Author |
Topic |
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2012/01/20 : 22:55:12
|
Nu har jag uppnått ljudnirvan. Jag fick nämligen en skivleverans för ett par veckor sedan som jag nu har lyssnat på. En skiva blev en fullkomlig shock, det bästa jag har hört ifråga om dynamik, ja egentligen allt man kan önska sig. Den slår ut den gamla klassiska TELARC 1812 med råge. Men jag tänker inte just nu avslöja vad det är som jag har lyssnat på, inte förrän Micke Y och FBK varit här hos mig nu under helgen. Jag tror att dom kommer att gilla det här och jag undrar också vad dom kommer att tycka om mina nya Genelec 8260. |
|
Stefaeri2001
Member
563 Posts |
Posted - 2012/01/21 : 15:51:28
|
Spännande! |
|
|
byZan
200.000-klubben
4435 Posts |
Posted - 2012/01/21 : 17:12:59
|
Synd att det kom annat i vägen (barnbarn), annars hade varit roligt att fått vara med på lyssningen hos dig. |
|
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2012/01/21 : 17:19:52
|
Det blir bara Mike Y som kommer i morgon så det finns plats för åtminstone en till i mitt lilla musikrum. ByZan du är välkommen när du kan slita dig från ditt barnbarn. |
|
|
lars
Member
461 Posts |
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2012/01/21 : 18:22:25
|
Scheherazade den är fin den och jag har nu plockat fram en av inspelningarna som jag har med Riccardo Mutti/EMI. Jag ska snart gå och lyssna på detta vackra verk som man nästan går sönder av när man lyssnar. |
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2012/01/22 : 09:10:43
|
Det skall bli spännande höra vad det är GCS |
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
|
|
Erik Andersson
Member
1950 Posts |
Posted - 2012/01/22 : 12:57:24
|
Bröderna Djup kanske? |
Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet erikasson@telia.com
|
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2012/01/22 : 14:39:19
|
Ja det kanske är ljud-nirvana? |
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
|
|
Vox
fd. Eric V-ås
3656 Posts |
Posted - 2012/01/22 : 15:21:03
|
Jag tror att det är gruppen Nirvana. |
"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron" |
|
|
shaft
Member
524 Posts |
Posted - 2012/01/22 : 15:49:28
|
Kul, ser fram emot det ;-) |
|
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2012/01/22 : 18:19:30
|
Skivan som jag köpt från Amazon är av en brittisk kompositör. Benjamin Britten (1913-1976). Jag har nästan ingenting tidigare av B.Britten och gjorde därför en beställning på ren chansning och det blev ett superklipp. "The Young Person#180;s Guide to the Orchestra och nästa spår Sinfonia da requiem" Inte bara bra musik utan också otroligt bra inspelning och mycket krävande för högtalare. Första spåret börjar bl.a med den stora orkesterbastrumman som ligger under ganska länge och mullrar. Man kan höra exakt var varje instrument sitter placerad i orkester och när det är två flöjtister som sitter i mitten då hör man verkligen att dom sitter bredvid varandra. Spår två öppnar lite chockartat med bleckblås och stor skärpa och det finns en oerhörd dynamik och djup i hela skivan som jag inte tror att jag tidigare hört. Skivan är hybrid som innehåller CD/HDCD och SACD/stereo & 5.1. Det är mycket sällan som den här sortens musik är i 5.1 vilket är enligt min mening synd. Jag har tyvärr glömt hur man laddar upp bilder till Photobucket. http://www.amazon.co.uk/Brittens-Orchestra-Benjamin-Britten-Kansas/dp/B003HJWJJG/ref=sr_1_58?s=music&ie=UTF8&qid=1327250084&sr=1-58
Jag kan varmt rekommendera den här höjdarskivan. Jag har bara nu lyssnat i stereo och måste nu få igång min 5.1 anläggning.
|
|
|
Micke Y
100.000-klubben
7709 Posts |
Posted - 2012/01/22 : 20:23:32
|
Hmmm
det är alltid lika omtumlande att hälsa på hos gcs, ingen har så mycket prylar som han. Det finns saker överallt, travat långt upp på väggarna.
Vi lyssnade både på hans maffiga JBL rigg i lyssningsrummet och sedan på de nya Genelec riggen i vardagsrummet.
Först tänkte jag kommentera Genelec riggen. Ett par 8260 innehåller massor, 3 vägs högtalare, slutsteg, DAC & DSP. Allt till pris som är mycket under vad många av Er medlemmar har gett för samma funktioner. I grunden är det en lite (med mina mått) stativare men de går när ganska djupt i basen. Vad sägs om att de har tappat 0,1 dB vid 19 Hz!! i gcs rum. Nä, det är inte en felskrivning. Högtalaren är mycket neutral och har väldigt låg distorsion vilket gör dom lätt lyssnade och du kan spela högt som f-n utan att det blir jobbigt. Detaljer och placeringsinformation finns så mycket som inspelningen har, du kan knappast önska dig mer. Det enda som saknas är den där fysiska känslan när stora baselement pumpar bas så hela huset skakar. Det får man ju å andra sidan nästan i varje skiva i JBL ruggen! 4x 15 tummare och en 18 tummare fixar den saker ganska lätt
Hur var det då med Britten skivan, jo precis som Reference Recordings kan vara när de är som bäst. Massor av dynamik, underbart djuuuup bas och noggrann placering av instrument.
Genelec borde ha kö på 8260 för de är verkligen ett fynd i mina ögon. Jag vet fler personer som har gett betydligt mer pengar för mindre välljud än vad de ger. Förutom högtalarna så behöver du bara en dator så du kan ha väldigt få burkar i rummet och de bör står nära vägg. Smidigt.
Micke |
When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her. "Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan. |
|
|
lars
Member
461 Posts |
Posted - 2012/01/22 : 23:16:56
|
Tack så mycket för tipset. Jag saknar Britten i min skivsamling och RR gör ju bra inspelningar. Jag har bla RR:s inspelning med Kronos-kvartetten. Den ger mersmak. |
|
|
FBK
700.000-klubben
7379 Posts |
Posted - 2012/02/05 : 19:03:16
|
Nu har jag också varit hos gcs och lyssnat på 8260:orna, grymt prisvärda och jag har (ännu) inte inte hört någon högtalare under ca:100.000kr som spelar Infected Mushroom så bra som dessa gjorde. Ps. Lyssnade även på JBL-riggen igen och som vanligt.
|
Lever på samhällets botten. Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland. |
|
|
|
Topic |
|