HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Köpa High-end ifrån utlandet - vågar man...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Perfect Sense
Member

387 Posts

Posted - 2010/04/11 :  11:13:51  Show Profile  Visit Perfect Sense's Homepage Send Perfect Sense a Private Message
Hej,

Jag har hittat en utländsk handlare som säljare finare hifi till väldigt bra priser inom EU. Ett exempel: http://www.hifitorget.se/visa_annons.php/sonus_faber_stradivari_homage_6667.htm

Vågar man lita på en sån här handlare? Det är lite "too good to be true..."

Finns det någon som är bekant med dem:

http://www.hilife-broker.com/

/Marcus

Perfect sense
www.perfect-sense.se
Showroom i Stockholm | info@perfect-sense.se | 08 518 368 00 | Följ oss på Facebook

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2010/04/11 :  11:27:29  Show Profile Send ekman a Private Message
Nej det vågar man absolut inte...
Go to Top of Page

ThinMan
Member

215 Posts

Posted - 2010/04/11 :  11:35:42  Show Profile Send ThinMan a Private Message
De här bedragarna byter utseeendet och namnet på sin hemsida hela tiden - varning!

Bop til you drop
Go to Top of Page

Beat
Member

1505 Posts

Posted - 2010/04/11 :  11:47:05  Show Profile  Visit Beat's Homepage Send Beat a Private Message
Finns det ingen "svart-lista" här på forumet? Annars borde det startas någon så att, åtminstone medlemmar, kan slippa gå på missar som andra medlemmar gjort..

Vad säger Pac? Finns det någon forumregel mot detta? Eller kanske någon otäck gråzon..

Ursäkta OT.

Du når oss på Lazy Boy hær:

sales@lazyboyaudio.no

https://www.facebook.com/lazyboyaudio/

http://www.lazyboyaudio.no/
Go to Top of Page

Njord
Member

298 Posts

Posted - 2010/04/11 :  12:01:46  Show Profile Send Njord a Private Message
Hifitorget, där bluffannonsen dök upp var en ny bekantskap för mig.

När jag tittade närmare så finns det också ett forum där. En avdelning har rubriken bedrägerier.

http://hifitorget.se/forum/
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2010/04/11 :  12:10:30  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

Nätbedrägerier är ett svårt område Beat.
Bedragarna ändrar både utseende och metoder kontinuerligt så en "svart lista" funkar dåligt. Att hålla den uppdaterad, aktuell och utan att någon felaktigt utpekas överstiger det jag kan ta på mig. Jag känner heller inte för att hamna som "överdomare" i diverse tvister. Att hålla igång vårt fora är alldeles tillräckligt för mig.

Nog med OT från min sida.




Thinman, lite av nyfikenhet undrar jag hur du vet att http://www.hilife-broker.com/ är bedragare? Vad har du för fakta när du beskyller dem för så allvarliga saker?

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2010/04/11 :  12:52:49  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Jag vet inte, men det faktum att domänen är skapad i januari i år talar inte till deras favör i alla fall. Kontaktinfon leder till Rumänien.

Edit: http://whois.domaintools.com/hilife-broker.com

Edit2: Jag tycker mig känna igen upplägget med showrooms från någon annan tråd, antingen här eller på något annat forum. En fråga som infinner sig är varför det står att det finns två showrooms (Budapest och London) samtidigt som dessa tydligen saknar adress. Svårt att hitta dit i så fall.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Mirage
Member

493 Posts

Posted - 2010/04/11 :  13:07:13  Show Profile  Visit Mirage's Homepage Send Mirage a Private Message
Vill man köpa begagnade grejer från utlandet kan jag rekommendera Rene som förekommer här på forumet. Han kanske inte har samma priser som på sidan ovan, men han är ingen skojare.

Jag köpte mina Mirage M-1si av honom, det är nog åtta år sen nu så det är ingen ny verksamhet. Med tanke på vad han annonserar för grejer så verkar han ha ett stort kontaktnät.

Erik Nyström
Mitt system eller här
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2010/04/11 :  14:48:50  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

Om man läser våra frågor och svar ovan är det en sak de alla har gemensamt. Man bör ha koll på vem man handlar med

Ztenlund, det var en bra länk. Med den kan man få lite info om vem som står bakom en site och därmed bli lite klokare på vem man har att göra med.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

bing
Member

130 Posts

Posted - 2010/04/11 :  16:07:11  Show Profile Send bing a Private Message
När man ska betala dom priserna så ta en semmester tripp och gör affär öga mot öga = ingen risk att bli blåst

alla öron är olika
Go to Top of Page

FetMule
Starting Member

40 Posts

Posted - 2010/04/11 :  21:55:09  Show Profile Send FetMule a Private Message
Väldigt svårt (nästan omöjligt) att göra en "svart lista" som någon påpekade. Betydligt enklare att göra en lista med betrodda utlandssiter istället...
Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran

1969 Posts

Posted - 2010/04/11 :  22:28:37  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message
Varför inte köpa av svenska handlare i stället? Begagnad hifi av högre klass torde vara billigare i sverige än någon annan stans, så länge vi pratar om handlare som finns kvar efter att betalningen är överförd.

För övrigt tycker jag att detta erbarmliga hysteriska letande efter lägsta priser är ytterst osmakligt, nästa steg är rimligtvis att köpa stöldgods.

Köp av en riktig handlare och betala vad det skall kosta.

Ingvar

Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design.
Driver också The Vacuumed Cat co.
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2010/04/11 :  22:49:31  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Jag köpte mina JBL 4430 beg i Tyskland utan minsta problem men då åkte jag ju och hämtade dom förstås (så tokig är jag ).

Jag tror du märker snabbt om de är seriösa om du talar om ett besök på plats. Skulle de börja slingra sig (inte ha tid etc) så är det bara att backa ur.
Det är alltid säkrare att köpa i Sverige + väldigt mycket närmare om vill ha service.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2010/04/11 :  22:57:45  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
En whois är ett måte om man ka handla utomrikes.
Sen ger ofta en sökning väldigt mycket, eller oftast väldigt lite=Varning!

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2010/04/11 :  23:23:28  Show Profile Send svejk a Private Message
Har handlat via Audiogon 2 gånger båda hade bra omdömmen från tidigare affärer. Allt funkade utmärkt vi har fortfarande mailkontakt tipsar om svenska hifigrejer och vi har bytt plattor med varandra. Jag gjorde dessa affärer för att pryttlarna gick inte att hitta i Svedala.


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

Eref
Member

1029 Posts

Posted - 2010/04/12 :  16:12:21  Show Profile Send Eref a Private Message
Jag har handlat utomlands flera gånger utan problem.

Skojare finns naturligtvis både i andra länder och i Sverige.

Project9+TorlaiDL103+VandenHulD502Hybrid+LehmannBlackCubeSE+SupraSword+Shanling stp80+OriginalLeonardo+GrundigAudiorama+AudioProB1.39
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2010/04/12 :  21:31:19  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Jag har handlat massor ifrån utlandet och det har aldrig varit problem. I Sverige så är ju 25% moms inte så roligt och utbudet är mycket större i exempelvis Tyskland eller England. Och priserna kan vara rejält lägre.

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.61 sekunder. Snitz Forums 2000