HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Diskussioner på hifimagasinet
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2011/01/03 :  10:34:33  Show Profile Send svanbo a Private Message
Ville bara kommentera en sak som nämnes i en annan tråd ang. att varna/skriva diskussionsinlägg på hifimagasinet. Hifimagasinet är och ska förbli en annonsmarknad, inget diskussionsforum - det är det vi har hififorum till! Jag förstår att man stänger ute användare som upprepade gånger "spammar" d.v.s. lägger in annonser som inte är annonser på hifimagasinet, oavsett syfte. Man ser ju ganska ofta "annonser" av folk som vill varna, kasta skit, sucka, klaga o.s.v. Jag tycker detta är störande, vill jag läsa sånt läser jag hififorum inte hifimagasinet!

Nog gnällt från mig

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2011/01/03 :  10:36:55  Show Profile Send Zombie a Private Message
Är detta rätt ställe att klaga på hifimag? Det här är ett forum där man diskuterar audio, inte andra webbplatser...vänd dig till Kundtjänst för gnällkärringar.

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

Mirage
Member

493 Posts

Posted - 2011/01/03 :  10:43:28  Show Profile  Visit Mirage's Homepage Send Mirage a Private Message
Instämmer med svanbo!

En annan sak som irriterar mig på nämnda annonssida är att många verkar tro att deras annons är borta när den inte längre syns på första sidan, då lägger de in samma annons en gång till. Visst kan det vara OK att uppdatera sin annons efter ett tag, men då får man ta bort den gamla. Söker man på t.ex. en viss tillverkare är det inte ovanligt att man får upp samma annons flera gånger i listan.

En förlängning på detta är att många slarvar med att ta bort annonser när grejerna är sålda, tråkigt att kontakta någon som sålt grejerna. Man kan till och med få nån syrlig kommentar om att det är en gammal annons. Om jag hittar något jag söker i en tre månader gammal annons så kontaktar jag säljaren, så länge annonsen finns kvar utgår jag från att grejerna gör det.

Erik Nyström
Mitt system eller här

Edited by - Mirage on 2011/01/03 10:44:10
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2011/01/03 :  12:37:27  Show Profile Send svanbo a Private Message
Zombie: Var annars ska man diskutera Hifimagasinet? Vi diskuterar ju rätt brett och vitt här, vad är problemet med att diskutera Hifimagasinet? Det är ju ingen konkurrerande sida snarare en kompletterande. Tror de flesta som hänger här även hänger på Hifimagasinet.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2011/01/03 :  13:53:12  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Gnälltrådar....

Håller med Zombie.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

modernman
Member

278 Posts

Posted - 2011/01/03 :  14:07:45  Show Profile Send modernman a Private Message
Jag tycker hifi-magasinet är skitbra! Lite som en anslagstavla.

Nä...nu måste jag ta mig en titt igen, så man inte missar något.
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2011/01/03 :  14:37:31  Show Profile Send svanbo a Private Message
Tråden var inte menad som gnäll utan som en diskussion kring vart man ska föra diskussion kring t.ex. bedragare på hifimagasinet. Jag tycker det är jättebra att man kan tipsa/varna varandra om bra annonser och dåliga annonser (sådana trådar finns ju redan) samt om bedragare. Ska man tro alla som skriver varningar så finns det ju rätt gott om bedragare där givetvis är det ju sunt förnuft som gäller men det kan väl vara bra att varna varandra t.ex. här.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2011/01/03 :  15:19:11  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Det är ju inte här bedragarna håller till såvitt jag förstår.

Vore det inte idé att kontakta admin på siten ifråga?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2011/01/03 15:19:36
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2011/01/04 :  09:23:00  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
HiFiForum är ett diskussionsfora om HiFi, dvs allt som har med HiFi att göra kan diskuteras. HiFimagasinet är en tjänst som tillhandahålls inom HiFi så visst kan man diskutera HiFimagasinet här.

Men om man skall vara lite mer praktiskt lagd är det ju ganska enkelt att lista ut att det ger betydligt större effekt att ge feedback direkt till HiFimagasinets ansvarige utgivare.




Det där med bedragare på HiFimagasinet kommer upp med jämna mellanrum. Det senaste fallet jag känner till är tråden jag stängde igår. Den tråden stängdes eftersom den var utformad som ett påhopp, med namn och allt! Så kan vi ju inte ha det så jag var tvungen att stänga den och moderera bort namnet.

Tyvärr vet jag inte mer idag men de händelserna som beskrivs där är ju långt ifrån roliga om de verkligen skett.

Det är inte vanligt att HiFi-intresserade blir lurade när de gör affärer, men det verkar som om det sker någon gång då och då. Det är nog bra att vara vaksam och helst göra affärer utan att behöva "skicka pengar". För att slippa det kan man till exempel ta hjälp av kompisarna man har här på forat. Det brukar jag göra när jag skall handla eller transportera begagnade saker. Stort tack till alla som hjälpt mig!

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

sopwith
Member

595 Posts

Posted - 2011/01/04 :  10:01:46  Show Profile Send sopwith a Private Message
På alla köp&sälj sajter finns det folk med varierande namn från gång till gång som skor sig på andra människors blåögda naivitet om att alla minsann är goa och ärliga, har själv sålt och köpt en del via Hifimagasinet genom åren och det funkar bra (finns massor av nya och spruckna drömmar där).
Det enda som faktiskt har krånglat rejält är Posten i ett av fallen, men det löste sig efter ca 3 månader..., skicka aldrig pengar i förskott!!!, gör helst affär face to face om det är möjligt eller som PAC skriver, utnyttja dina fina hifi-kontakter.
En bekant till mig köpte en rullbandare av en herre som var så trevlig så i telefon, bandaren funkade perfekt och var nyservad, pengar betalades in i förskott, bandaren kom och var oanvändbar pga skuret lager i mekaniken...skrot.. och det var inte via hifimagasinet.
Go to Top of Page

Mey
Member

899 Posts

Posted - 2011/01/04 :  10:45:16  Show Profile Send Mey a Private Message
Ett tips när man gör affärer på distans och inte har möjlighet att skicka en löpare att syna eller hämta sakerna är att använda Internetgirot. Det är den säkraste betalningsformen jag känner till idag, men det finns väl inget som är helt vattentätt när det handlar om pengar.
Jag har använt internetgirot med framgång flera gånger.
I korthet funkar det så att köparen betalar in pengar på ett klientmedelskonto, när pengarna är framme skickas varan och kollinummer och speditör anges. Därefter har köparen ett visst antal dagar på sig att hämta ut paketet och inspektera varan för att sedan godkänna att pengarna betalas ut. Om paketet inte hämtas ut inom ett visst antal dagar betalas pengarna ut automatiskt.
Om en säljare motsätter sig att använda detta system för betalning kanske man kan ana ugglor i mossen.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2011/01/04 :  10:55:34  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Ja, man skall inte vara rädd för att göra affärer på distans, bara vaksam så att man slipper handla i problem.

quote:
...skicka en löpare...
Det var ett bra uttryck.

Att hjälpa varandra och vara "löpare" är riktigt bra. Att skicka en person man litar på tar bort osäkerheten och breddar kontaktnätet ytterligare.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Kilgore
Member

1579 Posts

Posted - 2011/01/04 :  11:18:13  Show Profile Send Kilgore a Private Message
Jag kan tyvärr intyga att sakerna i den stängda tråden om "bedragare" verkligen har skett :(

När man pratat i telefon med säljare, som var fallet i ovan nämnda fall, så har jag flera gånger betalt i förväg på mindre summor runt tusenlappen, och än så länge har det funkat, peppar peppar ta i trä...

men annars är det ju så klart bäst att göra upp affärer F2F, man är ju inte garanterad att få några prylar ens med bussgods o efterkrav, det kan ju vara ngt helt annat i lådan :(

Därför bör man ju varna för säljare som inte är de goda hifisäljare som ändå den stora massan är på HM o de olika forumen.

"I love the smell of fresh napalm in the morning"
/Lieutenant Colonel Bill Kilgore
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2011/01/04 :  11:39:27  Show Profile Send Kmj a Private Message
quote:
skicka aldrig pengar i förskott!!!

Det är inte så lätt alltid. Jag t.ex. ber köparen vänligt men bestämt att leta upp nått annat om han/hon inte går med på förskottsbetalning.

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2011/01/04 :  11:59:47  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message
Håller med Kmj!

Jag begär numera alltid förskottsbetalning om varan inte hämtas personligen.
Är det stora summor så kan jag förstå om köparen vill betala mot efterkrav, men min erfarenhet är att det tar för lång tid innan jag har pengarna på mitt konto vid efterkrav => jag säljer till de som är villiga att betala i förskott!

(Sitter själv och håller tummarna då jag betalt ett hyffsat belopp i förskott för en HiFi-pryl köpt via Hifimagasinet )

/R

The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater

Edited by - McGyver on 2011/01/04 12:00:11
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2011/01/04 :  12:46:38  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Till pålitliga vänner på Hififorum kan man ju tänka sig förskott... annars är ju f2f det enda riktigt säkra, oavsett säljare eller köpare.

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

miaber
Member

1345 Posts

Posted - 2011/01/04 :  19:13:00  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message
Jag är naiv. Är säljaren en medlem här på forumet skickar jag pengar i förskott eftersom jag själv gärna vill ha förskott när jag säljer. Annars försöker jag kolla upp säljaren på något sätt innan. Men självklart är det trevligare med personligt överlämnande, så jag offrar gärna några mil i bilen i ett ädelt syfte. Sist jag sålde något åkte vi halva vägen var (dvs ca 10 mil/fordon).

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2011/01/04 :  22:44:51  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
+1

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

mangs
Member

622 Posts

Posted - 2011/01/04 :  23:52:08  Show Profile Send mangs a Private Message
När vi nu ändå diskuterar hifimagasinet så tycker jag till att börja med att det är ett fantastiskt ställe att handla hifi på och jag har gjort många goda affärer där både som säljare och köpare, helst då f2f men även via nätet om säljaren känts ok och jag haft alla kontaktuppgifter etc.

Det jag däremot vill anmärka på är det faktum att det ofat kommer ut fejkannonser i syfte att haussa eller baisa vissa varor, kanske bara jag som är känslig men jag tycker mig se ett mönster då och då när varor som inte funnits där på ett tag plötsligt inom några dagar kommer upp både som säljes-köpes i hopp om att få till en bättre affär.

Rent allmänt skulle jag dock säga att de allra flesta som handlar med hifi är ärliga entusiaster och riskerna troligtvis är mindre jämfört med begagnatköp av andra kapitalvaror.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2011/01/05 :  08:55:41  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
quote:
Jag är naiv. Är säljaren en medlem här...

Det är stor skillnad att handla från en annons på en annons-site på nätet och på HiFiForum. Här kan man ju kolla vem det är som säljer, man kan söka på inlägg som medlemmen gjort och sedan är det mindre risk att man vill luras på ett fora som man gärna gästar.

Så nej jag tycker inte att det är naivt att göra skillnad på hur man beter sig på olika ställen på nätet. Förutsättningarna är ju olika så det är väl snarare självklart?


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000