HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Skillnad på varm och kall elektronik
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Leif B
Member

1496 Posts

Posted - 2010/08/30 :  12:30:20  Show Profile Send Leif B a Private Message
För min del så tycks jag höra ett vassare ljud i diskanten + att ljudbilden känns mer kantigare. När elektroniken blivit varmare så faller allt på sin plats.
Kvällarna verka vara en bättre tidpunkt att lyssna då det verkar vara mindre stökigt i elledningarna.

Att både högtalare och annan runt omkring påverkas av inspelningstid är väl alla överrens om eller hur?

Kablar, högtalare och även elektronik.

Jag har aldrig varit direkt med om att elektronik behöver flera dagar att "rätta" till sig för optimalt resultat. Finns säkert dessa med.
Tror dock inte på någon större förändring efter ett dygn.

Mvh
Go to Top of Page

läktarörnen
Semesterfirare

480 Posts

Posted - 2010/08/30 :  14:08:19  Show Profile Send läktarörnen a Private Message
Att elektronik behöver bli varm innan det låter bra, ja det verkar alla vara överens om. Om man sedan skall behöva låta prylarna stå på jämt o ständigt det tycker jag låter konstigt. Någon jag prata med sa att en cd-spelare låter bäst efter ca 700 timmar, ja jag vet inte om det gällde inspelningen på den eller om det gällde för att spela ultimat.((jobbigt om strömmen brys, ja att behöva vänta 700 timmar innan man kan börja lyssna igen))

Frågan då, varför skulle en cd-spelare låta bättre efter 700 timmar, borde ju bli än bättre i så fall efter 800 timmar

Ja jag tror också mer på hur öronen mår för dagen. Ett knep kan ju vara att alltid börja lyssnandet med en bra-ljudskiva som man känner igen och har hört mycket. Tror då att man kommer märka att skivan kommer låta lite olika från dag till dag, pga hur vi mår hur strömmen är för tillfället och saker vi varit med om under dagen osv osv.

Mvh Läktarörnen.
Go to Top of Page

mangs
Member

622 Posts

Posted - 2010/08/30 :  14:38:41  Show Profile Send mangs a Private Message
Av alla "hokus-pokus" debatter gällande HIFI så är just detta med påslagna apparater något jag tror på och upplever skillnad på. precis som många påpekat så låter ljudet kantigare och hårdare när man precis slagit på utrustningen och något mjukare och mer lättlyssnat när de kommit upp i värme.

Jag jämför elektroniken i detta fallet en bilmotor som mår bäst när den kommer upp i rätt temperatur och jag tycker effekten är snarlik. Däremot har jag inte elektroniken påslagen alltid utan jag slår på den någon timma innan lyssning (i bästa fall).

När det gäller högtalaren så påverkas filtrets karakteristik beroende på uppvärmning av ingående komponenter men framför allt pga uppvärmning av talspolen och att konen gör större utslag.

Det jag vill ha sagt med detta är att en högtalare som är inkopplad till en påslagen anläggning utan något som spelas borde vara i samma läge som om den är avstängd. Däremot kommer högtalaren ändra karaktär när den blir uppvärmd med effekt från musikmaterialet.

Go to Top of Page

läktarörnen
Semesterfirare

480 Posts

Posted - 2010/08/30 :  14:50:51  Show Profile Send läktarörnen a Private Message
Jämförelsen med en bilmotor är ju jättebra. Ja jag menar det innebär ju att en hifiaparat bör komma upp i temp efter ca 10-20 min (samma sak gäller ju en bilmotor) Och hur många har sin bilmotor påslagen för jämnan

Mvh Läktarörnen

Ps, om nu en cd-spelare mår/spelar bättre om den står på jämt. Hur är det då med en Cd-Walkan?
Go to Top of Page

mangs
Member

622 Posts

Posted - 2010/08/30 :  16:14:35  Show Profile Send mangs a Private Message
Kan även tillägga att jag främst märker skillnad på utrustning efter DACen. Dvs det är viktigast att förstärkaren är varm än övriga komponenter.
Go to Top of Page

Corpsegrindern
Member

261 Posts

Posted - 2010/08/30 :  17:42:53  Show Profile Send Corpsegrindern a Private Message
Högtalarna ändras med inspelning till viss del,som jag skrev förut. Att det bara är tillvänjning har jag inte sagt. Men en del tillvänjning är jag ganska säker på att det är.

Jag testade att mäta med en Dbmätare i början,och jämförde då mellan A och C mätning,som ni vet så är ju A mer högre frekvenser,och C mer lägre. Skillnaden är på hårdrock nästintill ingen alls,på lite mer bastung musik typ infected så skiljde det 6-8 Db.

Gör jag om samma sak nu,så är värdena exakt samma.
Alltså,det har inte blivit mera bas i högtalaren,det är jag som vant mig vid att det spelar det som finns på skivan. För det som har blivit bättre(mer) med tiden som jag tycker är främst basen. Och lite mjukare ljud i diskant/mellan,samt att det "släpper" lite mer från högtalaren.

Att man behöver spela in en kabel,anser jag är helt uppåt väggarna.
Vad är det som blir inspelat?
Skulle vara kul att göra ett blindtest med 2 likadana kablar,och den ena är ny och den andra "inspelad". Tror faktiskt ingen människa i världen kan höra skillnad på det.

Att en högtalare ändras är ju logiskt,då det handlar om rörliga saker som behöver mjukas upp. Men skillnaderna är inte så stratosfäriska som en del hävdar. Tycker inte jag iaf.

Att man behöver spela in en förstärkare verkar också en smula konstigt.

Att en bilmotor måste bli varm innan den går bra,det har ju förklaringen att det är bränsle som antänds,och att stift mm måste ha en viss temperatur innan det förbränner optimalt. Samt att det är rörliga delar.

Samma sak det här att köpa dyra nätkablar från väggen till apparaten,vad är det för mening att strömmen går extra bra sista metern? Det är ju kilometervis med undermåliga ledningar fram till huset,och sedan inuti väggen... Möjligen då att kabeln är skärmad och inte tar upp störningar från andra elkablar i närheten.

Om nu en Cdspelare måste stå på i 700 timmar för att låta bäst,hur kan någon komma ihåg hur det lät för 700 timmar sen? 700 timmar är länge... Enda sättet är ju att ha 2 identiska spelare,varav den ena varm o den andra kall. Sedan skifta med ingångsväljaren på samma låt. Stänger man av emellan och kopplar till den andra spelaren så glömmer man hur den första lät och så tycker man att man hör skillnad pga placeboefekten. Det är vad jag tror.

För om jag lyssnar på CD några låtar o sen lyssnar på Minidisken så upplever jag det som att den låter lite sämre,pga att jag vet att den BORDE det. Men när jag kör samma låt i bägge o bara skiftar på förstärkaren så hör jag ingen skillnad... Förklara det den som kan.
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2846 Posts

Posted - 2010/08/30 :  18:09:02  Show Profile Send sladdbarn a Private Message
quote:
Samma sak det här att köpa dyra nätkablar från väggen till apparaten,vad är det för mening att strömmen går extra bra sista metern? Det är ju kilometervis med undermåliga ledningar fram till huset,och sedan inuti väggen... Möjligen då att kabeln är skärmad och inte tar upp störningar från andra elkablar i närheten.

För att en bra kabel kan fungera som ett filter, som en ölflexkabel.

quote:
Att man behöver spela in en förstärkare verkar också en smula konstigt.

Nej, elektronikkomponenter ändrar sina egenskaper en smula.

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2010/08/30 :  20:25:16  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message
Ja den som inte provat byta nätkablar har absolut missat något.
Absolut minsta uppgraderingen med störst resultat sett till priset.

Det verkar iaf som att vi kan enas om att det finns en skillnad på varm och kall elektronik.
Om den är bättre eller sämre det är upp till var och en.
Hur lång tid det tar att värma elektronik kan diskuteras, jag hävdar att en transistorförstärkare är varm efter 5-10 min om man har lite volym på och spelar..
En transistor blir ju varm väldigt fort och har man bra kylflänsar så sprider sig värmen och stabiliserar sig ganska fort..

Men när är en förstärkare varm ?
Spelar man på normal lyssningsvolym blir den ljummen.
Drar man på lite och spelar en stund, ja då kan den bli rejält varm.
Teoretiskt sett borde väl egentligen en transistorförstärkare vara bäst då den är kall, då komponenterna/kablarna har lägst motstånd.
Vid absoluta nollpunkten står elektronerna stilla i ledande material och uppför sig då precis som man vill..

Vore det inte då bäst att bygga en förstärkare och konstant kyla den till -273,15°C ?

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."

Edited by - RuneStone on 2010/08/30 20:25:48
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2010/08/30 :  21:06:10  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message
quote:
Vore det inte då bäst att bygga en förstärkare och konstant kyla den till -273,15°C ?

Jo, jag håller nog med om din teori, men då de flesta förstärkare är konstruerade för en omgivande temperatur runt 20°C kanske inte det blir optimalt heller...

Sen kan det ju bli lite besvärligt att åstadkomma också...

MVH /Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2010/08/31 :  20:22:14  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message
Kul experiment vore att bygga en simpel klass-A transistorförstärkare, provlyssna, kyla den så brutalt man kan. Har man flytande kväve använder man det och provlyssnar igen..
Även om en förstärkare byggs efter omgivningstemperatur så får ju elektroniken bättre egenskaper vid nedkylning vilket teoretiskt sett borde medföra att det låter bättre...10

Go to Top of Page

conny_a
Member

80 Posts

Posted - 2010/08/31 :  21:05:40  Show Profile Send conny_a a Private Message
Kall elektronik och varm elektronik är det absolut skillnad på om inte temperaturkompenseringen är fullgod, vilket den ofta inte är på ren analogelektronik. Om inte kylflänsarna är onormalt stora tar det kanske bara 10 minuter att värma upp - men det kan ta längre tid, speciellt om känsliga delar i konstruktionen är "isolerade" från värmande ytor. Det kan vara ett försteg som inte blir varmt lika fort som slutsteget i en integrerad förstärkare.

De som hävdar att det tar åtskilliga dagar att värma upp en förstärkare har enligt min mening FEL. Eller så är det fel på förstärkaren.

Tid på dygnet när man lyssnar kan göra underverk på ljudet, så det är inte alls säkert att det är det man tror att det är som gjort skillnaden.

Att det låter bättre senare på kvällen är framför allt att det är tystare då. Samma sak på söndag morgon ...

ESL-57
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2846 Posts

Posted - 2010/09/01 :  07:44:13  Show Profile Send sladdbarn a Private Message
quote:
Även om en förstärkare byggs efter omgivningstemperatur så får ju elektroniken bättre egenskaper vid nedkylning vilket teoretiskt sett borde medföra att det låter bättre...10

Det tvivlar jag på, seriösa förstärkare är säkert anpassade för
att leverera välljud med varma komponenter (eller åtminstone
hoppas jag det).

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7954 Posts

Posted - 2010/09/01 :  08:00:44  Show Profile Send Fuling a Private Message
Att förstärkare (och annan elektronik) skulle vara "konstruerade" för att låta bäst vid en viss temperatur känns ärligt talat lite som önsketänkande, däremot är det ju så att de halvledare (och rör?) drar mer ström när de är varma vilket betyder att arbetspunkter och viloströmmar ska justeras när apparaten nått en stabil driftstemperatur.
I så gott som alla byggbeskrivningar för DIY-förstärkare kan man läsa hur man vid första uppstarten ska vrida upp tomgångsströmmen från 0 till t.ex. 100mA, vänta en halvtimme och sedan justera till samma värde igen.
Personligen sysslar jag mest med enkla klass A-kretsar som förlitar sig på väl tilltagna kylare för att uppnå termisk stabilitet (inga temperaturkompenserande kretsar) och jag vill lova att arbetspunkterna där kan skilja sig dramatiskt mellan kallt och varmt tillstånd.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

mangs
Member

622 Posts

Posted - 2010/09/01 :  08:42:19  Show Profile Send mangs a Private Message
jag vet i alal fall att ett flertal seriösa högtalartillverkare anpassar filterkomponenternas värde utifrån det ljudtryck som anses vara typiskt för just den högtalarmodellen. Med andra ord. Köper man en högtalare som är tänkt att spelas högt eller tvärtom kommer filtrets karakteristik inte vara identiskt när man lyssnar på motsatsen. har snackar vi dessutom stora skillnader då delningsfrekvenser mellan ingående element förskuts och branthet ändras mm.

Jag har inget belägg för detat mer än mina vilda förhoppningar men jag misstänker att de flesta förstärkartilvlerkare räknar på att normalfallet att elektroniken befinner sig i rumstemperatur och den värme man då får i produkten vid kontinuerlig lyssning är den värme som man optimerar komponentvalen efter.
Go to Top of Page

iroise
Member

1753 Posts

Posted - 2010/09/01 :  08:48:37  Show Profile Send iroise a Private Message
Vad det gäller min anläggning och hur den låter varm/kall så släpper ljudet efter en 20 minuter, dock skall sägas att jag inte kan avgöra om det är prylarna som funkar bättre efter att de blivit uppvärmda eller om det är jag som stressar av/kommer in i musiken, jag har inte guldöronen till att avgöra, för min del kan det också kvitta vilket!? Däremot om det kommer hifipolare så startar jag upp anläggningen i god tid, känns bra att göra så för säkerhetsskull! :-/
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2010/09/01 :  18:35:18  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message
Precis som Fuling skriver så tror jag heller inte att elektroniken är byggd för att låta bäst vid en viss temperatur.
Skulle fallet vara så borde det sitta tempmätare i elektroniken, display för att visa temperaturen samt att det borde framgå i manualen vilken temperatur apparater fungerar bäst med..
Oftast justerar man väl tomgångsströmmar och dylikt då apparaten just står på tomgång. Vilket då borde medföra att temperaturen är betydligt lägre än vid nån timmes spelning på hyfsad nivå..
I annat fall borde man man ha automatisk reglering på biasströmmar och liknande i förhållande till temperaturen.

quote:
Det tvivlar jag på, seriösa förstärkare är säkert anpassade för
att leverera välljud med varma komponenter (eller åtminstone
hoppas jag det).

Det jag menade var att elektronikens egenskaper, passiva delar, kablar osv får bättre elektriska egenskaper vid lägre temperaturer, detta är ett faktum. Se t.ex. hur supraledare fungerar, dom kylar man ner till absoluta nollpunkten för att få dom fria elektronerna att stå still och på så sett i princip eliminera motståndet i kabeln.

Dock fungerar det tvärt om i halvledare, dessa leder bättre vid högre temperaturer.

Går man in på lite grundläggande fysik så har man i ett material(vi tar koppar som ex.) ett antal fria elektroner som konstant rör sig i närmare ljusets hastighet åt alla håll. Då man lägger på en spänning(DC) försöker man förflytta nya elektroner genom ledaren, dessa elektroner kommer att krocka med dom fria elektronerna i materialet, vilket då gör att hastigheten bromsar, likaså ökar motståndet i ledaren. Sänker man temperaturen bromsar man upp elektronerna vilket då gör att ledningsförmågan ökar

I en halvledare är principen ungefär den samma fast skillnaden är att vid högre temperatur kommer antalet energibärare(oftast elektroner) att öka vilket leder till bättre konduktivitet(ledningsförmånga).

Slutsatsen av detta borde vara att en förstärkare där halvledarna får bli varma och dom passiva delarna kyls ner till extrema temperaturer borde vara det ultimata.

Go to Top of Page

conny_a
Member

80 Posts

Posted - 2010/09/02 :  19:07:35  Show Profile Send conny_a a Private Message
Myntet har ofta en baksida också. Högre temperatur ger också högre brusnivå i halvledare.

I många konstruktioner vill man hitta en vilopunkt som ger maximal uteffekt och lägsta distortion. Det brukar innebära att optimeringen borde göras vid en något högre temperatur än den man får vid vilotemperaturen. Huruvida det spelar någon större roll beror på konstruktionsprincipen.

Sedan görs temperaturkompensering ofta utan att man behöver tänka på det ... i push-pullsteg sätter man transistorerna nära varandra av praktiska skäl och det ger samtidigt en god termisk koppling mellan dem via kylflänsen. Det är inte alltid så - men poängen är att temperaturkompensering är viktigt.

ESL-57
Go to Top of Page

Sceptic
Member

746 Posts

Posted - 2010/09/02 :  21:18:45  Show Profile Send Sceptic a Private Message
En viss uppvärmning krävs säkert för att elektroniken skall prestera optimalt men några dagar och veckor tror jag inte på, då handlar det nog mer om tillvänjning.
Jag brukar ha mina grejor på 24/7 förutom på sommaren eller andra tider då jag lyssnar väldigt lite. Trots att anläggningen står på för jämnan tycker jag ljudet skiljer ganska mycket från dag till dag, troligtvis beroende på varierande lyssningsform.
Go to Top of Page

SW
Member

542 Posts

Posted - 2010/09/02 :  22:27:37  Show Profile Send SW a Private Message
Min kortvågsradio tar max 5 minuter innan den är helt stabil efter påslag. Så har den varit sedan den användes första gången. Ingen skulle köpa en sådan om det skulle ta timmar/dagar/veckor innan den vore stabil. Tror inte att det tar längre tid för HIFI prylar. Möjligen de som blir riktigt varma.

S
Go to Top of Page

läktarörnen
Semesterfirare

480 Posts

Posted - 2010/09/03 :  12:15:09  Show Profile Send läktarörnen a Private Message
Håller helt klart med SW. Ta bara ett exempel som en Cd-walkman, om jag skall gå ut och gå och vill då lyssna på musik, så vill jag ju inte att walkmanen skall stå på i dagar i förväg för att jag skall använda den (dra lite mycket batteri då)

Men jag kan tänka mig att normal hifi tar ca 15-30min före det spelar som det ska.

Ps, kan ju bero på tempen i rummet också, jag tycker det låter klart bättre om det är tex 22 grader i stället för 17 grader.

Mvh Läktarörnen.
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8630 Posts

Posted - 2010/09/03 :  16:15:01  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
Ps, kan ju bero på tempen i rummet också, jag tycker det låter klart bättre om det är tex 22 grader i stället för 17 grader.

Kan ju bero på huvudet oxå..Hos mig kan det gå ner till 13 grader på vintern innan jag eldat,skulle inte vilja lyssna på musik vid de tempereaturena..

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2010/09/03 :  19:20:58  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message
Ja eller så beror det på att ljudets hastighet sänks när temperaturen sänks..

Jag har för mig att jag läst någonstans att den optimala temperaturen för halvledare skulle vara 50 grader och det har jag väldigt svårt att tro man kommer upp snabbt..
Krävs nog hyfsat hårt spelande innan man fått upp den temperaturen..

Vore intressant att bygga två lika förstärkare varav den ena temperaturreglerar man så den håller hög temperatur...
Är ju enkelt att lösa med en för liten kylfläns med temperaturstyrd fläkt..

Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7954 Posts

Posted - 2010/09/03 :  20:15:30  Show Profile Send Fuling a Private Message
quote:
50 grader och det har jag väldigt svårt att tro man kommer upp snabbt..

Tror tvärtom att 50 grader är nåt man kommer upp i ganska snabbt, förutsatt att det är temperaturen hos själva kiselklumpen som avses. 50 grader ute i kylaren är en helt annan femma.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

läktarörnen
Semesterfirare

480 Posts

Posted - 2010/09/03 :  20:22:32  Show Profile Send läktarörnen a Private Message
Tror också att man når 50 grader ganska snabbt. Jag vill i alla fall inte lägga händerna på mina monoblock (går i klass A) skall enligt manualen hålla 58 grader. Om dom gör det vet jag inte, men varma blir dom i alla fall.

Mvh Läktarörnen.
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2010/09/03 :  20:43:18  Show Profile Send huzze a Private Message
Då ska du kunna känna med handen. Känslan av att det bränns kommer vid ca 60 grader. Sen är det individuellt förstås.
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000