Author |
Topic |
Cyberpunkare
Member
218 Posts |
Posted - 2011/07/21 : 00:32:57
|
Hej, nu har jag ett litet problem tror jag Min dotter skall få en dator och en hrt dac av mig.
Hon har idag en Nad 3020i som försteg till Nad 2040. Min fråga är: ska jag ha kvar 3020 eller ska jag låta henne använda Foobar#180;s volymkontroll och dacen direkt till slutsteget? Vilken lösning ger bäst ljudkvalite?
Hon kommer enbart att använda datorn som ljudkälla så hon behöver ingen ingångsväljare. |
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2011/07/21 : 07:44:34
|
Jag vet inte om HRTn har en inbyggd attenuator, har den det? Om inte så skulle jag nog välja att först prova att använda ett försteg också.
Det är nämligen så att när man använder operativsystemet i datorn som volymkontroll trunkeras dataströmmen. Om man skall beskriva det enkelt kan man säga att det läggs till nollor från MSB och bakåt beroende på hur lågt/högt man vill att det skall spela. Skall det spela JÄTTE HÖGT så läggs det inte till några nollor alls och skall man spela jätte svagt så blir det nästan bara nollor från MSB och bakåt. Det betyder att det finns stor risk att man tar bort de svaga partierna ur dataströmmen om man spelar lågt.
Detta gäller inte om DACen har en inbyggd attenuator...
Så som sagt, jag hade börjat med att ha försteget inkopplat. Men jag hade varit alldeles för nyfiken för att låta bli att prova att spela utan det.
P.S: Det kanske inte är så bra för en audiofilfarsa att visa det här svaret för kidsen. Du står dig nämligen slätt när du senare ber dem att sänka för att de spelar för högt. De kommer kommer att säga "jamen du vet ju att det låter bättre!!!", och vad gör du då????
|
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
|
|
Cyberpunkare
Member
218 Posts |
Posted - 2011/07/21 : 08:30:31
|
Hej och tack Pac Ok tror jag förstår svaret, är inte den mest tekniska men google hjälper till Vet faktiskt inte om Hrt har en attenuator, någon annan som vet? Har nog kvar försteget (den ska bytas snarast) ett tag till men helt ärligt JA jag måste testa utan Tack för varningen om svaret och kidsen som tur är kan hon inte spela för högt eftersom hon lånar pappas Snell JIII för tillfället hmmm undrar hur många 12 åringar som har en sådan första stereo |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2011/07/21 : 08:37:48
|
Vad betyder MSB?
(Kan ju knappast vara Myndigheten för samhällsskydd och beredskap i detta fallet...) |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
Edited by - Bernt Jansson on 2011/07/21 08:40:46 |
|
|
Cyberpunkare
Member
218 Posts |
Posted - 2011/07/21 : 08:43:57
|
Hade själv ingen aning Bernt men hade lite misstankar. Google gav svaret most significant bit/byte och står för det binära numret med högst "värde". När det binära talet skickas så tolkar jag det som att antalet nollor efter avgör "volymen", Pac rätta mig här nu om jag har missförstått allting |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2011/07/21 : 09:00:24
|
OK, kan meddela att jag kör passivt försteg (trafo) efter mitt Lynx Two också, det blir lite bättre vid låga volymer. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
|
|
|
Cyberpunkare
Member
218 Posts |
Posted - 2011/07/21 : 09:09:52
|
Ok jo det kan nog gå åt. Ska testa utan Naden för att se hur det blir. Den är ju inte det bästa försteget men kommer att bytas ut när jag hittar rätt |
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
|
Gubben i Kalmar
200.000 klubben
2446 Posts |
Posted - 2011/07/21 : 20:51:26
|
Härligt med lite "fikonspråk" så här före sängdax!
Tur att man inte begriper så mycket....... .....MSB och HRT låter som något dyrt?! |
Tommy Björklund fam_bjorklund@msn.com |
|
|
Cyberpunkare
Member
218 Posts |
Posted - 2011/07/22 : 00:27:05
|
Jo HRt var dyr...hela 500 kronor begagnad Men håller med om att det är lite kul med fikonspråk |
|
|
markusA
Member
578 Posts |
Posted - 2011/07/22 : 11:37:15
|
Om dac'en inte har en egen volymkontroll så tycker jag gott att du kan testa med datorns volymkontroll. Däremot skulle jag vara noga med att använda rätt ljudprotokoll i datorn, dvs wasapi eller asio (eller ngt annat likvärdigt). Skulle du/hon uppleva brister så har ni god tid på er att prova ut en lämplig lösning. |
|
|
Cyberpunkare
Member
218 Posts |
Posted - 2011/07/25 : 12:14:32
|
Hmmm tack markusA. Ska kolla upp angående wasapi eller asio när jag testar utan försteg för testa måste jag |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2011/07/26 : 09:03:19
|
Ska då tillägga att jag använt ASIO hela tiden. Det finns mer än så att hämta. |
MVH Bernt Mitt system
|
|
|
Cyberpunkare
Member
218 Posts |
Posted - 2011/07/26 : 21:01:37
|
Ok vad trevligt....ska bli spännande att se vilket som låter bäst, sen får jag se vilket som fungerar bäst för dotter |
|
|
Cyberpunkare
Member
218 Posts |
Posted - 2011/08/03 : 23:09:24
|
OK grabbar, nu har pappa varit i dotters rum och lekt med stereon . Testade utan försteg och OJ vilken skillnad det blev. Ni vet det där snacket om en filt som lyfts från högtalarna? Här snackar vi om ett täcke...tyckte jag i alla fall
Nu kommer den jobbiga frågan. Jag körde direkt från foobar till hrt till slutsteget men som ni kanske misstänkte så var det svårt att kontrollera volymen med den lilla smutt till volymkontroll på foobaren samt att det vid lägre volymer brusade mer (med andra ord troligen ingen attenuator i hrt n pac). Sen var all annan ljud från datorn oreglerad ljud (stackars trummhinnor).
Min fråga till er herrar är nu....hur funkar asio eller wasapi på datorn? Kommer jag att kontrollera all ljud eller bara windows eller foobar? Hur får jag det att funka på allt på datorn? Har windows 7 på datorn är det något speciellt jag behöver tänka på.
Snälla kan jag inte få det att funka enkelt för en 12 åring så måste jag koppla in förstärkaren igen vilket är lite surt med tanke på ljudskillnaden |
|
|
Ryssen
100.000-klubben
8629 Posts |
Posted - 2011/08/03 : 23:49:05
|
quote: så var det svårt att kontrollera volymen med den lilla smutt till volymkontroll på foobaren
Det går att med musen,Dra ut volymkontrollen så den blir längre. |
Learning by burning.. You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
|
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2011/08/04 : 08:23:51
|
Ladda ner J.River i stället, den är bättre än Foolbar minst 7 dagar i veckan.
Det förvånar mig lite att Nad 3020i är så dålig. |
MVH Bernt Mitt system
|
|
|
Erik Andersson
Member
1950 Posts |
Posted - 2011/08/04 : 09:57:18
|
Det är ganska logiskt det hela. Mindre prylar i signalvägen betyder mindre risk för förvrängning. Betr.NAD 3020 sålde jag stapelvis av dessa när det begav sig. Jag har lyssnat på 3020 i modern tid, jag betraktar dessa nu som junk och ingenting annat. |
Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet erikasson@telia.com
|
|
|
räven
Member
3653 Posts |
Posted - 2011/08/04 : 10:29:46
|
Vad är det som gör J.River så överlägset Foobar? |
ombud för Intelligent Sound |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2011/08/04 : 11:08:27
|
Räven: Användargränssnittet i J.River Mediacenter framför allt! (Plus en kvadriljon funktioner som är relativt enkla att ställa in, möjlighet att spela upp från RAM i stället för HDD, den spelar blueray, grymt bra subhantering osv, osv) Nu är det över ett år sedan jag provade Foolbar senast men då var det krångligt, manuella inställningar, oöverskådligt osv. Det lät av någon anledning sämre också så sedan dess håller jag mig till andra lösningar. Foolbar är visserligen gratis men det märks ju också tyvärr... |
MVH Bernt Mitt system
|
|
|
solhaga
100.000-klubben
2674 Posts |
Posted - 2011/08/04 : 11:13:59
|
Som jag förstår det: Foobar använder Winamps ASIO-drivrutiner, som inte är implementerade rätt. J.River har egna, bättre implementerade, ASIO drivrutiner. |
Medlemspresentation. Senast lyssnat. Instagram. |
|
|
solhaga
100.000-klubben
2674 Posts |
Posted - 2011/08/04 : 11:22:13
|
I samband med att jag bytte op-ampar i min USB-DAC till LM4562, sänkte jag utgångsförstärkningen några dB. Inställd volym ut från min spelare ligger nu normalt mellan -9 dB och -4 dB. Dock blir utgångsvolymen några dB högre. |
Medlemspresentation. Senast lyssnat. Instagram. |
|
|
Cyberpunkare
Member
218 Posts |
Posted - 2011/08/04 : 11:24:55
|
Jag ska kika på lite olika lösningar för att se om jag kan köra direkt på slutsteget för det kan det vara värt även med tanke på antal källor i signalvägen...stackars min dotter Bernt jag tycker inte att Nad 3020 är dåligt ens idag med tanke på priset (under tusenlappen) tycker den kan konkurrera med dyrare lösningar men inte förstärkare på fyra fem tusen däremot så låter lösningen med Nad slutsteget bättre i alla lägen vilket kanske inte är konstigt eftersom den var dyrare än förstärkaren ny |
|
|
räven
Member
3653 Posts |
Posted - 2011/08/04 : 11:36:53
|
J.River måste testas! |
ombud för Intelligent Sound |
|
|
Goldfinger
Member
1797 Posts |
Posted - 2011/08/04 : 13:48:30
|
Man får tänka på att Nad 3020i apparaterna är väldigt gamla nu. Jag tvivlar på att alla låter som dom en gång gjorde. Komponenter åldras. Dessutom är det ju en mängd faktorer runt omkring som bidrar till hur du upplever en enskild komponent satt i en kedja, resultatet kan lika gärna komma från en annan del i kedjan, om det skulle vara så att apparaten du byter till är transparentare än den som satt där innan. Lägg därtill lyssnarens subjektivitet så förstår man hur svårt det egentligen är att diskutera kvalitet utan att bli mera apparatteknisk.
|
Mäter det bra så är det iaf inte dåligt.. |
|
|
Erik Andersson
Member
1950 Posts |
Posted - 2011/08/04 : 16:31:30
|
SÅ gammal är inte NAD 3020 att vi kan befara komponentändringar. Detta trots att 3020 var bestyckad med billigast tänkbara komponenter. Den komponent som åldrats mest är utan tvekan pappersisolerade kondensatorer, men de ingick inte i 3020. |
Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet erikasson@telia.com
|
Edited by - Erik Andersson on 2011/08/04 16:32:15 |
|
|
Topic |
|