HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 WAV vs FLAC?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 6

markusA
Member

578 Posts

Posted - 2011/09/18 :  12:06:35  Show Profile Send markusA a Private Message
räven> Hör ingen skillnad men på samma sätt som jag tror på placebo så måste jag acceptera att nocebo också existerar. Följdaktligen så kan jag undermedvetet filtrera bort skillnader för att jag förväntar mig att det inte ska finnas några vilket gör mina lyssningsintryck högst subjektiva och inget man kan dra några direkta slutsatser ifrån.
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2011/09/18 :  13:25:03  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Passerati:Rippar skivor med lite olika inställningar, skivor som jag har större behållning av rippas nogrannare.

Hörde att du inte blev nöjd med bilderna du tog, men jag skulle gärna se dom ändå.
Tack för kaffet!

markusA: Du är välkommen till mig för rippning och avlyssning om du känner för det.

ombud för Intelligent Sound

Edited by - räven on 2011/09/18 13:28:13
Go to Top of Page

markusA
Member

578 Posts

Posted - 2011/09/18 :  15:58:05  Show Profile Send markusA a Private Message
Bor du i GBG området så låter det som en trevlig aktivitet. :)
Jag har bara tillgång till kollektivtrafiken...
Go to Top of Page

Johan4130
Member

469 Posts

Posted - 2011/09/18 :  17:06:33  Show Profile Send Johan4130 a Private Message
Ni som hör skillnad och kör Sonos eller Squeezebox borde kolla in http://www.audiocom-uk.com/

De moddar maskinerna och lovsångerna låter inte vänta på sig.
Om man hör skillnad på filer genom sin omoddade maskin borde det bli en liten revolution i ert ljud om man låter hårdvaran bli moddad också.

När man läser om skillnaderna är det konstigt att ni låter er begränsas så av en omoddad maskin. Långt ifrån high end om man läser i utländska grannforum. Inte ens i klass med en hyfsad cd-spelare.

Detta blev ju OT men hade ingen lust att starta en helt ny tråd bara för att tipsa om företaget.
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2011/09/18 :  18:06:01  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Johan4130:Inget nytt under solen, många på forumet har redan moddade maskiner, tycker du att det är konstigt?

Tycker att det finns en gnutta av misstro hos dig men jag kan ju ha fel.

markusA: Ok! Bor en liten bit utanför sthlm och tror inte att spårvagn tar dig hit

Edited by - räven on 2011/09/18 18:09:01
Go to Top of Page

Johan4130
Member

469 Posts

Posted - 2011/09/18 :  18:11:22  Show Profile Send Johan4130 a Private Message
Nej det är inget konstigt - ganska naturligt!
Funderar på en moddad maskin själv, behåller dock mina flac-filer. :)
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2011/09/18 :  18:49:08  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message
Johan4130, du är hjärtligt välkommen att ta "spårvagnen" till Falun för en provsmakning av lite blandad musik i AIFF och valfritt lossless komprimerat format om du vill? Jag är rätt övertygad om att du kommer föredra det förstnämnda! Och gör du det inte hoppas jag du gillar kaffet i alla fall!
Mvh Micke
Edit:missade litet

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd

Edited by - AlfaGTV on 2011/09/18 18:49:32
Go to Top of Page

Johan4130
Member

469 Posts

Posted - 2011/09/18 :  19:52:23  Show Profile Send Johan4130 a Private Message
Det kanske jag tar fasta på. Ska bara få tillbaka hörseln på högra örat. Just nu hör jag inte skillnad på någonting i princip.

Jag har lite filer jag skulle vilja testa skillnad på. Om man får ta med sig eget vill säga.
Go to Top of Page

markusA
Member

578 Posts

Posted - 2011/09/18 :  20:14:14  Show Profile Send markusA a Private Message
Hmm, spårvagn? Jag tror de brukar kalla det tåg... ;)
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2011/09/18 :  23:19:47  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Rälsbuss?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2011/09/19 :  06:12:02  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message
Givetvis får du ta med eget material, det är ju det viktigaste med att träffa likasinnade, ny musik!
Hör av dig på PM bara!
Mvh Micke

Go to Top of Page

Johan4130
Member

469 Posts

Posted - 2011/09/19 :  11:33:12  Show Profile Send Johan4130 a Private Message
I (den eviga?) frågan om flac vs. wav, tror ni man märker skillnad mellan olika transporter också - borde kunna märkas större skillnad där än mellan filtyper gissar jag.

Jag har läst en hel del i ämnet på sista tiden och det finns ju ett antal transporter att välja bland.

Det senaste och i mina ögon mest intressanta var nog en batterimoddad M2Tech HiFace.

Jag har en omoddad sådan själv och tycker den fungerar mycket bra ihop med kernel streaming från en pc.

Nån annan som testat en HiFace och olika filtyper?
Go to Top of Page

Stefaeri2001
Member

563 Posts

Posted - 2011/09/19 :  15:19:08  Show Profile Send Stefaeri2001 a Private Message
Visst, en hiface har revolutionerat mitt musiklyssnande! Med Foobar spelandes högupplösta filer från en pc, in i en bra DAC, så uppnår man en kvalitet jag inte trodde var möjlig faktiskt. Efter att länge ha varit en förespråkare för vinylens fröjder så har mitt fokus ändrats helt!:-)

Igår fick jag Beatles 'Love' som 24/96 och det var bara ... ljuvligt!

S
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2011/09/19 :  18:08:52  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
quote:
Ni som hör skillnad och kör Sonos eller Squeezebox borde kolla in http://www.audiocom-uk.com/

De moddar maskinerna och lovsångerna låter inte vänta på sig.
Om man hör skillnad på filer genom sin omoddade maskin borde det bli en liten revolution i ert ljud om man låter hårdvaran bli moddad också.

När man läser om skillnaderna är det konstigt att ni låter er begränsas så av en omoddad maskin. Långt ifrån high end om man läser i utländska grannforum. Inte ens i klass med en hyfsad cd-spelare.

Detta blev ju OT men hade ingen lust att starta en helt ny tråd bara för att tipsa om företaget.

Det finns lite mjukvarumässiga moddningar att göra också om man kan avvara touchdisplayen och Wifi.
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=83200

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Johan4130
Member

469 Posts

Posted - 2011/09/19 :  18:31:10  Show Profile Send Johan4130 a Private Message
Jo det har jag läst om, bra tips till de som inte testat för det är ju gratis. :)
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2011/09/20 :  08:12:41  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Stefaeri2001: Har du jämfört foobar med J. River?

Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2011/09/20 :  10:52:25  Show Profile Send CC a Private Message
Johan4130 - "tror ni man märker skillnad mellan olika transporter också"

- Svar ja. Absolut. (i alla fall när det gäller transport kopplad till dac, syftar du på läsaren i datorn så handlar det nog mer om mjukvaruoptimering såsom offset osv...)

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Stefaeri2001
Member

563 Posts

Posted - 2011/09/20 :  18:42:31  Show Profile Send Stefaeri2001 a Private Message
@räven:

Nej, det följer med drivrutiner till hiface som är anpassade till Foobar, därför kör jag med den.

S
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2011/09/21 :  08:11:13  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Hiface och JRMC funkar tillsammans med kernel streaming, asio4all och wasapi event style

Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2011/09/21 :  08:18:47  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Måste också tillägga att xrecode II har gett mig ett nytt musikbibliotek.

Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2011/09/21 :  12:15:44  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message
Räven, vad menar du med ditt sista inlägg? Har programmet ställt till nåt eller bokstavligen duplicerad ditt bibliotek eller vad?
Mvh Micke

Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2011/09/21 :  12:17:39  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Näääh!
Men ljudet är så mycket bättre i wav.

Edited by - räven on 2011/09/21 12:19:15
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2011/09/22 :  17:53:37  Show Profile Send Zombie a Private Message
Har ni jämfört köpe-FLAC och FLAC ni själva har kokat ihop från fladdrande CD-skivor?

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2011/09/22 :  17:57:56  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Menar du flac mot flac eller?

Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2011/09/22 :  19:38:32  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Svara lite på frågan tror jag?

Vet inte vad du lägger för värderingar i "FLAC ni själva har kokat ihop från fladdrande CD-skivor?".

Men,Jag har aldrig "flacat" något själv, bara packat upp filer jag fått eller köpt. Allt låter bättre i wav.

Go to Top of Page
Page: of 6 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000