Author |
Topic |
|
mushkot
Member
60 Posts |
Posted - 2012/02/03 : 18:26:16
|
Hejsan! Jag undrar om någon här har koll på vilka blue ray spelare i klassen upp till 3000 som har analog 7.1-utgång, och om någon av dessa är något att ha? Eller kosten man upp högre i pris, och hur högt isf? |
|
24U
Member
883 Posts |
|
mushkot
Member
60 Posts |
Posted - 2012/02/03 : 22:25:31
|
Mjo, har kikat lite där, men omdömen som är skrivna där säger mig inte så mycket, tänkte höra mig för lite här för att kanske få lite mer kött på benen angående kvalitén på spelarna. |
|
|
24U
Member
883 Posts |
|
mushkot
Member
60 Posts |
Posted - 2012/02/04 : 10:07:07
|
NAD T763, B&W 604S3 frontar, B&W LCR600 center, cambridge WS30 som surround. |
|
|
24U
Member
883 Posts |
Posted - 2012/02/04 : 13:25:38
|
Då har jag tittat lite på Dina grejor, marknadsläget i allmänhet och följande rekommenderar jag ivf:
Köp den NAD-spelare som kostar ca 3.800:-, ev beggad om Du kan hitta. Motiven? Jo, Du skall uppenbart upp till Bluray-nivå på bild och ljud och har en hygglig rigg hemma. Ibland bedrar snålheten visheten och Du är inne på den vägen, är jag rädd. Du har en schysst rigg kapabel till bra upplösning, och en ganska potent receiver. Recievern är inte mycket värd idag iom dess omoderna dator-del. Slutstegen kan man dock aldrig se ned på, 7 x 100 NAD-watt. Att köpa NY sådan receiver kostar 18 papp! Du får troligen inte 5000 för Din = megakliv. Nåväl, samma kvalitetskliv med samma ljudideal, jo ny Bluray-spelare med inbyggd dekoder för ca 3.800:- ny eller kanske ett par tusingar beggad. Är i min värld en ganska uppenbar jämförelse och från den skulle jag inte pruta. Den bättre ljudkvaliteten i det nya formatet, går snabbt förminska i simpla val av hårdvara. Den betydligt högre dynamiken ligger inte bara i effekten i slutstegen utan i mycket högre grad än vad som beskrivs i de analoga lågnivåkretsarna efter digitaldelen i speleverket. Digitaldelar av namnkunnig sort är ganska billiga att göra, men stabila och transientsnabba analoga utgångsteg med väl stabbad strömförsörjning är det många som prutar på.
Summasumarum (enligt mig) 3.800:- eller ett eventuellt beg-klipp, är i min värld en bra budgetlösning och som sådan något jag ofta förordar. Byta receivers som är utmärkta ur förstärkningssynpunkt för att data-delen är föråldrad är bra mycket dyrare än att återanvända den så länge den har kanaler och kraft nog, samt mata den från nyare fast billigare intelligens. Så tycker jag, jag kan ha fel, hänt förut. Jag har dock själv aldrig haft ett överflöd av pengar utan ständigt fått leta efter "good enough for the price", vilket vad jag tolkar är vad Du frågar efter. |
https://www.facebook.com/stefanstudio |
|
|
mushkot
Member
60 Posts |
Posted - 2012/02/04 : 18:24:14
|
Jo, jag är inne på det spåret jag med. Vill absolut inte byta reciever, då jag nog som du nämnde byter ned mig med allt under 15'. Vikten på 20,7kg hittar du inte i den prisklassen idag... Måste säga att jag missat prissäkningen på NAD:en.. Men är det den bästa jag kan få, i den prisklassen, med analoga utgångar? |
|
|
24U
Member
883 Posts |
|
mushkot
Member
60 Posts |
Posted - 2012/02/04 : 20:02:43
|
Nu vet jag inte riktigt vilket som är recievern och vilket som är högtalarna, men jag skulle gärna haft aningens mer attack och dynamik i ljudet. Jag är egenligen på inget sätt missnöjd faktiskt... |
|
|
24U
Member
883 Posts |
Posted - 2012/02/05 : 00:10:04
|
Sann dynamik ligger runt 120dB om man kunde få helt tyst runt exv en trumma, men även ett piano som spelas forte, är bra drag i. För att inte tala om stor orkester. Det krävs flera hundra watt i ekvivalent förstärkareffekt för att få en normal dynamisk högtalare att prestera uppåt dessa transientljudtryck, om den ens är konstruerad för det och inte går åt pipan om man skulle försöka. Det är därför CD-ljud aldrig kunnat riktigt ösa ur allt ur en upptagning, men det kan 24-bitars ljuddjup som de nya formaten erbjuder. Dock skall det till lite annat efter innan man hör skillnaden, ty:
Om man vill dit är hembioreceivrar leksaker. Billigaste grejorna att ta ett steg närmare vore väl ett slutsteg likt rotel 991 alt 1080 för att börja få lite stomp i B&W, åtminstone de jag hört. De mår bra av lite muskler, men det gör allt egentligen. Undantagen är ju lättdrivna horn som bildar egen skola. Når Du snabba effekttoppar ut, motsvarande ca 300W börjar anrättning få lite färg. Men sedan har Du också jobbet med att få anläggningen tyst när den så skall vara. Fasoptimering, rumsresonanser, jordslingor, ja allt det som sänker brusgolvet och bakgrundsoljud så mikrodynamiken når igenom utan att behöva spela så grannarna ringer försvarsdepartementet. Du har kommit en bit på vägen, men vill Du ha seriös tyngd och tryck, har Du för lite konarea och muskler. Sorry.
Attack är en annan sak. Jag antar det är i musiken då? Där tycker jag att Du köper en bra stereo-DAC och hakar den på 1) en dator via USB, 2) DVD'ns S/PDIF, eller 3) den kommande blurayens S/PDIF, beroende på vad Du spelar musik från. Det skiljer ingenting i resonemang för DACen som för allt annat, bra DAC och framför allt bra analoga buffertsteg ut som förvaltar det DACen kodat av. Den inbyggda DACen i en receiver är hygglig, de billiga kombi-DACarna för USB, Toslink och Coax likaså, men en riktigt bra DAC kostar lite mer. Skulle leta efter exv en Musical Fidelity vDAC som jag tror är musikalisk och lite mer fart i. Brukar finnas beggade för tusen - femtonhundra. Det finns flera brittiska märken som just är spelglada. NAD har väl inte gjort sig kända för sin sprittande spelstil direkt utan mer kontrollerad och laid back. Dock tror jag slutstegen i receivern kan vakna till om de bara matas med med lite mer fart i signalen in. Testa lite olika lösningar hos Din lokala hifi-handlare. Om Du spelar mycket CD-skivor, kan en ren CD-spelare vara en möjlighet.
Electrocompaniet har en DAC, finns en till salu, tror jag, på Hifimagasinet, som är jäkligt spänstig. Har en kompis som har en. Det värsta jag hört nånsin är en Elektrocompaniet CD-spelare som i uppgraderat utförande, var en live-maskin jag häpnade över. Korrekt var det kanske inte, men foten inte bara gick, hela gubbjäveln (jag) satt med ett vansinnigt flin och stampade galet... Han har lite prylar efter i kedjan för att ta hand om dynamiken också. Det står Krell på grejorna. Verkar lite dyra, slutsteget väger 85 pannor... ;-)
Det är nästan som att svära i kyrkan för mig, då jag inte haft så hemskt bra erfarenheter vad gäller kvaliteten, men Harman/Kardons stora tvåkanalare (HK990?), skulle Du ta hem för en test. Den är spänstig, åtminstone när den kom. Där kom amerikanskt eftertryck och riktigt skaplig kontroll. Jag upplevde den precis så som den ska vara, nämligen ingenting. Den spelade så som signalen in lät. DACen ombord var bra och den data-länk från deras egen CD-spelare var smart, ungefär som USB till dator. Kolla om Du inte kan få låna hem en sådan. Den upplevde jag som bra för den prisnivå den hamnade i ett tag efter lanseringen. H/K's självförtroende vid prissättning i samband med lansering brukar vara stort...
Därifrån, börjar slantarna ticka. Separata för och slutsteg med minst 2 x 200W 8ohm FTC, så nära dubblering man kan komma till 4ohm, och schyssta snokar brukar bli en slant. Men har man väl blivit biten, finns ingen återvändo. Dynamik och effekt nog för höga ljudtryck som känns i magen när man spelar hårdrock är jävligt mäktigt. |
https://www.facebook.com/stefanstudio |
Edited by - 24U on 2012/02/05 00:14:56 |
|
|
|
Topic |
|
|
|