HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 WAV vs FLAC?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 6

markusA
Member

578 Posts

Posted - 2011/09/04 :  18:40:07  Show Profile Send markusA a Private Message
Jag vill inte dra igång ett krig men titta på hur Flac och Wav hänger ihop, kan någon förklara hur man kan få en skillnad så blir jag rätt imponerad. Skulle man hitta en skillnad så är mjukvaran felaktig...
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2011/09/04 :  19:13:56  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Det ska egentligen inte bli någon skillnad. Men av någon märklig anledning
så blir det en skillnad till wavs fördel här hos mig också.
Tyvärr, för Wav stöder inte taggar vilket är en extremt stor brist.
Jag funderar på att lagra i aiff som är okomprimerat precis som wav men aiff stöder taggar.
Tills jag får ork till att göra det så kommer jag att använda flac, wavepack och ape.
Någon undrade vad man kör för maskin, jag kör Intel i3 3GHz 4Gb RAM och Win7 64-bit.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

staffann
Member

691 Posts

Posted - 2011/09/04 :  19:40:53  Show Profile  Visit staffann's Homepage Send staffann a Private Message
Bernt: Men hur får du ut musiken? USB D/A omvandlare, Squeezebox, inbyggt ljudkort etc?

Audiovector M3 Signature, Naim DAC-V1, CD5x, NAC112x, NAP150x, Flatcap2x. Pro-ject 1 with Ortofon MC10 Super
Nordost Black Knight signal cable, Naim NACA5 speaker cable.
Old Vincent SV-233, Vincent CD-S3,Audioquest BedRock loudspeaker cable used as computer/bedroom sound system
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2011/09/04 :  19:54:50  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Studioljudkort, Lynx Two-B. http://www.lynxstudio.com/product_detail.asp?i=12#
Spelaren är J.River Mediacenter 16. ASIO ut, mellanlagrar filerna i RAM för uppspelning.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2011/09/04 19:58:45
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8641 Posts

Posted - 2011/09/04 :  20:53:15  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Hur tar jag reda på vilken komrimeringsgard det är på t.e.x en flac fil,finns det nåt progg som visar det?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Johan4130
Member

469 Posts

Posted - 2011/09/04 :  21:08:05  Show Profile Send Johan4130 a Private Message
Om du (vilket du bör) rippar med EAC och har ställt in att få en logg på rippen när den är klar så kan du öppna den och leta efter en rad som heter "Additional command line options"

Då kan det tex. stå så här i en sådan logg:

-V -5 -T "artist=%a" -T "title=%t" -T "album=%g" -T "date=%y" -T "tracknumber=%n" -T "genre=%m" %

Ser du att det står -5 i början?

Det är komprimeringsgraden.
Har men en gammal dator eller tänker spela mest i en mp3-spelare väljer man med fördel 1 i komprimeringsgrad.
Sparar CPU-kraft i datorn och batteri-tid i mp3-spelaren.

Finns säkert ett enklare sätt men det får någon annan tipsa om.
Go to Top of Page

Mr.Barbeque
Starting Member

7 Posts

Posted - 2011/09/04 :  21:44:43  Show Profile Send Mr.Barbeque a Private Message
Några frågor till er som hör skillnad:

*Hur har ni skapat flacen? Är det samma rip som wav-filen?
*Har ni provat i blindtest? Hur stort fel har det isåfall varit i dessa?
*Vilken mjukvara har ni använt för uppspelning?

Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2011/09/04 :  21:49:36  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
quote:
*Hur har ni skapat flacen? Är det samma rip som wav-filen?
*Har ni provat i blindtest? Hur stort fel har det isåfall varit i dessa?
*Vilken mjukvara har ni använt för uppspelning?

*Samma rip
*Nej
*J. River och Foobar

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2011/09/04 :  22:09:06  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Samma rip
Ja, testat i två olika system.. Fast det var ALAC vi blindtestade, minns jag nu.
Squeezebox server

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2011/09/05 :  07:48:29  Show Profile Send Vox a Private Message
Ni som hör skillnad, var sker uppackningen av filen?
Hos mig är det en tydlig skillnad om filen packas upp i SB eller i NASen. Så nu låter jag uppackningen ske i NASen.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

Björn-Ola

7949 Posts

Posted - 2011/09/05 :  08:10:19  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
I datorn. Det är det som är det märkliga. Men visst blir det skillnad. Jag kör Soundchecks Toolbox 2.0 som går ut på att SB ska göra så lite jobb som möjligt och det ger en förbättring av ljudkvalitén.

Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2011/09/05 :  11:07:12  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message
Jag kör inte SB, däremot Sonos och MacMini. Jag kör ibland även med PC med Asus Xonar Essence STX och diverse mjukvaror.

Vid alla genomförda tester har samma källfiler använts (WAV)
Inte regelrätta blindtester vid testerna, men däremot har konsensus varit enhetligt bland alla närvarande att det är klart märkbara förbättringar man uppnår med okomprimerade filer. Ytterligare förbättringar kan också uppnås genom att spela upp från fast media, t.ex. SD-kort, SSD-disk eller från RAM-minnet.

MVH /Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2011/09/05 :  12:17:12  Show Profile Send Vox a Private Message
Använder ni datorerna till annat än musikprogramvara?

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

Johan4130
Member

469 Posts

Posted - 2011/09/05 :  12:32:03  Show Profile Send Johan4130 a Private Message
Ni som hör skillnad, ser ni även skillnad i färgåtergivning på en bildfil som är sparad i olika ickeförstörande format?
Tycker det är en befogad fråga om än något OT.

En bit är en bit och kommer den fram till d/a-omvandlaren förstörd så brusar det alternativt tappar ljud (dropouts).
Men att det låter olika bör vara omöjligt. Eftersom det är en dataström.

Att man upplever en skillnad må vara hänt men jag har inte sett några bevis för att det är möjligt, snarare tvärt om.

Vad säger experterna hos Bladelius, Linn och Naim som har dyra high end-spelare som kodar FLAC?
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2011/09/05 :  12:37:38  Show Profile Send CC a Private Message
När jag senast jämförde FLAC mot WAVE kunde jag inte detektera några skillnader. Kanske dags att göra ett nytt (och noggrannare) test?

Testet gjordes med en låt från en Stockfish-skiva (Sarah K) som rippades med EAC konfad efter konstens alla regler (!) till Wave. Packade den till FLAC och lade upp dessa båda filer på servern.

Packar upp FLAC-filerna i (Squeeze-)servern (gammal Pentium 4:a som lunkar på) som skickar vidare till min SB3:a som får sin ström från en nätdel byggd av Harmony Design (OBS! nätdelen gör underverk!).

Men jag får göra ett nytt test, helt klart. Får plocka in några guldöron som jag känner (min hörsel börjar bli allt för djä...) och vara riktigt petig :-)

Rimligtvis ska det naturligtvis inte vara någon skillnad, men det har man (jag) varit med om tidigare att praktik fullständigt kan demolera den bästa teorin!

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2011/09/05 :  19:50:24  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message
Att låta en Squeezebox packa upp filen är direkt destruktivt för ljudkvalitén, detta är ett känt faktum och något som ofta diskuteras på diverseforum.

Bara en kort notering.

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

Heavyfuel
Member

94 Posts

Posted - 2011/09/05 :  19:58:43  Show Profile Send Heavyfuel a Private Message
Jag har läst det någonstans men kommer inte ihåg var, vad ska man ha för inställningar i SqueezeCenter för att låta NASen ta hand om uppackningen?

Slimdevices Transporter -->Nuforce Dac-9-->Hegel H200-->PMC OB1
Go to Top of Page

Stefanolo
fd. Stogi

396 Posts

Posted - 2011/09/05 :  20:26:36  Show Profile Send Stefanolo a Private Message
Hmmm...vad jag förstått (som egentligen inte förstår så mycket på den högre tekniska nivån...,men kan läsa ) så packas väl inga filer upp i SB:n?? Mediaspelaren/Squeezebox server i datorn/NASen el dyl, sköter väl det och dataströmmen med den uppackade filen "strömmas" till SB:n? I SB:n "klockas" dataströmmen rätt och D/A-omvandlas och kan sen förstärkas i förförstärkaren + slutsteget...väl? Rätta mig om jag har fel .

/stefan
Go to Top of Page

Björn-Ola

7949 Posts

Posted - 2011/09/05 :  20:54:09  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Det är valbart. Som standard skickas musiken till SB i FLAC, för att sedan packas upp i SB. Men man bör ställa in så att uppackningen sker i datorn.

Go to Top of Page

Spiffy
Member

124 Posts

Posted - 2011/09/05 :  21:19:04  Show Profile  Visit Spiffy's Homepage Send Spiffy a Private Message
Hur gör man det då?
I Filtyper så är där en kolumn med AAC, AIFF, FLAC etc
En kolumn med Strömformat, en kolumn med Avkodare.
Om man använder sig av FLAC så ser det för mig ut såhär.

Filformat Strömformat
Flac FLAC Ursprungligt / Avaktiverat
mp3 Avaktiverat
PCM Ursprungligt / Avaktiverat

Ska man välja Avaktiverat på alla?
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2011/09/05 :  21:38:29  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message
quote:
Ni som hör skillnad, ser ni även skillnad i färgåtergivning på en bildfil som är sparad i olika ickeförstörande format?

En förbryllande liknelse... Jag vet inte riktigt hur du tänkte där, då bildfilen inte packas upp i realtid?

Mvh Micke

Go to Top of Page

Johan4130
Member

469 Posts

Posted - 2011/09/05 :  21:44:30  Show Profile Send Johan4130 a Private Message
Tanken var att om man kan höra skillnad på två likadana datachunks så borde man kunna se skillnad på två likadana bilder (också datachunks).

EDIT: Äh.. slash ignore på mig själv. Det var löjligt.

Men ni som tror att två dataströmmar som härstammar från samma medie kan skilja. Läs på lite om CRC checksum och hur det funkar så kan ni testa att packa upp och ner olika losslessformat och jämföra.. ni kommer inte få en avvikelse om allt är inställt rätt.
Dvs. ingen skillnad filmässigt.

Edited by - Johan4130 on 2011/09/05 21:51:54
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2011/09/05 :  22:28:59  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message
Johan4130, jag är helt överens med dig i den frågan. Quote'ar mig själv från denna tråd:
quote:
har även testat att omvandla mellan dessa tre format och även M4A (Apple Lossless) och resultaten är 100% bitkorrekta. Verifierat med CRC-kontroll...

Jag ställer mig själv också frågande till hur i helsike det kan låta annorlunda då det du hör borde vara bit-identiskt.... Men lik förbenat låter det inte lika...
Jag har dock en teori, och den bygger på bitfel i dataströmmen som korrigeras i realtid, dvs samma orsaker som gör att många föredrar 'rippad' musik från fasta minnen framför CD uppspelning. Rätt eller fel? Ingen aning eg men likväl föredrar jag och tydligen fler med mig, okomprimerat framför komprimerat vid uppspelning.
Mvh Micke

Go to Top of Page

Johan4130
Member

469 Posts

Posted - 2011/09/06 :  09:37:40  Show Profile Send Johan4130 a Private Message
Nu är jag ingen expert men det jag fått för mig när jag läst om ämnet är att om inte D/A-omvandlaren får en identisk signal som källan (dvs. bitkorrekt) motsvarar så blir det brus eller andra artefakter i ljudet.

Jag får för mig att hör man någon skillnad så är det inte filen i sig som gör det.

Nu är det en klen tröst men jag tror att high-end-tillverkarna som har minnesspelare står på "min" sida i frågan eftersom de ofta nämner hur många skivor som får plats i FLAC-format.

Det verkar som att både vetenskapen och de som tillverkar hårdvaran känner till att en bitkorrekt fil inte skiljer från en annan.

Alltså bör diskussionen om den hörbara skillnaden mellan olika filer inte existera?

Jag kör bara logik här - inga hårda känslor alltså.
Go to Top of Page

Björn-Ola

7949 Posts

Posted - 2011/09/06 :  13:08:40  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jag förstår din logik och jag resonerade på samma sätt. Det är ingen skillnad.
När en kompis skulle börja rippa frågade han mig om det är någon skillnad.
-Nej, välj FLAC eller ALAC.
Men han testade de olika formaten och kom tillbaka och sa att han hörde skillnad och WAV lät bäst.
Nej, det får inte vara sant, tänkte jag, jag hade rippat allt till ALAC. Jag testade och till min bedrövelse lät ALAC inte lika upplöst som WAV.
Jag testade sedan FLAC men WAV lät helt enkelt bäst.
Sedan läste jag på internet att andra upplevde samma sak, exempelvis på Svalanders hemsida och olika forum. Hifi & Musik skrev att de tyckte WAV lät bäst på Linns produkter.
Det är för många som hör skillnad för att det här fenomenet skulle vara en myt.
Att en spelare påverkas av processorns arbetsbörda är lättare att förstå. Soundchecks mjukvarumodifiering av Squeezebox talar sitt tydliga språk.
Men jag kan inte förstå att jag kan höra skillnad om jag packar upp filen i datorn och sedan skickar den till SB som mellanlagrar informationen innan uppspelning.
Men att man inte förstår innebär ju inte att fenomenet inte kan existera.

Go to Top of Page
Page: of 6 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000