HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Velodyne DD Eller SVS?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

Corpsegrindern
Member

261 Posts

Posted - 2010/09/04 :  20:58:09  Show Profile Send Corpsegrindern a Private Message
Jag har kommit fram till att jag ska köpa en sub,och valet står mellan antingen en Velodyne DD 12:a eller någon SVS modell för ungefär samma pengar,kanske lite mindre.

Så,vad anser ni är bästa valet?

Den ska ge den allra djupaste basen,och endast musik.

Skulle även vilja höra lite om för och nackdelar med de båda,om de har några nackdelar vill säga. Vad jag läst på andra atällen så hålls oftast SVS högre än Velodyne,för velodyne ger inte riktigt prestandan i förhållande till priset.

Har själv endast hört en äldre modell av SVS och vad jag minns av det så lät det bra. Velodyne har jag inte hört alls.

Tankar om detta?

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2010/09/04 :  21:02:56  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Är själv grymt intresserad av SVS pelarmodeller... lär schakta en del luft... har aldrig hört någon dock, lite ovanliga i Sverige.

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2010/09/04 :  21:08:48  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message
Har för mig att det ganska nyligen var uppe en tråd om just Velodyne DD.. använd sökfunktionen och kolla...

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

Corpsegrindern
Member

261 Posts

Posted - 2010/09/04 :  21:16:23  Show Profile Send Corpsegrindern a Private Message
Jag hittade en tråd om Dd 12:an men den fick man inte ut mer av än att han som köpt den var nöjd i princip.

Jag vill höra tankar o funderingar kring vilken sub som är bäst helt enkelt av SVS eller Velodyne. Jag vill ha hjälp med mitt köp.

En sån tråd hittade jag inte...
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2010/09/04 :  21:47:43  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag kan kanske inte hjälpa dig men jag har sedan några år Velodyne DD18 som jag är grymt nöjd med. Jag kan inte tänka mig att något annat kan vara bättre. Den inbyggda auto eq:n är helt perfekt. Några här på forumet har också varit hemma hos mig och kan kanske lämna något omdöme. Jag har varit inne på att ersätta en AP Bass 2 med en Volodyne DD15 för filmsittning. Jag tänkte här om dagen om vad jag skulle kunna ersätta DD18 med. Men det finns nog inget som jag vet. Jag har hört en del gott om SVS men frågan är om dom har hört någon DD?
Go to Top of Page

Peg
Medlem i AÖ

536 Posts

Posted - 2010/09/04 :  23:37:35  Show Profile Send Peg a Private Message
Här är en review av SV Sound PB13-Ultra (deras top-of-the-line ?) i Stereophile där de jämför med en Velodyne DD18 på slutet.

http://www.stereophile.com/subwoofers/808svs/

Jag har aldrig hört en SVS men jag har själv en DD18 (det är samma elektronik i alla DD subbar) och är helnöjd med den. Största anledningen till att köpa just en DD sub är i min mening att den har en inbyggd EQ som man kopplar till en TV och sen kan du ställa in allting med fjärr ifrån din lyssning position (eller bara köra auto EQ men det blir inte alls lika bra som att göra det själv). Har du problem med rumsresonanser så är sub-EQ (kan även köpas löst) eller andra åtgärder väldigt viktiga.

Andra tankar om subbar:
- Jag är väldigt skeptisk till subwoofers med basreflex portar (brum brum).
- En sub-EQ + två säg SPL1000 10" subbar blir förmodligen bättre än en större sub till ungefär samma pengar.
- Min erfarenhet säger att en bio(pre) amp är viktig för att få en riktigt bra integration med en sub för musik. Varför ? Jo för att man genom att öka avståndet i till subben i bio ampen kan få subben att komma rätt i tiden och få en mycket bättre integration plus att man får ett digitalt delningsfilter och slipper köra frontarna genom subben.
- "Den allra djupaste basen" kommer du inte behöva för speciellt mycket musik om ens någon.
- Vad du än väljer så låna hem och prova först det är du skyldig dig själv för de här pengarna.

Om jag tänkte skaffa sub idag och hade platsen så skulle jag bygga ett par dipolbasar med grymma PA element istället för att köpa en sub särskilt om jag var ute efter musikalitet.
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2010/09/05 :  07:46:51  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
Oavsett vilken subwoofer det blir, kom ihåg att dela toppsystemet
också! Annars kommer du få svårt att integrera subben sömlöst. Det
kommer bli fullt av interferrens mellan topp och sub.

Bra alternativ:

http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=15120
Go to Top of Page

Corpsegrindern
Member

261 Posts

Posted - 2010/09/05 :  09:03:25  Show Profile Send Corpsegrindern a Private Message
Hmm... Så att köra högnivå är inte att rekommendera alltså?
Det är så jag själv har tänkt också,att jag måste/bör ha en extra pre out till subben. Problemet är ju att jag har en integrerad förstärkare utan pre out.

Skulle jag skaffa ett slutsteg istället så hade saken varit biff,för försteget jag har har dubbla pre out.

Alternativet är att koppla in försteget på tape out på maestron,sen ha försteget som volym till subben. Jag håller inte på o höjer o sänker volymen hela tiden så det är ju bara att spela med s1 orna sedan sakta höja suben tills JAG tycker att det låter bra. Det är ju vad jag tycker som är huvudsaken,sen om det inte mäter 100% eller att Grötvald Brynfläsksson från haparanda tycker det låter skit är HELT oväsentligt tycker jag.

Att köra som ett delat system skulle jag helst göra,men det går ju inte heller pga att maestron är integrerad. Man får ju mkt mer valmöjligheter om man kör försteg/slutsteg.

Ett annat alternativ är att byta in maestron och köpa en biostärk istället,men den stärken lär kosta plenty om den ska låta lika bra som maestron gör. Enda jag kan tänka mig är Pioneers susano,och vad kostar den? 80 papp eller nåt sånt..

Mr ultimate sa att jag kunde koppla in suben högnivå parallellt i maestron,alltså inte att "frontarna" går genom suben. Om det funkar att göra så,så går det väl. Jag tror dock det kommer bli svettigt även för maestron om jag gör så. Jag ska lägga in subben väldigt lågt,vid runt 40 hz där S1:orna faller av. Så det blir som en förlängning av djupbasen bara.

Det finns mkt musik som kräver djupbas... Jag lyssnar mkt på tex infected mushroom,och en del låter som jag sett mätningar på går ner under 5 hz.. Även Yello har mkt djupbas. Jag vill ju iaf ha bas ner till minst 20 hz,och det har jag inte i dagsläget.

Att bygga själv är inte ett alternativ för mig just nu,för det kommer bli fult + att jag har 94 tummar i varje hand och 16 på ryggen.

Beträffande DD 18 som nämns här,så tycker Mr ultimate att DD 12 är bättre för den är snabbare. Så 2 DD 12 istället för en DD18 sa han,och det håller jag med om faktiskt. Alltså att 2 mindre spelar bättre än en stor. Men att Dd18 skulle vara långsam,det är väl en myt att större basar är slöare. Spelar man en 20 hz ton så är den ju inte snabb.. Skulle den spela långsammare,så blir det ju en djupare ton än 20 hz? Basen upplevs väl som slöare bara för att den går djupare? Eller har jag fel?

Ett helsikes dilemma detta...
Go to Top of Page

shifts
Member

375 Posts

Posted - 2010/09/05 :  12:07:50  Show Profile Send shifts a Private Message
SVS har förstått det där med att bra bas kräver stora lådavolymer. Bara
en sådan sak gör mig väldigt positivt inställt till märket som sådant.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2010/09/05 :  13:18:05  Show Profile Send gcs a Private Message
Antingen så har jag tur med min DD18 eller så är den verkligen bra. Jag kör ju aktivt och kan med det filter som jag använder mig av delay för de olika passbanden vilket naturligtvis gör sitt. När jag fick hem DD18 provade jag med att flytta runt basen i rummet och fann snart olägenheten att det var möjligt att lokalisera subben, det också när man sänkte delningsfrekvensen. Till slut hamnade den på den bästa platsen som blev mitt emellan golvarna. Det enda problemet som jag har i mitt musikrum är skakningarna i fönster och andra lösa föremål. Skallret i fönster hörs nu bara om jag enbart lyssnar på subwoofern, men det gör man nu inte vanligtvis. Det är egentligen svårare att köpa en subwoofer jämfört med att köpa en vanlig högtalare. Speciellt svårt är det när butiker sällan har dom dyraste subbarna i lager och ännu mera sällan har både Velodyne och SVS i butiken.
Go to Top of Page

Corpsegrindern
Member

261 Posts

Posted - 2010/09/05 :  19:38:50  Show Profile Send Corpsegrindern a Private Message
Ja,det är lite dumt att det inte finns Svs i sverige..
Jörgen ska ta med sig en DD 12 när han kommer hit o mäter så jag får testa hemma hos mig. Det är ju verkligen schysst.
Go to Top of Page

mangs
Member

622 Posts

Posted - 2010/09/06 :  14:43:43  Show Profile Send mangs a Private Message
Det skall bli intressant att se vad ni kommer fram till. Det är ofta svårt att bilda sig en uppfattning enbart på andras rekommendationer över nätet. Man måste ha i åtanke att svaren oftast är färgade av personens egna värderingar och uppskattninagr kring ett märke. Vi är alla fanboys i olika utsträckning och har vi då dessutom plöjt in pengar i ett märke kan det vara tufft att erkänna att något annat de facto låter bättre.

Jag tror utifrån vad jag hört från andra att SVS och DD båda tillverkar bra subbar och att de skall fungera bra även till musik. Det faktum att många skaffar någon utav dessa och sedan sitter nöjd utan behov att byta uppsig skvallrar ju om att folk överlag är nöjda. :)

Ä det däremot ren musiklyssning som gäller fungerar enligt många dipoler eller tappade horn-lösningar bättre. Här är man däremot starkt begränsad till att bygga själv eller stora kommersiella lösningar.

Jag står själv i valet och kvalet ifall jag skall köpa 1-2 erkänt bra fabriksbyggda subbar eller bygga mig något eget så all info som finns gällande DD och SVS är av intresse. Gärna från någon som testat båda i samma rum eller ihop med Dipol/TH.
Go to Top of Page

Corpsegrindern
Member

261 Posts

Posted - 2010/09/06 :  18:20:02  Show Profile Send Corpsegrindern a Private Message
Man får ju även räkna in att SVS PB13 Ultra kostar 16000 ungefär,DD 12 kostar bra nära det dubbla. Så då kan man köpa 2 Ultra istället för en DD. Och jag har ytterst svårt att tro att en DD12 är bättre än 2 ultra.

Men sen kan man ju också tänka såhär,de som sitter nöjda med respektive bas,vad har de för anläggning i övrigt?

För en kille som sitter på säg en biostärkare för 15,högtalare för 10 o sen köper en Ultra för den är billigare än Velodyne o sen säger att Ultran är bättre,den kanske är det i HANS setup,men kanske inte i MIN. Då kanske DD passar bättre ihop med mitt andra.
Vad vet jag,det är bara spekulationer.

Enda sättet är ju att testa bägge hemma i mitt rum,för att se vad JAG tycker är bäst. Och det är ju ganska svårt eftersom SVS inte säljs i sverige. Så då måste man beställa en Ultra,testa den och under tiden spara ihop till en DD... Sen jämföra o sälja den som låter sämst. Minst sagt omständigt. För att lyssna hos nån annan säger egentligen inte så mkt,eftersom det är hemma hos mig det ska funka bra,inte hos nån annan.

Ska det byggas horn,så kommer jag inte göra det själv iaf.
För det ska var lite finish på grejerna också så det passar ihop med det andra. Och jag har aldrig ens hört nåt bashorn,så jag har ingen aning om vad det presterar heller för den delen.

Och det är de riktigt låga frekvenserna jag vill få fram,och ett sånt horn blir väl gigantiskt? Att bygga ett horn med PA element som kan spela till 30 hz med extrem output finns det ingen mening med alls för min del. Vill jag ha den basen så kan jag ju koppla in mina 4st 18" 18soundbasar som står här o samlar damm.
Go to Top of Page

Corpsegrindern
Member

261 Posts

Posted - 2010/09/06 :  18:37:09  Show Profile Send Corpsegrindern a Private Message
Här är lite tester på både Velodyne och SVS PB13 ultra.
Jag fattar inte så mkt av det,men någon kunnig person kanske kan upplysa om det är bra eler dåligt?

http://www.avtalk.co.uk//showthread.php?t=19271

http://www.avtalk.co.uk//showthread.php?t=19269

http://www.avtalk.co.uk//showthread.php?t=15242

http://www.avtalk.co.uk//showthread.php?t=12090

http://www.avtalk.co.uk//showthread.php?t=15243
Go to Top of Page

Corpsegrindern
Member

261 Posts

Posted - 2010/09/06 :  18:54:38  Show Profile Send Corpsegrindern a Private Message
Kom på att jag behöver ju inte spara ihop till en DD för att testa,eftersom Jörgen skulle ju ta med en hit.
Men för att jämföra med SVS måste jag ju köpa en SVS..
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2010/09/06 :  19:09:46  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
Mycket bas för normala pengar:

http://www.aespeakers.com/phpbb2/viewtopic.php?f=3&t=2441

Komplettera bara med förstärkare
Go to Top of Page

Peg
Medlem i AÖ

536 Posts

Posted - 2010/09/06 :  20:17:19  Show Profile Send Peg a Private Message
@Mangs

Jag har byggt ett par dipoler (eller egentligen bara öppna bafflar) med Eighteen Sound 15W500 element (15" 0.5qts) och haft i samma rum och med samma toppar som min DD18. Dipolerna får inte samma tyngd och spelar vare sig lika djupt eller lika starkt men efterssom de inte sätter igång rummet så blev ljudet betydligt tydligare och tightare, ("snabbare" om man ska använda det ordet).

Till musik tycker jag dipolerna vinner men till bio vinner subben. Något att tänka på är dipoler inte låter lika mycket på andra ställen i huset / rummet än rakt framför så de kanske inte är de ultimata party högtalarna.

Nu har jag slängt dipolerna som skulle funka som högtalarstativ eftersom jag har flyttat till lägenhet och blivit tvungen att köra vägghängda högtalare.

Jag går dock och funderar på att testa att bygga dipoler som sticker ut max ca 20 cm från bakväggen
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2010/09/06 :  21:01:41  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message
Varför inte köra två subbar?
Tex: http://butik.hifi-punkten.se/info.asp?Kategori=Subbasar&Artikelnummer=jblls120
Eller: http://www.avshoppen.se/cgi-bin/ibutik/AIR_ibutik.pl?funk=visa_artikel&artnr=11044
Eller: http://www.lefflershifi.se/default.aspx?main=/monitor-audio-silver-rxw12-p-897-c-420.aspx
Du får två för 66% av pengarna jämfört med Velodyne DD12...
quote:
Hmm... Så att köra högnivå är inte att rekommendera alltså?
Det är så jag själv har tänkt också,att jag måste/bör ha en extra pre out till subben. Problemet är ju att jag har en integrerad förstärkare utan pre out.

Inga problem alls att köra "Högnivå" (en del Hifi-butiker rekommenderar det), jag gör det själv och det låter minst lika bra som "Lågnivå".
Om man väljer att koppla in de vanliga högtalarna via subben eller parallellt från förstärkaren är en smaksak, jag kör parallellkopplat och tycker att det låter bättre hos mig.

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec

Edited by - opethic on 2010/09/06 23:05:42
Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2010/09/06 :  21:59:11  Show Profile Send Joda a Private Message
Ja AE är ju helt klart ett bra alternativ. Skulle gärna vilja höra något av deras vassare produkter.

DIY med AV15H skulle inte vara helt fel.

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2010/09/07 :  00:34:13  Show Profile Send marens a Private Message
Jag kanske läser slarvigt men vad är det för högtalare du ska komplettera med subwoofern?

Hur resonerade du när du kom fram till att det är en sub du ska skaffa?

Jag ska skaffa en sko, vilken ska jag välja, en nike air eller en tretorn gummistövel? Ta det inte fel nu, vill bara hjälpa till.
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2010/09/07 :  10:21:31  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message
quote:
Jag kanske läser slarvigt men vad är det för högtalare du ska komplettera med subwoofern?

Kolla här: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=80652&whichpage=1

Förresten, en (eller två, eller tre) Subwoofer behövs väl alltid?

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2010/09/07 :  19:52:19  Show Profile Send marens a Private Message
Ok,

Min erfarenhet är att man lätt får för lite djupbas om man möblerar ljudet på tvären i rummet. Har du provat att möblera på längden? Du verkar ju kunna hitta djupbas när du letar mellan högtalarna och sådär så det bådar ju gott ändå. Undvik att sätta dig nära mitten i rummet bara för där blir det aldrig någon vidare bas.

En subwoofer delat lågt brukar kunna ställa till med problem som släpande bas och ojämn respons som andra varit inne på redan.

Att bara ha tillgång till högnivå och inte kunna dela av huvudhögtalarna utgör en stor begränsning som inte kan kompenseras genom att "slänga pengar" på problemet genom att köpa en bättre produkt. Det är snarare konceptet man behöver jobba med i det fallet.
Go to Top of Page

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2010/09/07 :  20:47:53  Show Profile Send dwain a Private Message
Kör själv med en av svs största subbar. 2x12 bottenriktade och 1000 watt slutsteg. Har även testat 2 st spl 1000i här hemma och hört både dd12x2 och dd15. Vill du har bra djupbas och mycket tryck så äter svsn upp nämnda Velodyne basar. Kör jag en 20hz ton så kan jag spela med ett sådant ljudtryck att man mår illa och ser suddigt och då är jag ändå inte nära maxkapacitet.

MEN svsen jag har ska ha runt 50m2 för att funka bra (minst). Den trivs klart bättre om den får ännu större rum. Mitt rum (25m2 betong) är på tok för litet för att få en ren bas.

Velodyne är nog lättare att få till i rummet eftersom de har sin eq å inmätning. Men och andra sidan kan du köpa den externa Velodyne sms1 till dina svs och fortfarande komma billigare undan

Dock rör det sig om stora lådor. Den jag har väger en bit över 60kg och är ett monster. Men å andra sidan så är det första gången jag fått polarna å fnittra som skolflickor vid lite testlåtar

Sen skulle jag vilja ha en bas till för att få jämnare ljud men de är omöjliga att hitta
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2010/09/08 :  00:07:35  Show Profile Send gcs a Private Message
Det där med SVS låter väldigt intressant tycker jag. Jag skulle kunna tänka mig att tappa den eq:ade signalen från min DD18 till en SVS. Fast å andra sidan har jag redan två stycken 15":s JBL AL15Gti nedpackade i sina kartonger. Undrar hur dom står jämfört med SVS. Även jag har testat 20Hz i rummet, men jag var tvungen att avbryta efter som jag fick en känsla av att allt som var löst i rummet kunde ramla ner på golvet.
Go to Top of Page

Corpsegrindern
Member

261 Posts

Posted - 2010/09/08 :  17:09:47  Show Profile Send Corpsegrindern a Private Message
Det problemet jag hade i början där att det lät tunnt,det är inte därför jag ska ha en sub. Högtalarna går ner till ca 30-35 hz,det är under 30 hz jag vill få fram. Alltså i princip enbart infrabasen.

Jag ska inte köpa en sub pga att jag vill ha MER bas,utan för att få djupare bas. Basen över 35 hz är fantastisk nu.

Jag ställde ljudet på tvären i rummet för att jag blev rekommenderad så. Skulle jag ställa på längden får jag sitta endera 8 meter ifrån,eller mitt i rummet. + Att högtalarna då kommer stå precis invid sidoväggarna,och det är ju inte bra alls för övriga register. Bas är ju inte allt...
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2010/09/08 :  17:35:15  Show Profile Send gcs a Private Message
Det som finns under 35Hz känns väldigt bra och trots att jag har golvare som klarar höga nivåer ner till 25-30Hz så behövs ändå en subb. En anledning till min DD18 är att jag vill spara på 15":arna eftersom dom inte är så långslagiga.
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000