Author |
Topic |
RuneStone
Member
1961 Posts |
Posted - 2010/09/03 : 21:03:57
|
nja.. jag har svårt att tro att man kommer upp i dom temperaturerna med ordentliga kylflänsar på.. jämför bara med en pc som ligger runt 60 grader i kärnan när den arbetar väldigt hårt.. men nu är jag som sagt inte helt säker på siffrorna. |
"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.." |
|
|
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben
7954 Posts |
Posted - 2010/09/03 : 23:05:47
|
55-60 grader på kylaren ska man kunna ha i ett klass A-steg förutsatt att man har bra termisk koppling hela vägen från kiselkristallen och ut. Även en "bra" termisk koppling är vad jag förstår ganska dålig så jag skulle inte vara förvånad om transistorernas innanmäte då ligger på dubbla temperaturen. Upp till 150 grader inne i transistorerna ska tydligen vara lugnt, vid 180 pyser den magiska röken ut.
Jag brukar för övrigt inte vilja köra varmare än att jag kan ha handen på kylaren ganska länge.
Hur det förhåller sig i AB-kopplingar törs jag inte spekulera så mycket i, där brukar ju tomgångseffekten vara ganska liten och värmeutvecklingen blir till stor del beroende på hur mycket uteffekt som levereras i ett visst ögonblick. Skulle t.ex. en gainclone låta bättre om man monterar några effektmotstånd på kylaren och runtom i lådan och kopplar ihop dem med en termostat som håller temperaturen på konstanta 55 grader? Kanske, vet ej. |
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
|
|
conny_a
Member
80 Posts |
Posted - 2010/09/04 : 11:13:30
|
Det är lite jobbigt att ligga på över 100 grader på kislet. Livslängden minskas dramatiskt däröver.
Men med en bra konstruktion är det inte alls säkert att en hög temperatur på flänsen betyder för hög temperatur på kislet. Det kan vara så att kopplingen är mycket bra och inte alls ett problem.
Motsatt kan det vara så att en för sval kylfläns har en usel koppling till kislet så att temperaturen är alldeles för hög på kislet.
|
ESL-57
|
|
|
läktarörnen
Semesterfirare
480 Posts |
Posted - 2010/09/04 : 14:13:11
|
Vet inte om jag har rätt nu. Men kan det inte vara som så att det beror lite på vart man ställer/har sina hifi-prylar? Ja menar har man lite luft kring (står lite för trångt) sina klass-A,steg så blir dom ju extra varma.
Kan ha fel i detta.
Mvh Läktarörnen. |
|
|
Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel
1407 Posts |
Posted - 2010/09/04 : 15:06:38
|
"ett antal fria elektroner som konstant rör sig i närmare ljusets hastighet åt alla håll."
Elektroner rör sig INTE i närheten av ljusets hastighet. I själva verket är det ganska långsamma krabater. Finns formler i närmaste formelsamling för fysik om du är intresserad. Borde finnas på wikipedia också.
Ska du upp i någon högre hastighet får du lägga på några kV i accelerationsspänning. Vid det laget bör du ha röntgenskydd. |
Is that him? That's the buffet table. Well, how can we be sure unless we question it? The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power. Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg! It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really... Är klubbmästare i SVAVEL. |
|
|
Corpsegrindern
Member
261 Posts |
Posted - 2010/09/04 : 18:48:07
|
Kan meddela att jag testat skillnad MD/CD igen nu när cdspelaren stått på några dagar till. Och faktiskt,så hör jag skillnad på de bägge spelarna nu. Cd låter lite luftigare samt lite mera detaljer än MD. Även basen är ett snäpp bättre. Det är små skillnader,men ändock en skillnad.
Förut var det ju ingen skillnad alls (det är samma musik jag kört hela tiden) så cdspelaren låter faktiskt lite bättre när den får stå på en längre tid. Och skillnaden kan ju inte tillskrivas hörseln,för jag tror inte jag får bättre hörsel den halvsekunden det tar att byta ingång på förstärkaren...
Så cdspelaren får stå på för jämnan nu. |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2010/09/04 : 19:44:13
|
quote: Dock fungerar det tvärt om i halvledare, dessa leder bättre vid högre temperaturer.
Gäller för bipolära trissor men inte för mosfetar. Läs mer: http://en.wikipedia.org/wiki/Thermal_runaway |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
RuneStone
Member
1961 Posts |
Posted - 2010/09/04 : 21:07:41
|
quote: Elektroner rör sig INTE i närheten av ljusets hastighet. I själva verket är det ganska långsamma krabater. Finns formler i närmaste formelsamling för fysik om du är intresserad. Borde finnas på wikipedia också.
Joda: Jag pratar inte om elektronströmmningen som blir när du lägger på en spänning utan jag pratar om dom fria elektronerna som alltid befinner sig i materialet.. http://www.cartage.org.lb/en/themes/sciences/physics/Electromagnetism/Electrostatics/ElectricCurrent/Mysteryofelectric/Mysteryofelectric.htm
Det du syftar på är drifthastigheten som är någon millimeter i sekunden, vilket dock är ointressant då det hela ändå handlar om elektromagnetiska vågor..
Angående formelsamling kändes det som ett lite onödigt inlägg då jag uppfattade det som ganska spydigt och det är väl inte den typen av forum vi vill ha här ?
Bernt: Intressant läsning, men som jag förstod det handlar det när temperaturen blir så hög så det spårar ur..
Fuling: Ja, klass A är nåt annat, det jag pratar om är Klass AB/B... Klass A har väl betydligt högre tomgångstemperatur, detta kan ju kanske vara ytterligare en orsak till att dom låter bättre ? |
"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.." |
|
|
Topic |
|