Author |
Topic |
|
Perfect Sense
Member
387 Posts |
|
ekman
Member
270 Posts |
Posted - 2010/04/11 : 11:27:29
|
Nej det vågar man absolut inte... |
|
|
ThinMan
Member
215 Posts |
Posted - 2010/04/11 : 11:35:42
|
De här bedragarna byter utseeendet och namnet på sin hemsida hela tiden - varning! |
Bop til you drop |
|
|
Beat
Member
1505 Posts |
|
Njord
Member
298 Posts |
Posted - 2010/04/11 : 12:01:46
|
Hifitorget, där bluffannonsen dök upp var en ny bekantskap för mig.
När jag tittade närmare så finns det också ett forum där. En avdelning har rubriken bedrägerier.
http://hifitorget.se/forum/ |
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2010/04/11 : 12:10:30
|
Nätbedrägerier är ett svårt område Beat. Bedragarna ändrar både utseende och metoder kontinuerligt så en "svart lista" funkar dåligt. Att hålla den uppdaterad, aktuell och utan att någon felaktigt utpekas överstiger det jag kan ta på mig. Jag känner heller inte för att hamna som "överdomare" i diverse tvister. Att hålla igång vårt fora är alldeles tillräckligt för mig.
Nog med OT från min sida.
Thinman, lite av nyfikenhet undrar jag hur du vet att http://www.hilife-broker.com/ är bedragare? Vad har du för fakta när du beskyller dem för så allvarliga saker?
|
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
|
|
ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben
8776 Posts |
Posted - 2010/04/11 : 12:52:49
|
Jag vet inte, men det faktum att domänen är skapad i januari i år talar inte till deras favör i alla fall. Kontaktinfon leder till Rumänien.
Edit: http://whois.domaintools.com/hilife-broker.com
Edit2: Jag tycker mig känna igen upplägget med showrooms från någon annan tråd, antingen här eller på något annat forum. En fråga som infinner sig är varför det står att det finns två showrooms (Budapest och London) samtidigt som dessa tydligen saknar adress. Svårt att hitta dit i så fall. |
Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!HiFiForum.nu's Artikelregister | Regler |
|
|
Mirage
Member
493 Posts |
Posted - 2010/04/11 : 13:07:13
|
Vill man köpa begagnade grejer från utlandet kan jag rekommendera Rene som förekommer här på forumet. Han kanske inte har samma priser som på sidan ovan, men han är ingen skojare.
Jag köpte mina Mirage M-1si av honom, det är nog åtta år sen nu så det är ingen ny verksamhet. Med tanke på vad han annonserar för grejer så verkar han ha ett stort kontaktnät. |
Erik Nyström Mitt system eller här |
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2010/04/11 : 14:48:50
|
Om man läser våra frågor och svar ovan är det en sak de alla har gemensamt. Man bör ha koll på vem man handlar med
Ztenlund, det var en bra länk. Med den kan man få lite info om vem som står bakom en site och därmed bli lite klokare på vem man har att göra med. |
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
|
|
bing
Member
130 Posts |
Posted - 2010/04/11 : 16:07:11
|
När man ska betala dom priserna så ta en semmester tripp och gör affär öga mot öga = ingen risk att bli blåst |
alla öron är olika |
|
|
FetMule
Starting Member
40 Posts |
Posted - 2010/04/11 : 21:55:09
|
Väldigt svårt (nästan omöjligt) att göra en "svart lista" som någon påpekade. Betydligt enklare att göra en lista med betrodda utlandssiter istället... |
|
|
Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran
1969 Posts |
Posted - 2010/04/11 : 22:28:37
|
Varför inte köpa av svenska handlare i stället? Begagnad hifi av högre klass torde vara billigare i sverige än någon annan stans, så länge vi pratar om handlare som finns kvar efter att betalningen är överförd.
För övrigt tycker jag att detta erbarmliga hysteriska letande efter lägsta priser är ytterst osmakligt, nästa steg är rimligtvis att köpa stöldgods.
Köp av en riktig handlare och betala vad det skall kosta.
Ingvar |
Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design. Driver också The Vacuumed Cat co. |
|
|
Micke Y
100.000-klubben
7709 Posts |
Posted - 2010/04/11 : 22:49:31
|
Jag köpte mina JBL 4430 beg i Tyskland utan minsta problem men då åkte jag ju och hämtade dom förstås (så tokig är jag ).
Jag tror du märker snabbt om de är seriösa om du talar om ett besök på plats. Skulle de börja slingra sig (inte ha tid etc) så är det bara att backa ur. Det är alltid säkrare att köpa i Sverige + väldigt mycket närmare om vill ha service.
Micke |
When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her. "Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan. |
|
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
20859 Posts |
Posted - 2010/04/11 : 22:57:45
|
En whois är ett måte om man ka handla utomrikes. Sen ger ofta en sökning väldigt mycket, eller oftast väldigt lite=Varning! |
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
|
|
svejk
NA addikt
3505 Posts |
Posted - 2010/04/11 : 23:23:28
|
Har handlat via Audiogon 2 gånger båda hade bra omdömmen från tidigare affärer. Allt funkade utmärkt vi har fortfarande mailkontakt tipsar om svenska hifigrejer och vi har bytt plattor med varandra. Jag gjorde dessa affärer för att pryttlarna gick inte att hitta i Svedala. |
pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255 Sugen på att lyssna? Skicka PM Svejk |
|
|
Eref
Member
1029 Posts |
Posted - 2010/04/12 : 16:12:21
|
Jag har handlat utomlands flera gånger utan problem.
Skojare finns naturligtvis både i andra länder och i Sverige. |
Project9+TorlaiDL103+VandenHulD502Hybrid+LehmannBlackCubeSE+SupraSword+Shanling stp80+OriginalLeonardo+GrundigAudiorama+AudioProB1.39 |
|
|
Harry_up
Member
1593 Posts |
Posted - 2010/04/12 : 21:31:19
|
Jag har handlat massor ifrån utlandet och det har aldrig varit problem. I Sverige så är ju 25% moms inte så roligt och utbudet är mycket större i exempelvis Tyskland eller England. Och priserna kan vara rejält lägre. |
Inget är så bra så att det inte borde bytas ut. |
|
|
|
Topic |
|