HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Kul igen
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2011/04/05 :  22:12:52  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Jag vill inte säga att jag har varit i en hifisvacka, men anläggningen har stått statisk väldigt länge utan tweakande och få seriösa lyssningskvällar. Jag har varit rätt mycket på resande fot, massor med fix i huset, två små tjejer som kräver uppmärksamhet (men det är bara härligt) och en stor (fru) som behöver hjälp med matlagning, handling, damsugning, osv. Ja, jag måste t o m hinna med lite jobb också.....det har alltså blivit ovanligt lite hifi under ovanligt lång tid.
I början på året funderade jag faktiskt på om det ens var försvarbart att ha en anläggning med så betydande värde när jag nyttjade den så dåligt. Få njutningstimmar.

I lördags hade jag en herrmiddag. 6 trevliga herrar som blev bjudna på en tre rätters i lugn och ro. Det blev god mat, lite vinprovning och lite malt provning till kaffet. Vi mådde bra, men ändå sådär lagom intoxikerade. På väldigt svensk maner så tackade 4 herrar för sig innan midnatt medans 2 satte sig till rätta i soffan och tittade lite menande på mig om jag kunde visa lite varför jag hade så infernalist stora högtalare och varför de såg så konstiga ut! (med de orden har ni räknat ut att ingen av de 6 är hifi intressade)

Jamän....absolut, tyckte jag :)

Efter dessa ord så försvann 3 timmar ruskigt snabbt. Vi lyssnade igenom en mängd artister och låtar och det var nästan obetalbart att se deras reaktioner. Första tre låtarna satt båda två som fågelholkar och bara stirrade och skakade lite försiktigt på huvudet. De var genuint chockade. Efter ett tag började jag förklara lite hifiparametrar och båda två satt som om det var i första dagen i skolan. Nickade lite då och då och ställde frågor och blev mer och mer engagerade. Det kändes väldigt roligt för mig också, dels för att det lät ovanligt bra (mitt i natten session är alltid bäst...undrar varför) dels för att herrarna var ärligt intresserade och slutligen för att jag själv hamnat mitt i en nytändning. Häftigt.

Dagen efter ringde båda och sa att det var bland det häftigaste de upplevt i musikväg och att det var helt oförglömligt. Tänk va roligt att få bjuda in oinvigda på detta sätt!!!

Som sagt, nu är det kul igen....

Artphotography

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2011/04/05 :  22:18:45  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message
Det låter helt fantastiskt kul!


Själv har jag, med ett par undantag, gett upp att snacka hifi med folk.

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2011/04/05 :  23:31:42  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message
medryckande

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

Klingan
Nerikes Audiofiler

890 Posts

Posted - 2011/04/06 :  08:52:59  Show Profile Send Klingan a Private Message
Kul med den positiva reaktionen.
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2011/04/06 :  09:06:43  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Roligt

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

UnBeliever
100.000-klubben

1353 Posts

Posted - 2011/04/06 :  17:25:19  Show Profile Send UnBeliever a Private Message
Jättekul att läsa, Dan!

De Omnibus Dubitandum Est

Min anläggning:

Avid Volvere SP | OL Zephyr | Lyra Delos
Lumin D2
Accuphase E-460 med AD-20
Respons Grand Artist MC
Solid Tech Hybrid | Cardas / NordOst / Shunyata
Go to Top of Page

Kaktus
Member

545 Posts

Posted - 2011/04/06 :  18:03:01  Show Profile Send Kaktus a Private Message
Suveränt kul! och man blir väldigt avundsjuk som lägenhetsmänniska i lyhört hus .
Det där med bättre på natten upplever jag också. tydligen vanlig inställning, t ex på Audiogon: http://forum.audiogon.com/cgi-bin/fr.pl?htech&990377865
Go to Top of Page

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2011/04/06 :  20:14:23  Show Profile Send byZan a Private Message
Roligt att läsa

Får önska dig välkommen tillbaka


"Att lyssna är berikande - att berika är att dela med sig av sina erfarenheter och kunskaper"

Mina system...

Huvudsystem
Dan D#8217;Agostino S250 / Dan D#8217;Agostino HD Preamp / Lumin X1 / Clearaudio Master Reference, Absolute Inside, Goldfinger v2 / Roon Nucleus / PS Audio P20 / TAD Reference One / Stillpoint Ultra 5
Andrasystem
Absolare Signature Integrerad / Lumin S1 / Nucleus - Roon / TAD CR 1 /PS Audio P10

Hemma hos reportage...

HiFiForum Magazine
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2011/04/06 :  20:48:40  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Suttit och lyssnat igenom hela Dark side of the moon ikväll Helt underbart! Nu helt plötsligt saknar jag vinylspelare.....

Artphotography
Go to Top of Page

mangs
Member

622 Posts

Posted - 2011/04/07 :  15:37:34  Show Profile Send mangs a Private Message
oj, vad roligt! Drömmen för många av oss hifi-intresserad är väl just att få andra mindre insatta intresserade och förstående i vår delikata hobby. Detta gäller väl iofs alla hobbies av värde. Jag är i liknande sits och skulle mer än gärna lära upp mina icke insatta vänner som tycker bra ljudkvalité innebär maxat basregalage och ingen dynamik eller stereobild att tala om. Eller att de inte anser sig höra skillnad på en klockaradio och en bra anläggning. De få som faktiskt är intresserade har ju oftast redan satt sig in och har koll men att helomvända någon är nog något av det roligaste man kan uppleva, oavsett vilken hobby det handlar om.

Jag kan inte för min del förstår människor med ett stort musikintresse med mediokra anläggningar, Musiken blir ju så mycket bättre när det låter bra och ger en (mig) så mycket mer.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2011/04/07 :  18:19:45  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Gott att se att du hittar glädjen. Det finns få saker jag kan njuta så av som en bra platta, tex Dark Side of the Moon...

Burmäster, jag hörde via omvägar att du skall till min trakter imorgon. Vi syns då!

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2011/04/07 :  18:38:49  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Kul att många av er "ser" hur jag känner mig! Är ensam hemma just nu och då tänkte jag att nu j-vlar ska det rastas koner. Jag har spelat högre än någonsin med Audioslave och det är ett sjukt drag Tar en paus nu för jag har puls......och snart tinitus....
Ska brygga en kaffe och på med nåt annat. Jag är härskare över huset i drygt en timme till

Visst kommer jag till Götet imorgon Pac! Ska bli trevligt att ses Nej, nu har jag inte tid att skriva här - tjingeling!

Artphotography
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000