HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Intressant och bra läsning
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2011/04/04 :  12:19:29  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
http://www.svalander.se/tips_fakta/josefs_egna_sidor/reflektioner/valja_hogtalare/

ombud för Intelligent Sound

mangs
Member

622 Posts

Posted - 2011/04/04 :  15:48:37  Show Profile Send mangs a Private Message
När jag först såg länken trodde jag det skulle handla om rummets reflektioner och hur man därför skulle välja högtalartyp utifrån det. :/

Även om det finns en fel poänger i det som skrivs vill jag inte hålla med om allt. jag har bara läst första halvan men hakade upp mig lite på sterobild/ljudbild där skribenten likställer högtalare som är dåliga på detta med att lyssna i hörlurar? Jag kanske missförstod något men nog är det väl så att för att få en så korrekt upplevelse som möjligt skall man placera sig i Sweetspot och försöka eliminera rummets påverkan då det ger en otydlig bild av inspelningen. genom att flytta huvudet ur sweetspot och ändå ha en halvhygglig ljudbild torde innebära att det snarare är rummet som är odämpat och att du inte heller kan få en perfekt stereobild i Sweetspoot. Givetvis kan detta vara eftersträvansvärt i en del sammhang men för mig som Hifi-entusiast väljer jag att vara egoistisk och ser hellre att det låter perfekt i min fåtölj och dåligt runtomkring än halvbra i alla positioner. Jag jämför gärna med skärepedjupet i en bild där man ibland eftersträvar stort skärpedjup för att få med all info i bilden jämfört med att ha perfekt fokus i en liten del. Livepselning tycker jag reflekterar det förstnämnda och Hifi hemma i vardagsrummet det sistnämnda.

Mina åsikter alltså.
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2011/04/06 :  06:36:14  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Liten sweetspot och en ljudbild som förändrar sig mycket när man sitter på olika platser låter jobbigt.

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2011/04/06 :  23:51:47  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
quote:
genom att flytta huvudet ur sweetspot och ändå ha en halvhygglig ljudbild torde innebära att det snarare är rummet som är odämpat och att du inte heller kan få en perfekt stereobild i Sweetspoot.


En högtalare som har en bra och jämn spridning har helt enkelt en större fungerande lyssningssektor. Ordet Sweetspot,(bästa lyssningspunkten) är ju bara någonting som finns i hifivärlden och som man helst skulle vilja vara utan..

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..

Edited by - Goldfinger on 2011/04/07 00:12:22
Go to Top of Page

Passerati
Member

3449 Posts

Posted - 2011/04/07 :  00:07:14  Show Profile Send Passerati a Private Message
Intressant text, men oavsett egen åsikt så börjar inledningen med:
quote:
Jag vill först poängtera att nedanstående är mina egna subjektiva uppfattningar och tankar som jag vet delas av många men definitivt inte av alla.


Edit, inlägget tappade dock lite poäng iom Goldfingers edit / edit

Edited by - Passerati on 2011/04/07 00:09:58
Go to Top of Page

mangs
Member

622 Posts

Posted - 2011/04/07 :  12:34:12  Show Profile Send mangs a Private Message
jag ser er poäng och håller med om at tdet är jobbigt. Jag vidhåller dock min åsikt att har man ställt upp sin anläggning så att det låter nästintill identiskt oavsett var man sitter framför högtalare så är det troligtvis rummet man lyssnar på och inte högtalaren.

har du två signalkällor med exakt samma signal både vad det gäller amplitud och fas och du befinner dig på lika lång avstånd till båda skall ljudet låta som om det kommer mittemellan de båda signalkällorna. Flyttar du 10cm i någon rikting rubbas detta förhållande varvid även ljudet skall upplevas som flyttat. jag håller med om att det kan vara jobbigt men enligt mig känns det kontraproduktivt att optimera för en vid sweetspot om målet är absolut hifi i sweetspot (där jag sitter).
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2011/04/07 :  16:24:38  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
Att optimera för en speciell lyssningsposition gör nog de flesta, men det behöver inte betyda att det låter sämre någon annanstans än om du hade ställt högtalarna på annat sätt, det är tom gynnsamt för off-axis lyssning om de är lite invinklade mot en speciell lyssningsposition, prova att ställa högtalarna efter en rak linje och du märker att du genast kommer att tappa info från den bortre om du står på sidan och lyssnar.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..

Edited by - Goldfinger on 2011/04/07 16:29:46
Go to Top of Page

mangs
Member

622 Posts

Posted - 2011/04/07 :  16:45:00  Show Profile Send mangs a Private Message
Detta beror rätt mycket på vald högtalare skulle jag vilja säga, normalt sätt har man dock bättre frekvensrespons överlag med något invinklade högtalare.

Det jag framför allt reagerade på var att en bra högtalare skulle ha egenskaper som gjorde att man hade en väldigt stor sweetspot medan att en dålig högtalare mer lät som en hörlur och hade en liten sweetspot.
Enligt mig så beror den stora sweetspoten mer på rummet i sig, sedan påverkar ju även placering och högtalarens spridning. Har man en stor sweetspot innebär det troligtvis att ljudet som når ens öron inte är enbart från högtalarna utan det är rummet som bidrar med mycket av infon.
Detat kan vara positivt i vissa sammanhang men jag uppskattar att lyssna mer på inspelningen än massa reflektioner och färgningar från mitt eget rum. Att dämpa de första sidoreflexerna och bakväggen gjorde väldigt mycket för att mejsla fram en exakt bild över hur musikerna står framför mig i välproducerade alster.
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2011/04/07 :  19:22:01  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
Jag förstår inte hur ett bidragande rum skall ge en större sweetspot?
jag vill ha det till att det snarare är tvärtom, en stor lyssningssektor tyder på både bra spridning från högtalarna samt ett rum med liten påverkan som tillåter detta.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

mangs
Member

622 Posts

Posted - 2011/04/08 :  08:51:31  Show Profile Send mangs a Private Message
Har du provat att lyssna i ett perfekt dämpat rum eller ute i det fria? jag tycker denna typ av test är mycket intressant för att uppleva hur mycket av det vi normalt sett hör är bidrag från rummet vi spelar i.
jag vidhåller fortfarande att har du två signalkällor (högtalare) med exakt samma signal både vad det gäller amplitud och fas och du befinner dig på lika lång avstånd till båda skall ljudet låta som om det kommer mittemellan de båda signalkällorna. Flyttar du ditt huvud 10cm i någon rikting rubbas detta förhållande varvid även ljudet kommer upplevas som flyttat. Dvs Sitter du i sweetspot och flyttar dig en halvmeter åt vänster så kommer bidraget från vänster högtalare vara betydligt starkare än det från höger vilket leder til latt det som tidigare varit centrerat flyttar mot vänster. Har du kvar rösten i centrum så är det givetvis trevligt men då orsakas det mest troligt av reflektioner i rummet som ger detta fenomen.

Min poäng är alltså att det är rummet som ger denna effekten och inte kvalitén på högtalaren. Dessutom så tycker jag inte man skall se hörlurseffekten som ett "skällsord" utan snarare att man får en exakt bild av inspelningen där rummet i sig inte påverkar.
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2011/04/08 :  09:23:50  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
Jag förstår vad du menar, men ändras ljudbilden så fatalt bara av en mindre sidledsförflyttning på 10cm som du pratar om, så är jag tämligen säker på att det föregås av en starkt begränsad spridning i konstruktionen, det skiljer en hel del mellan olika högtalare och det kommer man att märka även i ett "dött" rum.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

mangs
Member

622 Posts

Posted - 2011/04/08 :  10:42:33  Show Profile Send mangs a Private Message
Ja, 10cm kanske var att överdriva något men låt säga, byta en plats i soffan. Fatal ändring vet jag inte om jag kan kalal det redan vid 10cm men nog flyttar instrument och sångare en bit redan vid så små förflyttningar hemma hos mig. Detta med olika lyssningsrum och olika utrustning. Vid finlyssning sitter jag alltid centrerad i mitten.
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2011/04/08 :  11:15:40  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
quote:
Jag förstår vad du menar, men ändras ljudbilden så fatalt bara av en mindre sidledsförflyttning på 10cm som du pratar om, så är jag tämligen säker på att det föregås av en starkt begränsad spridning i konstruktionen, det skiljer en hel del mellan olika högtalare och det kommer man att märka även i ett "dött" rum.

Då är jag tämligen säker på att du hoppar till konklusioner!

Spridningen påverkar tonaliteten...men sidoförflyttningen påverkar också direktljudets latency. Latency är en av dom viktiga parametrarna med vilken vi lokaliserar ljud med.

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

markusA
Member

578 Posts

Posted - 2011/04/08 :  12:05:26  Show Profile Send markusA a Private Message
Visst finns det helt fantastiska egoisthögtalare.

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000