag att cd#180;n känns
begränsande i upplösning.

Men förvånande nog så hoppas jag på en frammarsch för vinylen, den har en feeling som
cd-skivan aldrig haft och aldrig kommer att få

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

sopwith
Member

595 Posts

Posted - 2012/01/30 :  13:17:08  Show Profile Send sopwith a Private Message
Nej!, fysisk media såsom CD kommer att försvinna, vinylen borde redan ha försvunnit, konstigt att ett såpass dåligt media har överlevt, nostalgikänsla?
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2012/01/30 :  13:35:33  Show Profile Send gcs a Private Message
Det där är bara strunt att påstå att CD-skivan har en begränsad upplösning i jämförelse med en vanlig vinyl. Det är knappast någon som kan höra skillnad i en blindtest på samma inspelning 24/96 eller 16/44. Man kan bara titta på S/N för en vinyl som är oerhört mycket sämre jämfört med en CD. Brusnivån lär ju inte heller sjunka med tiden. För viss musik märker man inte försämringen, men t.ex klassiskmusik som ofta kan vara gles så märker man skivbruset mer än vid pop och rock. det här har vi diskuterat så många gånger nu och det leder ingen vart. Vi ska inte heller glömma vinylskivindustrin som nu tiger still och som nu kan damma av och återanvända skivpressarna. Jag har inget emot det bara man låter konsumentens valfrihet vara kvar.
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2012/01/30 :  14:27:33  Show Profile Send jonasz a Private Message
quote:
 Kommer skivor att överleva som musikförmedlare?

Nej.

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2846 Posts

Posted - 2012/01/30 :  14:27:38  Show Profile Send sladdbarn a Private Message
Gcs: var det en kommentar till mig? Om det är det så jämförde jag cd-skivan VS data-filer.

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

Rolf-san
Member

2137 Posts

Posted - 2012/01/30 :  15:02:06  Show Profile Send Rolf-san a Private Message
gcs: Kan bara hålla med dig.
Vem lyssnar på vaxrullar idag? På museet, javisst.Eller bakelit? 78:or alltså.

Men som en ritual är det åtminstone oslagbart med vinyl. Det ger mig nostalgivibbar.
Det mesta körs dock numer genom dator.

Glömmer aldrig när jag köpte min första CD- spelare i slutet på 80- talet och samtidigt en CD med Sgt Pepper#180;s... Det stämde inte alls med LPns hack och knäpp, så det blev en stor besvikelse. Sedan i ärlighetens namn lät det faktiskt inte så bra heller.

När elefanterna slåss, så trampas gräset ner.
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6796 Posts

Posted - 2012/01/30 :  15:45:34  Show Profile Send Bubbel a Private Message
quote:
På P1 idag var det ett reportage om vinylens återkomst. En kort resume:
2011 såldes det 50 fler vinylskivor än under 2010 i Sverige. Samma förhållande gäller i USA.

Att tänka på är att man oftast tillfrågar de stora skivbolagen inte de små oberoende. Jag har läst någonstans tror att det var på Steve Hoffmans sida att skivförsäljningen från de små är större än de stora bolagen.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2012/01/30 :  16:00:36  Show Profile Send gcs a Private Message
Det spelar ingen som helst roll även om du lyssnar på 64/400KHz eller 16/44,1KHz. Du hör ändå ingen skillnad. Det är nog väldigt få av oss som hör 20KHz och de som kan höra 20KHz kommer ändå inte att kunna detektera några eventuella felaktigheter. Samtidigt lyssnar man på nedladdad musik i 320Kb/s. Men föralldel fortsätt ni som vill, jag bryr mig inte och jag är glad att jag fortsättningsvis kan läsa på konvoluten och hålla skivan i min hand. Det finns inget som är så tråkigt som att lyssna utan att kunna läsa vilka som medverkar, kompositörens namn, producent och vem som var tekniker osv, osv.
Go to Top of Page

lars
Member

461 Posts

Posted - 2012/01/30 :  17:37:46  Show Profile Send lars a Private Message
"2011 såldes det 50% fler vinylskivor än under 2010 i Sverige"
skall det naturligvis vara, och inte
"50 fler" som jag först skrev i mitt inlägg.
Jag har rättat nu.

Man blir blind när man sitter vid datorn. Annat var det förr när man skrev med gåspenna. Då var man tvungen att vara noggrann.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2012/01/30 :  17:51:06  Show Profile Send gcs a Private Message
quote:
Annat var det förr när man skrev med gåspenna. Då var man tvungen att vara noggrann.

Eller med pennskaft som jag fick börja med. Man tryckte så hårt att det gick hål i pappret. "När ni blir stora och söker ett jobb så är det de första en arbetsgivare tittar på hur väl ni skriver", sa fröken. Jag avgick med ett BC i välskrivning.
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2846 Posts

Posted - 2012/01/30 :  19:33:53  Show Profile Send sladdbarn a Private Message
quote:
Det spelar ingen som helst roll även om du lyssnar på 64/400KHz eller 16/44,1KHz. Du hör ändå ingen skillnad. Det är nog väldigt få av oss som hör 20KHz och de som kan höra 20KHz kommer ändå inte att kunna detektera några eventuella felaktigheter.

Jaså? Konstigt att en del är lyriska över högupplöst musik?

quote:
Samtidigt lyssnar man på nedladdad musik i 320Kb/s.

Just nu ja, jag hoppas på fler alternativ i framtiden.

quote:
Men föralldel fortsätt ni som vill, jag bryr mig inte och jag är glad att jag fortsättningsvis kan läsa på konvoluten och hålla skivan i min hand. Det finns inget som är så tråkigt som att lyssna utan att kunna läsa vilka som medverkar, kompositörens namn, producent och vem som var tekniker osv, osv.

Lugn och fin nu gcs, det är dina åsikter och uppenbarligen tycker inte alla lika

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000