HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Fasen rätt på förstärkare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

optimus
Member

398 Posts

Posted - 2011/06/02 :  15:06:14  Show Profile Send optimus a Private Message
Har lånat hem en förstärkare för utvärdering och undrar hur man kollar så fasen ligger rätt.
Har faspenna till mitt förfogande.
Läste en gång att fasen ligger rätt när apparaten infråga "strålar" minst, dvs desto närmre du kommer med faspennan innan den tänds.
I mitt fall tänds den på samma avstånd.

I ena läget blir ljudbilden väldigt bred och kanske lite diffus medans den i andra läget spelar mer koncentrerat och fokuserat och inte så mkt utanför högtalaren.
Jag skulle tro att det sista läget är det korrekta...

Vad säger ni?

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2011/06/02 :  17:53:51  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Har du kopplat ur alla andra kablar förutom strömkabeln? Apparaten ska vara påslagen.

Tyvärr är en del faspennor rätt usla (jag har haft en sådan) och då är det svårt. Jag brukar köra med multimeter istället (det är (växel)spänning i chassit man vill hålla låg).

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

optimus
Member

398 Posts

Posted - 2011/06/02 :  18:09:16  Show Profile Send optimus a Private Message
Har testat både med och utan kablar i, strålar lika mycket.
Det kvittar tom om den är av eller på, med eller utan kablar, den strålar lika mycket (strömkabeln måste så klart vara i).
Go to Top of Page

ztenlund

8776 Posts

Posted - 2011/06/02 :  18:16:24  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Min CD-spelare är det knappt någon mätmässig skillnad med multimeter, men förstärkaren är det rejäl skillnad på så det varierar. Jag skulle dock inte avskriva att någon skillnad finns utan att mäta med multimeter/voltmeter. Men det skulle kunna vara så att det faktiskt inte är någon större skillnad som går att mäta. I så fall får du helt enkelt sätta den åt det håll som låter, eller som du tror, låter bäst.

(Just, min CD-spelare har dock den medföljande kabeln märkt så ser man till att kabeln i sig sitter åt rätt håll i uttaget blir det åtminstone som konstruktören tänkt sig. Om det sedan gör någon skillnad ljudmässigt låter jag vara osagt, men det känns bra. )

HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

optimus
Member

398 Posts

Posted - 2011/06/02 :  18:21:28  Show Profile Send optimus a Private Message
Om jag säger att det är en musical fidelity förstärkare är det kanske någon som vet hur/var fasen ska vara.
Go to Top of Page

optimus
Member

398 Posts

Posted - 2011/06/02 :  18:22:24  Show Profile Send optimus a Private Message
Kanske skulle testa med en multimeter.
Har dock ingen aning om hur en sådan fungerar...
Go to Top of Page

läktarörnen
Semesterfirare

480 Posts

Posted - 2011/06/02 :  19:04:27  Show Profile Send läktarörnen a Private Message
Kan du helt enkelt inte spela på det sättet du tycker det låter som bäst

Mvh..
Go to Top of Page

optimus
Member

398 Posts

Posted - 2011/06/02 :  20:13:30  Show Profile Send optimus a Private Message
Absolut...
Det är dock ganska svårt att välja då de har olika för och nackdelar.
Lättare om man vet hur det ska vara... Då får det helt enkelt vara så :-)
Go to Top of Page

läktarörnen
Semesterfirare

480 Posts

Posted - 2011/06/03 :  12:25:10  Show Profile Send läktarörnen a Private Message
Vet inte om det är någon sanning i detta påstående. Men HiFi & Musik skrev en gång att om man håller nätkabeln så att det bildar ett V ( ja den delen som ska in i tex stärkaren) då ska fasen ligga i vänster hål ( av dom tre ). Vet inte om detta stämmer men så skrev dom ( hoppas du förstår vad jag menar)

Mvh.
Go to Top of Page

optimus
Member

398 Posts

Posted - 2011/06/03 :  19:58:44  Show Profile Send optimus a Private Message
Fattar precis men jag har hört att den ska logga till höger på vissa märken, tex krell.
Därför jag undrar hur det är på MF.

Jag vill ju kunna koncentrera mig på hur förstärkaren "låter", inte på vilket håll fasen ska ligga på.
Känner mig lätt splittrad ;-)
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2011/06/03 :  20:27:56  Show Profile Send Vox a Private Message
På vissa förstärkare går det att se vad som är fas (L) resp nolla (N) på kretskortet innanför kontakten. Öppna förstärkaren och kolla.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

optimus
Member

398 Posts

Posted - 2011/06/03 :  21:59:45  Show Profile Send optimus a Private Message
Då det inte är min förstärkare är jag inte jättesugen på att öppna den.
Hur kollar man fasen med en multimeter?
Go to Top of Page

lortopalt
Member

183 Posts

Posted - 2011/06/03 :  22:53:11  Show Profile Send lortopalt a Private Message
Lite OT kanske men,.........
Jag bytte högtalare och tänkte att nu jävlar ska allt vara rätt, efter att jag lyssnat in mig på grejorna som det var, så mätte jag upp så allt fasade riktigt. Jag drog ny separat matning från centralen till ett uttag som endast matar stereogrejorna, inga korsade kablar o.s.v. Som jag ser det: allt rätt.
Blev det någon skillnad då? Nej, jag kan inte påstå att jag kan höra någon. Men jag vet att allt är rätt, och det känns jävligt bra.

Trevlig helg på er, njut av värmen och sitt inte inne framför stereon, he he.
Go to Top of Page

läktarörnen
Semesterfirare

480 Posts

Posted - 2011/06/04 :  09:11:40  Show Profile Send läktarörnen a Private Message
Hur fasen ligger på din MF vet jag inte, men tror att det är mer amerikansk och asiatisk HiFi som har det åt höger. MF är väl engelsk och där med europeisk. Utgå från att det ligger åt vänster eller ta det läge som låter bäst, så att du kan komma igång och lyssna på musik istället.

Mvh..
Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1551 Posts

Posted - 2011/06/04 :  10:50:07  Show Profile Send Tomas J a Private Message
även om man sätter apparatkontakten på ett visst sätt, hur vet man då åt vilket håll den runda stickproppskontakten i andra ändan ska sitta?

och om man sätter den runda stickproppskontakten i en grendosa så har man ännu en kontakt som man måste veta hur den skall vändas =)

Så ska man ha hela kedjan rätt så måste man nog mäta alla kontakter och se så att allt hamnar rätt!

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
Go to Top of Page

everwake
Member

268 Posts

Posted - 2011/06/04 :  21:17:55  Show Profile Send everwake a Private Message
eftersom det inte finns några garantier för vilket hål i väggen som är fas, är nog faspenna det lättaste, köpte en billig för många år sedan på clas ohlson (ytterligare en grej de inte säljer längre...om den inte finns med usb-kontakt förståss...)

med faspennan mot stärkarens chassi märker man direkt om man vänder fasen fel, faspennan ylar. märker man ingen skillnad kan det ju vara en dålig faspenna, eller så spelar det ingen roll på dne utrustningen?

på min nuvarande rigg gör fasen ingen skillnad, men på min tidigare rör-cd var det hörbart. (bättre "svärta")
Go to Top of Page

läktarörnen
Semesterfirare

480 Posts

Posted - 2011/06/04 :  21:43:31  Show Profile Send läktarörnen a Private Message
Har också använt mig av en faspenna. Sätt kontakten i väggen och om då det lyser i vänster hål, ja då ska fasen ligga rätt ( enligt HiFi & Musik) om inte, vrid kontakten ett halvvarv.

Mvh..
Go to Top of Page

optimus
Member

398 Posts

Posted - 2011/06/04 :  22:18:21  Show Profile Send optimus a Private Message
Faspenna har jag, och som sagt, den lyser på samma avstånd hur jag än vänder kontakten...

Ska fasen verkligen ALLTID ligga till vänster, oavsett märke?
Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2011/06/05 :  11:32:38  Show Profile Send fixarstig a Private Message
Vet inte om jag är ute och cyklar men jag trodde att när väl strömmen flödar i apparaten så pumpar det lika mycket i fas och nolla och då borde ju fasläget inte ha nån betydelse.

Mera bilder åt folket
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2011/06/05 :  11:55:56  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Jodå, det har du rätt i Fixarstig. Men isolationsavståndet från fas eller nolla till Jord(jordplanen) kan vara olika och därmed har de olika inflytande på jord-punkten/punkterna i apparaten.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2011/06/05 :  12:35:31  Show Profile Send gcs a Private Message
För mig kan det vara så att när jag testar någon apparat så får jag inget lys. Men efter en stund lyser pennan. Det kan alltså vara lite hit och dit med det. Med andra ord så tror jag inte på detta med fas, i vilket fall som helst har jag aldrig hört någon ljudskillnad. Faspennan är i alla fall bra att ha när man kollar i fall det finns ström i nätuttag och sladdar.
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2011/06/05 :  17:55:37  Show Profile Send Vox a Private Message
quote:
ytterligare en grej de inte säljer längre...

Visst säljer Clas Ohlsson "faspennor", även om de kallar dem för spänningsdetektorer istället.

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=161919606

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2011/06/05 :  21:06:50  Show Profile Send fixarstig a Private Message
quote:
Men isolationsavståndet från fas eller nolla till Jord(jordplanen) kan vara olika och därmed har de olika inflytande på jord-punkten/punkterna i apparaten

Så en femtiondedels sekund ska alltså ha så stort avgörande på apparatens funktion

Mera bilder åt folket
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2011/06/06 :  09:13:10  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
quote:
Så en femtiondedels sekund ska alltså ha så stort avgörande på apparatens funktion
Jag förstår nog inte riktigt vad du menar. Kan du förklara mer

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2011/06/06 :  09:35:21  Show Profile Send fixarstig a Private Message
50 hz!

Mera bilder åt folket
Go to Top of Page

ztenlund

8776 Posts

Posted - 2011/06/06 :  19:47:57  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Men spänningen ligger fortfarande i fasen så att säga, även om den växlar +-. Stoppar du fingret i nollan och håller i jord så blir det liksom ingen grillkorv. Inte för att jag rekommenderar någon att pröva för att testa tesen.

Jag lovar dig att det är högst mätbart, men på en del apparater kan skillnaden vara mer eller mindre obefintlig. Huruvida det är hörbart är väl upp till var och en att bedöma. Jag ska se om jag kan kolla senare på en apparat som jag vet att det är rejäl skillnad på och ta någon bild för eventuella tvivlare. Visst, jag skulle ju kunna manipulera bilderna. Vad poängen med det skulle vet jag dock inte.

HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000