Author |
Topic |
|
Orpheus
Member
970 Posts |
Posted - 2010/09/02 : 08:30:31
|
Jo jag har en Yamaha rx -v461 som subutgången förmodligen är trasig på. Den skickar bara ut vissa frekvenser och det är inte fel på subben. Nu är ju 461 en relativt billig stärkare(3000) så det är nog inte läge att skicka iväg den. Men jag tänkte så här att om jag struntar i sub-utgången och tar audio-out för dvd-recorders istället så borde jag ju få en ljudsignal iallafall och sedan får jag ställa nivå och filter i subben istället. Men när jag kopplar så här får jag inget ljud i subben alls. Har även testat rec-out för md-spelare med samma resultat.
Är jag helt ute och cyklar eller???
All hjälp för att få igång subben uppskattas enormt!!!
mvh Patrik |
Mitt System :http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=21660 |
|
huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben
10180 Posts |
Posted - 2010/09/02 : 08:37:59
|
Använd inte rec-out, då blir det helt galet.
Kolla bruxen om du behöver aktivera subutgången, säkert via högtalarinställningar eller liknande. Du kanske måste koppla den till din TV, så att du ser på OSD'n vad du gör. |
|
|
Orpheus
Member
970 Posts |
|
huzze
10180 Posts |
Posted - 2010/09/02 : 09:03:43
|
På rec-out får du full nivå ut som inte styrs av volymkontrollen.
Du måste använda pre-out av något slag.
Hur vet du förresten att det inte är fel på subben? Bara vissa frekvenser låter mycket märkligt. Kan det inte vara ingången det är fel på? Har subben högtalaringång, så kan du väl prova den? |
Edited by - huzze on 2010/09/02 09:04:07 |
|
|
Orpheus
Member
970 Posts |
|
Lovan
Member
3166 Posts |
Posted - 2010/09/02 : 11:05:57
|
Är inte "vissa frekvenser" i intervallet <150Hz då? Kan vara så att du måste ställa in fronthögtalarna som små för att dom ska dela ner ljud till subben(LFE). |
|
|
RuneStone
Member
1961 Posts |
Posted - 2010/09/02 : 17:18:47
|
Precis som Lovan skriver är det mycket möjligt att du måste ändra frontarna till Small. Har du dom inställda på Large så gå väldigt lite ljud ut på subkanalen. Kör du på Small skickar den allt ljud under delningen i subkanalen.. Låter märkligt om subkanalen gått sönder, har aldrig hört talas om att det hänt.. |
"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.." |
|
|
Peg
Medlem i AÖ
536 Posts |
Posted - 2010/09/02 : 22:02:46
|
Surroundförstärkare brukar ha ett testtonsläge för att ställa volymen på högtalarna. Prova att köra med det om det finns.
"Vissa frekvenser" tycker jag låter som att du spelar upp LFE kanalen från en film. I så fall funkar allt som det skall och det är bara att ställa högtalarna till small om du vill ha mer ljud i subben precis som RuneStone säger. |
|
|
svanbo
Member
1240 Posts |
Posted - 2010/09/02 : 22:17:22
|
quote: Använd inte rec-out, då blir det helt galet.
Är det verkligen så? Jag trodde tape-out, rec-out o.s.v. var samma sak som pre out d.v.s. nivån styrs av volymratten.
Om det är som du säger, att den ger full nivå ut, så är det ju ännu märkligare att subben inte låter genom denna utgång! |
|
|
huzze
10180 Posts |
Posted - 2010/09/03 : 07:52:29
|
Använd aldrig, aldrig, aldrig rec-out/tape-out istället för pre-out. Det kan gå åt skogen då. Visst, det går att ställa volymen lågt på suben, men den kommer att vara konstant dvs förändras inte om ni höjer volymen på förstärkaren.
Tvärtom kan ni ju prova, koppla pre-out till ett kassettdäck. Då styr volymen nivån till däcket, fast det är väl ganska meningslöst det också. |
Edited by - huzze on 2010/09/03 07:53:07 |
|
|
svanbo
Member
1240 Posts |
Posted - 2010/09/03 : 08:28:38
|
Men, som sagt, då är det väl ännu konstigare att han inte får något ljud i subben?
|
|
|
huzze
10180 Posts |
Posted - 2010/09/03 : 14:08:16
|
Jag tycker nog det jag också, frågan är om det är ingången som är trasig eller en omkopplare som oavsiktligt kommits åt |
|
|
RuneStone
Member
1961 Posts |
Posted - 2010/09/03 : 19:22:32
|
Kan finnas inställning i förstärkaren för rec out så den inte ger signal på den.. |
"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.." |
|
|
Orpheus
Member
970 Posts |
Posted - 2010/09/04 : 09:00:40
|
Hej på er!!! Tack för era inputs. Lite pinsamt men inte helt konstigt ända....... Det kan vara så här: Detta är min första hembio och min första kontakt med en subwoffer. Detta problem upptäcktes då jag skulle lyssna på musik nått som jag i princip aldrig gör,detta var första gången sedan jag köpte förstärkaren. Jag har alltså alltid tittat på film och har nog inte riktigt vetat hur basen uppför sig i film.
Jag har nu lånat en annan förstärkare och det lilla jag lyssnade igår lät helt annorlunda än det förra bummlet som spelade.
Så jag tror att förstärkaren har varit trasig från första början men iomed att jag inte hade nån erfarenhet av hemmabiobas så trodde väl jag att det skulle låta på detta viset.
ska prova lite mera nu i helgen med en Yamaha RX-v 1900 får vi se vad vi kommer fram till.
trevlig helg |
Mitt System :http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=21660 |
|
|
svanbo
Member
1240 Posts |
Posted - 2010/09/04 : 11:12:49
|
Hmm... alltså, vid ren tvåkanalslyssning så SKA inte subben låta (om man inte kör nåt typ "prologic music" läge eller så)... då är det ju bara frontarna som ska låta! |
|
|
|
Topic |
|