HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Level Pilot - Passiv balanserad volymkontroll!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2010/04/11 :  03:33:41  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
Idag beställde jag en Level Pilot, en balanserad volymkontroll.

http://www.tcelectronic.com/levelpilotdetails.asp

http://www.youtube.com/watch?v=IW2QeZ2wZbM

Har lärt mig genom förstärkarproffset Ola Abrahamsson att en passiv volymkontroll är mkt mer transparent än en aktiv sådan. På Olas förstärkare #3 sitter en passiv volymkontroll och den påverkar inte ljudet alls.

Level Pilot är dessutom helt balanserad och levereras med komplett XLR-kablage för under tusenlappen. Cirka 750 kr inkl. frakt hos Thomann.

Jag ska ha min mellan min Advance Acoustic MCD-203 mkII CD-spelare och mitt Emotiva XPA-2 slutsteg.

Vad tror ni andra, visst måste detta bli bra mkt mer transparent än att använda min hembiorecievers aktiva försteg?

Återkommer inom kort med intryck av den.

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp

Edited by - Audiovector on 2010/04/11 03:36:41

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2010/04/11 :  04:02:13  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
http://www.musicplayers.com/reviews/recording/2009/0809_LevelPilot.php

En recension... :)

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp
Go to Top of Page

Labbe
Medlem, HiFi Norr

2052 Posts

Posted - 2010/04/11 :  09:39:32  Show Profile  Visit Labbe's Homepage Send Labbe a Private Message
Verkar klart intressant. Synd bara att den inte finns i obalanserat utförande, utan att man behöver köra med adaptrar. (har bara balanserade utgångar på cd:n)

In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates.

Ansvarig för EleganZe Project


Edited by - Labbe on 2010/04/11 09:40:41
Go to Top of Page

mr.olle.norell
Member

443 Posts

Posted - 2010/04/11 :  10:49:40  Show Profile  Visit mr.olle.norell's Homepage Send mr.olle.norell a Private Message
Det verkar vara en helt vanlig passiv volymkontroll med en potentiometer. Bourns.
Det har ju en nackdel, att om man ansluter ett slutsteg kommer det se en varierande källimpedans beroende på volymutslag.
Alla slutsteg gillar nog inte det.
Dessutom, beroende på potentiometerns värde kan utgångsimpedansen bli rätt hög, och om förstärkaren har ett ingångsfilter av första ordningen så påverkas det. Det kommer då filtrera mycket mer än det var tänkt.

Men om man tänker sig lite för går det nog bra

Olle Norell
Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2010/04/11 :  10:53:36  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
Ja ur smidighetssynpunkt är det bra om man har en CD-spelare med både balanserade och obalanserade utgångar, så att man kan välja mellan bekvämlighet/sämre ljud/obalanserad utgång och tvärtom! Som på min MCD-203 mkII. :)

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000