HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 A/D-omvandlare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2010/03/11 :  08:32:13  Show Profile Send Kmj a Private Message
God morgon alles!
Jag har ett litet problem. Det är så att mitt försteg (Zero-dac) endast har digitala ingångar, inga analoga. Detta hade inte vart ett problem då jag numera spelar all min musik från min mini-laptop men nu är det ju så att min vinylsnurra bara står och samlar damm.

Min första spontantanke var att då den och RIAAt inte kan kopplas till försteget så kunde jag nu skaffa ytterligare ett försteg och sedan koppla en vanlig RCA-switch mellan dessa två och slutstegen. Den andra som kom strax efter var ju att då det finns D/A-omvandlare så måste det ju finnas de som gör tvärt om. De jag har hittat är till för att kopplas till datorer via USB men jag vill ha en som ger optisk eller coax ut så jag kan koppla den till DACen och då spara ett försteg, samt en massa klabb.

Men finns detta och hur påverkar det ljudet från vinylspelaren?
Tips?

.....where the music comes to die.

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2010/03/11 :  08:53:50  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message
Kanske en sådan där USB-RIAA kan funka, om du har USB-ingång på Zero-Dac'en?
Fast de som finns kanske bara är i ultrabudget-klassen?

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2010/03/11 :  08:55:56  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Mitt standardsvar: Byt till datorlösning med studioljudkort,
t.ex Lynx Two. http://www.lynxstudio.com/product_detail.asp?i=12
Med ingångar som klarar AD 24bit tycker jag det färgar mindre än alla försteg jag haft.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2010/03/11 08:56:19
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2010/03/11 :  09:41:17  Show Profile Send Kmj a Private Message
quote:
Kanske en sådan där USB-RIAA kan funka, om du har USB-ingång på Zero-Dac'en?
Fast de som finns kanske bara är i ultrabudget-klassen?

Zeron har USB men där sitter laptopen. Nu kan jag ju skicka in min usb-spdifkonverterare och lösa det lilla problemet men då är det ännu fler prylar som skall in.

Finns det verkligen ingen spdif-in och analog-ut?

quote:
Mitt standardsvar: Byt till datorlösning med studioljudkort,
t.ex Lynx Two. http://www.lynxstudio.com/product_detail.asp?i=12
Med ingångar som klarar AD 24bit tycker jag det färgar mindre än alla försteg jag haft.

Ja, det var faktiskt mig första idé men jag vill ha min lilla mini-pc som källa.

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2010/03/11 :  09:58:32  Show Profile Send esl a Private Message
Om jag fattar KMJ rätt så har han analoga ingångar till slutsteget och analog utgång från skivspelaren.

Hur kan ni ens komma på att man skall DIGITALISERA mellan vinylsvarven och slutsteget????

Vad vinner man på det?
STOPP!!

Skaffa ett så kallat "försteg" det är något väldigt antikt (läs före ljudkortens förlovade tid)

Annars kan du ju digitalisera dina LP!!
Eller varför inte lägga alla gamla hemska LP i ugnen och göra lasange?

esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2010/03/11 :  10:06:47  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message
- Lödkolv + sladd (som du ju är van att hantera)!

Gör en analog ingång på DACen om du vill använda dig av förförstärkaren i denna!

/R

The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2010/03/11 :  10:55:14  Show Profile Send Kmj a Private Message
quote:
- Lödkolv + sladd (som du ju är van att hantera)!

Gör en analog ingång på DACen om du vill använda dig av förförstärkaren i denna!



Haha, den lösningen har också slagit mig men jag vet inte riktigt hur och vart jag ska sätta omkopplaren. Allt i Zeron är relästyrt och den har vissa konstigheter. Jag antar att det inte kostar mig mkt att skruva upp och kolla dock.

Men om inte annat, denna kanske?
http://cgi.ebay.co.uk/New-Analog-Stereo-Audio-To-Digital-Audio-A-D-Converter_W0QQitemZ260287145135QQcmdZViewItemQQptZLH_DefaultDomain_0?hash=item3c9a52a4af

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2010/03/11 :  11:22:26  Show Profile Send Kmj a Private Message
quote:
Om jag fattar KMJ rätt så har han analoga ingångar till slutsteget och analog utgång från skivspelaren.

Hur kan ni ens komma på att man skall DIGITALISERA mellan vinylsvarven och slutsteget????

Vad vinner man på det?
STOPP!!

Skaffa ett så kallat "försteg" det är något väldigt antikt (läs före ljudkortens förlovade tid)

Annars kan du ju digitalisera dina LP!!
Eller varför inte lägga alla gamla hemska LP i ugnen och göra lasange?



Ok, jag ser att jag får förklara lite nogrannare.

Jag har ett försteg jag är nöjd med, tyvärr tar det bara digitala källor. Källorna jag har är datorn och vinylspelaren, den sistnämnda används ytterst sällan så pga att vinylsnurran används sällan så är jag inte intresserad av att skaffa ett annat försteg för att använda den. Så, enklast möjliga lösning för att få den användbar utan att behöva köpa några nya och troligen dyra saker.

Mcgyvers lösning är ju smidigast, det är "bara" att koppla in en vippbrytare mellan DACen och själva försteget (och hörlurssteget antar jag). Kruxet är att jag inte är på det klara hur den är uppbyggd, hur de omkopplare som redan finns funkar och vad jag kan klabba till om jag sätter in en fysisk omkopplare.

En liten konstig sak är att om jag använder den som försteg och spelar med slutsteg och högtalare, kopplar in lurar i hörlursutgången och skiftar till hörlursdrift så mutas högtalarna och volymratten styr volymen till hörlurarna. Om jag sedan skiftar tillbaks men glömmer att koppla ur lurarna så sköter volymen fortfarande hörlurarna med den lilla skillnaden att det blir fullt blås ut i högtalarna. Snacka om att jag höll på att göra i byxorna innan jag kom på det.

EDIT:
En vippbrytare mellan DAC och försteg/lutstärkare ser ju lovande ut.

.....where the music comes to die.

Edited by - Kmj on 2010/03/11 11:30:34
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000