HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Första steget i kedjan är viktigt
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Sceptic
Member

746 Posts

Posted - 2011/09/19 :  17:45:14  Show Profile Send Sceptic a Private Message
quote:
På min hifiresa har jag hört mest skillnad när jag byter högtalare men kan tänka mig att när man kommit upp en bit i allmän kvalité på anläggningen så kanske signalkällan (spelare) gör störst skillnad?

Jag har precis som du hört störst skillnad med högtalare även om naturligtvis också slutsteg, försteg, kablar, etc gör stor skillnad. Det jag hört minst skillnad på i elektronikväg är nog trots allt CD-spelare/DAC:ar vilket gör att jag har svårt att hålla med om att första steget i HiFi-kedjan skulle vara det viktigaste i fallet CD. Däremot har jag upplevt rejäla skillnader mellan vinylspelare där en pickup kan låta väsensskild från en annan (minns när man jämförde Koetsu med Kiseki). Om inspelningen räknas som "första steget" håller jag dock till fullo med gamle Ivor
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2011/09/19 :  19:44:41  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
I den här tråden pratas det om olika saker, somliga pratar om var i kedjan man generellt hittar de största signaldegraderingarna medan andra verkar prata om var det är viktigast att ha apparater som gör rätt.

Alltså storleken på ett fel är precis lika stort var än du applicerar det, ren logik.
Vad man däremot kan diskutera är var i kedjan den största potentialen finns för att det skall gå snett, jag röstar på inspelningskvalitet och högtalare/rum, alltså först och sist, men viktigare än något annat är det inte.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2011/09/20 :  07:25:00  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message
Hmmm Goldfinger, det känns som att jag håller med dig rätt mycket.
Men det beror dock lite på vad du/jag menar med viktigare som står där i slutet ...
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000