HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 En musikalisk ljud-Nirvana!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2012/01/20 :  22:55:12  Show Profile Send gcs a Private Message
Nu har jag uppnått ljudnirvan. Jag fick nämligen en skivleverans för ett par veckor sedan som jag nu har lyssnat på. En skiva blev en fullkomlig shock, det bästa jag har hört ifråga om dynamik, ja egentligen allt man kan önska sig. Den slår ut den gamla klassiska TELARC 1812 med råge. Men jag tänker inte just nu avslöja vad det är som jag har lyssnat på, inte förrän Micke Y och FBK varit här hos mig nu under helgen. Jag tror att dom kommer att gilla det här och jag undrar också vad dom kommer att tycka om mina nya Genelec 8260.

Stefaeri2001
Member

563 Posts

Posted - 2012/01/21 :  15:51:28  Show Profile Send Stefaeri2001 a Private Message
Spännande!
Go to Top of Page

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2012/01/21 :  17:12:59  Show Profile Send byZan a Private Message
Synd att det kom annat i vägen (barnbarn), annars hade varit roligt att fått vara med på lyssningen hos dig.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2012/01/21 :  17:19:52  Show Profile Send gcs a Private Message
Det blir bara Mike Y som kommer i morgon så det finns plats för åtminstone en till i mitt lilla musikrum. ByZan du är välkommen när du kan slita dig från ditt barnbarn.
Go to Top of Page

lars
Member

461 Posts

Posted - 2012/01/21 :  17:27:40  Show Profile Send lars a Private Message
Jag har också haft samma upplevelse. Uppnått ljudnirvana.
Det var med vinyl från Acousence: http://www.acousence.de/index.php?option=com_content&view=category&layout=blog&id=51&Itemid=62&lang=en.

Jag blev häpen över vad mitt system lyckades plocka fram från skivorna.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2012/01/21 :  18:22:25  Show Profile Send gcs a Private Message
Scheherazade den är fin den och jag har nu plockat fram en av inspelningarna som jag har med Riccardo Mutti/EMI. Jag ska snart gå och lyssna på detta vackra verk som man nästan går sönder av när man lyssnar.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2012/01/22 :  09:10:43  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Det skall bli spännande höra vad det är GCS

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2012/01/22 :  12:57:24  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Bröderna Djup kanske?

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2012/01/22 :  14:39:19  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Ja det kanske är ljud-nirvana?

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2012/01/22 :  15:21:03  Show Profile Send Vox a Private Message
Jag tror att det är gruppen Nirvana.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

shaft
Member

524 Posts

Posted - 2012/01/22 :  15:49:28  Show Profile Send shaft a Private Message
Kul, ser fram emot det ;-)
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2012/01/22 :  18:19:30  Show Profile Send gcs a Private Message
Skivan som jag köpt från Amazon är av en brittisk kompositör. Benjamin Britten (1913-1976). Jag har nästan ingenting tidigare av B.Britten och gjorde därför en beställning på ren chansning och det blev ett superklipp. "The Young Person#180;s Guide to the Orchestra och nästa spår Sinfonia da requiem" Inte bara bra musik utan också otroligt bra inspelning och mycket krävande för högtalare. Första spåret börjar bl.a med den stora orkesterbastrumman som ligger under ganska länge och mullrar. Man kan höra exakt var varje instrument sitter placerad i orkester och när det är två flöjtister som sitter i mitten då hör man verkligen att dom sitter bredvid varandra. Spår två öppnar lite chockartat med bleckblås och stor skärpa och det finns en oerhörd dynamik och djup i hela skivan som jag inte tror att jag tidigare hört. Skivan är hybrid som innehåller CD/HDCD och SACD/stereo & 5.1. Det är mycket sällan som den här sortens musik är i 5.1 vilket är enligt min mening synd. Jag har tyvärr glömt hur man laddar upp bilder till Photobucket.
http://www.amazon.co.uk/Brittens-Orchestra-Benjamin-Britten-Kansas/dp/B003HJWJJG/ref=sr_1_58?s=music&ie=UTF8&qid=1327250084&sr=1-58

Jag kan varmt rekommendera den här höjdarskivan. Jag har bara nu lyssnat i stereo och måste nu få igång min 5.1 anläggning.

Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2012/01/22 :  20:23:32  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Hmmm

det är alltid lika omtumlande att hälsa på hos gcs, ingen har så mycket prylar som han. Det finns saker överallt, travat långt upp på väggarna.

Vi lyssnade både på hans maffiga JBL rigg i lyssningsrummet och sedan på de nya Genelec riggen i vardagsrummet.

Först tänkte jag kommentera Genelec riggen. Ett par 8260 innehåller massor, 3 vägs högtalare, slutsteg, DAC & DSP. Allt till pris som är mycket under vad många av Er medlemmar har gett för samma funktioner. I grunden är det en lite (med mina mått) stativare men de går när ganska djupt i basen. Vad sägs om att de har tappat 0,1 dB vid 19 Hz!! i gcs rum. Nä, det är inte en felskrivning. Högtalaren är mycket neutral och har väldigt låg distorsion vilket gör dom lätt lyssnade och du kan spela högt som f-n utan att det blir jobbigt. Detaljer och placeringsinformation finns så mycket som inspelningen har, du kan knappast önska dig mer.
Det enda som saknas är den där fysiska känslan när stora baselement pumpar bas så hela huset skakar. Det får man ju å andra sidan nästan i varje skiva i JBL ruggen! 4x 15 tummare och en 18 tummare fixar den saker ganska lätt

Hur var det då med Britten skivan, jo precis som Reference Recordings kan vara när de är som bäst. Massor av dynamik, underbart djuuuup bas och noggrann placering av instrument.

Genelec borde ha kö på 8260 för de är verkligen ett fynd i mina ögon. Jag vet fler personer som har gett betydligt mer pengar för mindre välljud än vad de ger. Förutom högtalarna så behöver du bara en dator så du kan ha väldigt få burkar i rummet och de bör står nära vägg. Smidigt.

Micke

When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

lars
Member

461 Posts

Posted - 2012/01/22 :  23:16:56  Show Profile Send lars a Private Message
Tack så mycket för tipset.
Jag saknar Britten i min skivsamling och RR gör ju bra inspelningar. Jag har bla RR:s inspelning med Kronos-kvartetten. Den ger mersmak.
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7379 Posts

Posted - 2012/02/05 :  19:03:16  Show Profile Send FBK a Private Message
Nu har jag också varit hos gcs och lyssnat på 8260:orna, grymt prisvärda och jag har (ännu) inte inte hört någon högtalare under ca:100.000kr som spelar Infected Mushroom så bra som dessa gjorde.
Ps. Lyssnade även på JBL-riggen igen och som vanligt.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000