HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Larsen 6
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2008/07/13 :  18:53:34  Show Profile Send OcA a Private Message
Har letat efter vettiga lyssningserfarenheter på dessa intressanta högtalare, men har inte hittat mycket matnyttigt.

Finns ett par diffusa intryck på faktiskt.se och ett par här på forat, men jag skulle vilja ha nåt mer matnyttigt att gå på.

Har faktiskt aldrig lyssnat på Carlsson/Sonab burkar förut och recensionen av Larsen 4 i HF&M gav lite mersmak. Dessutom är de snygga och lätta att möblera med i "vanliga" hem.

Priset är ju en annan rolig faktor!

Finns en ÅF i Linköping, så jag får väl pallra mig iväg dit i värsta fall och lyssna, men vore kul att höra lite mer om dem!

Vad hard e för karaktär, vilken slags musik funkar, är de vettiga som frontar i hemmabion osv osv?

I testen av Larsen 4 så kan man läsa att bra inspelad mucik låter utmärkt, medan sämre inspelad (läs panorerad mono) inte funkar nåt vidare? Sanning?

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!

stargazer
Member

445 Posts

Posted - 2008/07/13 :  23:09:08  Show Profile Send stargazer a Private Message
Denna burk är jag oxå klart intresserad av !

Just att den är byggd för att fungera i "vanliga" vardagsrum tilltalar inte bara mig utan även (suprise, surprise) min bättre hälft

Har lyssnat väldigt kort på Larsen 4, och visst var det lovande men den trollar inte på Harry Potter-vis för sina 6000 som den betingar. Bra men inte tillräckligt bra var vad jag hörde. Trevligt, lättlyssnat, riktigt bra bas (särskilt med tanke på lådvolymen), behaglig klangbalans.. men det lät lite "instängd låda" och upplösningen var inte i toppklass. Fast för 6 lök så var det såklart bra, riktigt bra tom.

Men missförstå mig rätt (?) jag dissar den inte - den gjorde mig rejält intresserad av "storebror" som sägs ha just högre upplösning och bättre "ljudbild" (usch jag låter som farbror barbro )

Snälla - ni som hört "sexan" - posta era erfarenheter! Är särskilt intresserad av hur den funkar med rörförstärkare.

Go Larsen / stargazer
Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2008/07/14 :  02:41:28  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
Vad kostar Larsen 6?

Lite kuriosa; Jag jobbar på Avalon Technology, och vi har hjälpt till med en del produktutveckling åt Larsen HIFI.

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp
Go to Top of Page

stargazer
Member

445 Posts

Posted - 2008/07/14 :  10:54:26  Show Profile Send stargazer a Private Message
Larsen 6 kostar (om jag nu minns rätt) 12 000 SEK.
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2008/07/14 :  14:50:28  Show Profile Send OcA a Private Message
Ja, 4'an hade väl inte det sista i detaljupplösning, men å andra sidan kostar den "bara" 6k spänn också. Tror den kan piska rätt många högtalare i den prisklassen...

6'an verkar vara en väl bevarad hemlighet tyvärr...

Och ja, 12k paret är riktpriset för dem. De är snuskigt läckra i vit lack!

Komponentkvaliten verkar det inte vara något fel på iaf när man läser vad som sitter i dem...

Viss "lådighet" låter ju inte kul... Det är väl det man ska slippa med denna typen av kosntruktion?

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

stargazer
Member

445 Posts

Posted - 2008/07/14 :  15:20:03  Show Profile Send stargazer a Private Message
quote:
Viss "lådighet" låter ju inte kul... Det är väl det man ska slippa med denna typen av kosntruktion?


OBS - ta med en nypa salt. Har bara hört en gång, en uppställning, i butik. Och så där jättemycket "låda" lät det inte. Men lite grann i mina öron. O för 6 tusen helt klart överkomlig nivå.

Dock kräver jag "mera av allt". Och särskilt upplösningen, vilket var min huvudinvändning.

Sen är jag "skadad" efter en lååång tid med Totem Model One signature i "fri" placering... Jag är rätt kinkig på det där med "släpp" från lådan... och upplösning hade ettorna så det räckte...

Du bör lyssna själv på Larsen 4. Tror nog att du blir (positivt) överraskad.

Som jag skrev - jag dissar INTE Larsen 4. Snarare fick den mig att bli rejält intresserad av Larsen 6
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2008/07/14 :  15:50:32  Show Profile Send OcA a Private Message
Ungefär som när jag lyssnade på golvare i 6-12k klassen... Blev grymt besviken över det mesta jämfört med mina PMC GB1. Hoppas att Larsen 6 kan göra mig övertygad!

Ska till Sthlm på torsdag och fredag, men hifiart har tyvärr stängt fredagar och de är den enda butiken i Sthlm som har dem...

Hur var ljudbilden på 4'orna? Är det en enmanshögtalare, eller kan man sitta flera i soffan och njuta av "samma" ljud?

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

stargazer
Member

445 Posts

Posted - 2008/07/14 :  20:23:54  Show Profile Send stargazer a Private Message
quote:
Är det en enmanshögtalare, eller kan man sitta flera i soffan och njuta av "samma" ljud?


Har svårt att bedöma det, det var en kort lyssning och jag var ensam i rummet och satt i "sweetspot".
Go to Top of Page

Vee-Eight
Member

1015 Posts

Posted - 2008/07/15 :  12:03:32  Show Profile Send Vee-Eight a Private Message
Har varit rätt mkt insyltad med Larsen 4 och 6. 4:an är en trevlig högtalare på många sätt, men jag tycker de inte riktigt kommer upp i 6:ans kaliber i hifiparametrar. För att jämföras med tidigare Carlsson är de riktigt bra. Larsen 6 tycker jag har ett bra driv, en tilltalande gåpåighet utan att vara påträngande. Jag är van vid Carlsson oa51.3, och skulle inte köpa L6 av den anledningen att de är lite väl mkt "in your face". Det man siktat på med både 4 och 6 är neutralitet och transparens. De skall passa all slags musik och skall inte lägga på en signatur på ljudet mer än det uppenbart carlssonska ljudet; stort luftigt stereoperspektiv med så fullt frekvensregister man kan med bibehållen kontroll och snärtighet.

De är ingenjörsskapelser som skall lösa ett problem, snarare än att förse lyssnaren med ett konstnärligt sound. De är så korrekt byggda med avstämning och lådstorlek man kan komma, med givna element. L6:an kan jämföras med gamla Carlsson oa52.3, men med mindre känslighet för inspelningar, särskilt panorerad mono. Man har försökt att bygga bort de problem man haft med en del elaka uppbrytningar i baselementet (samma som på oa52.3, Scanspeak 18w8545-00), och det har visats i filtermoddar till främst oa51 att detta givit ett mindre pappigt nasalt mellanregister som skänkt ett helt annat lugn över helheten.

De krav man kan ställa på rummet är som med Carlsson; inte spartansk inredning, matta på golv, tavlor som lutar in i överkant varvat med en och annan absorbent, lagom stökigt och mysigt. Stoppade möbler med tygklädsel framför skinnmöbler.

Hoppas dessa rader hjälpte ngt.

- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet
Admin www.Faktiskt.se
Go to Top of Page

Vee-Eight
Member

1015 Posts

Posted - 2008/07/15 :  12:11:13  Show Profile Send Vee-Eight a Private Message
Enmanshögtalare?

Sweetspoten är precis som med carlsson; bred som skånskan, men i mitten låter det givetvis bäst. Det rör sig aldrig om skruvstädslyssning, och duger prima som ambienshögtalare också, om man tex har matplats i samma rum och vill förgylla middag eller liknande med trevlig muzak.

De duger prima som biohögtalare. Jag är av åsikten att de helt onödigförklarar centerhögtalaren då mitten är precis prick i mitten i perspektivet. Men det kräver att man sitter i mitten om lyssnarens mitt skall hamna mitt i duken. Sitter man lite åt sidorna så flyttas "mitten" med så att den alltid är rakt fram. Utåt sidorna blir perspektivet smalare och diffusare; det blir svårare att med peklaser peka ut saker i stereoperspektivet, men ändå får man bra balans i ljudstyrka mellan höger och vänster.

- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet
Admin www.Faktiskt.se
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2008/07/15 :  14:58:05  Show Profile Send OcA a Private Message
Tack för kanonbra info! Det verkar faktiskt vara en högtalare för mig som gillar lite snärtighet och fart i ljudet. Neutralitet och transparens är också viktigt och givetvis att det finns dynamik i ljudet.

Inredningstipsen var också bra, är ungefär så det kommer se ut i rummet...

Ska försöka boka in en tid för en rejäl genomlyssning av dessa pjäser så fort jag får tillfälle.

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

Hifi-Perra
fd. Dynaudio

97 Posts

Posted - 2009/08/23 :  23:03:54  Show Profile Send Hifi-Perra a Private Message
En annan fråga om dessa högtalare.
Förstärkare skall det vara den varmare sorten?
Själv har jag en Bladelius Tyr men om jag har förstått det rätt
så ska det inte vara en neutral eller har jag fel?

MVH:Perra

Tv-rummet: Dynaudio Contour S3.4 LE o Co.

http://www.component.se/galleri.php?n=Hifi_Perrra
Go to Top of Page

Gustaf
Member

398 Posts

Posted - 2010/04/11 :  10:27:05  Show Profile Send Gustaf a Private Message
Om man placerar Larsen nära väggen som rekommendationen säger, hur mycket låter det då i rummet på andra sidan väggen?
Go to Top of Page

SW
Member

542 Posts

Posted - 2010/04/11 :  14:03:05  Show Profile Send SW a Private Message
Har hört dom en gång i ett lyssningsrum i en butik, placerade som det skall vara, när vägg.
Blev inte alls imponerad. Det fanns andra högtalare i den butiken som jag tyckte lät bättre.

S
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2010/04/11 :  17:25:18  Show Profile Send sladdbarn a Private Message
Imponerande att den spelar ner till 26hz med en volym på 22 liter,
låter otroligt? Känsligheten på 88db är inte så imponerande...

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

Telarc
Member

103 Posts

Posted - 2010/04/11 :  22:03:43  Show Profile Send Telarc a Private Message
Var och lyssnade på 4:an på Ågrens Hifi, spelades på naims billigaste integrerade förstärkare och cd-spelare. Helt galet bra, rejält med dynamik och fint transientanslag, bra bredd och höjd på ljudbilden. Djupet i ljudbilden var kanske inte i samma klass som andra riktigt bra högtalare. Men överlag tycker jag det är en fantastisk högtalare, neutral spelstil där inga register sticker ut. Jag upplevde att de inte var direkt elaka mot dåliga inspelningar, vilket Hifi&Musik hävdar.. Jag kommer köpa dom i.a.f. :)
Go to Top of Page

bluetrain
Member

102 Posts

Posted - 2010/04/12 :  20:24:34  Show Profile Send bluetrain a Private Message
Lyssnade på 6:an med en hyfsad denonstärkare. Tyckte ljudet lät lite platt och trist. Antingen ett måndagsex eller fel på mina öron, några andra alternativ finns naturligtvis inte :)
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2010/04/12 :  21:25:35  Show Profile Send sladdbarn a Private Message
Dom kanske inte kommer så bra överens med denonförstärkare?

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000