HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Velodyne DD Eller SVS?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

Corpsegrindern
Member

261 Posts

Posted - 2010/09/08 :  17:50:21  Show Profile Send Corpsegrindern a Private Message
Det absolut bästa vore väl att köra nån form av aktivt system,med pioneeren som toppar. Men jag vill inte byta ut maestron,jag är lite kär i den gråa klumpen :)

Det är isåfall försteg/slutsteg Audio analogue maestro men det blir ju dyrt som attan.

Anledningen till att jag ogillar högnivå,är för det känns inte bra att ha en grej i vägen för signalen liksom. Ett filter till i vägen måste försämra signalen på NÅT sätt.

Undrar hur det skulle funka att köra med mitt befintliga försteg och sen helt fräckt använda maestron som slutsteg... Volymen på maestron blir ju då som Gain på ett PA slutsteg. Då har jag helt plötsligt dubbla pre out o leka med.. Men det lär ju inte funka så bra,eller vad tror ni?
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2010/09/08 :  18:15:16  Show Profile Send gcs a Private Message
Vad är det för försteg som du har? Maestro är inte det ett integrerat för och slutsteg? I så fall kan man inte dela på dom?
Go to Top of Page

Corpsegrindern
Member

261 Posts

Posted - 2010/09/08 :  18:24:22  Show Profile Send Corpsegrindern a Private Message
Jag har maestro duecento,en integrerad förstärkare på 65 kg.
Det trodde jag redan framkommit?
Så nej,det går ju inte dela då...

Men det finns för/slutstegsvarianter i maestroserien också,men det blir för dyrt som sagt. Finns både stereoslutsteg och monoblock.

Försteget jag har är ett Kenwood L-1000 C alltså accuphase kan man säga då dom var inblandade på den tiden. Funkar riktigt bra.
Skulle vara mkt spännande att testa försteget och ett Rotel rb 1090 tex..
Go to Top of Page

Corpsegrindern
Member

261 Posts

Posted - 2010/09/08 :  18:27:03  Show Profile Send Corpsegrindern a Private Message
Jaha,oj jag läste ditt inlägg lite för snabbt ser jag nu...
Ja det är försteg o slutsteg i samma låda,ja.
Men det går inte dela på dom,alltså det finns inte Pre out.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2010/09/08 :  18:44:57  Show Profile Send gcs a Private Message
Ja det var ju synd att det inte enkelt går att dela. Spontant så tycker inte jag heller att man ska använda högnivå in/ut på en subwoofer. Det känns lite vanskligt när det handlar om effekt och fasvridning som uppkommer i ett slutsteg. Nu har jag aldrig provat att göra så utan för mig är det lågnivå som gäller. Men hur man en gör så ska man inte låta golvarna/stativarna spela långt ner i basen i området där subwoofern spelar. Kan du inte fråga Mr Jörgen Ultimate om han inte kan hjälpa dig med att splitta för och slutsteget som du har.
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2010/09/08 :  20:16:19  Show Profile Send marens a Private Message
Jag förstår hur du tänker.

Problemet med högnivå ligger inte alls i att signalen går genom ett extra slutsteg, eller jo det kan bli mera brum av det, men det största problemet är att man inte kan dela av systemet på ett bra sätt.

Ingen med hifiambitioner skulle ju få för sig att köpa ett par andra högtalare som har bättre diskant och koppla in parallellt med de vanliga högtalarna. En diskanthögtalare behöver konstrueras tillsammans med högtalaren som helhet. Det är samma problem med en bas som spelar tillsammans med högtalarna. Om ni visste vilka frekvensberoende fasproblem det blir med en sub som körar med de andra högtalarna så skulle ni inte ens fundera på fasproblem i slutsteg mm, det är verkligen ingenting jämfört med högtalarnas.

Vad sägs om eftersläpande bas pga låg delningsfrekvens nära subbens egen resonans. Ojämn basenergi i hela rummet pga olika fasrespons och fullständig exitation av rumsresonanser.

Just att bara lägga till lite extra djupbas är en rätt svår uppgift om man har hifiambitioner. Det som brukar bli bäst är att dela av både huvudhögtalare och basenheter mot varandra aktivt vid en högre frekvens 70-100Hz.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2010/09/08 :  20:41:03  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag har låtit mina golvare spela ner till 39Hz för att falla med ett BW filter 6dB/okt. DD18 kommer in vid 50Hz och med 24dB/okt. Basen låter lika starkt i hela rummet och det låter acceptabelt även i det angränsande köket och vardagsrummet. Det här tror jag bara är tur men jag gläds ändå för det.
Go to Top of Page

Corpsegrindern
Member

261 Posts

Posted - 2010/09/10 :  09:30:11  Show Profile Send Corpsegrindern a Private Message
Ok,så om man hårddrar det,så kan jag inte skaffa en sub och få det att funka bra,om jag inte kör aktivt Ala Ino?

Då måste jag ju sälja maestron och skaffa för/slutsteg i samma kaliber i såna fall.+ Ett vettigt aktivt filter. Driveracken tror jag inte är tillräckligt bra. Känns då som att det aldrig kommer bli nån sub överhuvudtaget faktiskt.

Tror ni det går att använda maestron som slutsteg som jag skrev förut? Ingen som har kommenterat det.
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2010/09/10 :  09:44:02  Show Profile Send huzze a Private Message
quote:
Ok,så om man hårddrar det,så kan jag inte skaffa en sub och få det att funka bra,om jag inte kör aktivt Ala Ino?
Jodå, det kan du visst men du får dela lågt.

Edited by - huzze on 2010/09/10 09:44:35
Go to Top of Page

Corpsegrindern
Member

261 Posts

Posted - 2010/09/10 :  10:53:05  Show Profile Send Corpsegrindern a Private Message
Det var min plan att dela lågt.
Runt 40 hz ungefär.
Vi får la se vad som händer.

Det är ju ingen panik om man säger så.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2010/09/10 :  11:31:56  Show Profile Send gcs a Private Message
quote:
Ett vettigt aktivt filter. Driveracken tror jag inte är tillräckligt bra.
Då undrar jag om inte driverack är tillräckligt bra, vad är det då som är bra? Jag menar inte att driverack eller BSS FDS366 också ska eq:a subwoofern. Subben ska ha en alldeles egen eq. Kanske den här som det skrivs om i en annan tråd.
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=81281

http://www.dspeaker.com/en/products/anti-mode-8033.shtml
Go to Top of Page

Corpsegrindern
Member

261 Posts

Posted - 2010/09/12 :  12:42:38  Show Profile Send Corpsegrindern a Private Message
Varför ska suben ha en alldeles egen eq?
Man kan ju eq:a med driveracken,och brusa in rummet om man vill det.

Jag tror dock inte ljudkvaliteten på den är tillräckligt bra.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2010/09/12 :  12:58:36  Show Profile Send gcs a Private Message
Med en separat eq som sitter i en subwoofer kan man korrigera längre ner i frekvens än med vanlig grafisk eq. Med Volodyne har man 16Hz som lägsta frekvens medan det normala brukar vara 31,5Hz eller i bästa fall 25Hz.
Go to Top of Page

Corpsegrindern
Member

261 Posts

Posted - 2010/09/12 :  18:28:26  Show Profile Send Corpsegrindern a Private Message
Om vi skulle leka med tanken att jag skulle bygga en egen sub,vilka värden är det som man ska kika på,och vilka värden är bra så att säga?

FS vet jag är resonansfrekvensen,och under det ger inte basen nånting i princip. Om man sen kollar på VAS och det står tex 150 liter,vad menas med det egentligen? Om FS då är på säg 25,och man bygger en sluten låda på 150 liter,spelar den ner till 25 hz då eller vad?

Ska jag bygga sub,så är det endera en sluten eller en basreflex/slavbas som gäller,och den ska kunna gå ner till åtminstone 15 hz. Och låta BRA.
Räcker att den kan ge säg 105-110 Db vid 15 hz.

Om någon har förslag på element osv så uppskattas detta.
Totala kostnaden för suben har jag tänkt isåfall runt 10K.
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2010/09/12 :  22:16:39  Show Profile Send marens a Private Message
Problemet med att dela lågt är att man får mycket grupplöptid = eftersläpande bas.

Det går bra att använda en integrerad förstärkare som slutsteg, det är inga problem. Det finns slutsteg med volymkontroller också.

Bygga egna subbar kan man göra också men man behöver ta hänsyn till rumsförstärkning och q-värden i lådan. Man kan tex inte använda ett element med lågt Vas och sätta i en jättestor basreflexlåda, man får beräkna mha program hur lådornas respons blir.

Tänker du dela lågt i frekvens rekommenderar jag sluten låda för då blir problemet med grupplöptiden inte lika stort.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2010/09/12 :  23:07:49  Show Profile Send gcs a Private Message
quote:
Problemet med att dela lågt är att man får mycket grupplöptid = eftersläpande bas.
Det är just därför man ska köra med aktiv delning och då använda ett digitalt filter som medger fördröjningar av de olika passbanden.
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2846 Posts

Posted - 2010/09/13 :  07:20:27  Show Profile Send sladdbarn a Private Message
quote:
Ska jag bygga sub,så är det endera en sluten eller en basreflex/slavbas som gäller,och den ska kunna gå ner till åtminstone 15 hz. Och låta BRA.
Räcker att den kan ge säg 105-110 Db vid 15 hz.

Glöm de, helt orimligt. Med tanke på dina tidigare inlägg så tror jag
du satsa på att köpa en subb.

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

Corpsegrindern
Member

261 Posts

Posted - 2010/09/13 :  10:56:03  Show Profile Send Corpsegrindern a Private Message
Ok,varför är det orimligt?

Med tanke på mina tidigare inlägg,jag har alltså för lite kunskap för att kunna bygga en sub,är det så du menar?

En komplicerad låda som tex ett horn är nog lite över min förmåga.

Men att tex bygga en sluten låda,och alla bitar är utsågade efter en ritning så det bara är att smacka ihop det och skruva i basen,det kan jag säga det klarar jag. Det behöver man varken intelligens eller vara praktiskt lagd för att fixa.

Jag byggde ju mina 6 st enkel 18 lådor.
Skulle jag bara få veta val av element och någon som räknar ut hur stor lådan ska vara så är det inga problem.

Men nu har jag eventuellt en sub på gång,en begagnad en.
Vad det är för nåt,det tänker jag inte tala om än.

Och det är ju inte ens säkert att jag köper den heller.

Att det finns slutsteg med volym/gain kontroller vet jag.
Jag har ju kört med PA grejer ett bra tag.
Det är just därför jag undrade om det gick att köra försteget till den integrerade. Och det går alltså köra så,som jag misstänkte.
Frågan är ju bara hur mkt försteget degraderar signalen.
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2846 Posts

Posted - 2010/09/13 :  11:16:41  Show Profile Send sladdbarn a Private Message
Jag tror så för att:
*de kraven du nämner är väldigt svåra att förverkliga
*med tanke på dina ringa kunskaper blir det svårt att bygga en sub
som matchar prestandan på resten av dina prylar.

Men visst, är du redo att lägga väldigt mycket tid så kanske det går

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2010/09/13 :  12:05:58  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message
Om det var JAG som hade Corpsegrinderns grejor och budget så skulle jag göra såhär:

Köpa TVÅ Subbasar i prisklassen 10-15tusen kr.
(Ex. Velodyne SPL-1200 SII, Monitor Audio GSW 12, Sunfire HRS-12, JBL LS 120P, Canton Vento AS 850 SE, Amphion Impact 500, B&W ASW 10CM)
Koppla in dessa med "högnivå" direkt på den integrerade förstärkarens högtalaranslutningar - parallellt med Pioneerhögtalarna - och sedan dela dom så lågt det bara går, runt 40-50 Hz.

Fördelar: Desto lägre man delar desto mer "svårlokaliserade" blir subbarna, det blir ännu bättre med två.
Förmodligen får man bäst ljud om man kan placera subbarna i varsitt hörn och på så sätt få maximal integrering i rummet och därmed spara kraft och minimera distorsionen.

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

mangs
Member

622 Posts

Posted - 2010/09/13 :  12:08:02  Show Profile Send mangs a Private Message
Att bygga en sub är inte bara till att ta ett godtyckligt element och placera i en låda. Många verkar höfta till lite väl mycket och även om man räknat ut ett teoretiskt fint värde är det inte säkert att det blir bra i det aktuella rummet. har du tillgång till mycket effekt och ett fint filter med parametrisk och grafisk Eq kan du ju hur som helst få till det ok. Genom att bygga själv och lyssna/mäta i ditt verkliga rum kan du ju å andra sidan få til ldet riktigt bra då du kan bygga om beroende på hur det blir.

Däremot så är dina krav väldigt höga och då diskvalificerar du lite grann din egen idé. Med den utrustning som du har idag skall du se till skaffa en (eller gärna två) riktigt bra subbar som ger dig det där extra i botten utan att förstöra det fina du redan har. Du vill troligtvis inte lägga ner en massa pengar och arbete för att inse att de senare väljer att köra utan subbar eftersom de inte är bra.

Nu är jag inte medveten om hur kunnig och duktig du är gällande DIY men de första konstruktionerna brukar inte bli 100%iga så om du är grön så är det nog bättre att köpa något färdigt.

Jag sitter i exakt samam sits som du gör gällande at thjag idag har en bra integrerad förstärkare och ett par bra tvåkanalare som jag vil lge basstöd nedåt. Jag är inne på att låta detat system spela som det gör men att koppla in två subbar som jag delar brant och lågt för att få det att integrera. Eftersom jag enbart lyssnar på musik är jag mycket inne på tappade horn utan att egentligen veta om dessa är bättre än "vanliga subbar". Skulle dock inte lipa om jag kunde köpa två färdiga subbar som är välpresterande istället då jag just nu har dåligt med tid att bygga själv.
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2010/09/13 :  12:32:57  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message
Ett alternativ kanske kan vara att bygga två Subbar med de 18" element du har och driva dessa med en eller två XTZ Sub Amp 1 DSP?
Om du får hjälp att konstruera vettiga lådor, så borde de inbyggda DSP och EQ-funktionerna kunna åstadkomma något riktigt bra tror jag.

Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2010/09/13 :  13:43:13  Show Profile Send gcs a Private Message
Det finns tre vägar som jag ser det. Det enklaste är att köpa en beggad sub. Ett annat sett om man vill bygga något själv. Då kan man köpa en baslåda från Hifikit och montera in en JBL bilbas som man sedan driver med ett slutsteg från XTZ. XTZ har basslutsteg med inbyggd DSP till ett relativt lågt pris. Man kan ju också köpa en komplett subwoofer från XTZ med DSP för under 9000:-. Om man skulle använder ett XTZ DSP slutsteg, då kan man driva två stycken subwoofrar med samma slutsteg. Det skulle jag försöka mig på om jag satt i samma sits som du.
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2010/09/13 :  13:58:13  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message
quote:
montera in en JBL bilbas

Kanske dessa 15"?
http://www.jbl.com/EN-US/Products/Pages/ProductDetails.aspx?PID=W15GTI%20MKII&accT=1&tsT=0&ovT=1

Go to Top of Page

Corpsegrindern
Member

261 Posts

Posted - 2010/09/13 :  14:41:51  Show Profile Send Corpsegrindern a Private Message

Mina 18 tummare kan inte gå så lågt som jag vill,oavsett låda.
Bummelbas vid 40 hz vill jag inte ha.

Hur mkt kunskaper behövs det för att bygga en sub egentligen?
Vet man hur stor lådan ska vara så kan det väl inte vara så svårt?

Om man tar vilken köpesub som helst så är det ju oftast en fyrkantig låda,med inbyggd förstärkare och en port. Har man alla delar uträknade så vad är det som är svårt egentligen?

Kolla på inos basmoduler,en passiv låda med en 12" bas,ett par portar som är uträknade för den basen o lite dämpmatrial.

Vari ligger det svåra?

Uträkningen då eller?

Hur gör ni när ni bygger en sub,simulerar men sen ändrar efter eget huvud eller vadå?

Men om ni är så skeptiska till att jag bygger själv,så blir det nog en beggad sub,det är ju mest prisvärt.

Och det har jag ju en på gång,så vi får väl se.
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.69 sekunder. Snitz Forums 2000