HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Focal Diablo skäligt prissatta?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

widescreen4
Member

264 Posts

Posted - 2010/03/07 :  22:07:28  Show Profile  Visit widescreen4's Homepage Send widescreen4 a Private Message
Hifi & Musik har som enda invändan i sitt test av dessa att priset inte är ställt i relation till vad man får. Jag personligen håller med på den nivå av råvara som ingår i konstruktionen och vill veta eran åsikt om detta.

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2010/03/07 :  22:57:48  Show Profile Send huzze a Private Message
Skulle vara kilopriset då. Men där finns det värre aspiranter.

Huzzes musikanläggningar

Bildreportage: Surround från 90-talet AÖ hos Intelligent Sound Sheraton 2010 AÖ hos huzze Rum hos Audio Concept
Go to Top of Page

MasterChief
Member

259 Posts

Posted - 2010/03/07 :  22:59:25  Show Profile Send MasterChief a Private Message
Tycker nog det är trist att du väljer ut just denna högtalare för att "hacka på". Denna stegrande prissättning finns överallt för "top of the line".

Nu är ju inte heller dessa stativhögtalare anmärkningsvärt dyra. Tillverkare som Wilson, TAD och Magico har betydligt dyrare stativhögtalare. Dessa är entusiastprodukter som ett fåtal har råd med. Om de upplever att prislappen står i relation till upplevt värde så finns det inget problem. Har man råd att lägga 100k på högtalare har man ett fantastiskt urval att välja bland. De flesta som köper högtalare i denna prisnivå har förmodligen ett genuint intresse både för HiFi och musik och anser sig inte lurade på något sätt.

Sen kan man ju spekulera i om det skulle gå att "industrialisera" tillverkningen så pass att de kunde sänka priset till 5000kr (jämför till exempel skillnaden i komplexitet med en bärbar dator som man kan köpa för någon tusenlapp)? Men nu funkar ju alla branscher så att företagen har en lång radda produkter från billigast till dyrast (finns ju hos bilar, cyklar, klockor, vitvaror..allt!). Som i alla branscher följer ju inte prisökningen parallellt med funktionen. Ofta får man ju betala väldigt mycket mer för varje liten förbättring (och i vissa fall är det inte ens en funktionell förbättring som med tex klockor).

Jag tvivlar även starkt på att du har insikt i Focals produktkalkyler och jag tvivlar själv på att dessa Utopiamodeller är deras kassako. Focal anser jag alltid varit en kvalitetsprodukt som alltid levererat och de har ett grundmurat rykte.

Go to Top of Page

widescreen4
Member

264 Posts

Posted - 2010/03/07 :  23:05:45  Show Profile  Visit widescreen4's Homepage Send widescreen4 a Private Message
Hänvisar till denna tråd fram tills inlägg flyttats.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=79037
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2010/03/07 :  23:14:52  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
Vi har varken tid eller lust att flytta inlägg från andra trådar......

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

widescreen4
Member

264 Posts

Posted - 2010/03/07 :  23:16:56  Show Profile  Visit widescreen4's Homepage Send widescreen4 a Private Message
Då räcker det gott med tidigare nämnda hänvisning och så fortsätter vi här.
Lite motstånd skapar endast drivkraft =)
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2010/03/07 :  23:22:42  Show Profile Send huzze a Private Message
widescreen4: Det finns inget hinder att du "quote-ar" inläggen från Nyhetstråden om du vill ha dem samlade här.
Go to Top of Page

widescreen4
Member

264 Posts

Posted - 2010/03/07 :  23:23:57  Show Profile  Visit widescreen4's Homepage Send widescreen4 a Private Message
@ MasterCheif:

Focal är en av få tillverkare som har "industrialiserat" tillverkningen så pass att det är en en otrolig låg kostnad att tillverka t.ex kabinett. Det enda jag "hackar" på är den kostnad som det faktiskt innebär att tillverka ett par Diablo inte under några som helst omständigheter motsvarar priset ut till kund. Och ja jag kan vara helt hundra på min sak utan att ha sett underlag på detta.

Det finns liksom ingen rim och reson i det hela.

@ PG Jeppsson : Du kanske skulle hitta på något annat om du varken har tid eller lust att moderera trådar?


@ huzze: Önskar att det inte fanns några hinder men mina kunskaper om koden som krävs är väldigt begränsade =/

EDIT: Tog bort dubbelpost

Edited by - widescreen4 on 2010/03/07 23:33:57
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2010/03/07 :  23:36:49  Show Profile Send huzze a Private Message
Kopiera och klistra in...
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2010/03/07 :  23:39:45  Show Profile Send huzze a Private Message
Kopierat från nyhetstråden:

quote:
widescreen4
Member



Sweden
214 Posts
Posted - 2010/03/05 : 23:55:28
--------------------------------------------------------------------------------

Det må så vara men en bokhyllehögtalare för den totala summan av 100.000 sek är ju inte rimligt ens i fantasi.
Helt befängt och bör absolut inte uppmuntras genom inköp av dylika är min åsikt.




Audio Concept
Member



Sweden
588 Posts
Posted - 2010/03/06 : 00:20:00
--------------------------------------------------------------------------------

widescreen,

en åsikt lika intressant som någon annan... Alla väljer dock lyckligtvis själv vad de vill investera i, och varför.

Tror förresten inte att tanken är att de skall placeras i bokhyllan...

Mvh, Audio Concept



--------------------------------------------------------------------------------
www.audioconcept.se
mötesplatsen för verkligt ljudintresserade - sveriges största och ledande specialbutik för hifi och high-end
Butik: Södra Agnegatan 29, Stockholm, Tel: 08 6507250


widescreen4
Member



Sweden
214 Posts
Posted - 2010/03/06 : 03:21:52
--------------------------------------------------------------------------------

Självklart är åsikter viktiga. Det är ju feedback för tillverkaren om inte annat.
Men jag anser att ta betalt utöver tillverkningskostnad med normalt påslag, där utvecklingskostnad givetvis räknas in. Det är inget annat än ren ocker.

Tråkigt att vi låter marknaden gå åt det hållet tycker jag.


Porta
Member



Sweden
161 Posts
Posted - 2010/03/06 : 09:00:05
--------------------------------------------------------------------------------

Det är en fri marknad.
Vill man inte ha dem för att de är för dyra så köper man inte.
Har man pengarna och tycker de är bra så köper man, kanske.

Svårare än så är det inte.



huzze
RödaTråden-vinnare



Sweden
5913 Posts
Posted - 2010/03/06 : 23:13:17
--------------------------------------------------------------------------------

Ja, för att inte kapa tråden, så kan jag meddela att jag hört både ovan nämnda samt ytterligare två andra stativare i samma prisklass; Revel Ultima Gem och Sonus Faber Guarnieri Memento. Alla tre väcker kraftigt habegär hos mig, men plånboken tål tyvärr inte den uppgraderingen.


ukiro
Member



Sweden
50 Posts
Posted - 2010/03/06 : 23:36:09
--------------------------------------------------------------------------------

widescreen4 tycks i mina ögon ha väldigt förutfattade meningar. Ingen tvingar någon att betala så här mycket för högtalare och vill man köpa något billigare är det fritt fram, inte minst inom Focals övriga sortiment. Att sedan utgå från att prissättningen bottnar i rent ocker visar med all önskvärd tydlighet en bristande (för att inte säga obefintlig) förståelse för både marknadsekonomi och tekniken bakom den här högtalaren.

Jag försökte i 6 månader att hitta något billigare än dessa högtalare då jag tyckte de var alldeles för dyra för min blygsamma ekonomi, men fick till slut resignera infor det faktum att de onekligen verkar prestera efter pris. Nu äger jag ett par trots all vånda (eller om man ska vara petig äger banken dem ett par år till) och kunde inte vara nöjdare.

Det finns många lägen där högtalare för dessa pengar är både obefogat och kanske rent dumt, men det betyder inte att så alltid är fallet. Borde ingen någonsin köpa en Ferrari? Borde alla nöja sig med Åkesson-vin i pappkartong?

Alla som är ute efter en uppgradering och siktar ens i närheten av dessa prismässigt borde ge dem en chans, oavsett om man bestämt sig för golvare eller stativare. Även om budgettaket är satt på kanske halva det här priset så det det åtminstone nyttigt att höra vad dubbla pengarna skulle kunna ge, som en referens. Och hittar man sitt drömljud för 50' så är jag den förste att gratulera! Jag önskar jag hade gjort detsamma, men de här högtalarna var omöjliga att komma över när jag väl hört dem.


MasterChief
Member



234 Posts
Posted - 2010/03/07 : 10:16:55
--------------------------------------------------------------------------------

Helt fantastiska högtalare!

(widescreen4 vet uppenbarligen ingenting om påslag i olika försäljningsled, och tillverkningskostnader för små exklusiva serier).


widescreen4
Member



Sweden
214 Posts
Posted - 2010/03/07 : 15:52:29
--------------------------------------------------------------------------------

Tsss byggkostnad med utveckling max 10.000kr per par något annat skulle vara omöjligt.
Vi styr marknaden och tillåter att tillverkare tar ur pengar för prestige vilket är helt åt helvette.

Man får helt lysande fullregisterhögtalare (även dom fyllda av prestige) för dom pengarna.

Tekniken bakom högtalaren?
Det är en konventionell tvåvägare med separata kabinett. Inget vidare nytt där. Tänker du på berylliumdiskanten så kan jag hänvisa till en hel hög andra tillverkare som använder sig av det samma materialet.

Nja det är väl handlarna som bör beskyllas i detta fallet som lägger flera 100% påslag i vissa fall.
Säkerligen en helt lysande liten högtalare men 100.000kr för en stativare är inte okey någonstans.


sladdbarn
Member



Sweden
132 Posts
Posted - 2010/03/07 : 16:19:42
--------------------------------------------------------------------------------

Någon som vet vad det sitter för element i dom?


widescreen4
Member



Sweden
214 Posts
Posted - 2010/03/07 : 16:42:12
--------------------------------------------------------------------------------

En styck 16.5cm bas/mellanregister med powerflower-magnet. Dom säger själva att elementet har unika egenskaper vad gäller basförmåga.
Det i sig kan stämma inom det verksamma frekvensområdet förstås.

Sen är det deras Berylliumdiskant som är utvecklad för Utopiaserien.

Bra element råder det ingen tvekan om och att ta fram Berylliumdiskanten är kostsamt, men kan andra tillverkare bygga fullregisterhögtalare i samma prisspann med samma material så börjar man ju undra såklart.

Och nej det är ingen Ferrari utan i dettta fallet en idiotbil som Zonda-F eller liknande.
En Ferrari skulle räknas prismässigt runt 50.000kr i hifi.

Att små serier skulle vara en ursäkt för högt pris känns ju allmänt korkat om vi tillåter det fortgå.
Det finns ju inget bra med sådan exklusivitet. Berätta för dina nära och kära att du just belånat huset på 100.000kr för att köpa fina rödblanka bokhyllehögtalare så kan du se hur många som blir imponerade.




jonasz
Member



Sweden
1718 Posts
Posted - 2010/03/07 : 16:42:26
--------------------------------------------------------------------------------

En vild chansning, jag tror elementen är Focal!

--------------------------------------------------------------------------------
You'll Never Walk Alone...

--------------------------------------------------------------------------------
Edited by - jonasz on 2010/03/07 16:44:08


ukiro
Member



Sweden
50 Posts
Posted - 2010/03/07 : 18:56:53
--------------------------------------------------------------------------------

Jag hade inte tänkt lägga mig i mer, men kan inte låta bli.

widescreen4: Menar du att det aldrig någonsin, under några som helst omständigheter, går att skapa en högtalare för vilken detta pris är rimligt? Om du svarar ja så följer av det att fulländat ljud går att få för mindre pengar, och i så fall skulle jag (helt uppriktigt) vilja få tips om vilka högtalare det skulle röra sig om, och vad du baserar omdömet på.

Om du å andra sidan menar att det visst kan finnas fog för produkter i den här prisklassen så undrar jag varför du dömer ut just dessa högtalare. Är det för att de är tvåvägskonstruktioner? För att de inte är golvhögtalare?

Det låter på dina argument som att du inte lyssnat på de här högtalarna utan dömer ut dem kategoriskt (har jag fel får du gärna berätta vad du jämfört dem med). Att du sedan drar in saker som att "berätta för dina nära och kära (...)" tycker jag visar att du bedömer högtalarna enbart efter priset, och priset enbart efter dina egna förutsättningar. Jag behöver väl knappast påpeka att det är en synnerligen trångsynt utgångspunkt.

--------------------------------------------------------------------------------
Edited by - ukiro on 2010/03/07 18:57:36


Pac
Administrator



Sweden
17371 Posts
Posted - 2010/03/07 : 19:43:45
--------------------------------------------------------------------------------

@Widescreen4; Jag förstår att det kan vara svårt att förstå vad de olika forumen är ämnade till eftersom det enbart är i beskrivingen av forat de skiljer sig åt. Det har är ett nyhetsfora och inte ett diskussionsfora.

I ett nyhetsfora presenteras nyheter, det är inte en självklarhet att man skall kunna svara på det som presenteras. Då du initierar en allmänn "prisbildningsdiskussion" här motverkar du det vi vill med detta forat. Om du vill föra en diskussion om prisbildningen inom HiFi så gör det på det forat som är ämnat för diskussioner; "HiFi - Diskussion".



--------------------------------------------------------------------------------

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister



widescreen4
Member



Sweden
214 Posts
Posted - 2010/03/07 : 21:06:33
--------------------------------------------------------------------------------

Pac: Tack för en föredömlig tillrättavisning :).

Kan vi tänkas flytta relaterade poster till en dylik tråd där?


JonasY
Member



Sweden
861 Posts
Posted - 2010/03/07 : 21:22:38
--------------------------------------------------------------------------------

widescreen4: Bara som jämförelse kan nämnas att ett par Ino Audio pIP kostar ungefär 11 tkr färdigmonterade. Då är detta i praktiken ett självkostnadspris, då Öhman inte tjänar pengar på sin högtalartillverkning. Inga utvecklingskostnader täckta och ingen återförsäljare som vill ha vinst, eller några lokalhyror etc. Nog för att jag tror att de inte skulle skämmas ljudmässigt mot dessa Focal, men att tro att ett kommersiellt företag skulle kunna slå ett ideellt enmansprojekt i kostnader är väl lite väl naivt?

Själv skiter jag fullständigt i vad folk väljer att lägga sina pengar på. Om nån når hifi-nirvana med dessa 100 000 kronors högtalare, more power to them! Samma om du har lagt en miljon eller hittade dem på loppis för en hunka.

Edit: För att gå lite on-topic längtar jag tills jag kommer upp till Sthlm nästa gång, så jag äntligen får anledning att besöka AudioConcepts "nya" butik

--------------------------------------------------------------------------------
Music Streamer+ > Musical Fidelity A1 > Ino Audio pIP

--------------------------------------------------------------------------------
Edited by - JonasY on 2010/03/07 21:24:21


widescreen4
Member



Sweden
214 Posts
Posted - 2010/03/07 : 21:35:05
--------------------------------------------------------------------------------

Jag vill inte fortsätta kommentera förens Pac sagt sin mening.

Men jag har svar till er båda klara.

EDIT: Efter att ha läst igenom reglerna hittar jag inget om att kommentarer eller diskussion inte är tillåten under nyhetsforumet.
Däremot står det att reklam endast är tillåten via banners så att handlare postar här är emot reglerna.

Oh well!

ukiro: Jo det kan finnas fog för det. Då skall den vara rakt igenom kompromisslös och byggd på ett sådant sätt så byggkostnad med marknadsföring utveckling osv motsvarar det faktiska priset till kund med normalt påslag. priset. T.ex att det krävs att man fräser ur ett solidt stycke aluminium av flygplanskvalitet till den grad att materialet man utnyttjat är en tiondel av det man fräst bort. Kolfiber kan vara ett annat material som kan tänkas vara inblandat.

Självklart bedömmer jag efter pris eftersom :
Man kan inte ta betalt för ljudkvalitet eller upplevelse om det inte är ställt i relation till faktisk kostnad. I så fall kan vi återgå till bilanalogin. Min volvo 940 med lambos orange lack med 600rwhp skall alltså säljas för samma pengar som en Audi R8 eller en Lambo?

Focal har en maskinpark som dom haft ett antal år och vi får förutsätta att den har betalat sig själv vid det här laget. Skissen/ritningen på högtalaren görs i cad och förs via cam in i fräsen som skapar lådorna i mdf. Därefter sätts dom ihop och ytbehandlas.

Jag ser helt enkelt inte vart den enorma kostnaden ligger.

JonasY: Självklart är det billigare att massproducera med egen maskinpark än att köpa in från leverantör och sätta samman med enskilld möbelsnickare. Det måste du ju förstå? Focal tillverkar sina egna element och gör allt arbete "on-site". Ino har garanterat högre kostnad i råvara på ett par pip än dessa Diablo OM! han säljer dom till självkostnadspris.



--------------------------------------------------------------------------------
Edited by - widescreen4 on 2010/03/07 22:02:55


PG Jeppsson
Administrator



Sweden
6531 Posts
Posted - 2010/03/07 : 22:00:24
--------------------------------------------------------------------------------

@ widesreen4,

Starta en ny tråd på "Hifi-diskussion" i ämnet, det här forumet är inget diskussionsforum.

PG

--------------------------------------------------------------------------------
Bättre jeud med eojeud....

Med i "Mer Jill Johnsson på TV-klubben".




widescreen4
Member



Sweden
214 Posts
Posted - 2010/03/07 : 22:08:52
--------------------------------------------------------------------------------

Skapade en ny tråd http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=79066

Kan vi flytta relaterade poster?


Go to Top of Page

ukiro
Member

66 Posts

Posted - 2010/03/07 :  23:46:14  Show Profile  Visit ukiro's Homepage Send ukiro a Private Message
widescreen4: Du kan gärna få svara på mitt sista inlägg i den tråden, så tar vi diskussionen därifrån.
Go to Top of Page

widescreen4
Member

264 Posts

Posted - 2010/03/07 :  23:46:38  Show Profile  Visit widescreen4's Homepage Send widescreen4 a Private Message
Tack huzzze =).

Jag möter en del motstånd från både det ena och det andra hållet och det greppas efter halmstrån hela tiden.
Men jag tycker det är en viktig fråga eftersom vi alla som har detta som en hobby styr marknaden åt detta håll genom att inte ifrågasätta.
Go to Top of Page

widescreen4
Member

264 Posts

Posted - 2010/03/07 :  23:49:42  Show Profile  Visit widescreen4's Homepage Send widescreen4 a Private Message
Det gjorde jag i nyhetstråden.

quote:

Jag hade inte tänkt lägga mig i mer, men kan inte låta bli.

widescreen4: Menar du att det aldrig någonsin, under några som helst omständigheter, går att skapa en högtalare för vilken detta pris är rimligt? Om du svarar ja så följer av det att fulländat ljud går att få för mindre pengar, och i så fall skulle jag (helt uppriktigt) vilja få tips om vilka högtalare det skulle röra sig om, och vad du baserar omdömet på.

Om du å andra sidan menar att det visst kan finnas fog för produkter i den här prisklassen så undrar jag varför du dömer ut just dessa högtalare. Är det för att de är tvåvägskonstruktioner? För att de inte är golvhögtalare?

Det låter på dina argument som att du inte lyssnat på de här högtalarna utan dömer ut dem kategoriskt (har jag fel får du gärna berätta vad du jämfört dem med). Att du sedan drar in saker som att "berätta för dina nära och kära (...)" tycker jag visar att du bedömer högtalarna enbart efter priset, och priset enbart efter dina egna förutsättningar. Jag behöver väl knappast påpeka att det är en synnerligen trångsynt utgångspunkt.


Jag svarade :

ukiro: Jo det kan finnas fog för det. Då skall den vara rakt igenom kompromisslös och byggd på ett sådant sätt så byggkostnad med marknadsföring utveckling osv motsvarar det faktiska priset till kund med normalt påslag. priset. T.ex att det krävs att man fräser ur ett solidt stycke aluminium av flygplanskvalitet till den grad att materialet man utnyttjat är en tiondel av det man fräst bort. Kolfiber kan vara ett annat material som kan tänkas vara inblandat.

Självklart bedömmer jag efter pris eftersom :
Man kan inte ta betalt för ljudkvalitet eller upplevelse om det inte är ställt i relation till faktisk kostnad. I så fall kan vi återgå till bilanalogin. Min volvo 940 med lambos orange lack med 600rwhp skall alltså säljas för samma pengar som en Audi R8 eller en Lambo?

Focal har en maskinpark som dom haft ett antal år och vi får förutsätta att den har betalat sig själv vid det här laget. Skissen/ritningen på högtalaren görs i cad och förs via cam in i fräsen som skapar lådorna i mdf. Därefter sätts dom ihop och ytbehandlas.

Jag ser helt enkelt inte vart den enorma kostnaden ligger.
Go to Top of Page

bibl
100.000-klubben

987 Posts

Posted - 2010/03/08 :  00:05:59  Show Profile Send bibl a Private Message
Det här är ju samma resonemang som i galna ofynd tråden. Marknaden sätter priset, om man sedan anser att det är rimligt att betala 10 ggr mer än material kostnaden (givet widesreen4:as antagande) är ju en fråga för vars och ens egna plånbok. Om produkten säljer, grattis du fick ut det du begärde, säljer den inte lär tillverkaren få sänka priset.

Sedan är det ju en mängd faktorer som inverkar på en produkts slutpris;
*mtrl-kostnad
*utvecklingskostnader
*löner
*vinst

...och kanske inte minst varans statusvärde, det kan ju de facto vara så att en högtalare av märket X innehåller samma komponenter som högtalaren av märket Y, men Y är ett finare märke alltså kostar det bra mycket mer. Det är ju faktiskt i många sammanhang inte speciellt ovanligt, det som skiljer är ofta finishen och namnet på produkten. Vill du ha något att visa upp får du betala för det. Något som Ronny Eriksson gjorde sig lustig över i ett stå upp program i TV för en massa år sedan. Historia gick något i den här stilen:

- Jag har länge funderat över det här med folks bilar, en del kör Mercedes, BMW och AUDI andra åker runt i Skoda, Seat eller Hyundai.
- Man undrar ju vad det kan bero på, finns det något samband mellan mannen och hans bil?
- Här om veckan så skulle jag bada bastu och jag fick för mig att undersöka saken.
- Vet ni vad jag kom fram till?
- Jo, ni vet ju att i bastun kliver man ju in som Gud har skapat en och det gick ju rätt snabbt att se att det fanns ett samband.
- Ju finare bil det stod på parkeringen desto mindre hade ägaren.
- Jo, det är sant så är det, det fanns ett tydligt samband.
- Vilken bil jag har?
- Jag har ingen bil...

Edited by - bibl on 2010/03/08 00:07:47
Go to Top of Page

widescreen4
Member

264 Posts

Posted - 2010/03/08 :  00:12:35  Show Profile  Visit widescreen4's Homepage Send widescreen4 a Private Message
Alltså jag ser all vinst över absolut nödvändig från företags sidor som ren ondska medans merparten verkar tycka det är okey.
Man kan tjäna samma pengar på att sälja en högre kvantitet. Enda giltiga anledningen till att sälja i begränsad upplaga är om det blir så högt slitage på maskinpark vid tillverkning att det behöver bytas ut delar onödigt ofta eller något åt det hållet.
Go to Top of Page

ukiro
Member

66 Posts

Posted - 2010/03/08 :  00:35:56  Show Profile  Visit ukiro's Homepage Send ukiro a Private Message
Eftersom det är en ny tråd börjar jag med ett klargörande för nytillkomna läsare: Jag äger ett par Diablo Utopia och är därför kanske inte helt opartisk i den här frågan. Däremot är jag sannolikt mer bekant med dessa högtalare än alla andra här, och kan tala av egen erfarenhet när det gäller utvärderingsprocessen.

widescreen4: Jag tycker ditt fokus på råmaterialkostnad är mycket märklig. Det är en högtalare det handlar om, och den ska förmedla musik. Om den då enligt tillverkarens säljmaterial är gjord av diamant eller wellpapp är underordnat prestandan - i alla fall är det så jag gör mina konsumtionsval inom det här området. Jag lyssnar inte på urfräst flygplansaluminium, jag lyssnar på musik.

Vidare gör du en rad antaganden om Focals kostnader för maskinpark och forskning. Eftersom du sannolikt inte vet mer om det än jag så blir det lite svårt att bemöta, men jag kan i alla fall konstatera att jag tror de ligger mer möda bakom den här produkten än du påstår.

Du verkar vara upprörd över vad du antal är Focals höga marginaler på produkten i fråga, och likställer det med någon sorts allmängiltig utsugartrend inom branchen. Om det nu vore så att Focal gör hutlösa vinster på den här högtalaren törs jag lova att någon annan skulle passa på att ta deras marknadsandelar genom att konstruera en likvärdig men billigare högtalare - så fungerar marknaden, i stora drag. Och kanske kommer en sådan högtalare om ett år eller så, vad vet jag! Det jag vet med säkerhet är att jag trots väldigt ambitiösa försök inte kunnat hitta en enda sådan högtalare, och min slutsats blir därmed att för mina öron är detta det bästa som finns för pengarna. Om Focal tjänar massor på dem så kan jag bara gratulera dem, för deras förtjänst förtar nämligen inget av min tillfredställelse som konsument. Jag vore kanske lurad om jag köpt dem utan att försöka hitta något billigare, men så är nu inte fallet.

Så dina argument håller bara om det fanns en direkt, linjär koppling mellan material- och tillverkningskostnad och ljudkvalitet. Men så enkel är inte verkligheten, vare sig du vill eller inte.

Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2010/03/08 :  00:52:19  Show Profile Send huzze a Private Message
Vad händer då företaget förändrar priset
Följande tabeller kan vara lämpliga att studera. Om företaget sänker sitt pris på en vara med 10 % kan en stor del av täckningsbidraget försvinna om företagets marginal är lågt - tänk på det.

Exempel
En butik säljer en vara för 125 kr (100 kr + moms 25 kr). Butiken har en marginal på 40 % d v s tjänar 40 kr på varje såld vara. Butiken väljer att sänka priset med 20 % för att öka försäljningen. Hur mycket måste försäljningen öka för att butiken ska tjäna lika mycket som innan prissänkningen?

Svar: Då företaget sänker priset med 20 % halveras intäkten på varan, d v s butiken tjänar bara 20 kr per styck. För att få lika stora intäkter som innan prissänkningen krävs att försäljningen ökar med 100 %. Det måste alltså säljas dubbelt så många av varan för att intäkten ska bli densamma. Se tabell nedan.

Hur mycket måste företaget öka försäljningen för att inte tappa täckningsbidrag vid en prissänkning?



Källa: http://www.expowera.se/mentor/starta/starta_forsaljning_pris.htm
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2010/03/08 :  07:48:52  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Vad bra att vi fick flyttat diskussionen om prissättning från nyhetsforat. Vi skall inte missbruka vår frihet och skada ett väl fungerande forum genom att diskutera sönder det som presenteras.

@widescreen4: Regeldiskussionen du vill ha igång kan kanske förstöra denna tråden, men för att inte fler skall tveka på vad som gäller så:
- Reglerna är tydliga angående reklam. Det som presenteras på nyhetsforat är nyheter. Det är tack vare reglerna som vi slipper en massa reklam i en tråd som tex den här.
- Om du läser på "all forums" så kan du se att det under varje forum finns en beskrivning av vad de är till för. Är man diskussionssugen runt HiFi så är det i detta forat man skall föra diskussionen.

Nu får vi hoppas att det räcker det med OT om reglerna.




Själva kärnan i widescreen4s resonemang verkar vara:
quote:
Man kan inte ta betalt för ljudkvalitet eller upplevelse om det inte är ställt i relation till faktisk kostnad.


Om man ställer två högtalare bredvid varandra och jämför dem är det ju ljudkvalité och ljudupplevelse som vi bedömer.

Om man drar det till inköpstillfället så är jag personligen beredd att betala mer för en högtalare som ger mig en högre njutning av ljudkvalité och/eller ljudupplevelse. Det är väl så det funkar för de flesta av oss?

Edit: förtydligande

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2010/03/08 :  08:06:26  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Ser inga större konstigheter i deras prissättning.

Jag skulle tro att om man börjar räkna lite på kostnaderna så är inte marginalerna några jättesummor. Om vi tar bort moms så är vi nere på 80000:- Tar vi sedan bort återförsäljarens marginal, generalagentens, transport, emballage, lagerkostnader osv så flyget tusenlapparna fort iväg..
Då har vi vad tillverkaren får för sin produkt.
Det priset ska täcka tillverkning, utveckling, reklam osv..
Nu återstår det inga jättesummor.

Det är trots allt en liten exklusiv produkt.
Tillverkad i en liten serie osv.
Men visst får du betala en del för märket på dem. Men det är inget konstigt med det, de har ju jobbat rätt länge för att nå dit..

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2010/03/08 :  08:27:26  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Det finns idag sällan en driekt koppling mellan en varas pris och varans "bruksvärde".
Alla kostnader kan betraktas som lönekostnader, och ju girigare en företagschef är desto högre pris. Det kan finns aktieägare som vill ha rejäl utdelning också, vilkat också höjer priset.
Dock ligger det ju troligen en del utveckling bakom produkten (högtalaren), vilket inte kan sägas om träpinnar och plåtbitar som sägs ha undergörande effekter och som kan kosta 5-siffriga belopp.
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2010/03/08 :  09:09:49  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message
Vill man ha högtalarna och har råd så kanske man köper - annars låter man bli...

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

Marina Jansson
Member

2328 Posts

Posted - 2010/03/08 :  09:13:40  Show Profile Send Marina Jansson a Private Message
Det är väl rätt mycket hantverk i småskalig dyr-hifi? Och mankraft är dyr idag om man inte anlitar kineser.

Waf, Waf!

Go to Top of Page

CarlssonH
Skämtsam

1265 Posts

Posted - 2010/03/08 :  09:46:07  Show Profile Send CarlssonH a Private Message
Tyvärr (?) har jag inte råd att lägga dessa summor på ett par högtalare och även om jag hade råd vet jag inte om jag skulle göra det.

I mina ögon är priset alldeles för högt men de som kan och vill betala 100 000:- för dessa högtalare är bara att gratulera.

En sak som säkert kan driva upp priset (förutom namnet) är ju att hela högtalaren utvecklas och tillverkas av Focal själva, allt enligt ett test i Hi-Fi+ som jag läste.

Klart att man kan få ner priserna lite om man gör som många andra tillverkare och lägger ut jobben i t.ex Kina eller andra låglöneländer.

Det har ju tidigare diskuterats annat High-End märke som sätter en Oppo Blue-ray spelare i eget skal och prissätter som om de själva gjort allt arbete.

Nej, då är det ärligare av Focal som trots allt gör allt arbete själva och kan med gott samvete sätta priset därefter.

Men för att återgå till själva frågan i tråden, för mig personligen är inte priset skäligt för ett par stativare som dessa men egentligen bryr jag mig inte då jag inte har några som helst planer att införskaffa ett par.

A balanced diet is a cookie in each hand.
Go to Top of Page

Akkelis Audio
Member

1026 Posts

Posted - 2010/03/08 :  10:26:37  Show Profile  Visit Akkelis Audio's Homepage Send Akkelis Audio a Private Message
quote:
Nja det är väl handlarna som bör beskyllas i detta fallet som lägger flera 100% påslag i vissa fall.
Säkerligen en helt lysande liten högtalare men 100.000kr för en stativare är inte okey någonstans.


Jag måste nog be att få sälja Focal med så fina villkor

Jag har förstått att man i glasögon branschen kanske lägger på upp till 5 ggr inpriset och i inredningshandeln ofta lägger på upp till 2.5 ggr inpriset. Även klädbranchen har bra påslag.
Tyvärr är hifi branschen inte lika lyckligt lottad om det inte är så att man tillverkar och säljer egna produkter direkt till slutkund.

25-45 % påslag har man i hifi handeln, lite beroende på hur mycket man köper in, hur stor del av ett sortiment han har hemma, och vilka villkor i övrigt distributören ger.

Sedan kan man alltid diskutera hur mycket som är rimligt att betala för en produkt och vad som är prisvärt. Men saker som kostar förutom tillverkning och produktutveckling är lagerhållning, tranport, reklam i alla dess former, ofta flera led med tillverkare, distributör, butik.

Om man har en billigare produkt kan kostnaderna förhoppningsvis fördelas på en stor mängd sålda produkter och om det är en dyrare, mer exklusiv produkt med färre sålda enheter ska kostnaderna fördelas på dessa färre sålda enheter.

www.akkelisaudio.com
Go to Top of Page

CarlssonH
Skämtsam

1265 Posts

Posted - 2010/03/08 :  10:34:15  Show Profile Send CarlssonH a Private Message
Akkelis/

Istället för att skriva här kan du väl uppdatera din blogg
Det är ju en månad sedan nu, vi vill ha mer kul nyheter att läsa om

Ursäkta att jag kapade tråden...

A balanced diet is a cookie in each hand.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2010/03/08 :  10:54:41  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Smått komisk tråd.

Priset reglerar sig nog på marknaden ska ni se, är det inte prisvärt så tror inte jag att affären går ihop. Är priset relaterat till prestanda och finish så säljer det, annars inte. Kunderna är nog inte fullt så korkade som vissa tycks tro.

Själv har jag inte hört Focal Diablo så om det är skäligt vet jag inte ett dugg om.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000