HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Infrabas..
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 6

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2011/08/27 :  17:40:44  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
Det måste vara en nödlösning. Över 120 och under 250-300 vill man inte
dela då örat är känsligt mot fasvridningar. Troligtvis bottnar
XlS10:orna för tidigt under 50 Hz för att erbjuda acceptabelt ljudtryck.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2011/08/27 :  20:07:28  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
quote:
Men nu handlade det ju om infrabas i denna tråden och med ett
resonant system når du inte de lägsta frekvenserna!

Nej. Ett horn kan inte "spela" 0 Hz som horn. Om du stoppar en fläkt i munnen på ett 1000 meter långt horn kommer det ändå inte kunna jobba som ett horn med det luftflödet. Om du menar infrabas som området av växelström under 20 Hz så kan resonanta system spela dem med extrem kraft och pondus.
Hur djupt vill du gå och vad är kravet på ljudtryck? Ge mig lite kravspecar så skall jag ge dig ett förslag på ett resonant system som kan återge det.
Dina 8 st Seas basar i en TP kan ge 124 dB vid 8 Hz i 0,5 pi. I min värld kallas det för infrabas. 95 dB/w/m är inte illa heller, även om det är en stor låda och liten strålningsvinkel.
En sluten låda enligt ditt recept med 60 liter för varje element och 8 element totalt, i samma strålningsvinkel ger ca 114 dB max vid 8 Hz.
Varför envisas du med att resonanta system inte kan återge infrabas?
På vilket sätt är 124 dB @ 8 Hz mindre infrabas än 114 dB @ 8 Hz???

quote:
Q skall vara lågt, till och med mycket lågt, om man vill kunna stäcka ut tonkurvan långt och få låg distorsion

Liknande quotes från Öhman passar väl bättre in i IB-tråden?!?

Mvh Johannes.
Go to Top of Page

PetterPersson

5803 Posts

Posted - 2011/08/27 :  20:57:59  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
quote:
Varför envisas du med att resonanta system inte kan återge infrabas?
På vilket sätt är 124 dB @ 8 Hz mindre infrabas än 114 dB @ 8 Hz???

Jo visst är 8 Hz infrabas, det jag menar är att endast slutna system
kan spela ända ner till 0 Hz och om man nu vill spela infrabas, så
varför begränsa sig? Ska man dessutom våga spela infrabas på
respektabla nivåer i ett resonant system måste ett högpassfilter
appliceras för att skydda elementen från bottning under
resonansfrekvensen. Det är inte lätt att hitta filter som delar vid
5 Hz... (om man inte är hacker och kör brute fir eller liknande).

Till exempel visas här intensitetsplot över en sekvens i
filmen Battle: Los Angeles. Tid på y-axeln och frekvens på x-axeln

Visar att det finns signaler från 0 Hz men de börjar "på riktigt" vid 2 Hz.

quote:
quote:Q skall vara lågt, till och med mycket lågt, om man vill kunna stäcka ut tonkurvan långt och få låg distorsion

Liknande quotes från Öhman passar väl bättre in i IB-tråden?!?

Det passar och stämmer väl lika bra in här eftersom det är liknande
system behandlas. Bara olika önskade nedre gränsfrekvenser.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2011/08/27 :  21:22:48  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
En sluten låda kan endast spela 0 Hz i ett perfekt tätt rum. Väggar får inte bågna eller läcka luft alls. Borrar man ett 1mm hål i väggen så är man uppe vid 0,01 Hz F3 eller så....
En ganska utopisk O-Hz gräns.

Men vi säger väl 2 Hz. Vill du ha 130 till 140 dB max spl som du sagt tidigare i tråden???

quote:
Omkring 130-140 dB är rimligt (baserat på min generella magkänsla jag
bildat mig efter att ha smurfat runt här och där...)

Då får jag tyvärr upplysa dig om att 81 st Seas 1001 vad dom nu heter, i 60 liter för varje element toppar ut på ca 111 dB 0,5 pi vid 2 Hz.
Hornresp vägrer simma fler utan att man trixar och joxxar.
(Verkar som om 5 m3 låda med 81 st basar inte kan uppfylla dina krav)

Min tappade pipa kan då pressa ur sig 124 dB vid 2 Hz. Återigen 0,5 pi, 81 basar, 9999 watt osv.

Den är då på 59 m3 så det är väl en hel källare eller så. Men skall man kunna spela 2 Hz med så våldsamma ljudtryck så kanske man får offra nått. 20 m3 betong och leca-block är billigare än 243 seasbasar och 3 st 5 m3 lådor till...

Kan du nu förklara varför inte tappade pipor/horn kan spela infrabas??

Mvh Johannes.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2011/08/27 :  21:26:24  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Som lite grand finale så kan jag avslöja att 81 st LMS Ultra 5400 i en 37,4 meter lång tappad pipa med 6 m2 tvärsnittsyta kan göra 141 dB @ 2 Hz, 0,5 pi med 9999 watt.

Go to Top of Page

PetterPersson

5803 Posts

Posted - 2011/08/27 :  21:40:08  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
quote:
En sluten låda kan endast spela 0 Hz i ett perfekt tätt rum. Väggar får inte bågna eller läcka luft alls. Borrar man ett 1mm hål i väggen så är man uppe vid 0,01 Hz F3 eller så....
En ganska utopisk O-Hz gräns.

Ja visst, men det är det närmaste 0 Hz man kan åstadkomma med konelement. Ett konstant övertryck.

quote:
Men vi säger väl 2 Hz. Vill du ha 130 till 140 dB max spl som du sagt tidigare i tråden???

quote:Omkring 130-140 dB är rimligt (baserat på min generella magkänsla jag
bildat mig efter att ha surfat runt här och där...)

Då får jag tyvärr upplysa dig om att 81 st Seas 1001 vad dom nu heter, i 60 liter för varje element toppar ut på ca 111 dB 0,5 pi vid 2 Hz.
Hornresp vägrer simma fler utan att man trixar och joxxar.
(Verkar som om 5 m3 låda med 81 st basar inte kan uppfylla dina krav)

Och fyra oktaver upp, från 32 Hz och under ökar ljudtrycket 12 dB per oktav i ett normalt rum, så det blir alltså 111 + 48 dB, så har vi plötsligt 159 dB @ 2 Hz

quote:
Min tappade pipa kan då pressa ur sig 124 dB vid 2 Hz. Återigen 0,5 pi, 81 basar, 9999 watt osv.

Den är då på 59 m3 så det är väl en hel källare eller så. Men skall man kunna spela 2 Hz med så våldsamma ljudtryck så kanske man får offra nått. 20 m3 betong och leca-block är billigare än 243 seasbasar och 3 st 5 m3 lådor till...

Kan du nu förklara varför inte tappade pipor/horn kan spela infrabas??

Jo, det är klart att TH kan spela infrabas, men den kommer ALLTID
vara badbreddsbegränsad nedåt i frekvens och i ditt senaste exempel,
tämligen orimligt stor för de flesta av oss. Hur simulerar ditt TH
över två oktaver ovanför resonansfrekvensen? Vill man lyssna på det?

Du förstår att jag provocerar dig liiite medvetet va
Go to Top of Page

PetterPersson

5803 Posts

Posted - 2011/08/27 :  21:41:07  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
quote:
Som lite grand finale så kan jag avslöja att 81 st LMS Ultra 5400 i en 37,4 meter lång tappad pipa med 6 m2 tvärsnittsyta kan göra 141 dB @ 2 Hz, 0,5 pi med 9999 watt.

Det får det bli den dagen jag vinner på Lotto

Edited by - PetterPersson on 2011/08/27 21:41:35
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2011/08/27 :  21:47:48  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message
ett element med lågt qts med LT-system borde väl kunna prestera ganska bra utan att få väldigt stora lådor ?

Jag blev ganska sugen på Pyle-elementet jag länkade till tidigare i tråden. 9mm xmax på 21" konarea flyttar ganska mycket luft och priset var ju ganska fördelaktigt..

uppmätt qts på 0.34, uppmätt fs på 31.

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2011/08/27 :  22:02:40  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Konen gillar inte det. Pyle-elementet kommer att dista och låta f-djeafvligt.
Det finns bättre lösningar.

Jag vill dessutom gå emot rådande dogmer och hävda att det inte finns någon roomgain vid 130 dB @ 2 Hz, då ena delen i ordet roomgain saknas efter ett fåtal sekunder. (om man inte bor i en bunker under jord dvs...)

J.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2011/08/27 :  22:40:49  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
quote:
Du förstår att jag provocerar dig liiite medvetet va

Näää!! Vaa????
Jag som tar allt så allvarligt och aldrig ler någonsin?!? Hur skulle jag kunna förstå det????

Du förstår att jag käftar tillbaka liiite medvetet va

J.
Go to Top of Page

PetterPersson

5803 Posts

Posted - 2011/08/28 :  10:12:55  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
quote:
Konen gillar inte det. Pyle-elementet kommer att dista och låta f-djeafvligt.
Det finns bättre lösningar.

Håller med.

quote:
Jag vill dessutom gå emot rådande dogmer och hävda att det inte finns någon roomgain vid 130 dB @ 2 Hz, då ena delen i ordet roomgain saknas efter ett fåtal sekunder. (om man inte bor i en bunker under jord dvs...)

Njaaa, kolla in den här tråden

http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=34946&postdays=0&postorder=asc&list=full

Här är bilden du inte trodde fanns

Piotr (faktiskt.se)

Här ser man klart och tydligt att tonkurvan är RAK ner till 4 Hz, sen
begränsar ljudkortet och mikrofonen. Lådan är alltså designad för
att falla 12 dB/oktav där rummet börjar förstärka 12 dB/oktav
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2011/08/28 :  12:02:30  Show Profile Send cittroman a Private Message
Dessa borde väl funka hyffsat om man inte är ute efter extrema ljudvolymer?
Gillar hur 8" presterar i sluten låda, kör 4st med 2st i varsin låda om ca 60L

http://www.europe-audio.nl/Product.asp?Product_ID=5773

http://www.europe-audio.nl/Product.asp?Product_ID=6185

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)

Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

PetterPersson

5803 Posts

Posted - 2011/08/28 :  12:20:37  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
Ja visst, allt hänger ju på hur högt man vill spela. Har du satt dem rygg mot rygg?
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2011/08/28 :  13:44:14  Show Profile Send cittroman a Private Message
quote:
Ja visst, allt hänger ju på hur högt man vill spela. Har du satt dem rygg mot rygg?

Nej, just nu sitter dom på samma sida.
Har funderingar på att köra dom i 70-80L med möjlighet att både köra BR och slutet beroende på dagshumöret.
Är sugen på 4st till.

Redan med 4st märker man fenomen som får en att vrida upp gränsen på subsonic filtret.

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)

Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2011/08/28 :  19:13:56  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
150 dB @ 2 Hz.

Go to Top of Page

shaft
Member

524 Posts

Posted - 2011/08/29 :  12:39:58  Show Profile Send shaft a Private Message
Det finns andra sätt att få Infra-bas se länk:
http://news.cnet.com/8301-13645_3-20014842-47.html
/Shaft
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2011/08/30 :  12:15:14  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Orkar inte läsa igen hela tråden, tips på inspelningar har jag däremot.
Lustmord använder ganska mycket under 20hz för att lyssnaren ska komma i stämning.
Alltså känna ångest o illamående !

Lyckades med konststycket att ha fullt blås ner till 16hz (rullade av ganska försisktigt där efter) och jo man mår inte speciellt bra efter ett tag!

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

shifts
Member

375 Posts

Posted - 2011/08/30 :  19:56:48  Show Profile Send shifts a Private Message
Lustmord är skitbra, har lyssnat på mannen i 10 år ungefär. Men han
framkallar varken skräck, ångest eller något annat obehag. Han brukar
dock beskrivas just så, att han använder infratoner för att framkalla
den där ångesten. Det är struntprat enligt mig. Antagligen enligt honom
också, om jag kan tyda det han brukar berätta om sin musik rätt.

Jobbigt blir det vid rumsresonanser, men i övrigt är det inte plågsamt
på något sätt. Det där är klart överdrivet enligt mig. Eller - det är
klart att det är plågsamt om ljudnivån är för hög, men då är den just
det: för hög. :)

Jonathan Coleclough och Thomas Köner är två andra infrapärlor. Eller
Comae eller Oval eller...

Edited by - shifts on 2011/08/30 20:00:13
Go to Top of Page

johan.björklund

20859 Posts

Posted - 2011/08/30 :  20:12:44  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Jag körde ett urval av låtar genom datorn när jag testade lite av hans alster. Och på ungefär hälften fanns det massor med muller under 20 hz.
Märks om inte annars på baselementet, det ska även finnas en sammanställning med vilka låtar som har infraljud.

*edit*
Nu är det ett par år sedan jag testade men vill minnas att jag inte spelade överdrivet högt. Minns heller inte vilken ljudnivå dessa toner låg jämfört mot allt det andra.

>musik förmedlingen<

Edited by - johan.björklund on 2011/08/30 20:14:32
Go to Top of Page

shifts
Member

375 Posts

Posted - 2011/08/30 :  20:58:29  Show Profile Send shifts a Private Message
Jaja, där finns infratoner så det står härliga till i hans musik, helt
klart. Inte konstant och hela tiden dock, utan utpytsat lite här och
där när det behövs för att öka den mysiga stämningen. :)
Go to Top of Page

johan.björklund

20859 Posts

Posted - 2011/08/30 :  21:04:21  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Handlar ju om att kunna återge det där hemma med. Samma system fast en annan lägenhet gav inte alls samma effekt. Då kom jag knappt under 25hz enligt mätning.

>musik förmedlingen<
Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2011/08/30 :  21:04:28  Show Profile Send Joda a Private Message
Finns mycket skräp under 20Hz också.
Asymmetrisk signal (såsom röster) + kompressor(och andra effekter) kan lätt skapa lågfrekvent muller som ganska ofta återfinns i dagens musik. Och eftersom man ofta använder kompressor vid muller/subeffekter och liknande så är det svårt att veta om det lågfrekventa materialet i spektrogramet ovan borde vara där eller inte.
Glöm sen inte att amplituden ofta är väldigt låg jämfört med resten eftersom man inte vill slösa bandbredd eller ljudnivå på onödiga amplitudutslag i signalen. (om det nu inte blir automatiskt pga kompressor eller liknande, men det bör man kunna se om man titta på signalen)
Lågpassfilter + oscilloskop talat lätt om detta.

Så en knapp för infrabas av/på är nog ingen dum idé.
Hade varit kul att testa infraljud men jag tror inte väggarna skulle gilla det, eller plånboken.

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page

johan.björklund

20859 Posts

Posted - 2011/08/30 :  21:13:11  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Kom på ett tips till, ja tips är det kanske inte men Telarcs version av 1812.....
En helt olyssninsgbar skiva pga för hög (!) dynamik plus kanoner som brassar på bra under 10hz.
Är den enda gången jag har varit rädd att jag har spelat i sönder något!

Annars kan jag bara hålla med om infraljud, bättre o billigare med en Buttkicker ;)

*edit*
Mindes fel, är korrigerat :)

>musik förmedlingen<

Edited by - johan.björklund on 2011/08/30 21:15:48
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2011/09/01 :  12:36:39  Show Profile Send Stormen a Private Message
Vad händer om man sitter innuti lådan istället ?

alltså ett tätt rum.
Ena väggen har låt oss säga 40 st 15" och täcker hela väggen.
väggen mitt emot, lika många som är fasvända.
Då borde vi kunna ta kontrollen över luftmolekylernas rörelse i rummet. o bli ganska åksjuk på köpet :-)

Har för mig om att jag sett den lösningen på ett audiotorium.
Go to Top of Page

mangs
Member

622 Posts

Posted - 2011/09/01 :  14:57:32  Show Profile Send mangs a Private Message
När jag läser i denna tråden önskar jag lite att jag bodde öde och hade ett eget litet lyssningshus utanför mitt riktiga hus. I detta lyssningshus skulle jag sedan kunna få husera fritt med en ansenlig budget. Sedan skulle jag då och då sitta där inne med hörselskydd och dra på så att det knakade i fogarna. :)

Det ironiska är att man ganska enekslet skulle kunna uppnå detta i bilen men det är jag av någon anledning inte lika intresserad av.

Go to Top of Page
Page: of 6 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000