HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 försteg till Aleph3?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

e-robban
Member

331 Posts

Posted - 2011/09/07 :  23:07:01  Show Profile Send e-robban a Private Message
Hej, jag sitter på ett Aleph3 slutsteg från Pass Labs. Lånat av en bekant.
Tydligen vill det ha en ganska stark insignal jag är inte så haj på sådana specifikationer.
Pass egna försteg från samma generation (aleph L resp P?) är väl den uppenbara lösningen men de är ju lite halvsvåra att hitta.
Tar därför gärna emot förslag på andra alternativ eller upplysningar om vilka värden jag ska hålla utkik efter.
/Robban

"Just sit back and enjoy the magic of rock!"

krellmaster
Member

886 Posts

Posted - 2011/09/14 :  23:47:17  Show Profile  Visit krellmaster's Homepage Send krellmaster a Private Message
Hej Robban. Jag har oxå ett Aleph 3 å det stämmer att det är ganska elakt mot försteget. Aleph 3 har låg inimpedans,runt 12kohm om jag inte minns fel, så det kräver lite kräm från försteget. När jag köpte Alephen hade jag ett h/k Citation 21 försteg å Citation 22 slutsteg varav det senare hade pajat därav köpet. Citation 21 funka fint med Aleph men han jag köpte steget av tyckte jag skulle testa nåt rörförsteg t.ex nåt ARC-steg men såna låg utanför min budget. Hittade dock ett Audion Premier försteg för en överkommlig peng å det funkar utmärkt ihop med Alephen. Tyvärr har det lite begränsad bandbredd. Har även testat med en Denon 2307 hembioreciever å en NAD 3020A som försteg men dom blir nerlastade av Alephen. Har dock inte testat med riktigt korta interconnectkablar då kanske dom funkar bättre men då är lite av vitsen med separata för/slutsteg borta.

En av mina söner har lånat Alephen å han har ett Harmony Design Pre9 å det funkade ypperligt ihop.

För tillfället kör jag mest med NAD 3020A som försteg till Citation 22, som gjort comeback, med fantastiskt bra resultat. Citation 21 råkar va utlånat fn.

nyfiken skeptiker
Go to Top of Page

e-robban
Member

331 Posts

Posted - 2011/09/15 :  21:53:29  Show Profile Send e-robban a Private Message
pre9 säger du? jag gillar deras grejor. just pre 9 är inte så dyrt heller. men LarsG här på forumet har gett mig ett riktigt bra tips som jag tänkte prova först (rörsteg!).

Go to Top of Page

lars
Member

461 Posts

Posted - 2011/09/15 :  22:55:07  Show Profile Send lars a Private Message
12 Kohm belasting kan vara lite tufft för rörförsteg som ofta har högre utgångsimpedans än halvledare.

Själv har jag ett slutsteg med ingångsimpedans på 100 Kohm för att passa mitt rörförsteg.

Kolla först vilken rekommenderad belasting som gäller för försteget innan du köper något.
Go to Top of Page

e-robban
Member

331 Posts

Posted - 2011/09/16 :  19:58:50  Show Profile Send e-robban a Private Message
har kollat manualen. den säger rakt ut att inga begränsningar finns :D

Go to Top of Page

krellmaster
Member

886 Posts

Posted - 2011/09/16 :  21:56:33  Show Profile  Visit krellmaster's Homepage Send krellmaster a Private Message
Måste korrigera mig, rätt ska va rätt. Har tittat i manualen till Aleph 3 och inimpedansen är faktiskt 23kohm! Alltså ung. detsamma som Citation 22 vilket kan förklara varför Citation 21 funkar så bra till Alephen. Citation 21 har en utimpedans på 330ohm om det kan va till nån vägledning. Ändå så upplever jag Aleph 3 som mycket kinkigare vad det gäller passande försteg än Citation 22 som funkar helt oproblematiskt med allt jag testat. Det är nog inte fel om försteget har ett buffertsteg för att kunna driva Aleph, har för mig att Audion Premier har det så det är nog därför det funkar så bra med Aleph trots att det är ett rörsteg.

nyfiken skeptiker
Go to Top of Page

e-robban
Member

331 Posts

Posted - 2011/09/16 :  23:10:34  Show Profile Send e-robban a Private Message
utgångsimpedansen på försteget är 1,5 Kohm.

Go to Top of Page

lars
Member

461 Posts

Posted - 2011/09/17 :  12:15:14  Show Profile Send lars a Private Message
1.5 Kohm utimpedans är högt.

Jag kollade manualen för mitt Audio Research försteg.
"Output impedance = 325 ohm, minimum load = 20 Kohm".
Faktor load/output impedance = 62.
Go to Top of Page

e-robban
Member

331 Posts

Posted - 2011/09/17 :  22:14:48  Show Profile Send e-robban a Private Message
och högt är bra, right ;) ?

Go to Top of Page

lars
Member

461 Posts

Posted - 2011/09/18 :  23:27:55  Show Profile Send lars a Private Message
quote:
och högt är bra, right ;) ?

Lite förenklat så är det bra med låg utimpedans på försteget och hög inimpedans på slutsteget ungefär i den relation som Audio Research rekommenderar.

Transistorsteg har oftast lägre impedans (10 - 60 ohm) än rörförsteg 300 och uppåt). Har man hög utimpedans på försteget så skall man ha hög inimpedans på slutsteget. Följ de rekommendationer som tillverkaren anger.
Go to Top of Page

e-robban
Member

331 Posts

Posted - 2011/09/26 :  19:18:28  Show Profile Send e-robban a Private Message
FYI, rörsteget fungerade ypperligt :D

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000