HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Lowhter EX3
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Sundström
Member

745 Posts

Posted - 2010/05/05 :  17:03:30  Show Profile Send Sundström a Private Message
OBS recenserar efter två timmars lyssning.

Mycket trevligt element! Orkade inte vänta på att få till något riktigt horn så jag satte in dem i ett litet fronthorn och utan bakkammare. Elementet har ju en egen kammare med dämpning så det går utmärkt att använda det i öppen baffel utan att behöva dämpa rumsväggen bakom (och delning vid ca 230hz).

Låter lite ljusare än fostex, men ändå mjukare i ljudet. Mycket detaljer, mikrodynamik, musikaliskt. Fostex FE206E tar ju fram rumseko och så bra (kanske till och med starkare) men det blir behagligare och mer musikaliskt med Lowhter. Bra 3d-ljudbild (kan inte säja om FE206E har sämre ljudbild eftersom jag inte testat dem i denna uppställning men jag har haft lite svårt att få till bra 3d-ljudbild med FE206E.

Lowhter EX3 känns som en bra investering. Även om kabelfästet är för gaffel (eller heter det kabelsko) känns ljudet riktigt kvalitativt för prislappen (fick mina billigt på tradera men skulle inte släppa iväg dem under 7 tusen).

Edit: Och vad skulle diskuteras? Har jag postat i fel forumdel?

Lite mothugg och kommentarer om vad som låter bättre kanske. Men tänk vad enkelt det kan vara att få till högklassigt ljud. Jag har sneglat på Scorpionens MJAO öppna baffel, men kan inte tänka mej att den kan slå Lowhter EX3 i öppen baffel (dyrt element mot billigare iofs).

Edited by - Sundström on 2010/05/05 17:10:25

Kanhow
Member

65 Posts

Posted - 2010/05/06 :  09:51:03  Show Profile Send Kanhow a Private Message
http://www.troelsgravesen.dk/Lowther.htm

intressanta mätningar om EX3, hans omdöme verkar skiljer sig från ditt milt sagt. :)

Edited by - Kanhow on 2010/05/06 09:58:46
Go to Top of Page

Sundström
Member

745 Posts

Posted - 2010/05/06 :  10:49:20  Show Profile Send Sundström a Private Message
Jo, jag har sett hans omdöme. Det är ett omdöme. Han kan ju ha andra ideal än mej. Och det kan hända att EX3 låter bättre om bakkåpan tas av eller om fasvändaren för diskanten tas bort.

Han mäter på en halvmeters avstånd. De kanske mäter bättre på lyssningsavstånd. För mej är det musikalitet(är det makrodetaljer tro), mikrodetaljer och 3d-ljudbild som är prio ett. Om det är en peak här och där spelar mindre roll bara det låter bättre än annat som jag lyssnat på. Men jag har inte lyssnat på stormhög volym, jag lyssnade på låg, mellan och halvhög volym (ungefär lika hög som vanliga aukustiska instrument typ piano, ganska högt alltså).


Edit: Han kan ha oerhört högt ställda krav eller fel på sin förstärkare . Mer kommentarer om lyssningsintryck av elementet behövs. Eller är det som han säger "These drivers seem to be either loved or hated" !

Edited by - Sundström on 2010/05/06 11:01:46
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4164 Posts

Posted - 2010/05/06 :  11:49:06  Show Profile Send pix a Private Message
Sundström
Jag hört många Lowther, men har aldrig ägt några själv, och har därför aldrig haft möjligheten att lyssna på dem under lång tid.
En frekvensgång med toppar, kan vara en källa till lyssningströtthet.
Det skulle vara spännande att höra dina intryck efter en tids spelande. Spciellt med tanke på att detta är en "modern" Lowther
Mvh
/Pix


"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

Sundström
Member

745 Posts

Posted - 2010/05/06 :  12:21:13  Show Profile Send Sundström a Private Message
Jag ska försöka hitta lite sammanhängande lyssningstid. Då borde jag också hitta rätt på några skivor som inte passar lowther.

Topparna ska jag nog ge mej på att dämpa när elementen fått sin rätta placering. Jag vill inte gå tillbaka till trögdrivet kamouflerat ljud (Lowhter EX3 har spl på 96.787db och Qts på 0.27).

Edited by - Sundström on 2010/05/06 12:21:48
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000