HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Förslag på Subwoofer.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2010/04/07 :  10:36:58  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message
Funderar på att skaffa en dylik, mest för hemmabio men funkar det får den gärna ge lite botten till mina Dynaudio 1.3SE också vid 2-kanalslyssning, med andra ord en riktigt bra sub i så fall. Det innebär att jag helst vill koppla den på högtalarkablarna och in i subben, högnivåingång har jag förstått det som? Eftersom vi har en 10månaders krypmarodör hemma ser jag helst en sluten sub med högtalaren spelandes nedåt mot golvet så lillan inte kommer åt att varken stoppa in dumheter i en basport eller peta sönder något. Tillräckligt jobbigt att hålla henne undan från befintliga högtalare..... Pris, tja går det att uppfylla med 4000 begagnat tro?

Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!

You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2010/04/07 :  10:59:11  Show Profile Send OcA a Private Message
http://cgi.ebay.com/Superb-Final-Sound-S110-8-Ported-Subwoofer-DUALVOLT_W0QQitemZ320505928048QQcmdZViewItemQQptZSpeakers_Subwoofers?hash=item4a9fa45970

Final Sound S110. Låter som det är den du är ute efter.

Nedåtriktad 8", hög/lågnivå, aktiv delning i subben, EQ, fas 360 grader och reverse...

Spelar musikaliskt, snabbt och är lättplacerad och rätt säkrad för små barnfingrar.

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2010/04/07 :  12:36:31  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message
Mina 1.3SE är specade 37Hz-27kHz, känns onödigt med en sub som bara klarar "flat down to 40Hz, usable to below 35Hz"?

Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!

You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2010/04/07 :  13:17:36  Show Profile Send OcA a Private Message
Har kört den subben hemma och med rummet som stöd är du nere på 25hz utan problem...

Att hitta en sub för 4000 som går spikrakt ner till 20hz tror jag blir svårt.

Annars finns storebror med frontmonterad 12" (givetvis med skydsnät) som går betydligt djupare. S220 heter den.

Annars är Velodyne ett bra tips. Dock inte samma musikalitet i dem tycker jag. Jag upplevede dem som lite kantigare och mer entoniga, men smaken är som baken.

Kan du bygga själv så är tappade horn ett ruskigt prisvärt alternativ. Går att få dem skapligt små och placerade i hörn, i samma färg som omgivande väggar, försvinner de nästan helt i rummet.

PS. Mätningar på frekvensomfång tar iaf jag med en rätt stor nypa salt. Saknar du botten i dina högtalare så är det ju så, har inte så mycket att göra med vad fabriken har mätt upp i en perfekt miljö. Gör ett frekvenssvep från 20-120hz och lyssna hur det låter. Kan också vara rummet som spökar och släcker ut lågbasen för dig... DS

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2010/04/07 :  13:36:21  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message
Har egentligen aldrig upplevt att jag saknar bas i 2-kanal, men jag kopplade in en sub en gång och upplevde det som lite fylligare, varmare och mjukare då. Så tänkte att om man nu skall ha en subb till bio, då kanske man kan hitta något som fyller upp bra med lite värme även till 2-kanalsanläggningen, få lite extra där också kanske och då är det ju dumt att skaffa något som bara mullrar och boomar. Dessutom blir en potent HIFI-sub även bra till film är väl min tanke. I vilket prisspann hamnar man anser ni?

Annars så tycker jag att just dessa stativare ger ruggigt mycket bas för att vara just stativare, som vilken golvare som helst. Just nu står dock högtalarna ändå helt fel, för nära bakvägg på en benno TV-möbel från Ikea så för tillfället är inte HIFI-lyssning jätteprio hemma. Vet sedan tidigare att jag har enorma basproblem runt 40-50Hz, eller om det tom är en ännu lägre ton som spökar.

Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!

You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2010/04/07 :  15:33:42  Show Profile Send OcA a Private Message
En sub gör mycket även för mellanregister och diskant om man lyckas integrera den på ett bra sätt.

Jag skulle nog vänta med att köpa en sub tills du har fått upp högtalarna på ett par vettiga stativ och fixat till placeringen. Risken är att du hoppar över ett viktigt steg och sedan står du där med en sub som du kanske inte behöver?

Steg två är att låna hem ett gäng subbar från vänligt sinnad affär/kompisar och testa hemma hur de låter och beter sig.

Det är ruskigt viktigt med placering även med subben. Ett bra tips är att ställa subben vid sweetpsot, framför soffan eller liknande, och sedan spela bastung musik. Gå runt i rummet och lyssna var basen låter som bäst - där ställer du subben sen.

Ett par burkar att spana in förutom de jag nämnde (som kan vara hopplösa att få tag i eftersom de inte tillverkas längre..):

Velodyne SPL 800/1000 (mellan 6-10k nya)
XTZ 99 W12 DSP (runt 8k ny)
REL Stampede, Strata, Stadium (begagnade mellan 4-15k)

Alternativt att bygga en egen, högst kompakt sub med en Peerless XLS 10" på ena sidan och en slav XLS 10" på motsatt sida. Köp till ett bra substeg med mycket effekt så kan du få väggarna att rassla hemma...
En sån blir en kub på 35cm max och skottar på duktigt både till musik och hifi.

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2010/04/08 :  14:35:43  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message
Äh, vet redan att jag inte behöver en egentligen, funkar och låter bra till musik som är huvudorsaken till stereo. Stativen är undanställda pga sambons oro att lillan skall välta dem, får väl plocka fram igen när risken för vältning inte längre finns (om 15-20år antar jag).
Det var mest bara att jag tror det kunde vara skoj med en sub till film, och då kunde titta efter något bättre än 500:- sub på postorder så den kan integrera till musik också.

Någon med koll på bkelectronics xxls400? Använder visst ett Peerless XXLS12 long-trow element.

Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!

You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska
Go to Top of Page

Smackman
Member

968 Posts

Posted - 2010/04/08 :  17:31:03  Show Profile Send Smackman a Private Message
Kika på fyndbörsen där får du en ny Subba med 10" eller 12" under 4000kr .
Annars kan du alltid köpa min Mirage Bsp-150 med dubbla 8" i sluten låda


Go to Top of Page

Poe
Member

808 Posts

Posted - 2010/04/12 :  15:20:23  Show Profile Send Poe a Private Message
Jag använder en REL T3 tillsammans med mina Dynaudio 52SE och en av de största vinsterna jag upplever (förutom då naturligtvis att basen blir djupare) är faktiskt att hela registret upplevs som renare och klarare, med ökad stereoseparation. REL rekomenderar dessutom att man kör deras subbasar via högnivå. Har tidigare ägt en REL Quake och var lika nöjd med den.

eof
Min anläggning
Go to Top of Page

m-i-c-k-e
Starting Member

10 Posts

Posted - 2010/04/12 :  20:58:16  Show Profile Send m-i-c-k-e a Private Message
Har du kollat på AudioPro SW 500 DC? Kostar 4995 på Nordby Digital. Det är en riktig best... Sluten 12", klass-D, specad ner till 20Hz tror jag.

M.v.h.

/Micke
Go to Top of Page

forken
semester på egen begäran

818 Posts

Posted - 2010/04/13 :  00:15:23  Show Profile Send forken a Private Message
Jag ägde ett par 1.3SE under en ganska lång tid. Du kommer inte få ut något av en så pass billig baslåda. Av egen erfarenhet av 1.3SE så tror jag man måste upp runt 15000:- för att en baslåda ska tillföra något.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000