Author |
Topic |
|
Lars S
Starting Member
48 Posts |
Posted - 2011/09/24 : 15:21:43
|
Hej på er!
Jag är extremt intresserad av musik men har också ett stort intresse av film. Dock kanske det är 9 mot 1 till musikens fördel. Min anläggmimg består just nu av en Marantz SR7005 flerkanalsreceiver, en Marantz UD 7006 BluRay-spelare. Dessa båda komponenter är inköpta i somras.
För ca sex år sedan köpte jag ett högtalarpaket bestående av frontarna JPW 204, centern JPW 208C och surroundhögtalarna JPW 201. Vill minnas att högtalarna kostade runt 10 000:- på den tiden. Jag tyckte väldigt bra om ljudet och JPW 204 blev dessutom utsedd till årets högtalare i tidningen HiFi & Musiks sista nummer år 2004. Jag skaffade aldrig någon sub eftersom JPW 204 har ett sidomonterad 9" baselement som ger mig den bas jag behöver med råge.
I somras fick jag hjärnsläpp och investerade i en svindyr Meridian Media Core 200. Jag har hittills lagt in ca 400 CD-skivor och jag får lätt plats med minst 1000 skivor till. Jag styr hela härligheten via min iPad och det är så otroligt smidigt att man häpnar. Det enda tråkiga är väl att jag i teorin kan bära upp mina skivor på vinden nu och det känns naturligtvis tråkigt. Och jag brukar säga det, men jag tycker att en samling CD-skivor har ett estetiskt värde. På något vis.
MC 200 är en fantastisk signalkälla och eftersom jag ger musikåtergivningen absolut högsta prioritet har jag planer på att uppgradera anläggningen. Och det är här jag behöver er hjälp. Så här ser mina "planer" ut. Finansieringen, detta ständigt återkommande irritationsmoment, är långt ifrån löst. Men jag är en drömmare och vad vore livet om man inte fick drömma sig bort ibland?
Jag funderar på att uppgradera högtalarna med Audiovector Si3 Super som frontar, Audiovector SiC Super som center samt Audiovector KX som surround. Jag har lyssnat på högtalarna med Naim förstärkeri och med min egen Meridian MC200 som signalkälla. Och jisses vad bra jag tycker att det låter. Jag har även prövat att låta min Marantz SR7005 driva högtalarna men det var något som fattades. Det lät helt enkelt inte bra alls i jämförelse.
Jag lyssnade på Naim NAC 152 XS (försteg) och Naim NAP 155 XS (slutsteg). Och dessa två små apparater, Audiovector Si3 Super och Meridian Media Core 200 lät verkligen ruskigt bra och nu känner jag att detta måste jag bara ha! Men det kommer att kosta mig nästan 70 000 kronor !?! Fan vet om jag kan lösa det.
Men om vi bortsrt från ekonomin så är jag inte så insatt i alla tekniska lösningar så förklara gärna lite övertydligt så att jag förstår. Jag kommer att fortsätta driva centerhögtalaren och surroundhögtalarna med Marantz SR7005 men jag kommer att ta ut signalen till stereohögtalarna via preout och vidare till Naim kombinationen och till slut via Naims egna kablar till fronthögtalarna.
Så vad tror ni om det hela. Är, om jag genom ett mirakel löser finansieringen, detta en bra uppgradering och tror ni att jag kommer att bli nöjd? Är det någon annan som har ett liknande system och vill dela med sig av sina kunskaper. Något jag ska tänka lite extra på, några tips eller råd?
All input tages mycket tacksamt emot!
Tack! // Lars |
|
MartinN
Member
1333 Posts |
Posted - 2011/09/24 : 15:33:02
|
Jag är själv tvåkanalsfantast så jag är kanske partisk. Men tänk åtminstone på möjligheten till riktigt bra fronthögtalare (ett par i stereo) och sedan lämna centern och surrounden som du har. Visserligen kan det bli problem med integreringen och så beror det väl på om du har tvåkanalsskivor eller multichannel SACD. Meridian och Marantz spelare är fina och borde duga. Naim är inte mitt märke så jag kommenterar inte. |
|
|
Micke Y
100.000-klubben
7709 Posts |
Posted - 2011/09/24 : 18:04:58
|
Audiovector är små, snygga och passar i vanliga hem men det brukar vara gott om dom på beg marknaden vilket kanske är ett tecken. Är storleken och utseendet viktigt för dig? Annars skulle jag nog lyssna runt lite mer för det finns väldigt mycket bra alternativ till både högre och lägre pris.
Micke |
When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her. "Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan. |
|
|
Johan4130
Member
469 Posts |
Posted - 2011/09/24 : 18:34:45
|
Börja med att låna hem högtalarna och se om du står ut med ljudet hemma med de apparater du redan har. |
|
|
emanuelgbg
Member
743 Posts |
Posted - 2011/09/25 : 21:47:22
|
Vad va det som du gillade med audiovector o naim-kombon? Tänk efter vad du är ute efter o låna hem. Är det högtalare i samma utseendeklass som du föredrar skulle jag ta och lyssna på System Audio Mantra 60 o Amphion Argon 3L oxå. |
|
|
|
Topic |
|