HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 baspuckel
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

buris
Member

169 Posts

Posted - 2011/09/14 :  17:24:25  Show Profile Send buris a Private Message
hej !!!!
nu har jag flyttat in i min nya lägenhet, rummet där jhag kommer att ha stereon är nästan fyrkantigt. Nu har jag mörkt att jag har en puckel där i ena hörnet, någon som har något förslag på hur man mäter och vilken eventuell åtgärd man bör vidtaga beroende på frekvensen.

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2011/09/14 :  17:43:21  Show Profile Send gcs a Private Message
Du kan inte försöka med att flytta på högtalarna? Om inte så får man först ta reda på vid vilken frekvens som du får förstärkningen. Sedan kan man köpa eller bygga själv en basabsorbent för den aktuella frekvensen.
Go to Top of Page

buris
Member

169 Posts

Posted - 2011/09/14 :  18:50:52  Show Profile Send buris a Private Message
Det är det jag tänker göra, men jag vet inte hur lr vilket program man anvämnder för att mäta.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2011/09/14 :  20:05:42  Show Profile Send gcs a Private Message
Det är flera här som använder programmet från XTZ. Det enklaste man kan göra är att svepa rummet med en tongenerator för att utröna vid vilken frekvens du har din ståendevåg. Men då får du ändå inte veta hur stor förstärkning du har. Jag föreslår XTZ som kostar under 2000:- spänn, men du måste ha en laptop.
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2011/09/14 :  20:59:15  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message
funkar ganska bra med gratisprogram och en billig mikrofon också.. Allt beror på hur noga man ska mäta och hur ofta.. är man bara intresserad av 1-2 moder så känns det lite överflödigt att köpa ett mätprogram för flera tusen..

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2011/09/14 :  21:10:52  Show Profile Send gcs a Private Message
Ja är man inte intresserad av att få en bra lyssning kan man ju strunta i att göra något alls. Men som jag sa kostar det inte mera än att de flesta har råd att köpa XTZ programmet inklusive en mikrofon speciellt för ändamålet. Ett annat sätt är ju annars att man köper en receiver med inbyggd "Audyssey" inklusive mikrofon. Det är ju upp till var och en som kanske tycker att det är roligare att köpa nya prylar.
Go to Top of Page

buris
Member

169 Posts

Posted - 2011/09/14 :  22:10:35  Show Profile Send buris a Private Message
tackar för era svar, man får väl ta o investera i ett XTC mätprogram då, kan ju ha användning av det senare oxå
Go to Top of Page

buris
Member

169 Posts

Posted - 2011/09/14 :  22:12:33  Show Profile Send buris a Private Message
iof sig så har jag ju audessy på hemmabio receivern, men den är ju till biosystemet, musik systemet blir ett annat lite mer på kostat system
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2011/09/14 :  22:25:12  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message
Ska det inte gå att räkna ut baspuckels frekvens när man har rummets mått?
Har för mig att jag läst någonstans att varje rum har sin egen kritiska punkt, och den ska då gå att räkna sig fram till...?

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

buris
Member

169 Posts

Posted - 2011/09/14 :  22:29:41  Show Profile Send buris a Private Message
jag såg nått program där man skrev in rummens mått o tryckte på nån knapp, vet inte om jag tröck på fel knapp när jag skulle kolla hur det fungerade, men det kom fram en jävla massa siffror, såjag orkade inte engagera mej nått mer i det,ska ta hjälp av en kille på ett syster forum som oxå bor i sundsvall,, han vet lite mer än jag om sånt där då han byggt själv.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2011/09/14 :  23:41:29  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Använder man LTS frekvenssvep så kan man lätt lyssna sig fram till vilken frekvens som ställer till det mest.
http://www.lts.a.se/pub/test_tones/0-200Hz_200s_lin.wav

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

buris
Member

169 Posts

Posted - 2011/09/15 :  00:02:12  Show Profile Send buris a Private Message
hej!!!
jag köper nog en mick o provar med det där LTS frekvens svepet. Det blir nog enklast för tillfället, till att börja med
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2011/09/15 :  08:21:49  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Ska man göra det som är ENKLAST så spelar man upp svepet och använder öronen. Antalet sekunder in på svepet = frekvensen.
Hör du redan nu att du har en baspuckel så lär du mycket enkelt höra vid vilken frekvens den kommer när svepet går.
Sen gör du avstämda gjutrör a la Esl för att dämpa resonanserna. Det viktigaste är att dämpa efterklangen vid de
värsta problemfrekvenserna i basen och hantera förstareflexerna, sedan är halva slaget vunnet. Utan mick.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=45952

Men med XTZ-micken får du fram Q-värdet, exakta nivåer osv. Bra för koll av hur åtgärder fungerat och kan ju
framför allt vara användbart om du tänker angripa problemet elektroniskt med EQ, Isotope Ozone eller liknande.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2011/09/15 08:36:20
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2011/09/15 :  16:02:44  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message
här har du ett gratisprogram för att räkna ut rumsmoder..
Stämmer väldigt bra mot uppmätt resultat.. http://www.realtraps.com/modecalc.zip
kom ihåg bara att ange meter efter måtten i alla rutor.. annars räknar den med fot... men det står i programmet..

här har du också test-toner http://www.realtraps.com/test-cd.htm

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."

Edited by - RuneStone on 2011/09/15 16:05:11
Go to Top of Page

mangs
Member

622 Posts

Posted - 2011/09/16 :  08:47:25  Show Profile Send mangs a Private Message
Visst kan man köra på teori och träffa hyffsat rätt med att räkna men basfrekvenser kan bete sig lite annorlunda beroende på rummest utformning, väggmaterial och koppling till huset mm. Därför är det bättre att lyssna och mäta. Frekvenssvep fungerar bra men mätning med XTZ är ffa mycket smidigare och snabbare. Jag har mätt en hel del i mina dar med diverse progarm och utrusting och sitter på ett antal mikrofoner och mic-förstärkare. De fölesta lösningar fungerar bra men tar tid att sätta upp. Med Room Analyzer är jag istället igång på mindre än 30 sekunder vilket gör att jag inte drar mig för att mäta vid behov. Detat är den stora vinsten. Dessutom får man ju mycket användbar info ang hur man skall behandla rummet och vad som påverkar vad. jag skulel säga at tdetta är ytterst välspenderade pengar för alla som tar sitt lyssnande på allvar. jag har numera en rak basgång i min lyssningsposition från 12-200Hz med bara små avvikelser på ca +/-3dB. Här har jag självmant valt att få lite ojämnhet av diverse anledningar, bla för att plocka bort någon frekvens med eftersläpningar. Skillnaden jämfört med tidigare är markant även om jag har ett rum som är hyffsat opreblematiskt för basen.

I en tdigare lgh med ett rum med betongväggar och måtten 5x5x2,5mm kunde basen ibland burra till på en enorm och ihållande nivå i flera sekunder när man träffade rätt frekvens.
Go to Top of Page

No Frills Audio
Member

94 Posts

Posted - 2011/09/16 :  15:20:23  Show Profile  Visit No Frills Audio's Homepage Send No Frills Audio a Private Message
För er med iPhone eller iPad

Finns ett alldeles utmärkt program från Studio Sex Digital som faktiskt funkar tillfredställande!

http://itunes.apple.com/se/app/rta/id298839433?mt=8

hemsida: http://www.studiosixdigital.com/

Petter - Claes - Bernt --- www.no-frills-audio.se

Cavemanklanen - Catacombs - Barabbas - Beyma - FaitalPro - Fostex - Monacor - Mundorf
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2687 Posts

Posted - 2011/09/16 :  16:17:22  Show Profile Send Imperial a Private Message
Tjenare!
Finns dé nåt sånt mät program för HTC lurar?

/

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

No Frills Audio
Member

94 Posts

Posted - 2011/09/16 :  18:27:45  Show Profile  Visit No Frills Audio's Homepage Send No Frills Audio a Private Message
Imperial, kolla hemsidan. tror det är på G för android iaf........

Petter - Claes - Bernt --- www.no-frills-audio.se

Cavemanklanen - Catacombs - Barabbas - Beyma - FaitalPro - Fostex - Monacor - Mundorf
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000