HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Velodyne DD Eller SVS?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2010/09/13 :  14:56:54  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message
Håller med, hur svårt kan de vara?
Bara man har rätt data, är nogrann osv...
Kan man dessutom snygga till (anpassa till personlig smak, rum och annat) med EQ och DSP så borde det verkligen gå att få till något riktigt bra.
Har suttit och kollat runt lite nu, bra baselement som kan spela ner till 15 Hz är sällsynta - de enda som kommer i närheten finns i kategorin "Bilbasar" som ju gcs tipsade om, JBL, Cerwin Vega, DLS, Pioneer, Alpine, SPL, Orion osv...

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

Corpsegrindern
Member

261 Posts

Posted - 2010/09/13 :  15:14:45  Show Profile Send Corpsegrindern a Private Message
Men man tycker ju att om basen har 20 hz som nedre gräns,men den har en slaglängd på 4 tum som en del värsting bilbasar har och pallar typ 4 kw och kan spela en 150 db eller nåt,en sån bas borde det ju gå att tvinga o spela 15 hz,genom en lägre avstämninbg än det är tänkt? Den lär ju fixa det ändå,man behöver ju inte spela 150 db hemma. Så om den fixar 120 db vid 20 hz,så borde den ju fixa över 100 vid 15 ganska enkelt? Eller tänker jag fel nu?

Tex velodyne tvingar väl sina basar att spela djupt med rejäla effektresurser istället för en större låda?

För om man kollar på DD serien,de har 1250 watt RMS och 3 KW peak. Men kan ändå bara spela lite över 100 Db,det är ju rätt dåligt egentligen med tanke på den effekten. Så de tvingar in en bas i en väldigt liten låda och vräker i den effekt för att kompensera för verkningsgrad pga den lilla lådan. Är inte det en ganska konstig väg att gå? Borde ju ge upphov till en massa dist med den konstruktionen tycker man. Elementet får ju jobba väldigt hårt.

Synd att dom inte har en serie där litenheten inte är relevant,då skulle de ju kunna få riktigt högpresterande subar.

För även om jag tydligen har ringa kunskap så vet jag att en stor låda är att föredra när man bygger en sub.
Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2010/09/13 :  15:51:28  Show Profile Send Joda a Private Message
"Mina 18 tummare kan inte gå så lågt som jag vill,oavsett låda."

Beror lite på hur stor låda du är beredd att bygga.
15Hz är lite väl lågt(fortfarande nåbart om man vill). Finns inte så mycket där och man kompromissar kännbart på andra områden.
Full output ner till 25Hz och en snygg avrundning under är nog ett bättre val.
-3dB är ointressant, Toole har visat att -10dB är bättre att titta på när det gäller sub.

350-470L brutto för dina 18LW1400 (styck) så har du bas så det räcker. Borde gå med en i normalt rum =)
Men du kan ju bygga fler =)
18TBX100 går också att få till bra med så låg avstämning. Är kanske att föredra då man får en lite mindre låda.
100,9x80x51 ungefär. (med 20mm material)
411L brutto.

*edit* 500L om du vill ner till 15Hz -3dB, runt 105dB eller så.


Borde vara hyfsat lätt att bygga då de flesta sidor är raka. Bara en som är vinklad.
Ska räkna lite mer innan jag ger några detaljer. Om du är intresserad förstås.

Det som ställer till det när get gäller grupplöptid är lågpassfiltret för suben. Sticker iväg rejält vid låga frekvenser.
Å andra sidan är det inte lika noga där så det går nog att få till hyfsat ändå.

"Vari ligger det svåra?"

Enligt mig är det att lägga rätt prioriteringar och kompromisser för att få de resultat man vill ha och kan leva med.
Handlar om allt från storlek på lådan till integrering och kostnad. Och byggbarhet förstås. Sen prestandan som är anledningen till att man bygger.
Är inga problem att göra en liten kub på 30cm som går till 5Hz, sen att den bara spelar 55dB är en annan sak.

Tror inte du har några problem att snickra till en lite mer avancerad låda, bara du vill. Det är ju en hobby vi pratar om iaf.

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.

Edited by - Joda on 2010/09/13 16:01:56
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2010/09/13 :  17:53:46  Show Profile Send gcs a Private Message
När man spelar i 110dB eller högre med en DD18 så får man en känsla av att fönster i rummet kan skaka sönder. Det är säkert så att man har ganska hög distorsion vid den nivån men det är inget som örat uppfattar som ett problem. Om man skulle ha flera subbar behöver inte varje subb jobba så hårt och då kan man komma ner lite i distorsion. Jag har ett par AL15Gti MkII nedpackade och som jag hade tänkt mig att prova någon gång i framtiden. JBL basarna(2215) som sitter i mina golvare och har Fs=20Hz ger inte det bastrycket som jag önskar och därför har jag skaffat min subwoofer.
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2010/09/13 :  18:06:12  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
Hmmm... Många verkar tro att det är lätt att bygga en bra bas. Det är
det inte! Att bygga en bas om går ner till 15 Hz är inte svårt. Att få
den att gå ner till 15 Hz på "rätt sätt" är svårt. Du måste tänka på
placeringsberoende rumsförstäkning, systemets q, lufthastigheter i
port, portresonanser, olinjär dist pga kompression i små lådor, ha
rätt T&S-parametrar osv osv osv....Om man ens behöver fråga "Hur svårt
kan det vara" så bör man läsa på. Varför skulle vi i annat fall inte
överösas av riktigt bra baslådor från all världens företag? Inte för
att vara bitter, men det är inte så lätt...

Att underavstämma en låda får till exempel till följd att
grupplöpstiden blir hög och basen resonansbetonad. Jag anser
att en bas inte bör delas så lågt som 40 Hz. Man kommer bara lyssna
på ett enda stort fasfel. Delningsfrekvensen ligger för nära subbens
naturliga avrullning. Visst går det att få till "bra tryck och hög
nivå" ändå, men det blir hifmässigt bättre om basen delas högre.
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2010/09/13 :  19:14:04  Show Profile Send marens a Private Message
Håller med Petter. Det tog några vändor innan mina basbyggen började bli bra. När man kommer till den punkten att man har en känsla för vilka parametrar som passar för det man önskar göra och hur rummet mm påverkar, samt att det inte är dyraste elementet med största magneten och talspolen som ger bäst ljud, då har man förmodligen några försök bakom sig.
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2010/09/13 :  19:18:52  Show Profile Send marens a Private Message
quote:
quote:
Problemet med att dela lågt är att man får mycket grupplöptid = eftersläpande bas.


Det är just därför man ska köra med aktiv delning och då använda ett digitalt filter som medger fördröjningar av de olika passbanden.
I det läget finns det ju ingen anledning att dela lågt längre.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2010/09/13 :  21:04:42  Show Profile Send gcs a Private Message
I mitt fall så har jag provat med att dela högre, vid 120Hz. Men det var ingen speciellt hörbar skillnad. Varför skulle jag dela högt när jag sedan tidigare har en ytterst linjär 15":are som mellanbas. Jag har funderat på att byta ut 2215 mot AL15Gti och som mellan bas ha två stycken Beyma 5MP60/M.
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2010/09/13 :  22:01:42  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
Du vill att enbart filtret ska påverka den Oundvikliga fasförskjutning
som sker vid/kring delningsfrekvensen. Därför ska toppsystemet klara
av att spela betydligt djupare än delningsfrekvensen och subben ska
delas med god marginal ovanför sin resonansfrekvens. Annars får man
superpositionseffekter av fasförskjutning vid resonansfrekvens samt
vid delning.
Go to Top of Page

mangs
Member

622 Posts

Posted - 2010/09/13 :  22:08:28  Show Profile Send mangs a Private Message
Någon som har exempel på riktigt bra 10"-12" för hemmabygge i slutna lådor upp till 100l (hörnplacerade). De skall spela djupt och upp till runt 60Hz där huvudsystemet tar över. Det skall främst spelas musik.
Go to Top of Page

Corpsegrindern
Member

261 Posts

Posted - 2010/09/14 :  10:08:41  Show Profile Send Corpsegrindern a Private Message
ok ok,jag har insett att det inte är så lätt att bygga en bra sub.
Men om någon vänlig själ redan har tänkt på alla dessa parametrar så det bara är att slå ihop det, DET är ju inte svårt.

Måste vara en grym tillfredsställelse att ha byggt en redigt bra sub själv. Mina 18 tumslådor funkade ju hyfsat ner till en 30-35 hz ungefär,sen var det platt fall.

I vissa lägen saknar jag ångvältskänslan som PA:t gav faktiskt..
Pioneer låter ljusår bättre,men just den där känslan av maffighet saknar jag lite på en del musik.

Full output ner till 25,räcker inte riktigt.
Jag vill ha bas som bara känns,så djupt vill jag komma.
Pioneer ska ju kunna gå ner till 28 hz,och 3 hz till gör ju varken från eller till.

500 L?? :O Det blir en stor låda det... Så stora lådor vill jag inte ha... PA element är egentligen inte att fundera på om man vill ha djupbas,det blir så jukt stort då. Extrema bilbasar borde vara bättre för de behöver inte lika stora lådor.

"När man spelar i 110dB eller högre med en DD18 så får man en känsla av att fönster i rummet kan skaka sönder"

Hmm... 110 Db BAS är inte speciellt högt tycker jag.
Klena fönster du måste ha :)
Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2010/09/14 :  10:51:16  Show Profile Send Joda a Private Message
380L brutto ger dig 15Hz med en AV15-X 110dB

"500 L?? :O Det blir en stor låda det... Så stora lådor vill jag inte ha..."
Vad trodde du det krävdes för att komma ner till 15Hz?

Rak ner till 19Hz med 18TBX100 hamnar du på en 400L brutto stor låda. -10dB runt 15Hz.

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2010/09/14 :  12:01:35  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
med BR?
Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2010/09/14 :  12:06:29  Show Profile Send Joda a Private Message
Knappast =)
T-TQWT

Går förmodligen att omvandla till TL om man vill.

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page

Corpsegrindern
Member

261 Posts

Posted - 2010/09/14 :  12:20:42  Show Profile Send Corpsegrindern a Private Message
Ok,nu måste jag ha er expertis hjälp här.
Troligen kommer jag köpa en Rel stentor 3 sub idag,men jag är bekymrad över hur jag ska koppla in den.

Det är ju 3 kablar,en röd en gul och en svart.
Ska jag koppla den gula o röda på varsin + terminal och den svarta på valfri minus eller? Eller ska jag koppla in både gul och röd på samma + på samma kanal och minus på minus på den kanalen?

Läste nånstans att om förstärkaren är balanserad så kortsluter man den om man kopplar som det första alternativet. Maestron är väl en balanserad konstruktion va?

Så hur göra?

Behöver hjälp nu!

Står inget hur man gör på RELs hemsida,vilket är riktigt dåligt.
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2010/09/14 :  14:30:41  Show Profile Send marens a Private Message
Du måste koppla den svarta till båda minus, vet ej om förstärkaren är byggd för att kunna kopplas så.

Men varför så brottom med att köpa något? Ska du inte ens prova först om det fungerar med en sub som du har tänkt?

Så som jag brukar göra: först testa om jag har tänkt rätt konceptmässigt, sedan tänka ett tag till och sist köpa det som behövs.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2010/09/14 :  14:32:46  Show Profile Send gcs a Private Message
quote:
Hmm... 110 Db BAS är inte speciellt högt tycker jag.
Klena fönster du måste ha :

Jag sa att man får en känsla av att ... Att fönstren skallrar betänkligt hörs bara om man kopplar bort golvarna och enbart lyssnar på subwoofern. Jag kan spela högre än 110dB, men det är för mig en vanlig nivå. Ja det är härligt att känna hur det bokstavligen drar om benen när man spelar bastung musik. På vintern när rummet är utkylt och kallt måste man ha långkallingarna på sig innan man värmt upp sig med musik.
Go to Top of Page

Corpsegrindern
Member

261 Posts

Posted - 2010/09/14 :  15:34:55  Show Profile Send Corpsegrindern a Private Message
Jaha,ännu en variant alltså.
Att koppla en enda kabel till 2 anslutningar,hur fasen gör man det?
Det står inte nån annanstans att man ska koppla så.
Är du säker på att jag ska koppla så?
Har du haft nån REL själv?

Däremot står det på ett ställe att man ska lägga ihop + kablarna och sen koppla in suben på en kanal bara,eller bara köra en kanal men skippa den ena + kabeln. Eller så som jag beskrev förut med + kablarna på respektive +, och - på valfri - pol. Eller likadant fast - kabeln på chassijorden istället,eller - kabeln till en RCA kontakt.. Ett myller av olika svar alltså.
På deras hemsida står det givetvis inte alls hur man ska koppla bara att högnivå är bäst.

Har läst MASSOR med tester och alla beskrivningar om hur den suben låter är EXAKT det som jag söker,så får jag det att funka så tror jag den suben blir klockers för mig.

De gula och röda är + kablar,den svarta minus.
Jäkla dumt att ha det så,varför inte 2 + och 2 - som det är på förstärkaren kan man undra... Sen det här med balanserade förstärkare.... JAG BLIR GALEN PÅ DET HÄR SNART!!!!
Go to Top of Page

Corpsegrindern
Member

261 Posts

Posted - 2010/09/14 :  15:42:34  Show Profile Send Corpsegrindern a Private Message
Jag HAR tänkt,både en och hundra gånger på det här.
Den suben verkar bäst som jag ser det just nu,med de minimala inkopplingsmöjligheter jag har för tillfället.

Det absolut bästa vore väl att köra aktivt med Pioneer som toppar och rena basmoduler som drivs av nåt fett slutsteg,men det blir alldeles för dyrt. Det funkar ju inte med Maestron att köra så heller,så då måste jag byta den och NÄÄÄÄ det blir för mycket krångel för att få lite extra djupbas. Funkar det med REL som jag har tänkt så blir jag nöjd så i många långa år. Hoppas jag...
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2010/09/14 :  20:33:31  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
Här står det att subben tar XLR in:

http://rel.net/stentor.htm

Här står det hur XLR kopplas oballat

http://www.kjell.com/fragakjell/inkopplingsguide/


Bara att köpa en XLR-kontakt + sladd och koppla in på högnivån = parallellt med hgt.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2010/09/14 :  21:18:13  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Problem med integrering och rumsresonanser ökar exponentiellt med djupare avstämning. Fullt flås till 15 Hz är extremt svårt att få bra i ett vanligt hem, och problemet växer dessutom ännu fortare om man gillar att spela intensiv musik högt. Det sätter fart på allt som kan svänga med i ett hus. Bjälklag, väggar, stående vågor mm.
Vill du ned under 30 Hz och behålla distortionen ensiffrig så är tappade horn den billigaste vägen att gå. Lådorna blir stora, men plywood är billigare än att köpa många och extrema baselement.
BR och slutet är nog de sämsta alternativen för djupbas.
Dina 18TBX100 kan ge höga ljudtryck djupt ned i avgrunden i tappade horn eller MLTL-lådor. Jag har fortfarande inte hört en hifisubba som kan mäta sig med bra PA-element i tappade horn. Det är som att jämföra en Fiat 500 i orginalskick med en TopFuel dragracingbil i acceleration.
Go to Top of Page

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2010/09/14 :  22:49:02  Show Profile Send dwain a Private Message
Frågan är om du kommer bli nöjd med Relen? Jag har testat dessa och de enda jag lyckades få ut var hyfsad bas på lååååg volym. När man vred på så bottnade de kvikt. Fast nu har jag så klart ganska höga krav på bastryck
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2010/09/15 :  00:05:52  Show Profile Send gcs a Private Message
Ja det stämmer också med min erfarenhet att många bottnar.
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2010/09/15 :  06:12:27  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
Det var väl bara en 10:a?!
Go to Top of Page

Corpsegrindern
Member

261 Posts

Posted - 2010/09/15 :  08:39:33  Show Profile Send Corpsegrindern a Private Message
Mina 18tbx100 har jag sålt.
Att bygga horn på 18 tummare är inte ett alternativ,dels för att jag inte har plats för så stora grejer,och dels för att hon här hemma vill absolut aldrig mer ha något fult hemmabygge ståendes här.

Jag känner också att jag inte har tid o lust att hålla på o bygga just nu. Horn är ju även ganska komplicerade om man jämför med en sluten låda,och det skulle troligen bara bli pannkaka om jag skulle bygga ett sånt.
Och ska jag köra med såna så blir dom ju passiva,då måste jag återigen ha slutsteg istället för maestron,och köra aktiv delning.
Och jag vill inte byta ut maestron.
Och hur lätt är det att integrera ett tappat horn till mina befintliga högtalare egentligen?

Och jag är inte längre lika imponerad av PA grejer som jag var förr.
De kan spela fruktansvärt högt utan att låta ansträngt,men det är väl det enda positiva. Den riggen jag har nu låter så fundamentalt mycket bättre än PA:t gjorde så jag finner inte ens orden att beskriva det. Det PA:t gjorde bra var att försköna dåliga inspelningar så det låter maffigare o större än det i själva verket ska göra,samt att det fanns inga begränsningar överhuvudtaget i SPL.

Annars så var det faktiskt ren smörja som jag slösat många lyssningstimmar och pengar på.

Jaså,så REL bottnar snabbt alltså?
Ja,det låter ju inte bra.
Har du testat just den modellen?
Den ska ju ha ett skydd mot överspelning,så den ska inte kunna bottna.

Nu är inte bastryck anledningen till att jag skaffar en sub,utan det är för att få mera djupbas bara. Inte mera tryck.
Ok,15 hz kanske är överambitiöst men ner till 20 vill jag ha iaf.
Pioneer börjar ju rulla av redan vid 40,men ska kunna gå till 28.

Men om någon som gillar att bygga kunde hjälpa mig bygga ett horn och få till finishen bra,så ja. Visst.
Fast då ska det vara ett aktivt horn som kan kopplas in via högnivå.
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000