HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Första steget i kedjan är viktigt
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2011/09/19 :  09:13:27  Show Profile Send MartinN a Private Message
Jag tycker att den gamla 'Ivor Tiefenbrun' sanningen att första steget i hifi-kedjan, nämpligen musikspelaren OCH det MYCKET VIKTIGA inspelningen är potentiellt där man kan hämta mest väljud. Att ha en bra inspelning, med tekniskt kunnig studio/inspelningspersonal samt kvalitativ utrustning (analogband eller högbitrate) kan ge en verkligen väljudande hifi-upplevelse. Viktigt är också lagrings/distributionsformatet (högbit för digital eller LP-skiva, SACD eller Blu-ray).

Varför har vi dessa förvrända, sönderkomprimerade, distande och förskräckliga 'musikutgivningar' på CD eller MP3 ? Musik är ett hantverk och konst menat för sinnlig njutning. Att skapa s-t är verkligen lågt när man har att göra med något som musik.

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2011/09/19 :  09:37:59  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Hur kan en del vara viktigare än en annan i en serie av komponenter? Alla är lika viktiga och liknelsen till kedjor och dess länkar är uppenbar.

Det svåra är att ta denna insikt till något konkret, vilken modell, vilket pris, vilken teknik är det som gäller?
Men om man använder "källan först" som paroll för att kränga skitdyra cdspelare är man i mina ögon helt uträknad.

Inspelningskvaliteten med tillhörande mixning och mastring är en lika viktig länk som allt annat.

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2011/09/19 :  09:44:29  Show Profile Send MartinN a Private Message
quote:
kränga skitdyra cdspelare

Ja, vad lustigt egentligen, att kränga skitdyra saker i allmänhet är viktigt för att ekonomin skall rulla - om det så är en dyr skiva eller hifikomponent.

Jag delar helt åsikten att inspelningen är viktigare än t.ex. CD-spelaren - men tänk i alla fall på hur viktig första komponenten i alla fall är: LP -spelare och SACD kan låta bättre än CD och MP3 - då styrt av formatet men i alla fall första steget.
Go to Top of Page

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2011/09/19 :  09:56:53  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message
Jag har nästan slutat köpa nya skivor, mest för att jag lyssnar med hörlurar och i princip alla skivor jag köpt med senare inspelningsdatum skär sönder mina öron efter ett par tre låtar. Hemma är det inte lika påtagligt via högtalare, men nog går jag och skruvar ner mer och mer ju längre tid jag lyssnar. Och jag tycker inte det är någon större skillnad på CD jämfört med vinyl, det är helt enkelt mastringen som är samma och skit.
Pratar vi spelare v.s. spelare så är det helt klart skillnad där, kommer fortfarande ihåg hur jag med min gamla CD inte hörde skillnad mellan 2 olika förstärkare (hemmabiostärkare v.s. för/slutsteg kombo), men med en bättre CD var det som natt och dag. Tydligt bevis (för mig) att man faktiskt behöver ha jämvikt i systemet.

Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!

You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2011/09/19 :  10:05:36  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
Martin N det har ingenting att göra med var du gör ingreppet, det är bara storleken på ingreppet som har någonting att göra med hur summan blir i slutändan.

Men annars är ju högtalarna det som i regel ger de absolut största avvikelserna mot varandra pga dess komplexa funktion.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..

Edited by - Goldfinger on 2011/09/19 10:06:09
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2011/09/19 :  10:16:17  Show Profile Send MartinN a Private Message
quote:
Martin N det har ingenting att göra med var du gör ingreppet, det är bara storleken på ingreppet

Tja - jag anser ändå att inspelningen (skivan) är det viktigaste. Om man har en dålig inspelning - kommer den alltid att låta sämre än en bra inspelning oberoende av om anläggningen har kostat 5kkr eller 100kkr.

Däremot kan nog diskuteras om själva spelaren, förstärkeriet eller högtalarna är viktigast i 'kedjan'.
Go to Top of Page

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2011/09/19 :  10:25:43  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message
quote:
.....Om man har en dålig inspelning - kommer den alltid att låta sämre än en bra inspelning oberoende av om anläggningen har kostat 5kkr eller 100kkr.
.....

Nej, tyvärr och det är därför allt nuförtiden låter skit. Har en gammal inspelning med Eric clapton, låter så erbarmligt dåligt i bilen att den inte får vara med där, men låter riktigt bra hemma. Och tvärtom, skivor som låter bra i sambons lilla bordsspelare och i bilen, de skivorna går knappt att lyssna på i finstereon, och definitivt inte i hörlurar.

Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!

You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2011/09/19 :  10:45:22  Show Profile Send MartinN a Private Message
quote:
lilla bordsspelare och i bilen

Dessa användningsområden har jag (tyvärr) inte haft att göra med, men jag förstår nu kanske litet bättre varför det låter som det gör i dag.
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2011/09/19 :  10:49:26  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
quote:
Hur kan en del vara viktigare än en annan i en serie av komponenter? Alla är lika viktiga och liknelsen till kedjor och dess länkar är uppenbar.
Den liknelsen tycker inte jag håller något vidare. Kanske beror det på vilken ingång man tar till påståendet. Tar man ingången att "man får ju faktiskt inget ljud om man tar bort en del i kedjan, därför är alla delar lika viktiga" så kan liknelsen faktiskt hålla. Man som jag anar så vet vi att det är lite mer komplext än så.

Hifi&Musik gjorde ett liknande test utifrån en given setup apparatur och högtalare i mellanklassen. I var ordning bytte de ut signalkälla, sedan förstärkare, sist högtalare för att försöka höra vilket utav bytena som innebar högsta kvalitativa förändring. Jag tror att de kom fram till att signalkällan gjorde största höjningen.

Men det var inte det jag ville komma till. Utan den att skall liknelsen till "kejdan" göras så får man kanske ta vägen om "vilken del in kedjan är starkast" eller "vilken del kan man ändra för att göra den starkare", typ.
Go to Top of Page

nikwal
Member

126 Posts

Posted - 2011/09/19 :  11:39:23  Show Profile Send nikwal a Private Message
Är inte dusjälv viktigast :-) hehe, sen rummet, och sen högtalarna.. under förutsättning att resten av prylarna inte är totalt skräp..
Go to Top of Page

Johan4130
Member

469 Posts

Posted - 2011/09/19 :  11:39:42  Show Profile Send Johan4130 a Private Message
På min hifiresa har jag hört mest skillnad när jag byter högtalare men kan tänka mig att när man kommit upp en bit i allmän kvalité på anläggningen så kanske signalkällan (spelare) gör störst skillnad?
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2011/09/19 :  11:43:03  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Rannegarden: hur tänker du då? Om du på nått sätt sätter en kvalitets-siffra på respektive "burk" i avspelningskedjan så spelar det ingen roll vart den dåliga burken är; slutresultatet blir dåligt oavsett vart!

Känner ni till viskningsleken?
Man viskar en mening från ena personen till andra, inte tillåtet att repetera eller fråga. När sista personen hört viskningen skall den sägas högt. Sällan är den korrekt... Det spelar ingen roll vem i kedjan som är sämst - resultatet blir dåligt i slutänden i alla fall.

Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2011/09/19 :  12:02:42  Show Profile Send MartinN a Private Message
Om jag fick välja hur min anläggning och musik skulle se ut (istället för hur jag har det i dag, och hur det ser ut på mediemarknaden) så skulle jag vilja ha billiga LP (100kr nya) på all musik i skivaffärerna och på min anläggning skulle jag satsa mest på LP-spelaren och högtalarna. Tyvärr är mediemarknaden förändrad för gott (ont?).

Alla har dock sina preferenser.
Go to Top of Page

Cyberpunkare
Member

218 Posts

Posted - 2011/09/19 :  12:02:43  Show Profile Send Cyberpunkare a Private Message
Jag håller med MarinN.
Det viktigaste är väl ändå inspelningen. Har själv en relativt bra anläggning (tycker jag) och oftast när det låter dåligt så beror det på inspelningen.
Men jag tycker att det känns bra att veta att min anläggning inte är den svaga kedjan och när man sedan spelar upp en bra inspelning så eller så ryser man av vällust
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2011/09/19 :  12:26:21  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
EA: Jag säger inte att det är en lysande lösning på en tveksam kedja. Om vi säger så här då: Att om inte kedjan är optimal så kommer man aldrig få höra endera länks bästa. Vare sig om det är signalkälla, förstärkeri eller högtalare (osv valfri länk och ordning).

Men att säga att det är lika dåligt med en till hälften optimal kedja som en ooptimal är att ta i. Lika sagt att en till hälften optimal inte kan bli lika bra som en optimal.

Att förbättra endera länk medför ett steg mot den optimala kedjan. Vilken länk är viktigast/ger mest förbättring om vi leker med tanken att enbart byta en? Ingen aning. Det kan säkert skifta. Referensen till H&M´s test vara bara något som dök upp i mitt minne när jag läste tråden.

Go to Top of Page

Andrén
Medlem i AÖ

557 Posts

Posted - 2011/09/19 :  13:47:15  Show Profile Send Andrén a Private Message
Olika personer lägger olika värdering i vilka fel de stör sig på mest. Vissa stör sig ytterst på rummet andra de som kommer från skivspelaren.
Av det jag har stött på så, brukar det generellt bli att man lägger energi där det finns flest saker man stör sig på, eller som inte är Good enough.

Detta brukar ju stötas och blötas lite här och var man ska lägga sina slantar eller sin energi, men till syvende o sist så landar det ju i personliga preferenser och upplevelser.

Därmed inte sagt att man inte skall vara öppen och ödmjuk o passa på att testa och lyssna, på anläggningar eller andras idéer.

Själv så skulle jag önska att man i mindre utsträckning mastrar för radio. Det tror jag är en första åtgärd som skulle göra mycket för musik och välljud. Ofta så är ju inte utrustningen eller upptagningen i sig problemet, utan vad man gör med det sen, och vilken typ av musikalisk produkt man vill skapa.

Mvh

Akustikchef på Sounds of Science

Go to Top of Page

markusA
Member

578 Posts

Posted - 2011/09/19 :  14:10:27  Show Profile Send markusA a Private Message
Dags för mina $0.02...
En kedja blir aldrig starkare än den vekaste länken är imho en väldigt passande liknelse för HiFi men samtidigt kan man inte neka att skit in = skit ut.
Nu överlappar ju dessa två rätt ordentligt om man tänker till.
Slutresultatet kan aldrig bli bättre än insignalen men anläggningen kan sabba rätt mycket vilket gör bra inspelningar en aning överflödiga om man inte har en tillräckligt bra anläggning.
Imho så känns det lite som en ond cirkel av uppgraderingar där jakten aldrig tar slut.
Vilken del i kedjan som är viktigast beror på vart i cirkeln man befinner sig vilket betyder att prioriteringarna hela tiden skiftar.
Ingenting är statiskt och det enda konstanta är förändringen.
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2011/09/19 :  14:28:30  Show Profile Send MartinN a Private Message
Borde man allså inte uppgradera utan nedgradera till Boombox eller sunkig bilstereo för att kunna njuta av dagens alster ?

Att köpa sin favoritmusik på bättre format (LP, SACD eller Blu-ray) är i alla fall ganska billigt, men sedan fungerar det så att om man uppgraderar hifikomponenter så borde hela ens musiksamling bli 'bättre'.
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2011/09/19 :  15:20:17  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
[quote]EA: Jag säger inte att det är en lysande lösning på en tveksam kedja. Om vi säger så här då: Att om inte kedjan är optimal så kommer man aldrig få höra endera länks bästa. Vare sig om det är signalkälla, förstärkeri eller högtalare (osv valfri länk och ordning).

Men att säga att det är lika dåligt med en till hälften optimal kedja som en ooptimal är att ta i. Lika sagt att en till hälften optimal inte kan bli lika bra som en optimal.

Att förbättra endera länk medför ett steg mot den optimala kedjan. Vilken länk är viktigast/ger mest förbättring om vi leker med tanken att enbart byta en? Ingen aning. Det kan säkert skifta. Referensen till H&M#180;s test vara bara något som dök upp i mitt minne när jag läste tråden.[/qupte]
Jag förstår inte dina två första stycken. Orkar du kan du förtydliga så gör jag ett nytt försök.

Det sista stycket känner jag mer igen mig i.

Go to Top of Page

mangs
Member

622 Posts

Posted - 2011/09/19 :  15:24:20  Show Profile Send mangs a Private Message
Intressant liknelse av Engelholm även om den haltar en aning, detta eftersom varje ingående del i kedjan påverkar slutprodukten (välljudet i dina öron) olika mycket och på olika sätt. Hur mycket låter jag vara osagt men att det är skillnad, det är det.

Olika rum och högtalare ger i alla fall stora hörbara/mätbara skillnader medan många av de övriga komponenterna oftare är svåra att mäta upp verkliga signifikanta skillnader. Däremot finns det ju många guldöron som kan höra stor skillnad mellan tex olika nätkablar.

Däremot finns det nog få som tycker att närkabeln påverkar ljudet mer än att du byter rum från ett riktigt dåligt akustiskt rum mot ett dedikerat lyssningsrum utan kompromisser.

Go to Top of Page

mangs
Member

622 Posts

Posted - 2011/09/19 :  15:36:44  Show Profile Send mangs a Private Message
Måste även lägga till att man visst kan göra någonting (i alla fall delvis) åt taskiga inspelningar.

Om man har en inspelning som i ens egena tycke saknar eller lägger till något kan man kompensera genom att dra ifrån lägga till detta meha matchning mellan utrustning eller då att tex EQa inspelningen och därmed kompensera.

Någonstans är det ju många länkar i kedjan och om det finns någon störig aspekt på vägen som vi kan reducera eller plocka bort utan att införa något som stör mer så måste ju totalen bli till det bättre i slutändan?

Om målet är att det ljud vi upplever i hjärnan skall vara så naturtroget och ge oss en så pass bra in/upplevelse som möjligt så spelar det ju egentligen mindre roll var vi stoppar in förbättringen så länge slutresultatet blir bättre.

En riktigt taskig inspelning måste ju kompenseras upp rejält för att bli duglig och ibland räcker inte ens detta. Därför håller jag med att inspelningen är viktig. Däremot uppspelaren av nämnda inspelning påverkar normalt ljudet betydligt mindre.

Ta en uselt inspelad låt komprimerad till undermålig MP3 och spela upp på en referens-CD, jämför sedan med en mästerligt inspelad låt som spelas upp i en stormarknads-DVD för 399:-. jag vet ju vilket ljud jag skulle föredra. ;)
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2011/09/19 :  16:25:11  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
quote:
Intressant liknelse av Engelholm även om den haltar en aning, detta eftersom varje ingående del i kedjan påverkar slutprodukten (välljudet i dina öron) olika mycket och på olika sätt. Hur mycket låter jag vara osagt men att det är skillnad, det är det.

Liknelsen haltar inte. Det är ju detta jag säger - alla delar påverkar. Kedjan är seriekopplad.

Det som kan vara förvirrande är att storleksordningen på kvalitetsvariationen på dom olika delarna är högst olika.

Go to Top of Page

mangs
Member

622 Posts

Posted - 2011/09/19 :  16:30:14  Show Profile Send mangs a Private Message
Men, en svaghet på en länk i kedjan kan kompenseras för av att en annan länk förändras/förbättras.

vad det gäller storkleksordningen är jag helt enig, den diffar rejält.
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2011/09/19 :  17:04:43  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message
Det är sista steget i kedjan som är viktigast *punkt*
Go to Top of Page

mangs
Member

622 Posts

Posted - 2011/09/19 :  17:06:24  Show Profile Send mangs a Private Message
Du själv? ;)
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2011/09/19 :  17:38:28  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message
Japp.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.66 sekunder. Snitz Forums 2000