Author |
Topic |
mangs
Member
622 Posts |
Posted - 2011/09/06 : 13:26:55
|
Till er som upplever skillnad. Hur markant är denna skillnad, är det hörbart för vem som helst vid en AB-test eller är det enbart en svag nyans som kan erinras av dem med guldöron? Hur som helst är ju Wav rätt tråkigt pga bristen på ID-taggar så att köra Wav känns uteslutet.
Kan det inte ha något med rippningen/konverteringen att göra? Dvs, waven är bara rippad från skivan medan Flacen förvisso är lossless men ändå annorlunda med tanke på storlek på fil etc.
har någon provat att testa sida vid sida: 1. Wav direkt rippad från skiva 2. Flac konverterad av ovanstående Wav 3. Wav konverterad av ovanstående Flac.
Om det inte är någon skillnad så skall ju 1 och 3 låta identiskt på din utvalda spelare? Märker du skillnad så innebär det att kvlitén degraderas vid ändringen mellan filformat. jag vet att de som använt EAC för rippning är tvungna att göra en hel del extra inställningar för att behålla ljudkvalién från original-skivan.
Jag skulle gärna testa att köra Flac uppackat till wav i min Squeezecenter för att se om jag hör någon skillnad men är osäker på hur jag skall gå tillväga, någon som har något tips?
|
|
|
Porta
Member
354 Posts |
|
Harry_up
Member
1593 Posts |
Posted - 2011/09/06 : 21:24:48
|
Man lyssnar aldrig på en flac utan i så fall jämför ni wav mot en uppackad wav. Och dom skall vara identiska biitmässigt, är dom det inte har man problem. Men bitperfect betyder inte timingperfect. Och det kan ju möjligen påverka.
Mvh/Harryup |
Inget är så bra så att det inte borde bytas ut. |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2011/09/06 : 21:48:36
|
Det är möjligt att det krävs hyfsat bra grejor för att höra detta, det är inte som natt och dag men en van lyssnare skiljer det ganska enkelt.
1-3 Ja.
Flac låter i min anläggning platt, ljudbilden minskar alltså något i djup. Vi testade idag med en riktigt svår testlåt som slår över riktigt elakt ifall inte allt stämmer, det är inledningen på låten "American tango" på Weather Report - Mysterious traveller. Jag upplever det som att det bildas någon form av mycket svagt sus i bakgrunden med flac. Brus är en av audiofilens värsta ovänner så om det är så att uppackninen av lossless ger mer brus i så kanske det är tillräcklig förklaring av fenomenet. Jag stör mig något otroligt på såna här fenomen som inte borde existera men ändå är hörbara - varför blir det så, jag vill gärna veta. 1 och 3 blir lika. Idag har vi testat att jämföra aiff och wav av samma musik och de blir också lika. Det är bra för i aiff får man med taggarna. Aiff är också okomprimerat.
Jag har provat olika losslessformat: .ape, .flac, .wv, de kan jag inte skilja åt på mina grejor.
För att konvertera mellan formaten använder jag (efter tips från Pac, tack Per!) det här programmet: http://xrecode.com Det kan konvertera batchvis om man vill, välj alla flac på en hårddisk t.ex och den konverterar alla filerna till annat format. Man kan välja att behålla filstrukturen så att de nya filerna hamnar på samma ställe, dessutom kan man välja om programmet ska radera originalfilerna. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
Edited by - Bernt Jansson on 2011/09/06 22:01:45 |
|
|
Spiffy
Member
124 Posts |
Posted - 2011/09/06 : 22:06:15
|
Bump på frågan om hur man ställer in så att uppackningen av flac filen sker i nasen och inte squeezeboxen.
Hur gör man det då? I Filtyper så är där en kolumn med AAC, AIFF, FLAC etc En kolumn med Strömformat, en kolumn med Avkodare. Om man använder sig av FLAC så ser det för mig ut såhär.
Filformat Strömformat Flac FLAC Ursprungligt / Avaktiverat mp3 Avaktiverat PCM Ursprungligt / Avaktiverat
Ska man välja Avaktiverat på alla? |
|
|
räven
Member
3653 Posts |
Posted - 2011/09/06 : 22:13:31
|
xrecode var grymt! Tack så mycket. |
ombud för Intelligent Sound |
|
|
Preben
Member
86 Posts |
Posted - 2011/09/07 : 04:12:42
|
Hej allihop,nu har jag testat lite olika filformat,jag upplever en skillnad där wavfilen har en betydligt tystate bakgrund.detta borde medföra större dynamikomfång samt bättre microdynamic.jag har en i7 med 6gb 1600mhz minne win7 64bit Lynx2B Jriver16.Det som förvånar mig är att en flacfil konverterad till wav låter bättre än en flacfil.Kan det bero på latencytider i ramminnet dvs buffringstiden,kan wavfilen bestå av större men färre packets vilket avlastar processorn.Det här är bara en ren gissning från en analog rörfreak.
|
|
|
Imperial
Medlem i AÖ
2682 Posts |
Posted - 2011/09/07 : 07:45:17
|
Tjenare!
Jag tror att det har å göra med att programmet som packar ner å upp flac stör nån annan process i datorn. Det kan även vara så att det är många processer igång när flac konverteras till wav å då belastas datorn hårdare.
Det är min gissning.
10000:- frågan fortsätter |
Rör å tillbehör när jag är med i matchen. jbl2480@hotmail.com Deltidare på Hifikit |
|
|
AlfaGTV
600.000-klubben
4819 Posts |
Posted - 2011/09/07 : 09:04:55
|
Numera upplyst kan jag meddela följande: quote: Hur som helst är ju Wav rätt tråkigt pga bristen på ID-taggar så att köra Wav känns uteslutet
Ovanstående påstående, som jag själv skrivit under på tidigare, är INTE sant. Det är fullt möjligt att peta in en "chunk" med ID3-data i slutet av din WAV fil, den blir också kompatibel med de flesta spelare. Problemet är att de "stora" uppspelningsprogrammen inte våga implementera stöd för detta. Jag använder Easy CD DA Extractor som är ett finurligt rippnings/konverterings- och bränningsprogram. Testade att konvertera ett album från AIFF formatet komplett med taggar för de bitar jag villa ha, till WAV filer innehållandes denna ID3 "chunk". Följande är resultatet för uppspelning i olika vanliga mjukvaruplayers:
iTunes 10.4.1.10 - Uppspelning OK, inga taggar Windows Media Player 12.0.7601 - Uppspelning OK, inga taggar J.River Media Jukebox 14 - Uppspelning OK, taggar OK! VLC Media Player 1.1.11 - Uppspelning OK, taggar OK! Media Monkey 3.2.0.5.* - Uppspelning OK, taggar inte OK! (Ingen "Album Art" visas) Album Player 5.2 - Uppspelning OK, inga taggar Sonos ZP90 Media Player - Uppspelning OK, inga taggar. (OBS, denna är en hårdvaruspelare)
MVH /Micke
|
Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd |
|
|
solhaga
100.000-klubben
2675 Posts |
Posted - 2011/09/07 : 10:41:51
|
Kan man få med metadata då man konverterar från flac till wav med xrecode?
What to do with "Save Metadata" button? - Push it if you want to save Metadata in the source files. - Don't push it if you want Metadata to appear only in converted files. |
Medlemspresentation. Senast lyssnat. Instagram. |
|
|
Johan4130
Member
469 Posts |
Posted - 2011/09/07 : 11:34:41
|
Att testa om datorn lägger till ljud (brus eller annat) i en fil kan testas!
Det som händer när man spelar upp en flac-fil är att datorn packar upp en ljudfil och skickar den digitalt till en d/a-omvandlare/förstärkare.
För att testa om du inbillar dig att du hör skillnad kan du göra så här:
Ladda hem ett testljud. Komprimera med flac. Kontrollera checksummor.
Konvertera filen tillbaka till wav men spara på en annan dator i nätverket.
Kontrollera checksummor.
Stämmer checksumman sinsemellen så kan vi konstatera att ingen information såsom brus läggs till i dator eller fil.
Upplever du nu skillnad i ljudkvalité kan det vara läge att kolla om din kontakt och/eller kabel från datorn till d/a-omvandlaren är trasig.
EDIT: För snabb enterknapp. |
Edited by - Johan4130 on 2011/09/07 11:37:39 |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2011/09/07 : 11:51:45
|
Checksummorna stämmer absolut, det tror jag, i annat fall är datorn felaktig. (Eller snarare algoritmerna för ned- och uppackning.) Det är inte det som är problemet.
Man skulle kunna ta en spektrumanalys av den analoga utsignalen vid uppspelning av samma stycke losslesskomprimerat jämfört med wav. Sen har vi tidsaspekten som HarryUp är inne på, men det är inget man mäter som lekman. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
|
|
|
CC
Member
3981 Posts |
|
solhaga
100.000-klubben
2675 Posts |
Posted - 2011/09/07 : 13:49:49
|
quote: Kan man få med metadata då man konverterar från flac till wav med xrecode?
What to do with "Save Metadata" button? - Push it if you want to save Metadata in the source files. - Don't push it if you want Metadata to appear only in converted files.
Svar:
You can choose on how/if to store metadata in wav files (see attach). Thing is that there's no standard way of storing Metadata information in wav files, that's why there are those options. You can play around with those settings. It actually depends on how you are gonna use those wav files, if target program/player is capable of reading them.
Vilket stämmer med vad AlfaGTV skrev.
Så varför fundera, om man har JRiver, NAS-"bandbredden" och diskutrymmet, är bara att konvertera sitt flac-bibliotek till wav. |
|
|
Johan4130
Member
469 Posts |
Posted - 2011/09/07 : 14:12:23
|
Bernt skrev "Checksummorna stämmer absolut, det tror jag, i annat fall är datorn felaktig. "
Alltså är iaf du och jag överens om att filen i sig inte skiljer sig oavsett *.FLAC eller *.WAV ? |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2011/09/07 : 14:42:16
|
Johan4130: Självklart, det är ju klart redan i femte inlägget på första sidan i den här tråden.
Det som är frågeställningen är vad det är som gör den analoga skillnaden ut.
Jag är inne på att det skapas brus i ljudkortets analogdel pga vad processorn gör vid uppackning. Eller också skulle det kunna vara tidsfel, jitter.
|
MVH Bernt Mitt system
|
Edited by - Bernt Jansson on 2011/09/07 14:43:40 |
|
|
AlfaGTV
600.000-klubben
4819 Posts |
Posted - 2011/09/07 : 14:46:08
|
För att inte förvirra begreppen här vill jag protestera!
Självklart kommer samma stycke musik lagrat i två olika filformat INTE ha samma fil-checksumma! Det du och Bernt och de allra flesta här är överens om är med all sannolikhet att en fil som omvandlats till FLAC och sedan tillbaka till WAV kommer att ha samma checksumma som den ursprungliga WAV-filen.
Eller missförstår jag dig Johan?
Mvh Micke |
Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2011/09/07 : 15:16:14
|
De data som spelas skall vara identiska. Precis som man packar och packar upp dokument i zip-filer. Dokumentet förblir detsamma men tar mindre plats på hårddisken.
Losslesspackning (som flac, ape, wv) funkar precis som zip. Man tappar INGA data. I teorin ska det bli EXAKT samma. Så när man konverterar en flac till wav så SKALL den wav som kommer ut per definition vara identisk med den wav som packades till flac.
MP3 är en annan historia, där kastas data medvetet bort. (Vi testade för övrigt igår att konvertera en 128kbit MP3 till Wav och där blev samma skillnad mellan uppspelning av MP3 och wav. Plattare ljudbild och svagt sus i bakgrunden på mp3. Båda lät rätt illa iofs, man får ju inte tillbaks det som kastades bort vid mp3-packningen. Vid den punkten lade vi ner experimentet, ljudskillnaden är irriterande när man inte fattar vad den beror på.) |
MVH Bernt Mitt system
|
|
|
solhaga
100.000-klubben
2675 Posts |
Posted - 2011/09/07 : 15:20:37
|
När man använder en USB DAC är väl bitströmmen densamma från datorn oavsett lagrat flac- eller wavformat? Är det någon som har hört någon skillnad där? |
|
|
Johan4130
Member
469 Posts |
Posted - 2011/09/07 : 15:23:11
|
Bernt, finns ens något jitter att tala om idag? I nån sunkig USB-kontakt förstår jag men ur en optisk kontakt?
I övrigt låter det konstigt att ljudet ska passa ljudkortets analoga del om man skickar det digitalt över nätverkskabel alternativt optisk kontakt. Talar vi en annan setup helt plötsligt eller är jag för trött så här på eftermiddagen?
Låter man datorn göra uppackningen så lägger den knappast till ettor och nollor i bitströmmen till filen som senare spelas upp på exempelvis en Squeezebox? I en sådan setup bör det vara omöjligt att skilja formaten åt. |
Edited by - Johan4130 on 2011/09/07 15:26:46 |
|
|
mangs
Member
622 Posts |
Posted - 2011/09/07 : 15:35:13
|
Bernt, tolkar jag dig rätt i att du upplevde en MP3 128kb som sedan omkonverterades till Wav som att du blev av med suset och fick en större ljudbild efter konverteringen till Wav?
Om det är så att själva uppackningen/transporteringen av FLAC/MP3 i sig gör att datorn/spelaren genererar sus, lägger till jitterproblem känns det som att detta kan vara HW-beroende, har du testat olika inställningar på ljudkort etc. Eller att spela upp dessa filer från någon annan källa/dator?
|
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2011/09/07 : 15:50:20
|
Johan4130, läs inlägget tidigare i tråden där jag i detalj beskriver min uppspelningsutrustning. Jitter är bara ett av flera förklaringsförsök.
Mangs, Ja det stämmer. |
MVH Bernt Mitt system
|
|
|
FalloutBoy
Member
64 Posts |
Posted - 2011/09/07 : 16:38:42
|
quote: Det som är frågeställningen är vad det är som gör den analoga skillnaden ut.
Men det har väl inte etablerats att det finns någon analog skillnad? Innan det gjorts är det ganska meningslöst att spekulera om orsaker.
Upplevda skillnader beror ju inte nödvändigtvis på skillnader i återgivningen.
|
|
|
Johan4130
Member
469 Posts |
Posted - 2011/09/07 : 16:39:55
|
Bernt, sorry att jag missade, försöker skriva fort så chefen inte kommer på mig med att skolka från ordinarie arbetsuppgifter. ;)
Kan för övrigt lägga till att precis som tidigare skribent angett så kan man få med taggar i en wav men det är långt ifrån alla spelare som stödjer det. Därför struntade jag i det. Hoppas att det inte slår igenom för då måste jag digitalisera samlingen igen.. ;) (även om jag inte hör skillnad så vill hjärnspökena ha sitt) |
|
|
CC
Member
3981 Posts |
|
Topic |
|