Author |
Topic |
markusA
Member
578 Posts |
Posted - 2011/09/04 : 18:40:07
|
Jag vill inte dra igång ett krig men titta på hur Flac och Wav hänger ihop, kan någon förklara hur man kan få en skillnad så blir jag rätt imponerad. Skulle man hitta en skillnad så är mjukvaran felaktig... |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2011/09/04 : 19:13:56
|
Det ska egentligen inte bli någon skillnad. Men av någon märklig anledning så blir det en skillnad till wavs fördel här hos mig också. Tyvärr, för Wav stöder inte taggar vilket är en extremt stor brist. Jag funderar på att lagra i aiff som är okomprimerat precis som wav men aiff stöder taggar. Tills jag får ork till att göra det så kommer jag att använda flac, wavepack och ape. Någon undrade vad man kör för maskin, jag kör Intel i3 3GHz 4Gb RAM och Win7 64-bit. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
staffann
Member
691 Posts |
Posted - 2011/09/04 : 19:40:53
|
Bernt: Men hur får du ut musiken? USB D/A omvandlare, Squeezebox, inbyggt ljudkort etc? |
Audiovector M3 Signature, Naim DAC-V1, CD5x, NAC112x, NAP150x, Flatcap2x. Pro-ject 1 with Ortofon MC10 Super Nordost Black Knight signal cable, Naim NACA5 speaker cable. Old Vincent SV-233, Vincent CD-S3,Audioquest BedRock loudspeaker cable used as computer/bedroom sound system |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2011/09/04 : 19:54:50
|
Studioljudkort, Lynx Two-B. http://www.lynxstudio.com/product_detail.asp?i=12# Spelaren är J.River Mediacenter 16. ASIO ut, mellanlagrar filerna i RAM för uppspelning. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
Edited by - Bernt Jansson on 2011/09/04 19:58:45 |
|
|
Ryssen
100.000-klubben
8641 Posts |
Posted - 2011/09/04 : 20:53:15
|
Hur tar jag reda på vilken komrimeringsgard det är på t.e.x en flac fil,finns det nåt progg som visar det? |
Learning by burning.. You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
|
|
|
Johan4130
Member
469 Posts |
Posted - 2011/09/04 : 21:08:05
|
Om du (vilket du bör) rippar med EAC och har ställt in att få en logg på rippen när den är klar så kan du öppna den och leta efter en rad som heter "Additional command line options"
Då kan det tex. stå så här i en sådan logg:
-V -5 -T "artist=%a" -T "title=%t" -T "album=%g" -T "date=%y" -T "tracknumber=%n" -T "genre=%m" %
Ser du att det står -5 i början?
Det är komprimeringsgraden. Har men en gammal dator eller tänker spela mest i en mp3-spelare väljer man med fördel 1 i komprimeringsgrad. Sparar CPU-kraft i datorn och batteri-tid i mp3-spelaren.
Finns säkert ett enklare sätt men det får någon annan tipsa om. |
|
|
Mr.Barbeque
Starting Member
7 Posts |
Posted - 2011/09/04 : 21:44:43
|
Några frågor till er som hör skillnad:
*Hur har ni skapat flacen? Är det samma rip som wav-filen? *Har ni provat i blindtest? Hur stort fel har det isåfall varit i dessa? *Vilken mjukvara har ni använt för uppspelning?
|
|
|
räven
Member
3653 Posts |
Posted - 2011/09/04 : 21:49:36
|
quote: *Hur har ni skapat flacen? Är det samma rip som wav-filen? *Har ni provat i blindtest? Hur stort fel har det isåfall varit i dessa? *Vilken mjukvara har ni använt för uppspelning?
*Samma rip *Nej *J. River och Foobar |
ombud för Intelligent Sound |
|
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben
7949 Posts |
Posted - 2011/09/04 : 22:09:06
|
Samma rip Ja, testat i två olika system.. Fast det var ALAC vi blindtestade, minns jag nu. Squeezebox server |
"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker" |
|
|
Vox
fd. Eric V-ås
3656 Posts |
Posted - 2011/09/05 : 07:48:29
|
Ni som hör skillnad, var sker uppackningen av filen? Hos mig är det en tydlig skillnad om filen packas upp i SB eller i NASen. Så nu låter jag uppackningen ske i NASen. |
"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron" |
|
|
Björn-Ola
7949 Posts |
Posted - 2011/09/05 : 08:10:19
|
I datorn. Det är det som är det märkliga. Men visst blir det skillnad. Jag kör Soundchecks Toolbox 2.0 som går ut på att SB ska göra så lite jobb som möjligt och det ger en förbättring av ljudkvalitén. |
|
|
AlfaGTV
600.000-klubben
4819 Posts |
Posted - 2011/09/05 : 11:07:12
|
Jag kör inte SB, däremot Sonos och MacMini. Jag kör ibland även med PC med Asus Xonar Essence STX och diverse mjukvaror.
Vid alla genomförda tester har samma källfiler använts (WAV) Inte regelrätta blindtester vid testerna, men däremot har konsensus varit enhetligt bland alla närvarande att det är klart märkbara förbättringar man uppnår med okomprimerade filer. Ytterligare förbättringar kan också uppnås genom att spela upp från fast media, t.ex. SD-kort, SSD-disk eller från RAM-minnet.
MVH /Micke |
Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd |
|
|
Vox
fd. Eric V-ås
3656 Posts |
Posted - 2011/09/05 : 12:17:12
|
Använder ni datorerna till annat än musikprogramvara? |
"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron" |
|
|
Johan4130
Member
469 Posts |
Posted - 2011/09/05 : 12:32:03
|
Ni som hör skillnad, ser ni även skillnad i färgåtergivning på en bildfil som är sparad i olika ickeförstörande format? Tycker det är en befogad fråga om än något OT.
En bit är en bit och kommer den fram till d/a-omvandlaren förstörd så brusar det alternativt tappar ljud (dropouts). Men att det låter olika bör vara omöjligt. Eftersom det är en dataström.
Att man upplever en skillnad må vara hänt men jag har inte sett några bevis för att det är möjligt, snarare tvärt om.
Vad säger experterna hos Bladelius, Linn och Naim som har dyra high end-spelare som kodar FLAC? |
|
|
CC
Member
3981 Posts |
|
RuneStone
Member
1961 Posts |
Posted - 2011/09/05 : 19:50:24
|
Att låta en Squeezebox packa upp filen är direkt destruktivt för ljudkvalitén, detta är ett känt faktum och något som ofta diskuteras på diverseforum.
Bara en kort notering. |
"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.." |
|
|
Heavyfuel
Member
94 Posts |
Posted - 2011/09/05 : 19:58:43
|
Jag har läst det någonstans men kommer inte ihåg var, vad ska man ha för inställningar i SqueezeCenter för att låta NASen ta hand om uppackningen?
|
Slimdevices Transporter -->Nuforce Dac-9-->Hegel H200-->PMC OB1 |
|
|
Stefanolo
fd. Stogi
396 Posts |
Posted - 2011/09/05 : 20:26:36
|
Hmmm...vad jag förstått (som egentligen inte förstår så mycket på den högre tekniska nivån...,men kan läsa ) så packas väl inga filer upp i SB:n?? Mediaspelaren/Squeezebox server i datorn/NASen el dyl, sköter väl det och dataströmmen med den uppackade filen "strömmas" till SB:n? I SB:n "klockas" dataströmmen rätt och D/A-omvandlas och kan sen förstärkas i förförstärkaren + slutsteget...väl? Rätta mig om jag har fel .
/stefan |
|
|
Björn-Ola
7949 Posts |
Posted - 2011/09/05 : 20:54:09
|
Det är valbart. Som standard skickas musiken till SB i FLAC, för att sedan packas upp i SB. Men man bör ställa in så att uppackningen sker i datorn. |
|
|
Spiffy
Member
124 Posts |
Posted - 2011/09/05 : 21:19:04
|
Hur gör man det då? I Filtyper så är där en kolumn med AAC, AIFF, FLAC etc En kolumn med Strömformat, en kolumn med Avkodare. Om man använder sig av FLAC så ser det för mig ut såhär.
Filformat Strömformat Flac FLAC Ursprungligt / Avaktiverat mp3 Avaktiverat PCM Ursprungligt / Avaktiverat
Ska man välja Avaktiverat på alla? |
|
|
AlfaGTV
600.000-klubben
4819 Posts |
Posted - 2011/09/05 : 21:38:29
|
quote: Ni som hör skillnad, ser ni även skillnad i färgåtergivning på en bildfil som är sparad i olika ickeförstörande format?
En förbryllande liknelse... Jag vet inte riktigt hur du tänkte där, då bildfilen inte packas upp i realtid?
Mvh Micke |
|
|
Johan4130
Member
469 Posts |
Posted - 2011/09/05 : 21:44:30
|
Tanken var att om man kan höra skillnad på två likadana datachunks så borde man kunna se skillnad på två likadana bilder (också datachunks).
EDIT: Äh.. slash ignore på mig själv. Det var löjligt.
Men ni som tror att två dataströmmar som härstammar från samma medie kan skilja. Läs på lite om CRC checksum och hur det funkar så kan ni testa att packa upp och ner olika losslessformat och jämföra.. ni kommer inte få en avvikelse om allt är inställt rätt. Dvs. ingen skillnad filmässigt. |
Edited by - Johan4130 on 2011/09/05 21:51:54 |
|
|
AlfaGTV
600.000-klubben
4819 Posts |
Posted - 2011/09/05 : 22:28:59
|
Johan4130, jag är helt överens med dig i den frågan. Quote'ar mig själv från denna tråd: quote: har även testat att omvandla mellan dessa tre format och även M4A (Apple Lossless) och resultaten är 100% bitkorrekta. Verifierat med CRC-kontroll...
Jag ställer mig själv också frågande till hur i helsike det kan låta annorlunda då det du hör borde vara bit-identiskt.... Men lik förbenat låter det inte lika... Jag har dock en teori, och den bygger på bitfel i dataströmmen som korrigeras i realtid, dvs samma orsaker som gör att många föredrar 'rippad' musik från fasta minnen framför CD uppspelning. Rätt eller fel? Ingen aning eg men likväl föredrar jag och tydligen fler med mig, okomprimerat framför komprimerat vid uppspelning. Mvh Micke |
|
|
Johan4130
Member
469 Posts |
Posted - 2011/09/06 : 09:37:40
|
Nu är jag ingen expert men det jag fått för mig när jag läst om ämnet är att om inte D/A-omvandlaren får en identisk signal som källan (dvs. bitkorrekt) motsvarar så blir det brus eller andra artefakter i ljudet.
Jag får för mig att hör man någon skillnad så är det inte filen i sig som gör det.
Nu är det en klen tröst men jag tror att high-end-tillverkarna som har minnesspelare står på "min" sida i frågan eftersom de ofta nämner hur många skivor som får plats i FLAC-format.
Det verkar som att både vetenskapen och de som tillverkar hårdvaran känner till att en bitkorrekt fil inte skiljer från en annan.
Alltså bör diskussionen om den hörbara skillnaden mellan olika filer inte existera?
Jag kör bara logik här - inga hårda känslor alltså. |
|
|
Björn-Ola
7949 Posts |
Posted - 2011/09/06 : 13:08:40
|
Jag förstår din logik och jag resonerade på samma sätt. Det är ingen skillnad. När en kompis skulle börja rippa frågade han mig om det är någon skillnad. -Nej, välj FLAC eller ALAC. Men han testade de olika formaten och kom tillbaka och sa att han hörde skillnad och WAV lät bäst. Nej, det får inte vara sant, tänkte jag, jag hade rippat allt till ALAC. Jag testade och till min bedrövelse lät ALAC inte lika upplöst som WAV. Jag testade sedan FLAC men WAV lät helt enkelt bäst. Sedan läste jag på internet att andra upplevde samma sak, exempelvis på Svalanders hemsida och olika forum. Hifi & Musik skrev att de tyckte WAV lät bäst på Linns produkter. Det är för många som hör skillnad för att det här fenomenet skulle vara en myt. Att en spelare påverkas av processorns arbetsbörda är lättare att förstå. Soundchecks mjukvarumodifiering av Squeezebox talar sitt tydliga språk. Men jag kan inte förstå att jag kan höra skillnad om jag packar upp filen i datorn och sedan skickar den till SB som mellanlagrar informationen innan uppspelning. Men att man inte förstår innebär ju inte att fenomenet inte kan existera. |
|
|
Topic |
|