Author |
Topic |
Corpsegrindern
Member
261 Posts |
Posted - 2010/08/27 : 14:43:55
|
Undrar lite om det här med att elektroniken låter bättre när den är varm än kall...
För det första vore det intressant att höra hur många som anser att det låter bättre varmt..
Jag har ända sedan jag köpte mina nya grejer stängt av hela rasket när jag lyssnat klart,vilket Jörgen på ultimate tyckte att jag absolut inte ska göra.Helst ska grejerna stå på jämt. Då jag litar till 100% på denne man,så har jag därför INTE stängt av grejerna på lite över ett dygn nu.
Idag när jag kom hem från jobbet satte mig som vanligt att lyssna,och visst låter det faktiskt bättre. Det låter klarare och man hör placeringar o sånt tydligare. Har även hört små minimala detaljer jag inte hört förut.
Så en följdfråga blir då,kan någon förklara den fysiska orsaken till att det faktiskt låter bättre när elektroniken är varm?
Jag tycker det är en smula underligt om jag ska vara ärlig. Leder varma komponenter ström bättre eller vad beror det på? Förstärkaren är ju inget varmare nu när den stått på ett dygn,än när jag spelat i en timme. Men ändå så låter det bättre nu än efter en timme...
|
|
Micke Y
100.000-klubben
7709 Posts |
Posted - 2010/08/27 : 15:53:36
|
Jag brukar låta mitt stå på jämt förutom när jag är på semester och har vid många tillfället trott att det varit trasigt när jag sedan kommer hem och slår på allt igen. Allt känns fel utan att jag lyckats formulera i ord vad det är som är fel. Men väntar man till dagen efter brukar det låta som vanligt igen.
Micke |
When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her. "Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan. |
|
|
theseal
SW-hantering
674 Posts |
Posted - 2010/08/27 : 16:20:22
|
faktum är att resistansen i grejjer ÖKAR generellt när saker blir varma.
Kan dock intyga i att grejjerna låter bättre när det fått stå på en stund eller två även här. Gissar att det har med arbetspunkter och strömmar och spänningar som stabiliseras. |
|
|
huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben
10180 Posts |
Posted - 2010/08/27 : 16:31:47
|
Man får väl förutsätta att konstruktörerna anpassat komponenterna efter den temperatur de ska arbeta i. |
|
|
hoktuna
Jultomte
2786 Posts |
Posted - 2010/08/27 : 16:59:48
|
Min wadia cd/dac har stått igång i 5 år,den låter bättre då. Slutsteget (rör) tar ca: 30 minuter sen låter det bra. |
Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se |
|
|
Corpsegrindern
Member
261 Posts |
Posted - 2010/08/27 : 18:50:03
|
Jag tycker det känns lite olustigt o åka till jobbet tex o låta grejerna stå på. Det kan ju bli åska eller vad som helst. Blir ju även en högre elräkning om allt står på konstant.
Men om det blir bättre ju längre det står på så är det väl värt det.
Det är allt lite konstigt ändå tycker jag... |
|
|
Eriken
Member
56 Posts |
Posted - 2010/08/27 : 19:11:31
|
Jag vill heller inte lämna elektroniken på under dagen, det kan ju komma en riktig sursmäll av åskan och så är det adjöss med den elektroniken..
Kan heller inte säga att jag upplever att varmare elektronik är så mycket bättre. Dagsformen på hörseln varierar mycket mera än den skillnaden, så det kan ju vara svårt att säga varken bu eller bä.
Är detta en "vedertagen" sanning som gäller även enkla transistorkonstruktioner? Att rörförstärkare behöver värmas upp är ju rätt gammalt.
Hur länge skall isåfall en cdspelare eller förstärkare utan rör spela tills den blir genomvarm? Det borde ju gå rätt så fort innan maxtemp/arbetstemp är nådd..? |
|
|
huzze
10180 Posts |
Posted - 2010/08/27 : 19:45:46
|
Slutstegstrissorna blir ju inte så varma på tomgång om det inte är en klass A-konstruktion. |
|
|
läktarörnen
Semesterfirare
480 Posts |
Posted - 2010/08/27 : 19:53:45
|
Hej! Då jag spelar på rörhybrider (cd,försteg,slutsteg) så slår jag alltid av när jag spisat klart.
Men min fråga lyder. Är det värre om åskan slår ner när prylarna är påslagna eller är det lika illa om dom är avslagna och sladden sitter i väggen/grendosan??
Mvh Läktarörnen. |
|
|
Eriken
Member
56 Posts |
Posted - 2010/08/27 : 19:59:18
|
Läktaröronen: Strömbrytaren är iaf inte till vilket borde generera ett litet gap som förhoppningsvis inte spänningen hoppar över (om det nu inte är en rejäl spänningspik). Brukar därför även dra ut kontakten till grendosan om jag tror att det kanske kan åska. Har gått i funderingar om att skaffa en nätlist som klarar spänningspeakar, det vore inte så dumt. |
|
|
Snutten
200.000-klubben
3452 Posts |
Posted - 2010/08/27 : 21:10:48
|
Mina prylar från Naim och Simaudio Moon låter helt klart bäst om de fått stå på flera dygn. Stänger bara av om det ska bli åskväder eller när jag åker på semester. Elkostnaden är rätt liten och även miljöpåverkan, men jag försöker använda så lite el som det är möjligt. |
|
|
Nibbler
Member
176 Posts |
Posted - 2010/08/27 : 21:28:51
|
Jag är emot energi slöseri i både stort och litet format så min elektronik är av när den inte används och på när den används. Skulle heller inte känna mig speciellt säker med rörelektronik påslagen dygnet runt.
Hade en gång för länge sedan en Thule IA 100 av första generation och den mådde bra av att komma upp i lite temperatur innan man började lyssna. |
Diskofil med audiofila tendenser. |
|
|
huzze
10180 Posts |
Posted - 2010/08/27 : 21:33:42
|
Rör som har livslängd på ett helt annat vis, har jag aldrig lämnat påslaget. |
|
|
AlfaGTV
600.000-klubben
4819 Posts |
Posted - 2010/08/27 : 21:45:48
|
Min Bladelius drar ganska mycket i tomgång medan den är i standby och kommer ganska omgående igång när man aktiverar den. Efter resor och så då den varit strömlös anser jag att det tar ett par-tre dagar innan den låter normalt.
Än värre är det med RIAA-stegen jag använder, de tycker jag behöver ett par veckor innan de låter som de ska efter att ha varit strömlösa.
MVH /Micke |
Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd |
|
|
Eriken
Member
56 Posts |
Posted - 2010/08/27 : 21:51:00
|
Dagar eller veckor var ganska mycket tid. Jag skulle gärna få en förklaring på detta rent tekniskt. Jag säger inte att någons upplevelser av detta är fel på något sätt men skulle det delvis kanske kunna handla om invänjning av ljudet igen då man inte lyssnat på länge, tex efter en resa? |
|
|
Tomas J
fd _T_
1550 Posts |
Posted - 2010/08/27 : 23:11:39
|
Hur fungerar det för er som bygger eget?
Även fast jag är seriös med jordning och ordentligt byggda lådor osv. så känner jag ändå ett visst obehag att lämmna elektroniken igång under tiden jag inte är hemma.
Hur gör ni? |
Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera! |
|
|
RuneStone
Member
1961 Posts |
Posted - 2010/08/28 : 19:47:38
|
all elektronik ändrar egenskaper med temperaturen. Högre temperatur ger högre motstånd. stigtider, falltider, impedanser osv ändras.. om det är till det bättre det kan diskuteras |
"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.." |
|
|
poppen
Member
1570 Posts |
Posted - 2010/08/28 : 21:02:47
|
När jag bodde i sudentrum på Sudentvägen i Uppsala i slutet på 80 -talet. Lät jag alltid min Marantz stå på. den lät bättre då.
I dag är denna förstärkare inkopplad till min dator.
Min Rörförstärkare stängs av när den är färdiglyssnat. Men Visst låter den bättre efter några timmar. |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2010/08/28 : 21:58:05
|
Jag har ofta upplevt att rörförstärkeri behöver en halvtimma eller kanske en timme för att komma till sin rätt. Trissor verkar behöva längre tid än så, klass D undantaget. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben
7954 Posts |
Posted - 2010/08/28 : 22:07:12
|
Har också upplevt att 0,5-1 timme är ungefär vad som behövs för att rör och klass A-trissor ska börja låta rätt. AB-förstärkare lyssnar jag inte på så dessa kan jag inte uttala mig om. Hos rörförstärkare kan skillnaden mellan varm och kall vara dramatiska, jag har ett DIY-steg som man kan tro är monokopplat första halvtimmen, det presterar helt enkelt ingen stereobild alls förrän det blivit varmt. Kan ev. ha att göra med att det steget har parallellkopplade slutrör och därmed kanske är kinkigare på att alla strömmar ska stabilisera sig. |
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
|
|
soundbrigade
Semesterfirare
7879 Posts |
Posted - 2010/08/29 : 08:55:49
|
Jag undviker uttrycket "låta bättre", vilket ju inte säger så mycket. Jag har tillhört påslags-maffian men sedan jag gått över på rörprylar ser jag ingen anledning att slita rör när jag inte lyssnar. Annars är det självklart att strömmar och spänningar stabiliserar sig under det att elektroniken värms upp, men om uppvärmningstiden är 5 minuter eller 50 låter jag vara osagt. Det lär ju inte hända något när väl allt har nått sin sluttemperatur. |
|
|
pix
200.000-klubben
4175 Posts |
Posted - 2010/08/29 : 09:17:32
|
När det gäller rör så finns flera parametrar som kan förklara att riktigt varm elektronik låter bättre. Förutom det tid det tar för Katoden att bygga upp ett elektronmoln så påverkas renheten i röret.
Rör som har en uppvärmningstid på 30-40 sekunder betyder inte att de har full elektronemitering efter denna korta tid. Mäter man den dynamiska resistansen över glödtråden så sjunker den i flera minuter efter tillslag (om än i allt mindre takt)
Rören innehåller även en sk. "Getter" som har till uppgift att rensa rörets från föroreningar. Det är den lilla ring, eller tallrik (ofta i ryska rör) som sitter på ett litet spröt i metallstrukturen, på det ställe där rörets glasyta är spegelblank.
Gettern består av Barium -som figörs i röret med värme, och som fångar upp partiklar för att hålla vacummet rent i glaskroppen
Rör med föroreningar har högre brus och distorsion än ett rent vacuum. Dessutom förlänger gettern rörets livslängd då partiklarna annars skulle omvandlas till ioner, som skulle succesivt "äta upp" katoden
Det finns tom de som hävdar att gamla NOS rör skall "bakas" en halvtimme i ugn för att aktivera gettern innan röret spänningssätts. Detta för att spara på katoden
/Lars
|
"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition. |
|
|
Corpsegrindern
Member
261 Posts |
Posted - 2010/08/29 : 13:56:45
|
Nu har anläggningen stått på sen tordags eftermiddag. Hör ingen skillnad nu mot när den stått på ett dygn. Jag börjar tro att det faktiskt är som någon skrev,hörseln som spelar spratt. Igår nån timme så lät det nämligen något sämre,som det gjorde när anläggningen var kallare så att säga.
Jag hör skillnad från att den är HELT kall,tills den blir ljummen. Men sen händer inget alls. Vilket är ganska logiskt. Så slår man på grejerna och sen spelar på en tuimme eller nåt så låter det som det ska sen. Det är dock inga yberskillnader direkt...
Har även testat en annan sak idag,som skulle kunna bevisa att cdspelaren låter bättre varm. Gjorde ett A_B test igen mellan minidisken och cdspelaren,minidisken var KALL,och cdspelaren har stått på några dagar.
Som vanligt så hör jag ingen skillnad alls mellan de bägge spelarna. Kan vara så att Nils lofgren låter en smula avrundat i transienterna,men det kan lika gärna vara inbillning. Finns inte en möjlighet att jag skulle höra skillnaden i ett blindtest. Så
cdspelaren låter alltså inte ett dugg bättre varm,eftersom jag då skulle hört skillnad mot minidisken. Det som ändrar sig lite grann med värmen är maestron.
|
|
|
pix
200.000-klubben
4175 Posts |
Posted - 2010/08/29 : 15:21:48
|
Den stora skillnaden från kall till varm elektronik sker nog ganska tätt inpå tillslaget, sen krävs nog guldöron för att höra skillnader Ingen som provat värma upp öronen föresten? Innan lyssning, gnugga med handflatorna mot öronen. Värmen gör att blodströmmer till, och flimmerhåren i hörselgångarna blir känsligare. Peta inte för djupt i gångarna bara, för då blir det helt tyst i stället.. Eller om man skall gå hela vägen så kanske det är dessa som gäller
Höjer känsligheten, sänker distorsion, och höjer allmänt stämningen på lyssningsträffen till kräftskivenivå
/Lars
|
"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition. |
Edited by - pix on 2010/08/29 15:23:01 |
|
|
Corpsegrindern
Member
261 Posts |
Posted - 2010/08/29 : 16:01:44
|
Det blir aningens mjukare ljud från det att förstärkaren går från helt kall till varm,men sen händer inget alls. Och den blir ju ganska sbnabbt varm efter man slagit på den,så det finns ingen mening med att låta den stå på som jag ser det. Den drar ju 200 watt på tomgång,och det blir ju några kronor i långa loppet. På vintern har jag tillräckligt höga elräkningar ändå. Att det låter aningens sämre första halvtimmen man lyssnar kan jag stå ut med.
Skillnaderna jag hör kan ju faktiskt även vara tillvänjning av ljudet,eller att hörseln förändras. Låter ju tex bäst när man lyssnar när det är ganska mörkt i rummet,det är ju högst troligen pga att man skärper hörseln automatiskt när det blir mörkt för att synen inte tillför så mycket.
Den skillnaden jag hörde efter ett dygn,var troligen till 99,9% min hörsel som var aningens bättre just då. För när jag lyssnar just i detta nu,så låter det exakt som det gjorde förr,innan jag lät grejerna stå på...
Cdspelaren behövde 14 dar på sig sa Jörgen,det tycker jag låter en aning märkligt men jag ska testa det. När den stått på i 14 dagar så ska jag testa A o B jämförelse med Minidisken igen,som då kommer vara kall. Då ska jag ju höra skillnad på de bägge. Om jag inte kommer höra skillnad då heller,så kan man avfärda detta iaf på cdspelaren. Det kanske ÄR skillnad,men min hörsel förmår inte höra skillnaderna. Och då finns det ju ingen mening med det. Det är ju jag som lyssnar..
Men förstärkaren kommer stängas av när jag lyssnat klart idag.
Tror faktiskt samma resonemang kan tillskrivas inspelning av högtalare också,alltså man vänjer sig vid ljudet. De förändras bara till viss del,och de största AHA upplevelserna är för man vant sig.
För jag minns när jag köpte ett par beggade högtalare som spelats i många många timmar,det var ett hemmabygge med JBL element. I början tyckte jag inte det var så värst bra,men ju mer man lyssnade desto mer gick det upp för en att det låter ju faktiskt bra. Alltså en tillvänjning. |
|
|
CC
Member
3981 Posts |
|
Topic |
|