HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Snell EIII placeringsfråga
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Cyberpunkare
Member

218 Posts

Posted - 2011/08/03 :  09:11:48  Show Profile Send Cyberpunkare a Private Message
Hej på er alla.
Jag har precis köpt Snell EIII högtalare och tänkte nu kolla om någon av er vet ungefär vilket avstånd man ska placera dom från bak/sidovägg samt avstånd mellan högtalare?

shaft
Member

524 Posts

Posted - 2011/08/03 :  12:23:41  Show Profile Send shaft a Private Message
Hej!
Har haft sådana i många år - en mycket fin högtalare som växer med uppgiften och tekniken som kopplas till ;-)
Eftersom basreflexen sitter bak samt den extra diskanten bak så påverkar främst avståndet till bakvägg och hörn. Vill du ha ett fylligare ljud så närmare väggen och tvärtom. Jag brukar utgå från ca 30-40 cm från bakvägg då jag gillar basstödet. Sen flyttar du fram och tillbaka och lyssnar tills det låter OK.

FAst det finns lite olika skolor här. På Sheraton-mässan spelar de med den förfinade kusinen AudioNote AN-E och ställde dem ute i hörnen på rummets kortsida. Det lät jäkligt bra! ;-)

Avståndet mellan högtalarna kan ju variera men jag brukar i vilket fall spela dem vinklade rakt mot lyssningsplatsen.
/Shaft
Go to Top of Page

Cyberpunkare
Member

218 Posts

Posted - 2011/08/03 :  13:47:44  Show Profile Send Cyberpunkare a Private Message
Hej Shaft.
Tack för uppgifterna, är lite lat så jag vill ha något att gå efter innan placeringsjakten börjar på allvar (blir bara finjusteringar då )
Jo Snell#180;en är en riktigt trevlig högtalare har sedan en tid "lillebror" JIII som har fått många "ointresserade" att höja ögonbrynen och fundera på vad dom själva har egentligen.
Kommer ihåg när jag lyssnade på EIII på hififklubbenrunt nittitalet och den gåshud den gav för pengarna tyvärr dröjde det tills nu innan jag blev ägare av dessa högtalare (bättre sent än aldrig).
Den svaga länken just nu i min anläggning är slutsteget (även om den är kompetent för priset) och ska bytas ut bara jag har hittat rätt slutsteg till rätt pris
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2011/08/03 :  15:26:34  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
Hej, jag skulle nog vara lite försiktig med att ställa dom i hörnen, dels pga att du lätt får problem med väggreflexerna, dels för att jag inte tror att tonkurvan kommer att påverkas positivt av det.
Det kräver nog en del diffusering för att få det att bli bra på det sättet, om du i övrigt blir nöjd så att säga.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

Cyberpunkare
Member

218 Posts

Posted - 2011/08/03 :  16:34:54  Show Profile Send Cyberpunkare a Private Message
Jo Goldfinger hade nog inte tänkt att ställa dom i hörnen framför allt för att det skulle se konstigt ut och om jag kommer ihåg rätt så ger det en förstärkning i basen med ca 9db (?) vilket jag inte vill ha. Misstänker att AudioNote har annan delning, har för mig att jag har sett odm och om jag inte missminner mig så verkar dom ha extern väldigt påkostad delningsfilter (aktiv?).
Däremot så var jag intresserad av ungefärlig avstånd till bakvägg och eventuell toe in så jag inte behöver uppfinna hjulet igen =)
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2011/08/03 :  17:06:39  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
Jag har haft och har fortfarande flera Snell, jag har spelat de allt mellan 30-60cm från bakvägg beroende på modell, samt 1,5-2m mellan.
Endast moderat invinkling så att jag fortfarande ser insidan av lådorna vid lyssningsposition, om än ibland bara precis.
Skall tilläggas att jag aldrig ägt just EIII.
Du får väl prova lite och känna efter där du tycker ljudbilden känns mest realistiskt i avs av storlek och fokus, tweaka inte enbart efter hur du tycker röster återges utan beakta helheten och hur ljudbilden separerar i djup och bredd.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

Cyberpunkare
Member

218 Posts

Posted - 2011/08/04 :  11:27:20  Show Profile Send Cyberpunkare a Private Message
Ok tack
Ska försöka hitta tid denna vecka för inställningen men det är svårt med två bebisar och allt annat som inkräktar på det viktiga i livet
Go to Top of Page

shaft
Member

524 Posts

Posted - 2011/08/05 :  10:15:48  Show Profile Send shaft a Private Message
Hej!
Ja man skall nog vara försiktig att ställa dem i hörnen. Om jag inte minns fel så stod även ANs högtalare på stativ (som även finna till EIII) och då undviks en del av golvförstärkningen. Högtalaren försvinner mer i rummet i hörnen också......Skulle vilja prova själv någongång för skojs skull ;-)
Goldfingers råd är annars bra;-)
Mycket handlar om preferens i högtalarplacering. Måste jag välja så är tonbalansen viktigare än perspektivet....
/Shaft

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000