HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Dubbla rumskalibreringar - kaka på kaka?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2011/01/04 :  22:22:45  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
Anser ni att det är onödigt att först köra en rumskalibrering på subwoofern och sedan en till på förstärkaren / recievern? Eller finns det vissa poänger med detta?

Själv har jag en rumskalibrerad sub och en hembioreciever med MCACC och jag har kalibrerat båda enheterna. Först subben, sedan recievern. Har dock inte testat att avstå kalibrering på subben.

Ibland använder jag Pure Direct på recievern, främst vid musik-DVD-tittande. Då är det trevligt att ändå ha en sub som är kalibrerad. :)

Frågan uppstod när jag såg att många med en modern hembioreciever köper till Anti-Mode 8033 och kopplar till sin sub, en extra kostnad på 3000 kr.

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp

Mirage
Member

493 Posts

Posted - 2011/01/04 :  23:56:12  Show Profile  Visit Mirage's Homepage Send Mirage a Private Message
På forat Component skrev signaturen Andream att han upplevde en förbättring med korrigeringen i Anti-Mode 8033 och Meridian G68 jämfört med bara G68, inlägget kan läsas här.

Erik Nyström
Mitt system eller här
Go to Top of Page

mangs
Member

622 Posts

Posted - 2011/01/04 :  23:57:31  Show Profile Send mangs a Private Message
Jag skulle kunna se fördelar med att rumskalibrera på både sub och generellt samtidigt. Speciellt om man är ute efter att tex avlasta resten av systemet från lägre frekvenser eller om problemen i lyssningsposition kan hänvisas till frontar eller sub var för sig.


Om jag tex skulle vilja stärka upp den allra djupaste basen för subben genom att EQa så skulle jag ju inte vilja göra motsvarande även för resten av systemet.

Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2011/01/05 :  08:58:29  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Spontant skulle jag nog säga att använda de hjälpmedel som finns på respektive pryl. Sedan infinner sig en liten fråga om möjligheten till interferens etc. dvs. att du kalibrerar den ena, sedan den andra, och sedan får du börja om med den första igen, för den andra har ändrat förutsättningarna....osv.

Bara en tanke, som kanske tarvar ytterligare bearbetning?

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

mangs
Member

622 Posts

Posted - 2011/01/05 :  10:03:47  Show Profile Send mangs a Private Message
Det intressanta är ju egentligen hur resultatet blir i dina öron i lyssningspositionen men med två kalibrerinagr kan du ju använda den ena för att ta bort brister hos högtalare/subben medan den andra fokuserar på att justera bort rummets problem, d å kan du ju välja om du vill trolla bort rummet eller ej.

Det ger som sagt rätt många flera valmöjligheter och det enda som jag kan se som potentiella problem är om man använder för mycket gain vid någon frekvens vilket kommer kräva enorm effekt när just den frekvensenen spelas högt och du riskerar att det klipper och därmed att du riskerar att förstöra utrustningen (högtalare/slutsteg).

Dvs, har du en dipp som orsakas av en nod i rummet skall man inte förstärka upp den för allt vad tygen håller med rumskalibrering i hopp om att få en rät frekvensgång. Genom att använda flera olika kalibreringar gäller det att ha koll på hur totala överföringsfunktionen för alla filter,EZ etc ser ut.
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2011/01/05 :  11:01:03  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Jag har svårt att se att hembioreceivern har samma upplösning i basområdet som subben, när det gäller kompensering.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2011/01/05 :  11:04:54  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
OM Du rumskalibrerar subben först och sätter den på den nivån DU tycker,, Så kör du en ny kalibrering med receivern,, och den tycker att du har FÖR mycket bas, så kommer den att sänka nivån för dig.

Du testlyssnar och tycker det är för lite bas,, vrider upp volymen. Gör om kalibreringen med receivern. Testlyssnar igen,, och Så blir det tills volymen står i botten på subben.

Inte ett ovanligt support ärende.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000