HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Sonus Faber Guarneri sjunger inte...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Perfect Sense
Member

387 Posts

Posted - 2010/04/27 :  21:11:33  Show Profile  Visit Perfect Sense's Homepage Send Perfect Sense a Private Message
Hej,

Efter att mitt hifi-intresse legat i dvala under en period så har det nyligen väckts till liv igen, och jag ska nu försöka att lösa en situation som jag inte är nöjd med.

Jag spelar sedan en tid tillbaka på Audio Aero Capitole/Pathos Logos/Guarneri Homage sammanbundet med Harmonic Technology Pro-9 och Pro Silway-kablage. Jag har tidigare ägt ett par Sonus Faber EA2, och är väl bekant med Sonus Fabers karaktär, vilken jag är mycket förtjust i.

Återgivningen i mitt system och rum är förvånansvärd kylig, ljus och påfrestande, vilket är det problem jag vill lösa. Jag tror att den största boven är rummet (sekelskifteslägenhet, ca 25kvm, 3.40m takhöjd, två stora fönster och två öppningar). Rummet är ett normalmöblerat vardagsrum men våra fönster saknar gardiner, och rummet är nog ganska livligt med en betongvägg utmed ena långsidan.

Så sent som igår hörde jag Sonus Faber Liuto tillsammans med elektronik ifrån Moon, och även om jag saknade en del i upplösning och transparens, så var återgivningen betydligt varmare, mer musikalisk och dynamisk än vad jag hör hemmavid. Jag skulle byta min nuvarande anläggning mot denna vilken dag som helst.

De jag rådfrågat hittills har sagt att problemen antingen beror på rummet, högtalarna, eller både och. Jag har själv sneglat på att uppgradera förstärkeriet tidigare (McIntosh står på önskelistan), men jag tror inte att det kommer att lösa mina problem helt.

Vad har ni för erfarenhet av Guarnerin i olika rum och miljöer med skiftande kringutrustning? Varken Audio Aero CD-spelaren eller Pathosen drar åt det ljusare, slankare, analytiska hållet, så det förvånar mig att mina problem är så stora.

Tacksam för råd och förslag på lämpliga lösningar!

/Marcus

(postar detta inlägg även hos Euphonia audioforum)

Perfect sense
www.perfect-sense.se
Showroom i Stockholm | info@perfect-sense.se | 08 518 368 00 | Följ oss på Facebook

JonasY
Member

1019 Posts

Posted - 2010/04/27 :  21:27:12  Show Profile Send JonasY a Private Message
Eftersom rummet och därefter högtalarna påverkar återgivningen mest, är det för mig naturligt att börja i den ändan, och för den delen, lägga mesta kapitalet där.

Music Streamer+ > Musical Fidelity A1 > Ino Audio pIP
Go to Top of Page

Perfect Sense
Member

387 Posts

Posted - 2010/04/27 :  21:32:44  Show Profile  Visit Perfect Sense's Homepage Send Perfect Sense a Private Message
Ja, det är helt klart att jag inte lyckats få Guarnerin att spela så fint som jag vet att den kan. Samtidigt så är det kanske inte rätt högtalare för mina behov... Jag spelar mycket småskaligt, akustiskt (sing and songwriters), men även elektroniskt och rock.

Det är nästan så att jag misstänker att något är "fel" i kedjan. Att något av rören i CD eller förstärkare börjar bli dåliga t.ex...men samtidigt så har inte karaktären förändrats märkbart sedan jag spelade på den här uppsättningen för första gången för snart två år sedan.

En möjlighet är att börja "felsöka". Att låna hem den nämnda Moon-förstärkaren t.ex. och se vad den gör i mitt system.

Perfect sense
www.perfect-sense.se
Showroom i Stockholm | info@perfect-sense.se | 08 518 368 00 | Följ oss på Facebook
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2010/04/27 :  21:35:54  Show Profile Send Adagio a Private Message
Hej, vi sitter i samma båt, nästan. Sekelskifteslägenhet, stora fönster, stora dubbeldörrar, Sonusfaber Guarneri (memento i mitt fall). Jag hade också en tråkig upplevelse av min nya lägenhet, men med rätt möblering, stor matta, och framför allt gardiner, ett måste.
Jag väntade med gardinerna länge, tyckte det var synd på de vackra fönstren, men ack vilket misstag. Ju mer, tjockare tyg desto bättre.
Det är en hel del volym i dessa rum, stora ytor som reflekterar. Det måste göras något åt detta för att högtalarna ska blomma ut. Vardagsrummet är ca 7m X 8m X 3,40m, har blivit riktigt, riktigt bra nu, däremot lider vårat TVrum av svår frånvaro av tyg, vilket manifesterar sig i kallt, påträngade ljud. Ska fixas så småningom.

Du har en toppen-anläggning, men akustiken gör att du kan byta komponenter till fan själv löser av utan att göra något annat än gå i cirklar. Köp snygga gardiner, möblera runt lite, glöm inte en stor rya eller äkta matta. Billiga åtgärder i sammanhanget, man kommer långt utan dedikerade akustikprylar om man nu inte vill bo i ett rymdlab eller i en madrasserd cell. Lycka till o återkoppla gärna hej, hej.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2010/04/28 :  07:21:15  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Hyperion,
jag lutar också åt att ditt rum är med och stör din lyssning. Men innan du börjar skifta saker och/eller möblera om så är det bra att hitta en fast punkt i HiFi-tillvaron.

Har du testat närfältslyssning? Om du ställer högtalarna så att du får ca 1,5m till sweetspot, gärna mitt i rummet, så borde de flesta rumsproblemen bli små nog för att du enbart skall höra anläggningen.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2010/04/28 :  08:07:55  Show Profile Send Adagio a Private Message
Man måste ha tyg som dämpar ut högre frekvenser eftersom Guarneri inte går så djupt så är basen knappast några problem medans det blir för mycket energi i de höga registren som studsar runt.
Försök att ha soffan en bit ut i rummet likaså högtalarna, men det vet du förstås. Modern minimalistisk heminredning går inte hand i hand med bra akustik

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2010/04/28 :  08:33:53  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message
Här är ytterligare en som bor i sekelskifteslägenhet, med ca 30m² och en takhöjd på 3,5m. Nu har jag inte alls samma anläggning som dig, på någon punkt, men jag är också tämligen övertygad om att det är rummet som ger dig bekymmer.
Mattor, gardiner eller andra textilier som soffor i tyg påverkar ljudet till mycket större utsträckning än förstärkaren. Det är min absoluta övertygelse!

Jag tror du kan lösa 60-70% av dina trassel med möblering, resten med akustikåtgärder.

Lycka till!
MVH /Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

llerk
Member

1014 Posts

Posted - 2010/05/02 :  22:48:48  Show Profile Send llerk a Private Message
Med den utrustningen borde det inte vara något problem (om nu inget är trasigt). Jag instämmer med övriga, att säkerligen så är det möbleringen i rummet som är problemet... Tjocka mattor, tjocka gardiner samt kanske lite tavlor borde göra susen

"don´t care as long it´s krell"
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2010/05/02 :  23:46:29  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Om man kollar på mätningar så finns inte mycket som tyder på att högtalaren är speciellt kylig även om de aldrig kan producera särskilt fyllig eller djup bas. Särskilt hissad topp verkar de inte ha.

Återstår då högtalarplacering och rum. Har du kollat Kokboken? där finns några handfasta saker som jag tycker du behöver gå igenom.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2010/05/03 :  08:31:34  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Köp lite isolerskivor på någon byggmarknad och experimentera med dämpning.
De kan du flytta runt och testa med placering och antal.
Dämpning brukar göra underverk i sådana här sammanhang.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2010/05/03 :  08:33:19  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=79868

Sådana här kan du sedan enkelt göra själv.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2010/05/04 :  06:54:47  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
Har du några bilder på hur rummet är möblerat?

Min erfarenhet är att varken rummets form eller elektroniken är orsaken när det låter "väldigt fel".

Dagens "mode" föreskriver väldigt kala rum, tydligen.

Jag har läst ett stort antal inlägg om problem med ljudet, där problemet varit alldles uppenbart när man ser bilder på rummet.

Gardiner, bokhyllor, mattor, böcker, prylar... i en "lite gammalmodig mängd" är en enkel, billig och naturlig lösning.

Om man inte tycker att kala rum med absorbenter och diffusorer är en snyggare lösning, förstås.

/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.

Go to Top of Page

Perfect Sense
Member

387 Posts

Posted - 2010/05/06 :  13:57:51  Show Profile  Visit Perfect Sense's Homepage Send Perfect Sense a Private Message
Micke Y: Kokboken?

:o)

Perfect sense
www.perfect-sense.se
Showroom i Stockholm | info@perfect-sense.se | 08 518 368 00 | Följ oss på Facebook
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2010/05/06 :  14:00:38  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Kokbok

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2010/05/06 :  16:09:54  Show Profile Send huzze a Private Message
Sonus Faber = värme & musikalitet. Inte nödvändigtvis slag-i-bröstet-bas, men alltid varma o goa att lyssna på.

Huzzes musikanläggningar

Bildreportage: Surround från 90-talet AÖ hos Intelligent Sound Sheraton 2010 AÖ hos huzze Rum hos Audio Concept
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.7 sekunder. Snitz Forums 2000