HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Gene Simmons säger sitt om mp3-formatet.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

beetype
Starting Member

30 Posts

Posted - 2010/09/16 :  21:09:11  Show Profile Send beetype a Private Message
Gene Simmons i Kiss är känd för sina bisarra uttalanden. Här ger han sig in med hull och hår i HiFi-träsket. För en gångs skull håller jag med honom, till viss del i alla fall.

MR: What are you listening to right now, what's on your iPod?

GS: I don't listen to iPod; I find it insulting because bands, and I'm in one, spend so much time and money making sure that it sounds great, and then you hear it through the asshole of a fly. It's such an insulting way to do it. It's like watching movies on your handheld devices, what a f**king insult to the movie makers, and the sound guys, and technicians who spend so much time lighting stuff so that their stuff can be squashed to the size of a potato chip. I use handheld devices for communication, not for looking at art or listening to music.

Jag gillar speciellt det där med flugan. (Det bör kanske tilläggas att jag ibland lyssnar på musik genom ovan nämnda kroppsdel).

Hela intervjun finns att läsa på www.kissarmysweden.net

Edited by - beetype on 2010/09/16 21:11:44

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2010/09/16 :  21:18:40  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

Hehehehe, en färgstark människa som beskriver vad han tycker på ett färgstarkt sätt...

Visst ligger det en hel del i det han ger uttryck för.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2010/09/16 :  21:19:17  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

geldis
fd. klubbmästare i ASO

1266 Posts

Posted - 2010/09/16 :  21:40:23  Show Profile Send geldis a Private Message
Kan detta vara början på en tendens...;-), i så fall är inte hoppet ute. Det är viktigt att tungviktare i musikbranschen säger ifrån. Gång efter gång till någon fattar att vi som betalar för vår musik inte accepeterar förflackningen och sämre lyssningskvalité av vår musik.

mvh

geldis
Go to Top of Page

mangs
Member

622 Posts

Posted - 2010/09/16 :  21:55:36  Show Profile Send mangs a Private Message
Just, förFlacningen har jag inte något problem med. :)
Go to Top of Page

geldis
fd. klubbmästare i ASO

1266 Posts

Posted - 2010/09/16 :  22:13:47  Show Profile Send geldis a Private Message
Inte jag heller, faktiskt. :-) Är sedan en tid utan CD och är totalt förflac:ad. Dock köper jag mina skivor och rippar dem under förutsättning att ljudkvalitén gör att det är värt besväret och kostnaden.

mvh

geldis
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2010/09/17 :  06:35:33  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2010/09/17 :  06:51:22  Show Profile Send Kmj a Private Message
yeah, yeah, FLAC you....

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2010/09/17 :  08:05:50  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
FLAC OFF !

ombud för Intelligent Sound

Edited by - räven on 2010/09/17 08:09:18
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2010/09/17 :  09:31:11  Show Profile Send jonasz a Private Message
Känns ju lite som att mp3 kommer att försvinna nu när hårddiskar och minneskretsar bara blir billigare och billigare. Tror jag iaf även om det kommer ta några år...

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

Jonas
Member

738 Posts

Posted - 2010/09/17 :  09:49:21  Show Profile Send Jonas a Private Message
Det känns ju som om han menar själva lurarna som musiken återges genom - som i så fall skulle vara små skitlurar ("through the asshole of a fly")- och inte MP3-formatet som sådant. Om någon visat mr Simmons att man kan använda ett par seriösa lurar till en Ipod (eller valfri spelare) så kanske han skulle ha en annan åsikt. Jag menar att man får helt ok kvalitet på en rätt gjord mp3 rip i säg 320kbit/s som förmodligen blir svår (ej omöjlig) att skilja från ett wav-original. Detta borde karln ju ha koll på iofs, men vad vet jag...

"My head kissed the ground, I was half the way down"
Mina system
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2010/09/17 :  09:54:16  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message
Gene är en skön gubbe!

Tror dock att han menar hela grejen att lyssna på en I-pod, "musikmobil" eller liknande.
mp3, små skitlurar... ja hela snabbmatsattityden som det innebär att lyssna så som de flesta kids gör idag.

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

modernman
Member

278 Posts

Posted - 2010/09/17 :  13:23:47  Show Profile Send modernman a Private Message
Roligt! Jag tror också att han menar hela lyssnings-kulturen som är nu.
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2010/09/17 :  15:12:13  Show Profile Send jonasz a Private Message
Nu är det ju skillnad på att se på en film via bärbar apparat och lyssna på musik via densamma. Går att få alldeles utmärkt ljudkvalitet med rätt utrustning.

Det är väl alldeles förträffligt att men kan lyssna på musik överallt och inte behöva sitta på en speciell plats, eller?

Film är ju dock en annan sak...

You'll Never Walk Alone...

Edited by - jonasz on 2010/09/17 15:17:52
Go to Top of Page

theseal
SW-hantering

674 Posts

Posted - 2010/09/17 :  15:22:15  Show Profile  Visit theseal's Homepage Send theseal a Private Message
tyvärr är ju orginallurarna till alla ipods typ helt värdelösa. TYVÄRR är fjärrkontrollen på lurarna till min IPhone4 HELT MAGSIK så jag gr just nu runt och lyssnar i dom. sitter keff gör dom också..

Kan ingen SERIÖS hörlurstillverkare göra ett par bra in-ear med iphone-kompabilitet?
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2010/09/17 :  15:36:05  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message
quote:
Nu är det ju skillnad på att se på en film via bärbar apparat och lyssna på musik via densamma.
Det är väl alldeles förträffligt att men kan lyssna på musik överallt och inte behöva sitta på en speciell plats, eller?

NEJ!

Hoppsan, det var visst stereotalibananen i mig som talade - sorry

Njo, det gör det förvisso (använder själv både MD och CD walkman med Koss Portapro på tex. jobbet) men att det på något skruvat sätt blivit en norm att lyssna på det sättet är bara sjukt.

Finns det inget politiskt enfrågeparti som står upp för skivsamlande hemstereofantaster som mig

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000