HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 WAV vs FLAC?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 6

Passerati
Member

3449 Posts

Posted - 2011/09/23 :  08:27:10  Show Profile Send Passerati a Private Message
FLAC'ar själv med EAC, verkar funka okey och betydligt trevligare lyssna på än det vassa och kantiga cd-ljudet.
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2011/09/23 :  20:28:30  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Precis så upplever jag flac, lite avrundat och utan den sista luftigheten.

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

Passerati
Member

3449 Posts

Posted - 2011/09/23 :  23:51:45  Show Profile Send Passerati a Private Message
Är inte musik luftig så bör det ju inte låta luftigt, likväl om cymbalerna är av metall så lär de väl låta som av metall med.
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2011/09/25 :  15:00:05  Show Profile Send CC a Private Message
packade upp en platta med Thom Rotella (Without Words) till wave. Har suttit å växlat mellan wave & flac på ett flertal av låtarna. Fram å tillbaka. Verkligen ansträngt mig att försöka höra skillnad.

Behöver nog ta hem ett "guldöra" som hjälp och köra med lite blindtest då jag fortfarande inte kan notera några skillnader. Men finns skillnaden så är det inget jag behöver oroa mig för eftersom jag inte kan höra det. Inte ännu...

Test utfört med wave & flac-filer från samma rippade skiva. Flac packas upp på min server i realtid och skickas som PCM via TP-kabel (precis som wave-filerna) till min SB3:a (strömmatad med nätdel från Harmony Design) och sedan vidare digitalt till extern dac.

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -

Edited by - CC on 2011/09/25 15:00:40
Go to Top of Page
Page: of 6 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000