HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Är Velodyne SPL-800i bra?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

widen76
Member

221 Posts

Posted - 2011/09/10 :  14:45:36  Show Profile Send widen76 a Private Message
Jag funderar på att komplettera mitt 2-kanals system med en sub. Jag har ett litet möblerat rum på cirka 4x6 meter. Jag letar efter en mindre sub som funkar bra med musik (hårdrock, rock) och som är "musikalisk", d vs en sub som knappt märks men som fattas när den stängs av. Jag spelar inte högt eftersom det är en lägenhet och det är även trångt med plats i rummet. Pristak: 5.000-7.000. Jag började läsa på nätet och kollade upp B&W ASW610 men den verkar inte så populär och inte så prisvärd. Jag har dock inte lyssnat på den så jag kan inte uttala mig.

Vad som däremot verkar vara bra val är en Velodyne Minivee (SPL800i) som har en stark 1000W aktiv förstärkare och verkar kunna ge bra bas med sitt 8 tums element. Väldigt kompakt också, en klar fördel. Jag tittade lite på REL T5 också, och den verkar prisvärd. Även Sunfire HRS-8 verkar intressant.

Så för att sammanfatta:
- Litet rum, sub behöver vara kompakt och lätt att placera.
- Lägenhet, inga höga volymer.
- Inget dunka,dunka i subben, den ska komplettera mina B&W 603 med ett luftigt basfundament.

Vad säger ni, är Velodyne MiniVee ett bra val, eller en Sunfire, kanske en REL? Erfarenheter av någon av dessa? Tips mottages tacksamt!
//Marcus

Min utrustning: CD-spelare: NAD C521, Förstärkare: Hegel H100 SE, DAC:Hegel HD11, Högtalare: B&W 603 S3, Sub: B&W ASW610. Högtalarkablar: Supra Ply 3.5, Signalkablar: Harmonic Tech Truth-Link, Harmonic Tech Harmony-Link

Stefaeri2001
Member

563 Posts

Posted - 2011/09/10 :  20:00:12  Show Profile Send Stefaeri2001 a Private Message
Alla de där du räknar upp brukar låta bra, och alla har sina förespråkare som tillhörande toppskiktet bland subbar. Du bör undvika basreflex om du vill ha en rent och luftigt ljud.

Vill du lyssna på hur en minivee 10 funkar i ett mindre rum är du välkommen. För mig har det blivit - IMHO - jättebra med en Velodyne.

mvh

S
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2011/09/10 :  22:23:16  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message
REL alla dagar om du ska lyssna på musik, velodyne eller sunfire om du ska ha till film..

REL låter mycket bättre men saknar lite av kraften i sunfire och velodyne medans dom två sistnämnda kan upplevas som lite slöa till musiklyssning..

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

Ekan
Member

139 Posts

Posted - 2011/09/10 :  23:07:58  Show Profile Send Ekan a Private Message
Jag hade samma budget när jag letade sub, även samma kriterier - valet föll på en begagnad REL Storm 5. Sluten låda med nedåtriktad 10". Som RuneStone säger - en utmärkt musiksub - sammarbetar mycket bra med mina Magnepan 1.7. Lådan bygger en smula på höjden men tar liten golvyta i anspråk, tycker jag är ganska vettigt.
Fjärrkontroll ska inte underskattas. Bra är även att den går att dela lågt (ner till 16Hz!), även om filtret är en smula flackt uppåt.
Nackdelen är att den inte har någon EQ eller avancerad DSP (för rumsanpassning). Justerar man fas, frekvens och nivå samt placerar den rätt så går det att leva utan.

Här tillsammans med mina Spendor.

Nu har det åkt in en betongplatta på SD-fötter även under suben, tänk på det om du har ett bråkigt golv.

Det var en hyffsat populär modell, den dyker upp på begagnatmarknaden då och då.

Musiksystem som slimmats ner och nu växer...
Go to Top of Page

j0akim
Member

1387 Posts

Posted - 2011/09/11 :  08:25:29  Show Profile  Visit j0akim's Homepage Send j0akim a Private Message
Angående Velodyne subbarna så bör du kolla på R versionen med inbyggd rumskalibrering, mick och fjärrkontroll.

Du får rätt mycket mer välljud för de extra kronorna och priserna ligger väl ganska lika. Jag fick en Velodyne SPL1000-R för 6500:- begagnad men i perfekt skick. Håll ögonen öppna på Hifimagasinet så kan du nog fynda rejält.

Jag vet att även Media Markt brukar ha lite erbjudande på Velodyne, nu finns ju Ultra serien också, men den är lite dyrare.

De spelar helt klart bra till musik enligt mig.

Oppo BDP-93>Mac Air/Imac>Bladelius DAC->Onkyo PR-SC5507->Nuforce MCH-3SE-C7->Nordost Baldur->Martin Logan Spire, Martin Logan Theater-i, 4*SVS SSS02, SVS AS-EQ1->2*SVS PC13-Ultra DSP

Imac->Apogee Duet->Denon AH-D7000 Lawton mod
Mitt galleri
Go to Top of Page

widen76
Member

221 Posts

Posted - 2011/09/11 :  18:12:56  Show Profile Send widen76 a Private Message
Tack för svaren! Jag går helt på känsla när det gäller valet av subwoofer. Velodyne MiniVee verkar lockande och det finns många tester och recensioner att läsa på nätet, väldigt sällan negativa sådana. När det gäller REL så känns det som en sub inriktad för Hi-Fi och känns som ett säkert kort. I nuläget står valet mellan MiniVee och REL T5, där REL faktiskt är en tusenlapp billigare.

En sak jag funderade på är att REL har ett nedåtriktat 8-tums aktivt baselement. Eftersom jag bor på andra våningen i lägenhet, är det en nackdel? Huset är inte överdrivet lyhört, men att pressa ner lågfrekventa ljudvågor i plastmattan kanske kan ge grannarna anledning att klaga. MiniVee har en framåtriktad åtta. Å andra sidan sprider väl sig basen hur man än gör...

Min utrustning: CD-spelare: NAD C521, Förstärkare: Hegel H100 SE, DAC:Hegel HD11, Högtalare: B&W 603 S3, Sub: B&W ASW610. Högtalarkablar: Supra Ply 3.5, Signalkablar: Harmonic Tech Truth-Link, Harmonic Tech Harmony-Link
Go to Top of Page

j0akim
Member

1387 Posts

Posted - 2011/09/11 :  18:18:27  Show Profile  Visit j0akim's Homepage Send j0akim a Private Message
Jag skulle undvika Minivee. Min vän har en sådan och en SPL 1200 ultra, han anser att miniveen är riktigt dålig och duger nästan i hans sovrum.
Så testa innan köp!

Oppo BDP-93>Mac Air/Imac>Bladelius DAC->Onkyo PR-SC5507->Nuforce MCH-3SE-C7->Nordost Baldur->Martin Logan Spire, Martin Logan Theater-i, 4*SVS SSS02, SVS AS-EQ1->2*SVS PC13-Ultra DSP

Imac->Apogee Duet->Denon AH-D7000 Lawton mod
Mitt galleri
Go to Top of Page

widen76
Member

221 Posts

Posted - 2011/09/11 :  18:58:53  Show Profile Send widen76 a Private Message
Tack Joakim, bra med lite negativ kritik mot MiniVeen också. Jag har läst manualen för både MiniVeen och för T5:an och intrycket är att REL har en klart uttalad kunskap om hur en sub ska byggas för musik.

Var nere på Mediamarkt och kollade, de hade en Velodyne Impact-Mini, men jag drar mig lite för att köpa minstingen i Velodynes sortiment. Jag försöker hitta "mittfåran" så att säga, en bit ovanför instegsmodellen.

Det lär bli en beställning redan ikväll...men vilken...en T-5 verkar allt mer lockande

Go to Top of Page

Ekan
Member

139 Posts

Posted - 2011/09/11 :  19:09:15  Show Profile Send Ekan a Private Message
Angående nedåtriktad bas; jag har som sagt slängt in en betongplatta på mjuka kuddar under min Storm 5, innan dess så gick en hel del energi ner i träbjälklaget. Ifall du har betong i golvet, eller liknande solid konstruktion så har det inte lika stor betydelse med avkoppling. Hur det hade blivit med framåtriktat element vet jag inte, men jag har haft liknande problem med alla högtalare i min nuvarande lägenhet.

Go to Top of Page

widen76
Member

221 Posts

Posted - 2011/09/11 :  20:55:22  Show Profile Send widen76 a Private Message
Ekan, det är betonggolv så risken för svängningar eller absorbering av ljud är nog inget problem. Basvågor tränger ju igenom det mesta så riktningen kanske inte spelar så stor roll?

Go to Top of Page

Ekan
Member

139 Posts

Posted - 2011/09/11 :  21:58:18  Show Profile Send Ekan a Private Message
Ja, stomburna vibrationer är det nog ingen jätterisk för. Jepp, basvågor har ingen tydlig riktverkan under en viss frekvens. Hur basen sprider sig i en byggnad? Ämnet är (minst sagt) komplext...kolla in Akustikforum om du inte redan varit där och snurrat runt http://www.hififorum.nu/forum/forum.asp?FORUM_ID=95 men det här är en frågeställning som är oberoende av vilken sub du väljer, i det här fallet åtminstone.

Go to Top of Page

widen76
Member

221 Posts

Posted - 2011/09/11 :  22:04:27  Show Profile Send widen76 a Private Message
Tack Ekan, jag tror banne mig att det får bli en REL T-5 ändå...

Go to Top of Page

widen76
Member

221 Posts

Posted - 2011/09/12 :  20:24:57  Show Profile Send widen76 a Private Message
Sådärja, då var en REL T-5 beställd...

Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2011/09/14 :  11:40:42  Show Profile Send MartinN a Private Message
Grattis.

Jag har två REL och har aldrig tvekat på att jag har gjort rätt. REL är perfekta för musik.
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2011/09/14 :  12:31:26  Show Profile Send MartinN a Private Message
PS Jag använder högnivå neutrik-kopplingen och anser att man bara i nödfall eller hemmabio bör använda RCA-lågnivåingång. Dessutom - våga dela lågt i frekvens - något som är optimerat hos REL. Jag tror inte att det spelar någon roll för lyhördhet om man har elementet riktat nedåt eller frontalt - nedåtriktat element gör bara att REL har kunnat optimera rumskopplingen med ett specifikt avstånd till golv. De rekommenderar att man inte använder spikes bara man har solitt golv.

När man ställer in sub kan man börja med för mycket bas och sedan minska tills man nästan inte kan detektera någon förhöjd bas. En ljudtrycksmätare och mycket experimenterande är att rekommendera.

Edited by - MartinN on 2011/09/14 12:39:13
Go to Top of Page

widen76
Member

221 Posts

Posted - 2011/09/14 :  19:46:54  Show Profile Send widen76 a Private Message
Har fått hem min REL T5:a nu. Har bara spelat lite lagom och testat placering och lite annat. Har väl en viss inspelningstid också. Men hittills har det låtit trevligt. Det är förvånande hur mycket större musiken blir med en mjuk basbotten. Det är för tidigt att uttala sig om karaktären på T5:an, jag har inte lyssnat tillräckligt än och justeringar behöver göras. Basen är lätt att integrera med befintliga högtalare. Basen bara "finns" där och det är helt omöjligt att höra var lådan står någonstans. Fräckt!

Martin, du har nog rätt, att dela lågt funkar väldigt bra!

Så nu ska jag spela in grejorna och lyssna igenom en del plattor i veckan, det ser jag fram emot!

Go to Top of Page

widen76
Member

221 Posts

Posted - 2011/09/14 :  19:50:55  Show Profile Send widen76 a Private Message
Martin, jag har också kopplat med neutrik-kabeln enligt manualen. Det känns betryggande att tillverkaren faktiskt har klara besked om vad som funkar och inkluderar en specialkabel också. Det gillar vi!

Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2011/09/14 :  21:02:00  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message
+1

Hoppas du blir nöjd..

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

perdan
Starting Member

23 Posts

Posted - 2011/09/15 :  12:34:49  Show Profile Send perdan a Private Message
Hej!

Har haft 2 stycken Velodyne SPL-800i och vart mycket nöjd med ljudet på dessa.
Det var dok problem med auto påslaget vid låga volymer. efter ca 2 år så gav dom upp bägge 2 med några månaders mellanrum lämnade då in dom för reparation fick då veta att reparation var ej möjlig då förstärkarna i dom ej gick att laga och det skulle kosta 3600 styck att få nya förstärkare i dom.
så min erfarenhet är att dom inte håller så bra.

Kan ej rekomendera dessa pga ovan

/Danne

Man ska inte skjuta upp till framtiden vad du kan göra imorgon
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2011/09/15 :  14:46:23  Show Profile Send gcs a Private Message
Att det inte går att laga är en inställning som jag tycker är riktigt jävla dålig. Numera behöver en servicetekniker bara kunna byta kort. Dom behöver ingen känsla för felsökning i apparater medan de servicetekniker från förr som kunde söka felen numera är arbetslösa eller pensionerade. Konsumera konsumera och konsumera ännu mera!
Go to Top of Page

widen76
Member

221 Posts

Posted - 2011/09/26 :  20:03:52  Show Profile Send widen76 a Private Message
Jag har nu lyssnat på min REL i två veckor och jag är fortfarande nöjd!
Jag har experimenterat en del med positionen, men i mitt lilla rum så är det begränsat hur mycket man kan flytta den.

Jag har märkt att subben spelar väldigt "melodiskt" och med det menar jag att om skivan har bas så hörs det, men om skivan har mindre bas så märks det också. Det vill säga så mullrar det inte bara för mullrandets skull, utan man kan faktiskt höra tydlig skillnad. Såsom Metallicas svarta album, där är en grymt djup och fet bas, men lyssna på Def Leppards Hysteria så är basen inte alls lika tydlig (visst Pour Some Sugar On Me slamrar på rätt bra )

Det är lite jobb att hitta sweet-spot, som faktiskt är ganska liten, men när man sitter där så ger basen en helt annan dynamik till musiken och en hel del av den där flygshows-Wow! känslan. Det gillar vi!

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.7 sekunder. Snitz Forums 2000