Author |
Topic |
RuneStone
Member
1961 Posts |
|
lennartj
Member
1273 Posts |
Posted - 2011/08/25 : 01:26:07
|
quote: Slutna lådor för infrabas suger hårig lampsladd helt enkelt...
Har du egna erfarenheter, eller teoretiserar du bara? Mina fyra små 25 l lådor med 10" Bremen-basar drivna av 1 kW klass-D + eq är fullt tillräckliga för att jag ska bli fysiskt illamående av vissa låtar om jag står och pysslar i köket med dörrarna öppna mot vardagsrummet och har en spellista med blandad electronica gående på ganska hög volym. Jag har svårt att uttala mig om frekvensgången eftersom varken min mätmik, mikingång eller AD är specade under 20 Hz, men de registrerar en stigande trend under 30 Hz till + 6dB vid 14 Hz och lite snabbare fall därunder, samma avlästa nivå vid 8 Hz som vid 30, men som sagt, jag har inte en susning om min mätutustning mäter rätt eller 10 dB fel upp eller ner vid 8 Hz. |
/lennartj "Friskt kopplat, hälften brunnet" |
|
|
nikwal
Member
126 Posts |
Posted - 2011/08/25 : 08:37:12
|
Helt nöjd bara med den flackare kurva en sluten låda ger. Det är inte helt oviktigt att trummor osv ger lite ooomph. Det har jag inte upplevt tidigare med andra lådor på samma sätt. har två st seas h1209, i en lägenhet är det svårt för mig att motivera nåt dyrare(dom är jäkligt billiga).. |
|
|
jonny99
Member
432 Posts |
Posted - 2011/08/25 : 10:33:48
|
quote: En fläktsub kanske är ett alternativ?
Det finns faktiskt en fläktsub på marknaden http://www.rotarywoofer.com/. Om man är seriös när det gäller att återge 0-20 hz verkar den vara optimal, den kan tydligen ge ett ljudtryck på 110 db vid en hertz med mindre än 10%thd:-) |
|
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2011/08/25 : 13:41:34
|
På vilket sätt fungerar en subwoofer med fläkt. Hörs inte fläkten? Kan någon skissa en låda som är komplett och där man ser hur fläkten sitter. Varför finns dom inte att köpa om det nu är så enkelt. Det måste ju finnas nackdelar med en fläktsubb. |
|
|
mangs
Member
622 Posts |
Posted - 2011/08/25 : 15:17:14
|
Dyr, skrymmande och patent är saker jag kan tänka mig stör. |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2011/08/25 : 15:32:21
|
quote: Har du egna erfarenheter, eller teoretiserar du bara?
Jag har byggt ett antal slutna lådor med div olika element. Ingen sluten lösning jag har byggt och/eller hört har kommit i närheten av horn, dipoler eller kvartsvågspipor i alla de olika utföranden, när det gäller kvalitet eller kvantitet. Två st bra 15 tummare i en 150 liters sluten låda, 400 watt och div EQ funkar fint, men har ändå ingen chans mot de tappade hornen jag hört. Tittar man lite på fysiken bakom så är det ganska självklart att slutna system aldrig kan konkurera med horn. 100 gram papper/plast/aluminium som trycker på 320 cm2 luft är extremt ineffektivt och kommer ofelbart att färga återgivningen på div sätt. Det är som att spela tennis med med en 100 kg tung betongplint istället för racket. Jovisst, får du igång den i rörelse och lyckas träffa tennisbollen så kommer den att flyga, men du lär inte vinna nån Wimbledon med betongplinten. Det är bara en liten del av den slutna lådans alla tillkortakommanden. Jag orkar tyvärr inte avhandla alla här på HF.
quote: Mina fyra små 25 l lådor med 10" Bremen-basar drivna av 1 kW klass-D + eq är fullt tillräckliga för att jag ska bli fysiskt illamående av vissa låtar om jag står och pysslar i köket med dörrarna öppna mot vardagsrummet och har en spellista med blandad electronica gående på ganska hög volym.
Även om jag ibland (oftast) avänder mig av lite fåniga och överdrivna formuleringar så kan såklart slutna lådor ge kvalitetsbas i mängder. Jag vill nog snarare hävda att för en given peng så kan inte slutna lådor konkurera med tappade horn i varken kvalitet eller kvantitet. Därav mitt pubertala uttalande om håriga sladdar och undertryck.
Mvh Johannes. |
|
|
jonny99
Member
432 Posts |
Posted - 2011/08/25 : 15:36:47
|
GCS, Subben i länken funkar så att bladen snurrar med konstant hastighet, bladen vinklas i takt med musiken för att skapa under/övertryck i rummet. "Lådan" består ju helt enkelt av ett hål i väggen och rummet/vinden/källaren på andra sidan hålet. Nackdelen med fläktsubben är väl att den löser ett problem, återgivningen av infraljud, som de flesta inte tycker är ett problem, och så priset då, 20 000 $ inklusive installation. |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2011/08/25 : 15:52:49
|
Med Pettsons Seas 10 tummare som exempel så kan vi se vad som går att göra:
Tappad pipa. |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2011/08/25 : 15:57:24
|
Å så den slutna versionen. Jag simmade med samma lådvolym för att inte fuska. Infrabasen ökar i verkninggrad med större låda så jag vill inte handikappa den slutna lådan mer än nödvändigt. |
|
|
RuneStone
Member
1961 Posts |
Posted - 2011/08/25 : 15:59:44
|
fläktsubbar är ingenting nytt.. fast väl redan på 80-talet..- Phoenix Gold Cyclone var väl en form av fläktsub om jag inte minns helt fel.. Finns även ett svensk företag som byggde fläktsubbar. inte för att använda till hifi utan för att kompensera infraljud från ventilationssystem och likande. Tanken var väl att dom skulle justeras in för att matcha störfrekvensen från ventilationssystemet och spela upp toner i motfas för att få en utsläckning.. Precis som aktiv bullerdämpning fungerar.. Dock såg jag att dom slutat tillverka dessa och numera bara gör vanliga fläktar..
Konstruktionen i sig är en väldigt enkel princip som man kan bygga själv.. Dom välfungerande subbarna jag sett har haft en servomotor till driften(antagligen för att hålla varvtalet konstant då dessa är väldigt starka samt har en feedback så man kan kompensera om varvtalet ändras), själva fläkten består av en nav lika som på en helikopter, dvs. man har en stång att skjuta ut och in för att fläktbladen ska vridas.. för att driva vridningen av fläktbladen sitter en vanlig talspole med ett magnetsystem. Man kopplar alltså in ström separat till servomotorn och talspolen till förstärkaren precis som en vanlig högtalare.
Då fläkten snurrar och man spelar en ton(50Hz) så växlar bladen riktning(obs. inte rotationsriktning utan vinkeln på bladet, utåt och innåt) 50 ggr per sekund. vilket då skapar en ljudvåg på 50Hz. Precis på samma sätt som en vanlig konhögtalare, 50 övertryck och 50 gånger undertryck.
Det finns dock flera negativa saker med denna konstruktion. En servomotor som är skapligt kraftig kostar massa pengar. Navet är lite halvkrångligt att bygga själv(skulle dock kunna gå att få tag på från någon större modellhelikopter.. Man har en konstant fläktljud som låter.. dock blir det inte mycket till blåsljud, men det blir ett surrande/vinande av en stor rotor som snurrar konstant..
Finns något klipp på youtube där någon demonstrerar en rotarysub.. Fanns också en väldigt bra grafisk förklaring på funktionen hos den svenska tillverkaren, denna är nu borttagen men jag ska kolla om jag kan hitta något liknande..
edit: Phoenix Gold Cyclone: http://www.youtube.com/watch?v=ffJ46-Xj9h4 inte riktigt en fläktsub, men någonting där emellan. Också driven med en servomotor.
Svenska företaget Rotosub har licencierat ut all tillverkning på deras produkter. Dom har tydligen en massa patent på konstruktionen. Fanns jättebra bilder på deras hemsida, likaså fanns det på nyteknik.se men alla bilder är borttagna. troligtvis på grund av patentet. Bilden från nyteknik finns dock lagrad i cacheminnet på googles sökmotor så där kan man titta på den, förvisso ganska liten bild men ändå..
Detta är rotarywoofers sub: http://www.youtube.com/watch?v=E7Bkrypxzs4 |
"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.." |
Edited by - RuneStone on 2011/08/25 16:22:55 |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2011/08/25 : 16:10:02
|
Här är då bilden som tydligare än nått annat visar på skillnaden mellan tappade saker och slutna saker. Bra element. Många element. Samma lådstorlek. Jämförbar WAF. Mycket olika spl-kapacitet. Slutna lådor kan inte kontrollera konrörelserna. Det krävs mycket konamplitud för att få nått ljudtryck. Konamplitud ger dist. |
|
|
Mickel-mackel
RödaTråden vinnare
4935 Posts |
Posted - 2011/08/25 : 18:56:18
|
Det där TH med Seas 1001-orna skulle vara mumma till hembiosystemet. Delning någonstans vid 40-50 Hz och sen får en kompetent fullregister-talare ta vid. |
|
|
PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben
5803 Posts |
Posted - 2011/08/26 : 20:19:41
|
quote: Å så den slutna versionen. Jag simmade med samma lådvolym för att inte fuska. Infrabasen ökar i verkninggrad med större låda så jag vill inte handikappa den slutna lådan mer än nödvändigt.
Men, hela vitsen med slutna lådor är ju att kunna göra dem små samtidigt som de går djupt. I detta icke-resonanta system kommer konutslaget snarare än effekttåligheten att begränsa.
För att göra jämförelsen lite mer rättvis kan man ju istället också optimera lådvolymen för SPL även för den slutna lådan
En sluten VS ett TH, 2pi. 2.83V in.
MOL blir då intressant då fyra slutna lådor ställs mot ett TH. Samma nettovolym på de båda systemen alltså. Här ser man att den slutna lådan får stryk mellan ca 15-18 Hz. Överallt annars är den SPL-mässigt överlägsen sin tappade kollega. Framförallt i infrabasen under ~15 Hz, där tråden handlade om egentligen
quote: Slutna lådor kan inte kontrollera konrörelserna.
Jo, de kan de visst! Utan problem dessutom. Däremot blir ljudtrycket begränsat.
quote: Det krävs mycket konamplitud för att få nått ljudtryck.
Ja, eller många element.
quote: Konamplitud ger dist.
Ja, och därför använder man många element
|
|
|
RuneStone
Member
1961 Posts |
Posted - 2011/08/26 : 20:38:33
|
konamplitud ger inte automatiskt dist.. det är väl snarare en fråga om hur pass stor amplitud och hur pass linjär den är samt interna trycket i lådan.. Om man nu bortser från termiska faktorer, |
|
|
martinsson
100.000-klubben
3311 Posts |
Posted - 2011/08/26 : 21:06:15
|
Följande är psotat med ringa insikt och tid, vänligen bortse ifrån det om informationen redan finns upptagen i tråden, gillar itne att göra så här men jag hoppas på er förlåtande karaktär :)
Sett till faktiska utmaningar som ekonomi (elementkostnad överstiger "alltid" lådmateral) eller effektivitet/element så är vi nog övrens allihopa, jag har svårt att se hur ett infrabasprojekt skulle kunna lida av sträng WAF, om så är fallet får man nog tänka om lite :) därtill vill jag nämna riskerna som finns i ett projekt som detta, påtagliga och verkliga risker, inget häftigt eller extraordinärt, nämligen egensvängningar i byggnader, det kan bli ett långt mer kostsamt projekt än man först tänkt sig, enkel fysik, inget annat.
|
martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/ |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2011/08/26 : 21:11:40
|
quote: Jo, de kan de visst! Utan problem dessutom. Däremot blir ljudtrycket begränsat.
En sluten låda på 20 liter är ganska rejält olinjär när du har en 362 cm2 kon som rör sig 28 mm fram och tillbaka. Om inte element för nästan 10000 kr (4 x 2495 på Hifikit) kan slå ett stackars element för 2495 kr ( ett av ovastående) i spl så vore det ganska tragiskt. Jag lägger hellre ut 5000 kr på mer och bättre bas än 10000 kr på sämre bas.
En sluten låda har dessutom den sämsta typen av olinjäritet. Den kommer att "klippa" toppar och dalar på vågformen, precis som en förstärkare med soft-clipping. Detta jämfört med tex tappade horn som snarare tar ut svängarna lite för mycket och lägger till lite mer peak än vad som borde vara. Den slutna lådans dist gör ljudet trist och odynamiskt, pipan gör det lite väl gladlynnt och dynamiskt. Lite som komprimering i studion jämfört med en dynamikexpander. Jämfört med mat så skulle jag kalla tappad horn för E-621 och slutna lådor för "för lite salt".
Mvh Johannes.
I alla fall jag jämfört ett element i en sluten låda mot samma element i en MLTL, öppen baffel eller TL så får den slutna versionen rikligt med smisk av de andra alternativen. Detta gäller ljudkvalitet i första hand men även max spl.
Hur ser datan ut för din tappade version i simmen. Jag tycker att den verkar ge en mycket låg verkningsgrad. |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2011/08/26 : 22:27:06
|
För mindre tekniksnack och mer infrabasupplevelser så kom jag på en rolig grej jag provade oavsiktligt en gång. Om man står riktigt nära en tågtunnel när ett X2000 kommer i hög hastighet så kan man känna de extremt lågfrekventa resonanserna som en lång tunnel ger. Det är extrem infrabas drivet av många hästkrafter. Jag undrar vad ljudtrycket är precis vid tunnelmynningen nån ms efter tåget lämnat tunneln och undertrycket suger tillbaka luften igen? Häftigt och mycket skrämmande om man står nån meter från ett X2000 som kommer i 100 km/t. |
|
|
RuneStone
Member
1961 Posts |
Posted - 2011/08/27 : 07:30:23
|
man får alltså satsa på att dra järnväg genom vardagsrummet och ha ett tåg som passerar varje gång en explosion uppstår på nån film.. Alternativt bygga ett hus i anslutning till någon tågtunnel..
|
|
|
PetterPersson
5803 Posts |
Posted - 2011/08/27 : 12:34:41
|
quote: En sluten låda på 20 liter är ganska rejält olinjär när du har en 362 cm2 kon som rör sig 28 mm fram och tillbaka.
Om du läser mitt inlägg igen så står det att sådan var SPL-mässigt optimerad! Själv kommer jag bygga ~60 liter per element för att få ett lågt q-värde och lågt inre tryck i lådan.
quote: Om inte element för nästan 10000 kr (4 x 2495 på Hifikit) kan slå ett stackars element för 2495 kr ( ett av ovastående) i spl så vore det ganska tragiskt. Jag lägger hellre ut 5000 kr på mer och bättre bas än 10000 kr på sämre bas.
Men nu handlade det ju om infrabas i denna tråden och med ett resonant system når du inte de lägsta frekvenserna! Då får man kompromissa med verkningsgrad. Enkel fysik
quote: En sluten låda har dessutom den sämsta typen av olinjäritet. Den kommer att "klippa" toppar och dalar på vågformen, precis som en förstärkare med soft-clipping. Detta jämfört med tex tappade horn som snarare tar ut svängarna lite för mycket och lägger till lite mer peak än vad som borde vara. Den slutna lådans dist gör ljudet trist och odynamiskt, pipan gör det lite väl gladlynnt och dynamiskt. Lite som komprimering i studion jämfört med en dynamikexpander. Jämfört med mat så skulle jag kalla tappad horn för E-621 och slutna lådor för "för lite salt".
Men, när började diskussionen handla om lådans inverkan på distorsionen när spolen lämnat magnetgapet? Jag vill inte lyssna på det, oavsett princip.
Vill man alltid ha denna dynamiska expander även vid låga volymer? Det är ju en rätt kraftig färgning av ljudet...Har man aktivt valt det för att man subjektivt uppskattar den typen av ljud är det ju bra (jag har ju själv också valt det vid flertalet tillfällen) men att tro att det är "rätt" är en annan sak...
quote: I alla fall jag jämfört ett element i en sluten låda mot samma element i en MLTL, öppen baffel eller TL så får den slutna versionen rikligt med smisk av de andra alternativen. Detta gäller ljudkvalitet i första hand men även max spl.
Det beror ju på vid vilka frekvenser man tittar vid...Kvalitéen får var och en avgöra anser jag själv. Därför anser jag det vara en aningens missvisande/vilseledande/propagerande att påstå överlägsen ljudkvalitée utan att definiera på vilka punkter så att den som läser begriper vad ett TH är bättre på.
quote: Hur ser datan ut för din tappade version i simmen. Jag tycker att den verkar ge en mycket låg verkningsgrad.
Det är ju Din simulering! Men med ett element och i 2pi. 200cm2 istället för 800cm2 (för 4 element) Inget fusk med flera element eller begränsad rymd förutom golvet alltså |
|
|
PetterPersson
5803 Posts |
Posted - 2011/08/27 : 12:54:49
|
Läsvärt från vårt granforum:
quote: En galen fråga:
Kräver inte lägre Qts, en större inmatad effekt för samma ljudtryck som med lite högre Qts?
Och är eventuella distortionsproblem knutna till inmatad effekt, eller ljudtryck? Shocked
Vad jag menar är att summan är kanske konstant................?
Inte alls en galen fråga.
Detta är svaret:
Allt annat lika och ökad motorstyrka (ger lägre Q) betyder att verknings- graden ökar vid ALLA frekvenser.
Dock ökar impedansen vid Fs (eller Fl) med kvadraten på motorstyrke- ökningen.
Det gör att man vid en ökning av motorstyrkan med 10% får en ökning av impdansen vid resonans med 21%, vilket gör att man totalt sätt förlorar sisådär 1 dB vid resonansfrekvensen*, men VINNER lika mycket (1 dB) nivå både vid högre OCH vid lägre frekvenser.
Men verkningsgradsmässigt så vinner man alltså 1 dB vid alla frekvenser, även vid resonans.
Den stora poängen med den starkare motorn som leder till ett lägre Q, är dock att man av distorsionssäl vill säkna övergångsfrekvensen mellan det EMK-kontrollerade området och det fjädringskontrollerade.
Ju starkare motor, desto lägre med i frekvens sträcker sig motorns förmåga att kontrollera membranrörelsen, och då spelas det (i regel) renare. Men det finns även andra metoder.
Och jag vill ännu en gång även påminna om att man inte skall blanda ihop LT-manövrar med infra-eq. Det är helt skilda saker. I det senare fallet råder inte en "ju lägre Q desto bättre"-situation alls.
Vh, iö
- - - - -
*huruvida med efter applicerad LT-eq sedan vinner eller förlorar nivå vid resonans med avseende på klippnivå, beror på den drivande förstärkarens intrinsisk impedans och musiksignalens utseende. Det finns fall (ehuru säll- synta) där man vinner möjlig maxnivå, även vid resonans. Totalt sätt (med komplex musiksignal) gör man det nästan alltid. Den termiska kompressionen blir också alltid lägre med lägre Q-värde hos baselementet i LT-system.
Jag skulle definitivt råda Jonkan att inte byta sina buckliga SLS-element till nya likadana, om du tänker göra en LT-konstruktion så är element med lägre Q-värde mycket bättre val, helst väl under 0,4 i låda. Det kan nämnas att LT-konstruktioner med ett givet element, med högre Q än så även leder till att luftdistorsionens bidrag från inuti lådan ökar.
(Den enda fördelen med högre Q är faktiskt att det sänker verkningsgraden i paritet med systemets effekttålighet. Man kan sålunda göra enkonstruktion som tål den anslutna förstärkarens fulla uteffekt utan att gå i botten. Idealt skall Q om man vill optimera just den funktionen sättas till 0,7-1,0. Men om det inte skall dra med sig andra tråkiga tillkortakommanden som man inte vill ha "på köpet", så behöver en massa andra hänsyn tas i konstruktioen. Inget är omöjligt, men man bör veta vad man gör - inklusive att inse och kunna överblicka hur komplexa sambanden är.
Och ett till inlägg från Ingvar Öhman:
quote: Men oavsett detta vill jag namna en sak som jag inte sett i någon av alla de LT-diskussioner som förekommit, nämligen att det - även om paramet- rarna går att välja rätt så fritt - INTE (nu blir jag lite tumregelmässig också Embarassed) alls är någon vidare bra ide att basera sådana konstruk- tioner på ett baselement med högt Q-värde.
Q skall vara lågt, till och med mycket lågt, om man vill kunna stäcka ut tonkurvan långt och få låg distorsion. Det är när man INTE LT-kompen- serar som ett lite högre Q-värde har en poäng, nämligen att ge den tonkurva man vill ha.
Det där med att välja baselement optimerade för sluten låda när man skall LT-kompensera är alltså ingen bra ide. Snarare tvärtom. Ju lägre Q de har (allt annat lika) desto större chans är det att de skall spela med rimligt låg distorsion. När man passerar Fo så finns det nämligen inte några lineariserande egenskaper från massastyrning kvar, och distor- sionen ökar ofta lavinartat om inte systemet är något alldeles oerhört intrinsiskt linjärt eller om den elaktromagnetiska styrningen är tillräck- ligt dominerande.
Baselement primärt optimerade för bruk i basreflexlådor passar alltså typiskt bättre i slutna lådor avsedda att LT-kompenseras. Surprised (I varje fall under förutsättning att inte låg komplians är en signifkant del av receptet för att göra elementet "basreflexmässigt".)
Denna (oerhört förenklade) sambandsredovisning kan i varje fall ge ett hum om det hela:
Ql = 0.7 -> utsträckning nedåt med 0,5 oktaver under Fl är möjligt.
Ql = 0,5 -> utsträckning nedåt med 1 oktav under Fl är möjligt.
Ql = 0,35 -> utsträckning nedåt med 1,5 oktav under Fl är möjligt.
Ql = 0,25 -> utsträckning nedåt med 2 oktav under Fl är möjligt.
(I samtliga fall alltså ned till ungefär den frekvens där den elektromag- netiska kontrollen inte längre än dominerande.)
Ql är Q i låda, Fl är resonansfrekvensen i lådan.
Obs: Listan ovan är dessutom helt subjektiv (med avseende på hur mycket distorsion som är acceptabelt) och den är i princip bara appli- cerbar för jämförelser mellan olika motorstyrka och lådvolymer, till ett i övrigt identiskt högtalarelement.
Det kan även sägas att INGET av de nämnda fallen kommer att uppvisa en ens i närheten av lika låg distorsion i det lägre registret, som från basreflexlådor med samma utsträckning nedåt.
Till näst sist vill jag även påpeka att det i resonemanget inte innehålls något hänsystagande till lyssningsrummets kavitetseffekt. Det har ju liksom inte med det här resonemanget om "distorsion kontra LT-ut- sträckning" att göra.
Till sist vill jag nämna om att en elektroniskt kompenserad sluten låda med 10" stort baselement, INTE kommer att kunna (vid sina minst kapabla frekvenser, det vill säga längst ned mot dess undre gränsfrek- vens efter eq eller utan) flytta signifikant mera luft är en basreflexlåda med 6,5" stort baselement med samma slaglängd och dimensionerat för samma undre gränsfrekvens.
Något att tänka på för den som väljer bort 6,5" i 30 liter basreflexlåda till förmån för 10" i sluten låda med (eller utan) elektronisk kompen- sering. Uppe vid 50-100 Hz är dock 10"-i sluten låda-lösningen, mycket kapablare att flytta luft. Men det är ofta svårt att utnyttja det när det ändå är systemets kapacitet vid de lägsta frekvensernas kapacitet som kommer att sätta gränsen.
Vh, iö
- - - - -
PS. Noterade trådstartarens insiktsfulla: "Jo, det blir säkert bra och jag har även noterat att just nu är aktiv kompensering lösningen till det mesta...... Wink".
Du har så rätt. Trender kommer och trender går. Fysikens lagar består.
PPS. Jag har ju redan nämnt att resonemangen i det ovanstående är väldigt förenklade, men jag kan särskilt nämna att faktorer som ks/kl och mekanisk motorgeometri påverkar undantagen, liksom att det som händer siginfikant under rummets kavitetsfrekvens delvis följer andra lagar med avseende på distorsion.
-----------------------------------------------------------------------------
Teoretiskt finns inga entydiga samband mellan Q och distorsion, vilket är givet eftersom Q per definition är en linjär parameter, medan distorsion i sammanhanget kan förmodas åsyfta olinjär distorsion.
I verkligheten är det dock så, att det finns mycket starka samband mellan distorsion och den elektromagnetiska dämpningen.
Tittar man på 100 element med Q på 0,2 eller lägre (fritt fält, utan låda) och sedan mäter distorsionen en oktav under resonansfrevensen vid en membranrörelse om säg +/-2 mm, och sedan gör man samma sak för element med Q om 0,8 eller högre, så för man en bra bild av sambanden.
Det handlar om "kontroll", och kontroll behövs. Det har man när något härskar över membranets rörelser, kommer man en bra bit över resonans- frekvensen så är man i det massakontrollerade området. Då spelar motor- styrkan mycket lite roll för distorsionen. Förhållandet kan till och med i före- kommande fall vara omvändt (alltså att stark motor ger ökad distorsion, främst då andraton).
I registret runt resonansfrekvensen är det elemenetets motorstyrka som ger kontroll och ju lägre Q-värde man har, desto större register blir den elektromagnetiska dämpningen [1/(Bl^2/(Re+Rg))] dominerande i, och kan hjälpa till att hålla distorsionen rimligt låg (om motorsystemet i sig har rimlig linjäritet nota bene).
Så... även om distorsion kan undvikas med många medel (så länge allt är linjärt blir det ingen distorsion) och även kan skapas av motorsystemet som sådant i vissa fall, så med allt annat lika är för det mesta så att ett starkare motorsystem resulterar i lägre distiorsion vid alla frekvenser under dubba resonansfrekvensen.
Kan även nämna att väldigt många element som givits egenskaper som skall göra dem lämpliga för att arbeta med väldigt lång slaglängd, har en fruktansvärt olinjär fjädring, och ofta så är olinjäriteten väldigt komplex och inkluderar både striktiva och övergångsdistorsionsliknande fenomen, och drabbas därför värre än många enklare element av distorsion under resonansfrekvensen. Eller med andra ord, de som kan tyckas passa bäst, passar ofta väldigt dåligt för jobbet.
Kort sagt: Jag håller med Petter.
Vh, iö
|
|
|
PetterPersson
5803 Posts |
Posted - 2011/08/27 : 12:57:11
|
Just denna tabellen
quote: Denna (oerhört förenklade) sambandsredovisning kan i varje fall ge ett hum om det hela:
Ql = 0.7 -> utsträckning nedåt med 0,5 oktaver under Fl är möjligt.
Ql = 0,5 -> utsträckning nedåt med 1 oktav under Fl är möjligt.
Ql = 0,35 -> utsträckning nedåt med 1,5 oktav under Fl är möjligt.
Ql = 0,25 -> utsträckning nedåt med 2 oktav under Fl är möjligt.
Stämmer väldigt bra med verkligheten om man gör lite "reverse engineering" på uppmätta lådor, så den kan man "lita på". För IB gäller fs på elementet som systemets resonans. Desamma för OB.
Alltså, gör du en sluten låda med resonans på 40 Hz med q på 0.5 når du ner till 20 Hz utan att distorsionen från lådan börjar bidra. Till detta kommer disten från att luften är olinjär, men den är väldigt låg (läs försumbar) i en korrekt dimensionerad låda.
"q (Qtc) i låda" = sqrt("Vas"/"Lådvolym)+1)*"Qts" [Vas och Lådvolym i liter]
"Resonansfrekvens i låda" = ROT("Vas"/"Lådvolym"+1)*"Fs på elementet"
|
Edited by - PetterPersson on 2011/08/27 13:07:38 |
|
|
jonasz
Member
2542 Posts |
Posted - 2011/08/27 : 16:11:51
|
quote:
Stämmer väldigt bra med verkligheten om man gör lite "reverse engineering" på uppmätta lådor, så den kan man "lita på". För IB gäller fs på elementet som systemets resonans. Desamma för OB.
Alltså, gör du en sluten låda med resonans på 40 Hz med q på 0.5 når du ner till 20 Hz utan att distorsionen från lådan börjar bidra. Till detta kommer disten från att luften är olinjär, men den är väldigt låg (läs försumbar) i en korrekt dimensionerad låda.
"q (Qtc) i låda" = sqrt("Vas"/"Lådvolym)+1)*"Qts" [Vas och Lådvolym i liter]
"Resonansfrekvens i låda" = ROT("Vas"/"Lådvolym"+1)*"Fs på elementet"
Då känns det som min masterplan kommer funka rätt bra ändå. H-baffel med 1st AE IB15 50-100Hz och 4 st XLS12 <50Hz per kanal. Tänkte 50 liter per XLS, det ger ql=0.39 med Fl=35hz. Borde då få dem att prestera nedåt 15hz med låg dist om jag förstått det rätt? IB15 kommer att spela i det massakontrollerade området långt över sin resonans på 16hz.
Nu blev jag inspirerad! |
You'll Never Walk Alone... |
|
|
PetterPersson
5803 Posts |
Posted - 2011/08/27 : 16:36:55
|
jo, det blir säkerligen bra, men jag hade skippat IB15 och kört XLS12orna högre. Det är inte bra att använda ett element i en oktav. Det blir bara en enda stor fasvridning... |
|
|
jonasz
Member
2542 Posts |
Posted - 2011/08/27 : 17:06:28
|
Har Linkwitz hittat en väg runt detta? Han kör ju sina XLS10 50-120hz. |
You'll Never Walk Alone... |
|
|
Topic |