HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Tankar kring kabeldiskussioner...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 8

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2010/03/15 :  16:40:32  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Meningen syftar till att börja med på ett tidigare inlägg som Linnar gjorde.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2010/03/15 :  17:36:42  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
Helt rätt uppfattat Bernt, det förekom ett påstående att kabelförespråkare oftare har en aggresivare attityd, jag menade att det finns lika goda kålsupare i båda lägren.


Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2010/03/15 :  17:41:29  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
quote:
Meningen syftar till att börja med på ett tidigare inlägg som Linnar gjorde.


Må så vara, men varför inte ta ett resonemang om saken i stället för att pådyvla folk speciella egenskaper.
Det är ju ofta sådant som leder till irritation, jag ser flera sådana exempel och inte bara från EN, men som tydligen inte uppmärksammats..
Observera att det är hur jag upplever tråden.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2010/03/15 :  17:59:43  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
pådyvla folk speciella egenskaper.
Vad syftar du på?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2010/03/15 :  18:16:02  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
quote:
Vad syftar du på?


Man påstår ditt och datt om varandra istället för att ställa frågor i ärendet, hade man gjort det hade tråden troligen varit betydligt mindre infekterad.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..

Edited by - Goldfinger on 2010/03/15 18:45:41
Go to Top of Page

Rolf-san
Member

2137 Posts

Posted - 2010/03/15 :  18:33:54  Show Profile Send Rolf-san a Private Message
Neej Pac! Detta var inte bra när det gäller Linnars avstängning. Du har ju som administratör den yttersta makten och jag tycker inte att du ska utnyttja den i din "privata" vendetta med Linnar. Har läst hela tråden igen, och håller med Linnar om att rött är snyggt, kanske till och med snyggast av alla färger. Om det missuppfattas av en läsare/debattör som ett faktum tyder det på omognad i diskussionmetodik. Det är självklart en åsikt. Att sedan 1m är lika mycket som 1000 mm är ett faktum, per definition till och med.
Kan sedan hålla med om att det blir olika typer av försvarsinlägg där man försöker rättfärdiga hur man skrivit om vad och hur idiotisk en med avvikande mening varit. Det vill säga hamnat OT, vilket den här tråden uppenbarligen delvis gjort.
Linnar tillför så mycket här på forumet att han definitivt skall få fortsätta. Alla borde vid detta laget känna till hans sätt att framföra sina åsikter.
Slutligen vill jag understryka med dubbla streck att tonen och umgänget här på forumet upplever jag som kamratligt, hjärtligt, stödjande, undervisande, positivt tillrättavisande, rådgivande, framåtskridande, inspirerande till stordåd, roligt, med flera hur många positiva attribut som tänkas kan. Det är alltid en trevlig umgängesstund då man är här.
Slutligen en gång till, har den här tråden tillfört mig nya insiker om hela signalvägens betydelse.

När elefanterna slåss, så trampas gräset ner.
Go to Top of Page

Mschill
Member

420 Posts

Posted - 2010/03/15 :  18:36:34  Show Profile Send Mschill a Private Message
Nu ska jag bryta en av mina "nya" regler jag har satt upp för mig själv.

- Att inte ge sig in i kabeldiskussioner eller kabeltrådar

Jag ger mig inte in i Pro and Con's ang kablar längre då det inte kommer något vettigt ur "kabeltrådar". Då både Pro & Con's lägren ALDRIG kommer att ändra sig. Men jag vet vad jag tycker notera TYCKER och jag har slutat att försöka indoktrinera min åsikt på andra gällande kablar då det oftast bara blir sura miner.

Men frågan är varför blir det så hetsiga diskussioner ang kablar? Är det för att en till synes enkel funktion och produkt kommer i så många olika utföranden och prisklasser, och att det finns 13 på ett dussin "gurus" när det gäller kablar? Som oftast eller alltid har den absoluta sanningen. Eller är det så att de som är "emot" VET att det inte gör skillnad eller så liten skillnad att det inte är värt det. Och dom som är "för" VET att kablar kan göra stora hörbara skillnader och att dom som inte förstår det inte har tillräckligt bra hörsel.

Ja, jag vet inte varför men det är ganska underhållande läsning i dessa kabeltrådar.

Snurrar, blänker och transporterar ljud, om den inte var platt kunde man tro det va Gud.
Go to Top of Page

24U
Member

883 Posts

Posted - 2010/03/15 :  18:53:41  Show Profile Send 24U a Private Message
mangs

Jag "tände" lite på den frågeställning som Du tog upp i Ditt sista inlägg. Det var ett av de mera intressanta på länge och utan att ebonnera på någon sanning, så kan jag berätta hur jag närmat mig denna fråga:

Mitt lyssningsrum är också ett vardagsrum och används alltså till massvis med andra nyttiga saker förutom mina utsvävningar. Just därför har jag funnit att den korrigering som kan göras med bland annat kablar, har inneburit ett mindre ingrepp i möbleringen än diffusorer, basfällor med flera mer eller mindre estetiskt tilltalande inslag. Jag behöver fortfarande, vill jag poängtera, göra något åt rummet, men det är inte så lätt att hitta dessa korrigeringar i klädsamma utföranden. Eftersom jag och mina bekanta är kabeltroende, värderingen kring rätt eller fel lämnar jag därhän eftersom tråden är mer filosofisk i fråga, så är min personliga åsikt att kabelval inte bara är finlir, utan man kan ganska radikalt förändra ljudbilden med medvetna kabelval. Jag har precis flyttat och upptäckte att den något överdrivna mellanbas jag haft med tidigare kablar behövde rättas till pga störande resonanser i rummet och då testade jag nya kablar som gav en tydlig skillnad i mellanbasen. Den balanserade om så att den störande höga och maskerande mellanbasen sänktes precis såpass mycket att djupbasen kom fram och mellanregistret likaså. Vidare är rummet ganska kalt och den ibland lite överenergiska diskanten i tidigare kabel (lite loudness över det hela) kunde bli påfrestande på vissa hårdrockinspelningar och det hamnade också på precis lagom nivå. Som sagt jag upplever kabelval som ibland ganska radikala ljudförändrare (märk: inte förbättrare! Det kan gå åt käppere' oxå) som noga utvalt och forskat kan väga om anläggningen lika mycket som byte av vilken annan komponent som helst och inkluderat akustikförändrare/förbättrare. Det var så tydligt att min kompis som kom hem för att lyssna, tyckte att det vart en helt ny rigg med kabelbytet.

Så på Din fråga kring varför man inte korrigerar den uppenbart mest skyldiga anledningen är att den kanske inte kan korrigeras, då det finns andra familjemedlemmar med andra åsikter. Då kan kabelval utgöra en kraftfull och framkomlig väg vidare, enligt mig.

https://www.facebook.com/stefanstudio
Go to Top of Page

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2010/03/15 :  20:26:10  Show Profile Send byZan a Private Message
Jag har läst och följt tråden från dess start och det blev så att började fundera lite och behövde skriva av mig bara. Om det tillför något i debatten? Det kan bara ni avgöra!

Ex. 1
Mina signal-, högtalar- och elkablar är ruskigt bra och jag tycker de är det bästa kablar som finns.
Skiter fullständigt i vad andra tycker och tänker om mig och mina kablar.
Dyra? Ovidkommande!

Det är ett sätt att uttrycka sig.

Ett annat sätt skulle kunna vara....

Ex. 2
Jag har en elektronik som består av XXXX och undrar vad för slags kablar som passar mitt ljudideal, någon som vet och kan hjälpa mig på min resa mot det perfekta ljudet?

Tror att båda exemplen skulle få en heldel olika svar, påståenden, stängda trådar, semestermånader o s v.

Om jag nu skulle tycka något om ovanstående så skulle det vara något åt det här hållet:

Ex. 1
Oj, den personen vet nog vad han pratar om, han har provat alla världens kablar. Är inte ens intresserad av att höra vad andra tycker. Verkar ha stålar och det får tydligen kosta vad det kosta vill.
Sant eller osant? Det vet jag inte.

Ex. 2
Oj, köpt elektronik utan att ha kablar, den personen vill jag tillsammans med mina HF-vänner försöka hjälpa, men hur då?

Fråga och lyssna in vad personen skriver som svar på ställd fråga. Besvara och dela med mig av mina erfarenheter. Hoppas på att andra på forumet bistår med sina erfarenheter. Länka information som kan hjälpa personen ifråga.

Här kan det bli problem/schismer/läger, för och emot, om man börjar ifrågasätta andras upplevelser och erfarenheter, men måste det bli så? Nä, inte om man accepterar andras svar som deras svar och inte som sitt eget rätt eller fel.
Låta personen ifråga bilda sig sin egen bild av vad som är rätt eller fel. Förhoppningsvis så kanske man själv har fått varit med och bidragit till personens välljud i någon liten del, men skulle det nu inte vara så, så vad spelar det för roll? Ingenting, utan det var bara roligt att få ha suttit vid datorn och ha haft en rolig stund med mina HF-vänner.

Hoppas att jag skrivit så att jag inte får skit, arga mail eller tillrättavisande om hur jag tänkte och inte heller vad gäller stavning-, eller syftningsfel. Hoppas att det inte verkar för pluttinuttigt det jag skrivit, typ - Ferdinand sitter där under sin korkek och luktar på blommorna medan hans kompisar stångar sig blodiga för att få uppmärksamhet och för att få synas på de stora arenorna

Hoppas och tror att ingen tar illa vid sig av det jag skrev

Nu till topic:
För att svara på om hur jag själv funderar på det här om kablar så kan jag väl säga att jag har inte funderat så mycket. Jag har prövat ex antal (inte alltför många) och lyssnat på de eventuella skillnaderna. Ibland har skillnaderna varit stora och ibland väldigt små, t o m obefintliga. De har varit till det bättre och de har varit till det sämre, men jag fastnade för vad jag då hörde och därför köpte jag de kablar jag nu har.




"Att lyssna är berikande - att berika är att dela med sig av sina erfarenheter och kunskaper"

Mina system...

Huvudsystem
Dan D#8217;Agostino S250 / Dan D#8217;Agostino HD Preamp / Lumin X1 / Clearaudio Master Reference, Absolute Inside, Goldfinger v2 / Roon Nucleus / PS Audio P20 / TAD Reference One / Stillpoint Ultra 5
Andrasystem
Absolare Signature Integrerad / Lumin S1 / Nucleus - Roon / TAD CR 1 /PS Audio P10

Hemma hos reportage...

HiFiForum Magazine
Go to Top of Page

shifts
Member

375 Posts

Posted - 2010/03/15 :  21:03:24  Show Profile Send shifts a Private Message
Jösses, här var det jävlar i min låda inte högt till tak. Var det ens
en debatt i denna tråd? Det hade jag helt missat. Tack och ajöss gubbs!
Go to Top of Page

Stefanolo
fd. Stogi

396 Posts

Posted - 2010/03/15 :  23:36:40  Show Profile Send Stefanolo a Private Message
@shifts: högt i tak? knappast.. ...gott om ömma fötter har det alltid funnits här...och ungefär lagom högt i tak för att kunna sitta ned och fika vid kaffebordet och mumsa på en kanelbulle istället för att sakligt diskutera ett ämne och lära sig något .

Linnars semester: jag vad f-n ska man säga ...vet inte om man ska skratta eller gråta....suck...Linnar, vi ses någon annanstans...inte lönt att gråta över spild mjölk/spilt kaffe.
Go to Top of Page

keso77
Member

220 Posts

Posted - 2010/03/16 :  00:01:21  Show Profile Send keso77 a Private Message
Jahopp. Då vart det boxningsmatch i alla fall. Någon hade visst en hästsko i handsken också.


Lyssningsrum: Nottingham Interspace / Space tonarm (Ortofon Rondo Bronze) - PS Audio GCPH - Squeezebox Touch - Primare A.30.1 - Dynaudio A52SE / 2 x Velodyne SPL-800i
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2010/03/16 :  00:32:50  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
Jahopp. Då vart det boxningsmatch i alla fall. Någon hade visst en hästsko i handsken också.

Jag orkar knappt bry mig längre då det oftast finns militanta fanatiker på båda sidorna som alltid har rätt och det är bara tröttande då det alltid slutar på samma sätt.
Som du skrev keso77,Med risk att öppna en surströmmingsburk,det blev så även denna gång.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2010/03/16 :  08:42:15  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message
Blir lite besviken på HF nu, både på debattörer och admin.
Diskussionen urartade på ett ganska tidigt stadium och övergick till någon slags "försvara sig själv" diskussion för att försöka rättfärdiga sina egna ibland lite hårda inlägg.
Problemet blev här att när någon/några fick en tillrättavisning(motiverat eller ej låter jag vara osagt), reagerade denna/dessa med att försvara sig själv/själva och sedan accelererade detta och blev värre för varje inlägg istället för att man accepterade tillsägelsen och gick vidare i att diskutera det tråden egentligen handlade om.
Vidare har jag upplevt många gånger här på HF att man ibland får ganska hårda svar där det kan kännas som att man blir påtvingad en åsikt. I vissa diskussioner upplever jag det som att några(exkluderar inte mig själv här, kan inte svara på hur andra upplever mina svar) är lite för säkra på sin sak och har svårt att diskutera med andra och istället fördummar dom med (som det känns ibland) spydiga svar som: "Det är väl klart du fattar att Dunderkabel 2.0 kommer att låta bättre. (detta är inget som är taget ur tråden).
Angående avstängningen av Linnar tycker jag den var lite orättvis, det finns fler som diskuterar på samma sätt(nämner inga namn), jag själv har varit/är svårt ibland att diskutera med, speciellt i ämnen jag känner mig säker i, men jag har utvecklats och utvecklas fortfarande, förhoppningsvis till det bättre, försöker alltid att vara ödmjuk i den mån det går.
Men för att återgå till "semestern" så är väl själva poängen med ett forum att man skall kunna diskutera och kunna ta del av andras åsikter, sen händer det väl ibland att det urartar, men går det för långt så det blir påhopp och personangrepp så stäng ner tråden istället. Folk sitter på för mycket kunskap för att bli avstängda.
Hoppas mitt inlägg inte retar upp allt för många bara. Hade tänkt att få fortsätta mina "kaffe-diskussioner" i många år till.

Mvh Rune


För att försöka återgå till sakfrågan:

Mangs: Intressant inlägg, jag resonerar ganska lika med 24U, jag har valt att lägga en del krut på kablar då det känns som en väldigt enkel uppgradering till skillnad från akustikreglering osv. Tanken är ju dock att jag ska fixa till rummet så småningom men det kommer att dröja innan det blir aktuellt så därför väljer jag att börja med kablarna.

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

modernman
Member

278 Posts

Posted - 2010/03/16 :  10:01:17  Show Profile Send modernman a Private Message
quote:
högt i tak? knappast.. ...gott om ömma fötter har det alltid funnits här...och ungefär lagom högt i tak för att kunna sitta ned och fika vid kaffebordet och mumsa på en kanelbulle istället för att sakligt diskutera ett ämne och lära sig något .

Linnars semester: jag vad f-n ska man säga ...vet inte om man ska skratta eller gråta....suck...Linnar, vi ses någon annanstans...inte lönt att gråta över spild mjölk/spilt kaffe.


+1
Go to Top of Page

mangs
Member

622 Posts

Posted - 2010/03/16 :  10:25:33  Show Profile Send mangs a Private Message
Tack till 24U och keso77 för era tankar. Det var precis dem jag ville höra och jag förstår att en kabel är lättare att "smyga" in i anläggningen. Även om akustikreglering idag börjar bli mer vanlig och accepterad samt att den faktiskt kan se helt ok ut. Jag är av den uppfattningen att det här med akustikreglering överlag kommer bli en ökad marknad i takt med att elektroniken inte utvecklas så mycket och att fler sitter med öppna planlösningar eller mindre rum.

Jag har själv testa en hel del kablar genom åren och visst har även jag hört skillnad. Så här i efterhand undrar jag dock om det verkligen var en hörbar skillnad eller ett önsketänk från min sida. Mest markant skillnad tyckte jag faktiskt jag fick första gången jag provade finare kablar än de lakritssnören som följde med min Technicsstero back in the days. Man skall inte underskatta placebo-effekten här. Jag tror ofta att hifi-lyssning handlar om en känsla mer än välljudet. Att spela på sin ögonsten till anläägning och se de fina exotiska kablarna med rejäla kontakter ger en helt annan känsla en lakritssnören så även om inte det är mätbara skillnader så upplever personen med större sannolikhet en bättre känsla och tycker därmed att ljudet är bättre.

Jag tycker att dagsformen på de egna öronen och hjärnan kan ge ett väldigt olika resultat. Det som ena dagen låter kanon kan dagen efter låta essigt eller skränigt. En bra anläggning som man trivs med och får hjärtat att klappa lite extra ger kanske den glädje som gör att man upplever den som hörbart bättre.



Sedan måste jag även kommentera ang. det här med att kabeldiskussioner brukar leda till irriterad stämning. Jag tror det handlar mycket om att det ofta är två motpoler av filosofi som möts och de är så långt ifrån varandra att man knappt kan först¨å hur den andre tänker.

Kabelfanatikern (får man kalla honom så utan att trampa på ömma tår?) hamanr lätt i en knivig sits då denne känner sig tvingad att försvara sina dyra inköp. Ingen vill ju göra en dålig affär. Den vetenskapliga skeptikern tror mer på att går det inte att mäta så är det ingen skillnad, Koppar är koppar etc.

Sanningen finns väl någonstans här emellan och eftersom alla debattörer har olika erfarenheter och åsikt blir det lätt infekterat.

Det hamanr lätt på det personliga planet då man kan uppfatta det som ena sidan på ett sätt dömmer ut den andres omdömme när denna köpt dyra kablar. På andra hållet kan det ju istället vara rent förnärmande när man istället ifrågasätter kombatantens hörsel eller brist på densamma.

Jag tror att de felsta hobbies där entusiasterna verkligen brinner för det de gör har sina känsliga diskussioner som delar gruppen i två eller fler läger efter tycke och smak. För utomstående kan det verka löjligt om kockarna väljer flingsalt eller sjösalt i maten men i stridens hetta är detta en väldigt känslig diskussion.

När man hamnar i denna sits vill man ofta få ur sig så mycket som möjligt samtidigt som man blir en sämre lyssnare. Man missar viktiga nyanser i vad den andre säger samtidigt som man irriterar sig på att den andre inte förstår allt man själv säger. Tyvärr tror jag att denna typen av brålk är vanligare på forum än i verkligheten. Då skriven text är svårare att nyansera. 90% av all vår kommunikation är inte det vi säger utan, röstläge, ansiktsutrryck och kroppsspråk. Min uppfattning är att om man för samma diskussion öga mot öga brukar det gå mycket bättre. Jaså, du tycker så, vad kustigt, jag tycker inte så osv...

Istället för att börja kasta skit och hamna i försvarsställningar så är det bättre att lyssna på hur den andra parten reonerar och försöka förstå deras synvinkel.
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2010/03/16 :  13:03:43  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Angående linnars semester så är det ju inte så att den här tråden ensamt fick Pac att tröttna. Någonstans måste man dra gränsen. Sedan om det var precis här eller nästa gång är ganska meningslöst att diskutera. Hur man än gör blir det en bedömningsfråga. Det fungerar inte så att man kan bete sig hur som helst bara för att det som skrivs i en enda tråd inte är tillräckligt för semester. Om man häller tillräckligt mycket vatten i en tunna, hur stor den än må vara, så rinner den till slut över om man inte har ett enormt hål någonstans i den.

För de som menar att det är lågt i tak verkar det som att det bör påpekas att inte är HiFiForum stället för hejdlös provokation och agitation. Sådana inslag ingår inte i att föra en respektfull diskussion då dylikt bara leder till obefogade personangrepp och allmänt ställningskrig. Det är meningslöst och bidrar knappast till att kunskapsmassan ökar. Fokus hamnar på själva diskussionen och vem som har den bästa argumentationstekniken. Att någon skulle ha någon nytta av detta för annat än att öva på just den och tillfredställa sitt eventuella behov av att trycka ned någon annan i stövelskaften finner jag osannolikt.

Att låsa trådar för att någon eller några inte kan sköta sig är ingen lösning vi tror på eftersom problemet då bara återkommer i nästa tråd, och nästa, och... Lite som att plugga ett hål i Hooverdammen med en begagnad vinkork. Risken är stor att korken flyger ut ganska snart och då är situationen precis likadan som innan. Dessutom så blir resultatet att de som klarar av att hålla en vettig stämning i diskussionen straffas för att några få på ett eller annat sätt inte klarar av att hålla fikastämningen.

Edit: Lagt till borttappade ord i kursivt.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2010/03/16 :  13:21:36  Show Profile Send ztenlund a Private Message
quote:
När man hamnar i denna sits vill man ofta få ur sig så mycket som möjligt samtidigt som man blir en sämre lyssnare. Man missar viktiga nyanser i vad den andre säger samtidigt som man irriterar sig på att den andre inte förstår allt man själv säger. Tyvärr tror jag att denna typen av brålk är vanligare på forum än i verkligheten. Då skriven text är svårare att nyansera. 90% av all vår kommunikation är inte det vi säger utan, röstläge, ansiktsutrryck och kroppsspråk. Min uppfattning är att om man för samma diskussion öga mot öga brukar det gå mycket bättre. Jaså, du tycker så, vad kustigt, jag tycker inte så osv...

Jag tror att en annan mycket viktig komponent i detta är att människan är en social varelse. De flesta vill helt enkelt inte vara illa omtyckta, vilket de snabbt skulle bli om de betedde sig som en del gör på nätet i vissa diskussioner. Skulle de vara hemma hos någon skulle de förmodligen åka ut med huvudet före illa kvickt.

Tar vi bort den fysiska närvaron och omvandlar allt till lite bokstäver på en skärm, ja då pratar man plötsligt med ett dött ting. Det är ungefär som slagpåsen på gymmet, så det är bara att klippa till bäst man kan. Att det sitter någon i andra änden av tp-kabeln verkar en del inte reflektera så värst mycket över.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Rolf-san
Member

2137 Posts

Posted - 2010/03/16 :  18:56:52  Show Profile Send Rolf-san a Private Message
Först lite OT: Det självklara alternativet för Adm. hade ju varit att stoppa tråden. Jag har själv tidigare PMat till Adm. för att jag tyckte att en tråd ballade ur. Och då blev den stoppat. Rätt eller fel den gången, tja vi var i alla fall två som tyckte så.
Högt i tak betyder inte personangrepp, däremot ett friskt och vasst argumenterande där åsikter bryts mot varandra. "Förlorar" man diskussionen får man antingen vässa sina argument, eller faktiskt ta till sig av sin då förre meningsmotståndare.

Som jag nämnde tidigare i ett inlägg har jag lärt mig mycket av den här tråden, inte minst Ingvar A:s inlägg om kontakter och kontaktytor, som jag väl inte skänkt för mycket omtanke tidigare. Så det blir till att börja med att gå snurra några varv för att kanske få bättre kontakt. Vissa rör man inte varje gång man städar, som inte heller överdrivet ofta.
Likadant när det gäller anpassning av kablar till utrustningen. Trodde nog att det mest gällde rörisar med utgångstrafo, vilket det dock kanske gör.
Så min slutsats av denna tråd är att det gäller att se över helhetens alla delar.

När elefanterna slåss, så trampas gräset ner.
Go to Top of Page

Marina Jansson
Member

2328 Posts

Posted - 2010/03/16 :  19:12:39  Show Profile Send Marina Jansson a Private Message
Ja, jag är också ganska nöjd med att tråden får fortsätta för det finns nog fortfarande mycket att lära om ämnet kabeldiskussioner.

Waf, Waf!

Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2010/03/16 :  22:32:50  Show Profile Send soundbrigade a Private Message


Dags att starta en diskussion och diskuterar diskussioner om kabeldiskussioner ...

Marina har redan konstaterat att (jag utvecklar lite) att det finns olika människor: de som tycker att kablar är YEAH och de som tycker kablar är NÄÄH. Sedan finns det de som tycker att man ska lyssna på andra och sakligt föra fram sina egna argument och så finns det de som nog tycker att diskussioner ska föras med spikyxa och hillebard.


            Consensus
               ^
               |
               |
               |
               |
NÄÄÄ--------------------->YEAH
               |
               |
               |
               |
         GIV ELD!


Sedan finns de både till höger och vänster om origo som nog skiter högaktingsfullt i vad folk tycker och kanske vid tillfällen när käbblet legat över 85dB lite för länge hojtar till.

Jag har tröttnat på dessa ändlösa diskussioner där man aldrig kommer framåt och där fakta för många människor är något oväsentligt.

Edit: Störande upprapning ... upprepning menar jag.

Edited by - soundbrigade on 2010/03/16 22:35:00
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2010/03/17 :  08:17:48  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message
Själv gick jag in i kabelträsket med stor skeptis i början. Det sa emot allt man lärt sig på skolan. En lågnivå-signal med amplitud på 1V med frekvenser upp till 20k, de säger ju sig självt att det inte spelar någon roll vilken kabel man använder, resultatet kommer bli detsamma oavsett, eller?
Första gången vi verkligen provade byta kablar var vi 2 motståndare och 1 förespråkare, jisses om vi tappade hakan, den gången lät det ungefär som att han plockat bort högtalarna och ställt dit ett par nya för dubbla priset.
Om det berodde på att den nya kabeln var ganska dyr och "avancerad" eller om det bara hade räckt med att byta ut "lakrits-snörena" som satt där innan kan jag inte svara på.
När jag bytte mina kablar hemma så hade jag sen innan snäppet bättre än lakrits-snören(läs 150:-/kabeln/metern/), bytte då till en kabel för ca 1000:- och skillnaden var minimal.
Min fundering är hur mycket det är värt att lägga på en kabel, byter man bara ut dom här extremt simpla tunna kablarna som ofta följer med till lite grövre och lite mer påkostade kablar så har man nog gjort det mest prisvärda.
Nu har jag bytt ut alla kablar i anläggningen inklusive strömkabel och visst låter det bättre, i mina öron i alla fall. Blindtestade strömkablarna med polaren och han tyckte dom lät bättre.
Sen till påståendet: det går inte att mäta någon skillnad.
Kan inte riktigt uttala mig om det då jag inte är mer än gymnasieutbildad i mätteknik och heller inte har nog bra utrustning för att mäta, men många hävdar att dom mätt med känslig utrustning och ej fått skillnader, jag kan bara hänvisa till Jenving, som gör Supra-kabel. Dom är dom enda som jag vet som kan uppvisa mätresultat med skillnader. Sen huruvida skillnaderna är relevanta för hur vi uppfattar ljudet låter jag vara osagt. Jag personligen har hört/hör skillnad mellan kablar, om det sedan är någon form av placebo eller inte spelar mig ingen roll, jag mår i alla fall lite bättre av att veta att det lät bättre här hemma när jag bytte kablar.

Men man skall komma ihåg att detta är inget trolleri, det kommer förmodligen inte att vara speciellt stor skillnad, men när man har fått sig en potent anläggning det är då man får börja jaga dom små detaljerna.

Är det då prisvärt ? tja, vad får en hobby egentligen kosta ?
För mig är jakten på förbättringar största grejen med HiFi. Om ljudet redan låter perfekt, vad finns då kvar att göra ?

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2010/03/17 :  08:33:45  Show Profile Send sladdbarn a Private Message
För mig är jakten på förbättringar största grejen med HiFi.

Exakt! Ett par % här och ett par % där så är man plötsligt ett
steg närmre hifi-nirvana.

Drömmer om bra ljud...

Edited by - sladdbarn on 2010/03/17 08:34:21
Go to Top of Page

Sceptic
Member

746 Posts

Posted - 2010/03/17 :  10:34:52  Show Profile Send Sceptic a Private Message
quote:
Min fundering är hur mycket det är värt att lägga på en kabel, byter man bara ut dom här extremt simpla tunna kablarna som ofta följer med till lite grövre och lite mer påkostade kablar så har man nog gjort det mest prisvärda.


Jag tror nog det kan ligga en del i din fundering. Som med det mesta i HiFi tycker jag skillnaden blir mindre och mindre ju högre upp i pris man kommer.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2010/03/17 :  11:12:32  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Jag tycker jakten på musik är viktigast. Det producerar, enligt mitt förmenande, så otroligt mycket skit idag att de få pärlor som eventuellt produceras fullständigt drunknar.
Visst kan man lyssna på rap, hophip, tjej- och pojkpop och hårdrock i 100,000-kronorsanläggning men det gör ju ingen (mig) glad.
Go to Top of Page
Page: of 8 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000