HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Jag har lyssnade på en riktig bra monitor.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2010/04/08 :  12:56:27  Show Profile Send gcs a Private Message
Genelec visade igår sin nya högtalare 8260A på radiohuset i Stockholm. Jag måste säga att det var roligt att lyssna på den. Det var bara synd att det var så få som var där. Den nya högtalaren är byggd i aluminium och har måtten 570x358x344. Högtalaren är en trevägare med en 10":are som bas och en 5":s koaxial för mellanregister och diskant. Precis som hos TAD reference. Man har två ingångar, en AES/EBU digital och en XLR för analogt plus en XLR digital utgång. Internt jobbar den digital och kan klara 16-24bit och Fs 32-192KHz. Vidare tre inbyggda slutsteg på 150-120-120watt och fyra filter av notch typ plus två schelving filter. Delningsfrekvenserna är 490 & 3KHz och max ljudnivå ligger på >120dB vid en meters lyssningsavstånd. Distorsion 50-100Hz <1% och >100Hz <0,5%. Högtalarna har automatisk och/eller manuell inställning av lyssnings kurvan med hjälp av en individuellt kalibrerad mikrofon. Jag hade med mig ett par av mina speciella testskivor, och kunde snabbt konstatera att högtalarna har ett ljud långt utöver det vanliga. Synd bara att så få var där. Jag hoppas att ni får möjlighet att lyssna själva men jag tror inte att det blir så lätt att hitta 8260A i butik.

http://www.genelec.se/produkter/dsp-produkter/dsp-products/8260a-2/

Edited by - gcs on 2010/04/08 13:01:30

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2010/04/08 :  13:15:25  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
Dessa verkar hemskt trevliga. Tri-ampade dessutom! Kan man ha monitorer i ett normalt vardagsrum, eller är det near field som gäller?

Vad kostar dessa förresten? Man spar ju in slutstegspengarna så det gör väl inget om de kostar en slant... ;)

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp

Edited by - Audiovector on 2010/04/08 13:16:02
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2010/04/08 :  13:48:04  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag tror att Genelec håller på att bli förhållandevis stora när det gäller 5.1 i hemmiljö. Men då handlar det om lite mindre högtalare typ de som fanns på senaste mässan. Det var många som gillade dom här på forumet. Men inte jag. 8260A som jag nu lyssnade på är ju lite större och Genelec är duktiga på att ta betalt för dom kostar 61000:- + moms/styck. Men lyssna och bedöm själva om dom är värda priset. På frågan om man kan ha dom i ett vardagsrum så är det möjligt att man kan få dom i vitt och är närmast att betrakta som närfältare. Jag lyssnade själv på dom från 3-4 meters håll. En sak till, jag lyssnade bl.a på musik med mycket djup bas och det kändes inte som det behövdes någon subwoofer. Det tycker jag är ovanligt, speciellt för högtalare som inte är större än dessa.
Go to Top of Page

modernman
Member

278 Posts

Posted - 2010/04/08 :  14:21:44  Show Profile Send modernman a Private Message
Jag brukar mixa på ett par mindre; 8040. Väldigt trevliga monitorer. Skulle vara trevligt att lyssna på dessa stora 8260A också!
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2010/04/08 :  15:40:47  Show Profile Send gcs a Private Message
Personligen så gillar jag stora högtalare både när jag lyssnar och mixar. Vi har på mitt jobb Genelec 1038 men också Dynaudio Air 20 med subwoofer(2x10"). Sedan har vi en massa närfältare från Genelec modell mindre. Dynaudio låter väldigt fint men kräver en subwoofer, och det är det som är problemet. Ingen av Dynaudio subbarna klarar ljudtrycket utan att klippa. Det gällde för övrigt även den Genelec som vi testade. Jag tror att det var en subb med en 12:a. Genelec 8040 vill jag också minnas kändes något vass jämfört med Air20. Ett problem kan vara att ingen klarar jätthöga nivåer, i alla fall inte utan att overload blinkar. Hemma har jag fyrvägare med aktiv och digital delning med rumskorrigering och med en Velodyne DD som lyfter allt till en mycket hög nivå utan att kännas jobbigt eller fel. Det som kändes rätt med 8260A var coaxialen som den är utrustad med. Men förvånade var också basen som lät bättre än vad man är van vid.
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2010/04/09 :  13:45:46  Show Profile Send jonasz a Private Message
Det är dessa vi pratar om förstår jag.

http://www.youtube.com/watch?v=tIF4ognfcd0

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2010/04/09 :  17:52:23  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
quote:
Det var bara synd att det var så få som var där.


Stockholm ligger på fel sida Sverige och igår var det jobb som gällde för mig... Annars hade jag mer än gärna lyssnat på dessa högtalare.
De har verkligen en imponerande och väl genomtänkt konstruktion. 5 st sådana för en HTPC baserad hemmabio. Mums!!!
Go to Top of Page

poppop
Member

460 Posts

Posted - 2010/04/10 :  17:33:46  Show Profile Send poppop a Private Message
Vafalls! Hade inte en aning om att Genelec var på jobbet och demade! Hur fick du reda på detta gcs???

Mono är underskattat!
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2010/04/10 :  22:48:51  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag finns på en maijlinglista. Jag ringde också upp till Östlund som jobbar på DC och han visste heller ingenting. Jag tror att han gick ner och lyssnade själv. Har du poppop börjat att jobba igen på RH?
Go to Top of Page

poppop
Member

460 Posts

Posted - 2010/04/11 :  11:58:57  Show Profile Send poppop a Private Message
Jodå, har jobbat kvar där hela tiden - dock inte längre som ljudtekniker...

Mono är underskattat!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000